- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (113 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (180 opinii)
- 3 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (64 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (261 opinii)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (86 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (418 opinii)
Plan: odbudować most na Szopy i budynek straży spichrzowej
Czekają nas kolejne zmiany na Wyspie Spichrzów w rejonie Stągwi Mlecznych . Wśród nich m.in. odbudowa zwodzonego mostu na Szopy, odbudowa budynku odwachu straży spichrzowej czy odtworzenie nadwodnych bulwarów. Debata na temat zmian odbędzie się 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24.
Przebudowa ul. Stągiewnej, budowa ogólnodostępnych nabrzeży oraz wielofunkcyjnych kompleksów, w których znajdą się mieszkania, hotele i punkty usługowe czy wreszcie trwająca budowa kładki na ul. Św. Ducha - to wszystko sprawiło, że po ponad siedmiu dekadach miejsce, gdzie do niedawna straszyły ruiny doszczętnie zniszczonego zespołu spichlerzy ponownie tętni życiem.
Gdańscy urzędnicy opracowują obecnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla kolejnego fragmentu Wyspy Spichrzów. Chodzi o rejon zabytkowej bramy miejskiej Stągwie Mleczne oraz nabrzeży, które ciągną się od niej na południe, do mostu w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
Wnioski i uwagi do 13 czerwca
W związku z tym w czwartek 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24 odbędzie się dyskusja publiczna na temat projektu tego dokumentu. W spotkaniu mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby, które chciałyby zgłosić swoje wnioski i uwagi dotyczące planu. Uwaga: wnioski i uwagi będzie można składać również później drogą pisemną w nieprzekraczalnym terminie 13 czerwca.
- Z projektem planu w czasie wyłożenia - do 30 maja - można zapoznać się w siedzibie BRG. Projektanci udzielają informacji od poniedziałku do piątku w godz. 9-15. Wszystkie informacje dotyczące projektów planów są dostępne na stronach: brg.gda.pl oraz bip.brg.gda.pl. Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego lub w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko może wnieść swoje uwagi. Należy złożyć je na piśmie do Prezydenta Miasta Gdańska z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej wraz z adresem oraz oznaczeniem nieruchomości, której uwaga dotyczy. Ostateczny termin zgłaszania uwag mija 13 czerwca - informuje Biuro Rozwoju Gdańska.
Deptaki i zieleń wzdłuż Nowej Motławy
Cały teren, który obejmuje procedowany plan, jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.
Jego zasięg obejmuje:
- bramę miejską z XVI wieku, zwaną Stągwiami Mlecznymi lub Bramą Stągiewną,
- dwa odcinki nabrzeża Nowej Motławy - jako ciekawostkę warto wspomnieć, że to właśnie w wyniku wykonania jej przekopu w XVI wieku powstała Wyspa Spichrzów,
- fragment drogi wewnętrznej hotelu Novotel, którego budynek został wzniesiony w latach 70.,
- krótki odcinek ul. Stągiewnej, tuż przy skrzyżowaniu z ulicami Spichrzową i Motławską.
Wyjaśnijmy pokrótce, jakie założenia znajdują się w projekcie. Po pierwsze, wzdłuż Nowej Motławy zostaną utworzone nadwodne bulwary. Innymi słowy, zarówno od strony Wyspy Spichrzów, jak i ul. Szopy powstaną ogólnodostępne deptaki, podobne funkcjonalnie do tych, które utworzono na północnym cyplu wyspy. Po drugie, zostanie odtworzony ciąg dla pieszych, który przetnie Wyspę Spichrzów ze wschodu na zachód i umożliwi przejście między ulicami Szopy i Chmielną.
Most na Szopy zostanie odbudowany
Jednym z elementów tego ciągu będzie odbudowany Most na Szopy, zwany również Mostem Matników lub Mostem Rogoźników. To ostatnia przeprawa leżąca w historycznym centrum Gdańska, która wciąż nie została odtworzona po zniszczeniach II wojny światowej.
