• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan: odbudować most na Szopy i budynek straży spichrzowej

Rafał Borowski
4 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Pozostałości mostu na Szopy, w głębi widoczny most Stągiewny oraz Stągwie Mleczne.
  • Poprzez odbudowany most będzie można przejść z ulicy Szopy na środkową część Wyspy Spichrzów.
  • Po lewej brama miejska z XVI wieku, zwana Stągwiami Mlecznymi lub Bramą Stągiewną.

Czekają nas kolejne zmiany na Wyspie Spichrzów w rejonie Stągwi Mlecznych zobacz na mapie Gdańska. Wśród nich m.in. odbudowa zwodzonego mostu na Szopy, odbudowa budynku odwachu straży spichrzowej czy odtworzenie nadwodnych bulwarów. Debata na temat zmian odbędzie się 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24.zobacz na mapie Gdańska



Czy warto odbudowywać w centrum więcej obiektów, które nie przetrwały II wojny światowej?

W ciągu ostatnich kilku lat na naszych oczach Wyspa Spichrzów - a właściwie jej północny cypel - zmieniła się diametralnie.

Przebudowa ul. Stągiewnej, budowa ogólnodostępnych nabrzeży oraz wielofunkcyjnych kompleksów, w których znajdą się mieszkania, hotele i punkty usługowe czy wreszcie trwająca budowa kładki na ul. Św. Ducha - to wszystko sprawiło, że po ponad siedmiu dekadach miejsce, gdzie do niedawna straszyły ruiny doszczętnie zniszczonego zespołu spichlerzy ponownie tętni życiem.

Gdańscy urzędnicy opracowują obecnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla kolejnego fragmentu Wyspy Spichrzów. Chodzi o rejon zabytkowej bramy miejskiej Stągwie Mleczne oraz nabrzeży, które ciągną się od niej na południe, do mostu w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.

Wnioski i uwagi do 13 czerwca



W związku z tym w czwartek 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24 odbędzie się dyskusja publiczna na temat projektu tego dokumentu. W spotkaniu mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby, które chciałyby zgłosić swoje wnioski i uwagi dotyczące planu. Uwaga: wnioski i uwagi będzie można składać również później drogą pisemną w nieprzekraczalnym terminie 13 czerwca.

- Z projektem planu w czasie wyłożenia - do 30 maja - można zapoznać się w siedzibie BRG. Projektanci udzielają informacji od poniedziałku do piątku w godz. 9-15. Wszystkie informacje dotyczące projektów planów są dostępne na stronach: brg.gda.pl oraz bip.brg.gda.pl. Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego lub w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko może wnieść swoje uwagi. Należy złożyć je na piśmie do Prezydenta Miasta Gdańska z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej wraz z adresem oraz oznaczeniem nieruchomości, której uwaga dotyczy. Ostateczny termin zgłaszania uwag mija 13 czerwca - informuje Biuro Rozwoju Gdańska.

Deptaki i zieleń wzdłuż Nowej Motławy



Cały teren, który obejmuje procedowany plan, jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.

Projekt planu obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska. Projekt planu obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.
Jego zasięg obejmuje:

  • bramę miejską z XVI wieku, zwaną Stągwiami Mlecznymi lub Bramą Stągiewną,
  • dwa odcinki nabrzeża Nowej Motławy - jako ciekawostkę warto wspomnieć, że to właśnie w wyniku wykonania jej przekopu w XVI wieku powstała Wyspa Spichrzów,
  • fragment drogi wewnętrznej hotelu Novotel, którego budynek został wzniesiony w latach 70.,
  • krótki odcinek ul. Stągiewnej, tuż przy skrzyżowaniu z ulicami Spichrzową i Motławską.

Wyjaśnijmy pokrótce, jakie założenia znajdują się w projekcie. Po pierwsze, wzdłuż Nowej Motławy zostaną utworzone nadwodne bulwary. Innymi słowy, zarówno od strony Wyspy Spichrzów, jak i ul. Szopy powstaną ogólnodostępne deptaki, podobne funkcjonalnie do tych, które utworzono na północnym cyplu wyspy. Po drugie, zostanie odtworzony ciąg dla pieszych, który przetnie Wyspę Spichrzów ze wschodu na zachód i umożliwi przejście między ulicami Szopy i Chmielną.

Most na Szopy zostanie odbudowany



Jednym z elementów tego ciągu będzie odbudowany Most na Szopy, zwany również Mostem Matników lub Mostem Rogoźników. To ostatnia przeprawa leżąca w historycznym centrum Gdańska, która wciąż nie została odtworzona po zniszczeniach II wojny światowej.

Jego pierwsza konstrukcja została wybudowana już w 1600 roku, tuż po przekopaniu kanału Nowej Motławy. Ostatnia konstrukcja - w formie zwodzonej, wzniesiona ze stali i cegieł - została oddana do użytku w 1891 roku.

Po zniszczeniu w 1945 roku, do czasów współczesnych zachowały się jedynie dwa przyczółki na brzegach oraz dwa filary w nurcie Nowej Motławy.
  • Most na Szopy na grafice z początku XX wieku.
  • Most na Szopy na zdjęciu z początku XX wieku.

Plan zakłada odtworzenie mostu w zwodzonej formie.