Jego pierwsza konstrukcja została wybudowana już w 1600 roku, tuż po przekopaniu kanału Nowej Motławy. Ostatnia konstrukcja - w formie zwodzonej, wzniesiona ze stali i cegieł - została oddana do użytku w 1891 roku.
Po zniszczeniu w 1945 roku, do czasów współczesnych zachowały się jedynie dwa przyczółki na brzegach oraz dwa filary w nurcie Nowej Motławy.
Plan zakłada odtworzenie mostu w zwodzonej formie.
- Celem sporządzenia planu jest umożliwienie odtworzenia m.in. otwieranego Mostu na Szopy. W projekcie planu odtworzono istotne powiązania komunikacyjne prowadzące przez Wyspę Spichrzów - ciąg pieszy, przecinający poprzecznie wyspę oraz okalające ją bulwary nadwodne. To pierwsze połączenie zapewni odbudowany Most na Szopy, przez który będzie biegł ciąg pieszo-rowerowy. Aby umożliwić ruch statków, w planie zapisano, że most ma być otwierany, przy czym pozostałości dawnego mostu - podpory i przyczółki - podlegają ochronie konserwatorskiej - wyjaśniono w komunikacie BRG.
Przebudowa Mostu Stągiewnego
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakłada również możliwość przebudowy sąsiedniej przeprawy - Mostu Stągiewnego - która również została zniszczona w 1945 roku. Ona również ma odzyskać formę zwodzoną.
- Na znajdujących się w granicach opracowania odcinkach nabrzeża Nowej Motławy ustalono zieleń urządzoną z ciągiem pieszym. Ustalono również powiązanie piesze poprzez Bramę Stągiewną oraz na przyczółku mostu. Most Stągiewny został zapisany w planie jako otwierany, co w przyszłości pozwoli na jego przebudowę. Ponadto plan włącza Nową Motławę do Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie, jako osnowę przyrodniczą miasta - informuje BRG.
Odbudowa wartowni straży spichrzowej
To nie koniec informacji, które zapewne ucieszą miłośników historii Gdańska. Przy zespole Stągwi Mlecznych planuje się odbudowę niewielkiego budynku, który przylegał do nich od południa. Chodzi o odwach - czyli wartownię - tzw. straży spichrzowej, który został rozebrany na przełomie XIX i XX stulecia.
Straże Wyspy Spichrzów - czym były i jak działały
Warto podkreślić, że odbudowa ma zostać przeprowadzona na podstawie zachowanych materiałów ikonograficznych oraz wyników badań archeologicznych. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, odwach nie zostanie odbudowany w nowoczesnej formie, ale będzie przypominać swój pierwowzór.
Miejsca
Opinie (174) 2 zablokowane
-
2019-05-04 12:53
Opinia wyróżniona
Popieram Svena (1)
Most Zielony powinien być koniecznie odbudowany, niezależnie od mostu Stągiewnego i Szopy.
Marzy mi się również odbudowa Kanału na Stępce aby można było zacumować na nim stare łodzie i żaglowce jako zaplecze Muzeum Morskiego, oraz terenu wraz z zabytkowymi murami po zakładach mięsnych- można to zrobić tak jak w Łodzi gdzie w po ich rekonstrukcji powstało ładne centrum handlowe Manufaktura.- 118 5
-
2019-05-05 09:34
Kolejne centrum handlowe? Malo jeszcze swiecacych pustkami centrow handlowych? Madison, Manhattan, Metropolia, zobacz co tam sie (nie) dzieje.
- 2 1
-
2019-05-04 13:51
Opinia wyróżniona
zajmijmy się ścisłym centrum miasta na poważnie - mosty nam nie uciekną (6)
ul.Długa ii Długi Targ - wyłożenie kostki brukowej,Długie Pobrzeże - multum turystów a można się przewrócić o krzywe chodniki, centrum miasta kamieniczki obsiusiane i grafitti nawet Straż Miejska olewa samorządowców Miasta, Kamienice Gdańska już dawno nie widziały farby - dlaczego nie może być kolorowo jak w Danii czy Holandii gdzie jest czysto i schludnie ii kolorowo, Dziury w drogach w centrum miasta wstyd.
- 111 33
-
2019-05-04 14:26
odpowiedż jest prosta (4)
miasto sprzedając mieszkania w kamienicach Głównego Miasta pozbyło sie uciążliwego kłopotu cedując temat remontu elewacji na powstałe wspólnoty mieszkaniowe które po pierwsze nie stać na zaciągniecie kredytu na remont elewacji po drugie bank wymaga zabezpieczenia kredytu na hipotece wszystkich członków wspólnoty ,wystarczy jeden oportunista któremu temat,,wisi" i nie ma sprawy.
- 10 5
-
2019-05-04 16:04
Cyt." Wspierać i nie przeszkadzać "
- 5 1
-
2019-05-04 15:20
Gdyby miasto było mądre... (2)
W normalnym świecie ii w normalnym - to znaczy twórczym państwie nikt nikomu nie patrzy do kieszeni i każdy szanuje oportunizm właściciela domu, ale nie o to chodzi...w przypadku starówek i starych miast to jest dziedzictwo narodowe które powinno być oczkiem w głowie państwa a nie tylko samorządu, to jest tak zwana strefa zero do której każdy
W normalnym świecie ii w normalnym - to znaczy twórczym państwie nikt nikomu nie patrzy do kieszeni i każdy szanuje oportunizm właściciela domu, ale nie o to chodzi...w przypadku starówek i starych miast to jest dziedzictwo narodowe które powinno być oczkiem w głowie państwa a nie tylko samorządu, to jest tak zwana strefa zero do której każdy lgnie, a im bardziej miasto stare tym większy prestiż takiego miasta, tymczasem u nas jest jak w dzikim Gdańsku a nie królewskim mieście Gdańsk - ważne że spływają potężne podatki do kasy miasta i podatki z Jarmarku Dominikańskiego - a co w zamian ? Co daliście Staremu Miastu w podzięce za te pieniądze którymi się obłowiliście ? Honor zobowiązuje aby miasto partycypowało w koszty restauracji i odnowy zabytków tak jak uczyniono to w Warszawie i wówczas współpraca miasta ze wspólnotami mieszkaniowymi przebiegałaby bardziej solidarnie, miasto przeznaczałoby np 80 % finansów na elewację budynku a w mieszkańcach byłoby może i mniej oporu przed wydawaniem własnych środków pieniężnych
- 11 7
-
2019-05-05 19:10
moi sasiedzi poczekali z wykupieniemmieszkania aż reszta - czyli wspólnota plus za nich - miasto - wymienią im okna, naprawią (1)
naprawia dach, odnowią elewację, osuszą piwnice i teraz se wykupili, wartość nie wzrosła, a są bez kredytu za ww remonty, a reszta wspólnoty jest zadłużona. Można? - można. Tylko dziwi brak wzrostu wartości lokalu po takich inwestycjach...
- 1 1
-
2019-05-06 13:23
Czyli nie byli właścicielami bo z tego tak rozumiem, a miasto pokrywało koszty za nich a skoro nie płacili i nie płacą to w dalszym ciągu nie są właścicielami. Więc gdzie tu zysk ? Nawet nie mogą sprzedać mieszkania bo są na komunalce - mają tylko...lepsze warunki mieszkaniowe spowodowane dzięki pracy i pieniędzy wspólnoty.
- 0 0
-
2019-05-04 14:14
blichtr
to się liczy. Pomysłodawca dostanie premię w Urzędzie.
A ludzie w tym biednym kraju jak widzą budowę, to myślą, ze to rozwój.
Natomiast dziennikarze trojmiasto.pl nie wiedzą jak poprawnie zapisać skrót ulicy Świętego Ducha.- 11 6
Wszystkie opinie
-
2019-05-04 12:24
Gd (12)
Aby to miało sens najpierw musi być przebudowany na zwodzony most stągiewny. Poza tym zniszczony most na szopy prowadzi jak narazie na zaplecze hotelu Novotel. Pytanie czy będzie tam taki ruch, aby się płacało odbudowywać. Nie jestem przeciwnikiem i cieszy mnie kaźdy odbudowany zabytek w Gdańsku. Ale musi być w tym rozsądek. Ten most przed wojną pełnił całkiem inna funkcję, po wojnie powstała zabudowa z pominięciem tego mostu. Proszę pomyśleć o ratowaniu unikatowej kamiennej grodzy bo ulega zniszczeniu.
- 103 11
-
2019-05-04 22:56
Krowi most za (1)
Co zielonym mostem co krowim? Jasienica tylko pytam?A że
- 4 2
-
2019-05-21 19:18
Most Krowi ma odnowic deweloper, który buduje Grand Hotel Gdańsk
- 0 0
-
2019-05-04 13:20
no właśnie (3)
na cholerę robić most zwodzony jak tam i tak nic dużego nie pływa ?
- 8 9
-
2019-05-21 19:16
Bo deweloper, który buduje Granarię planuje tam przedłużenie Mariny
- 0 0
-
2019-05-04 16:38
(1)
Nie pływa bo nie może misiu
- 20 6
-
2019-05-04 17:27
Bełkot
- 6 4
-
2019-05-05 10:20
(1)
Masz rację kamienna grodza musi zostać odbudowana
- 5 1
-
2019-05-06 13:50
d**il
- 0 0
-
2019-05-04 13:04
zwodzony? (3)
Dla kajaków i rowerów wodnych z Żabiego Kruka? Stągiewnej? Ciężki temat
- 6 5
-
2019-05-04 13:12
(2)
Zadaje się, że w przyszłym roku będzie przebudowywany na zwodzony. Na koszt dewelopera.
- 14 1
-
2019-05-04 13:33
ale po co ? jaki w tym sens ? (1)
most na podwalu dla samochodów niech też zrobią zwodzony w takim razie
- 6 7
-
2019-05-05 19:36
Zwodzony most? Po co? Nie da się.
- 1 1
-
2019-05-12 00:53
wal wil
Odbudowac most zielony bo straszy.Straszne kostki brukowe zamienic na szlifowane plyty .i.t.d.zaczac dbac o nasz gdansk.prezydent ze swita brac sie do roboty ,a nie chwalic sie. Zadbac o droge krolewska .
- 1 0
-
2019-05-08 10:07
Kolejny plan pod deweloperów
Wystarczy przejść za Motławę i zobaczyć jak wyglądają boczne uliczki, koła można urwać i nogi połamać a tu wywalić ciężka kasę na niepotrzebny kolejny most.
Wydaje się tylko kasę tam gdzie deweloperzy stawiają budynki.- 1 1
-
2019-05-07 16:46
Mosty zwodzone sa dużo droższe od stałych...
... nie tylko w budowie i konserwacji ale i w eksploatacji.
Po co wydawać pieniądze na budowę mostów zwodzonych w miejscu gdzie nie ma żadnego ruchu statków i najprawdopodobniej nigdy nie będzie... Lepiej przebudować je, tak by wyglądały na zwodzone ale bez pełnienia tej funkcji. A zaoszczędzone pieniądze wydać na inne remonty.- 1 1
-
2019-05-05 08:40
Skoro można odbudować odwach w postaci historycznej, (1)
to tym bardziej budynek dawnego hotelu Danziger Hof powinien mieć formę taką, jak miał przed wojną!
- 14 2
-
2019-05-07 15:01
Tylko
odwach to architektura miejscowa gdańska a nie pruski hotel.
- 0 1
-
2019-05-04 12:26
odtwarzanie zabytków- tak! (3)
Betonowe kloce- nie!
- 97 14
-
2019-05-06 10:18
(1)
nigdy więcej brabankowego szkaradztwa - jak można było tak zepsuć wygląd tego miejsca ? Dlaczego nie utrzymano stylu zabudowy jak wzdłuż Motławy ?
- 0 1
-
2019-05-07 11:50
Na Brabanku jakieś szopy i stodoły stały. To chcesz odbudowywać? W jakim celu? Przez takie podejście, np. mamy nadal kryte papą "zabytkowe" wiaty na peronach, zamiast ludzkiej hali.
- 1 0
-
2019-05-04 16:26
gadasz tak jakby mieszkańców ktoś o zdanie pytał
- 8 8
-
2019-05-04 12:30
(14)
Może mi ktoś racjonalnie wytłumaczyć po co wydawać pieniądze na odbudowe mostu skoro obok już jest sprawny most?
- 26 101
-
2019-05-04 16:28
żeby (1)
turyści mogli szybciej ze starówki (dla przyjezdnych słoi ze - "starego miasta") dotrzeć do najętych na airbnb pokoi
- 5 8
-
2019-05-06 13:51
głupi pajac
- 0 0
-
2019-05-04 14:19
Po to żeby przywrócić historyczny wygląd tego miejsca (1)
Ale po co Ci tłumaczyć skoro i tak nie zrozumiesz
- 23 3
-
2019-05-06 13:50
po co?
- 0 0
-
2019-05-04 20:05
Racjonalnie
Trzeba iść z odbudową,uporządkowaniem teranów oraz zabudową w stronę Dolnego Miasta.Zacząć czerpać korzyści z pięknych terenów oraz klimatu D.M. Ile można jako turysta oglądać pod okiem przewodnika kilka tych samych ulic co roku.Śródmieście Gdańska jest wspaniałe tylko trochę trzeba nad nim popracować i poszerzyć pole działania dla turystyki oraz mieszkańców.
- 6 2
-
2019-05-04 16:08
(2)
A którędy będą poruszać pojazdy i ludzie w okresie przebudowy Mostu Stągiewnego drogi kolego?
- 3 5
-
2019-05-04 16:21
Objazdami..... (1)
- 3 2
-
2019-05-04 18:32
noo czyli mostem Szopy jak zrobią, bo innego "objazdu" nie ma
- 2 3
-
2019-05-04 16:07
Jasne, " najbliższy taras widokowy jest w Wrocławiu"
- 6 1
-
2019-05-04 15:32
Po co żyjesz, skoro o tak umrzesz!
- 6 0
-
2019-05-04 15:07
Zobacz ile tam ludu przechodzi w sezonie jak nie wiesz po co
poza tym może w końcu pojawiłaby się szansa na jakiś objazd śródmieścia rowerem.
na razie to straszna bieda w tym temacie, aż wstyd.
no i po trzecie ożywiłoby okolice turystycznie. Na razie tam jeden wielki nieużytek. Nieużytek (ściernisko) kilka kroków od Neptuna. Trochę wstyd dla miasta że jeszcze nie zagospodarowano tych terenów.- 13 3
-
2019-05-04 15:00
np. po to by była jakakolwiek możliwość przejechania śródmieścia rowerem ;)
np.
- 8 3
-
2019-05-04 12:31
Po co? (1)
I tak nie zrozumiesz
- 23 6
-
2019-05-04 14:12
tak
kto bogatemu zabroni
- 2 6
-
2019-05-04 12:07
(10)
Plany, plany, plany. Te plany są od ponad 20 lat i będą kolejne 20 lat, ponieważ najpierw musi zniknąć Novotel, a ten z kolei ma wieczyste użytkowanie przez jeszcze kilka dekad.
Plan jest tworzony, aby zbudować odwach przy Stągwiach, bo pojawił się inwestor, który potrzebuje powierzchni.- 47 47
-
2019-05-04 12:12
(6)
Przecież Novotel stoi kawałek dalej. Jakim cudem jest właścicielem nabrzeża ? xD
- 17 2
-
2019-05-04 12:15
(4)
Jakim cudem on w ogóle tam stoi w poprzek całej siatki ulic... Cuda planowania przestrzennego w Gdańsku.
- 19 5
-
2019-05-04 15:45
Bo ktoś komuś dobrze nasmarował (1)
Tylko co mu teraz z tych pieniędzy?
- 5 8
-
2019-05-06 13:48
cba jedzie ciebie spisać zeznania
oczywiście ktoś za kraty pójdzie, może to będziesz ty czerwona samico psa
- 1 0
-
2019-05-06 07:05
Zdaje się, że stoi zgodnie z planem Michaela. Tego samego, które projektował Artus Park przy Długich Ogrodach. Zgodnie z jego planem ta część wyspy miała być zabudowana w duchu modernizmu. Nawet trasa wz miała iść przez Długie Ogrody.
- 1 1
-
2019-05-05 21:57
MiastoP
Akurat hotel był lokalizowany przez "męża z zawodu dyrektora" - niekoniecznie urbanistę.
- 1 1
-
2019-05-06 10:19
wlascicielem nabrzeza jest port gdynia
- 1 1
-
2019-05-06 13:47
nie widzę żebyś pomagał, nie widzę żebyś cokolwiek robił
na bezrobociu siedzisz, taki z ciebie rycerz
- 0 1
-
2019-05-04 12:16
komuchy w l. 70 (1)
budujac novotel zniszczyli 1sze, obronne mury Gdanska... pozniej nastepne wzdluz tzw al. leningradzkiej:/
- 30 1
-
2019-05-04 16:25
zupełnie jak po
- 9 17
-
2019-05-04 12:00
(12)
I to jest słuszna koncepcja moi drodzy i kochani.
- 160 21
-
2019-05-05 11:48
Ty w. LGBT może rzecznikiem zostań i ich tam kochaj mocno Dzbanie. (2)
- 0 4
-
2019-05-06 13:45
ruska gnid a dała głos
poszła won czerwona suk o mordować dzieci w czeczeni
- 0 1
-
2019-05-06 08:22
a ty w zakrystii u ksiedza pedo fila
- 3 0
-
2019-05-04 12:35
Idziesz długą przechodzisz bramę zieloną i co (4)
Mój drogi i kochany lipa, ten most powinien być w pierwszej kolejności odbudowany
- 6 1
-
2019-05-05 10:04
A Panna dostała zgodę od ruskich? (1)
- 2 2
-
2019-05-06 11:32
Kaczyńska?
- 1 0
-
2019-05-05 09:23
Sam sobie odpowiadasz (1)
?
- 4 0
-
2019-05-05 11:18
Zapomniał się wylogowac
- 3 0
-
2019-05-04 17:48
Szkoda, że po tylu latach Gdańsk się obudził w sprawie tego mostu. (3)
Idźcie za ciosem, odbudowujcie to co jeszcze się da, inaczej "ktoś" znów coś podpali lub "przypadkiem" zburzy...
- 3 4
-
2019-05-04 18:01
(1)
Mosty tylko zwodzone! Po to mamy Motławę by po niej pływać!
- 8 0
-
2019-05-05 10:05
Jak Panna kupi sobie za pensje jacht to będą zwodzone
- 0 6
-
2019-05-05 10:04
W ,,testasrencie,, jest taki zapis?
- 0 4
-
2019-05-04 12:04
(9)
Tylko po co ???
A no developer chce developer ma- 59 175
-
2019-05-05 10:06
Most za tania ziemię dla developera? (2)
- 4 5
-
2019-05-06 13:42
leć, zgłoś się do konkursu
i nie kwękaj
- 0 0
-
2019-05-06 11:48
W którym miejscu jest ta ziemia???
- 0 0
-
2019-05-04 21:56
za odbudowę nie powinni zapłacić Niemcy? (3)
co z reparacjami?
- 7 7
-
2019-05-05 09:14
Gdańska nie zniszczyli Niemcy. (2)
Miasto bombardowali w 1945 roku wyzwoliciele, czyli Armia Czerwona. Z reklamacjami zwróć się do Moskwy.
- 11 3
-
2019-05-05 10:27
(1)
Niemcy są winni
- 4 4
-
2019-05-06 13:41
won ruski trolu, jak zwykle kgb ze swoim przekazem
a jaka nędza u ruskich jest każdy widzi
- 0 0
-
2019-05-04 12:17
na temat
po co? Bo tak było!
- 13 3
-
2019-05-04 12:14
a kto inny sie podejmie zabudowy? miasto?
- 18 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.