- Celem sporządzenia planu jest umożliwienie odtworzenia m.in. otwieranego Mostu na Szopy. W projekcie planu odtworzono istotne powiązania komunikacyjne prowadzące przez Wyspę Spichrzów - ciąg pieszy, przecinający poprzecznie wyspę oraz okalające ją bulwary nadwodne. To pierwsze połączenie zapewni odbudowany Most na Szopy, przez który będzie biegł ciąg pieszo-rowerowy. Aby umożliwić ruch statków, w planie zapisano, że most ma być otwierany, przy czym pozostałości dawnego mostu - podpory i przyczółki - podlegają ochronie konserwatorskiej - wyjaśniono w komunikacie BRG.

Przebudowa Mostu Stągiewnego



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakłada również możliwość przebudowy sąsiedniej przeprawy - Mostu Stągiewnego - która również została zniszczona w 1945 roku. Ona również ma odzyskać formę zwodzoną.

- Na znajdujących się w granicach opracowania odcinkach nabrzeża Nowej Motławy ustalono zieleń urządzoną z ciągiem pieszym. Ustalono również powiązanie piesze poprzez Bramę Stągiewną oraz na przyczółku mostu. Most Stągiewny został zapisany w planie jako otwierany, co w przyszłości pozwoli na jego przebudowę. Ponadto plan włącza Nową Motławę do Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie, jako osnowę przyrodniczą miasta - informuje BRG.

Odbudowa wartowni straży spichrzowej



To nie koniec informacji, które zapewne ucieszą miłośników historii Gdańska. Przy zespole Stągwi Mlecznych planuje się odbudowę niewielkiego budynku, który przylegał do nich od południa. Chodzi o odwach - czyli wartownię - tzw. straży spichrzowej, który został rozebrany na przełomie XIX i XX stulecia.

Straże Wyspy Spichrzów - czym były i jak działały



Warto podkreślić, że odbudowa ma zostać przeprowadzona na podstawie zachowanych materiałów ikonograficznych oraz wyników badań archeologicznych. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, odwach nie zostanie odbudowany w nowoczesnej formie, ale będzie przypominać swój pierwowzór.

Miejsca

Opinie (174) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Gd (12)

    Aby to miało sens najpierw musi być przebudowany na zwodzony most stągiewny. Poza tym zniszczony most na szopy prowadzi jak narazie na zaplecze hotelu Novotel. Pytanie czy będzie tam taki ruch, aby się płacało odbudowywać. Nie jestem przeciwnikiem i cieszy mnie kaźdy odbudowany zabytek w Gdańsku. Ale musi być w tym rozsądek. Ten most przed wojną pełnił całkiem inna funkcję, po wojnie powstała zabudowa z pominięciem tego mostu. Proszę pomyśleć o ratowaniu unikatowej kamiennej grodzy bo ulega zniszczeniu.

    • 103 11

    • Krowi most za (1)

      Co zielonym mostem co krowim? Jasienica tylko pytam?A że

      • 4 2

      • Most Krowi ma odnowic deweloper, który buduje Grand Hotel Gdańsk

        • 0 0

    • no właśnie (3)

      na cholerę robić most zwodzony jak tam i tak nic dużego nie pływa ?

      • 8 9

      • Bo deweloper, który buduje Granarię planuje tam przedłużenie Mariny

        • 0 0

      • (1)

        Nie pływa bo nie może misiu

        • 20 6

        • Bełkot

          • 6 4

    • (1)

      Masz rację kamienna grodza musi zostać odbudowana

      • 5 1

      • d**il

        • 0 0

    • zwodzony? (3)

      Dla kajaków i rowerów wodnych z Żabiego Kruka? Stągiewnej? Ciężki temat

      • 6 5

      • (2)

        Zadaje się, że w przyszłym roku będzie przebudowywany na zwodzony. Na koszt dewelopera.

        • 14 1

        • ale po co ? jaki w tym sens ? (1)

          most na podwalu dla samochodów niech też zrobią zwodzony w takim razie

          • 6 7

          • Zwodzony most? Po co? Nie da się.

            • 1 1

  • wal wil

    Odbudowac most zielony bo straszy.Straszne kostki brukowe zamienic na szlifowane plyty .i.t.d.zaczac dbac o nasz gdansk.prezydent ze swita brac sie do roboty ,a nie chwalic sie. Zadbac o droge krolewska .

    • 1 0

  • Kolejny plan pod deweloperów

    Wystarczy przejść za Motławę i zobaczyć jak wyglądają boczne uliczki, koła można urwać i nogi połamać a tu wywalić ciężka kasę na niepotrzebny kolejny most.
    Wydaje się tylko kasę tam gdzie deweloperzy stawiają budynki.

    • 1 1

  • Mosty zwodzone sa dużo droższe od stałych...

    ... nie tylko w budowie i konserwacji ale i w eksploatacji.
    Po co wydawać pieniądze na budowę mostów zwodzonych w miejscu gdzie nie ma żadnego ruchu statków i najprawdopodobniej nigdy nie będzie... Lepiej przebudować je, tak by wyglądały na zwodzone ale bez pełnienia tej funkcji. A zaoszczędzone pieniądze wydać na inne remonty.

    • 1 1

  • Skoro można odbudować odwach w postaci historycznej, (1)

    to tym bardziej budynek dawnego hotelu Danziger Hof powinien mieć formę taką, jak miał przed wojną!

    • 14 2

    • Tylko

      odwach to architektura miejscowa gdańska a nie pruski hotel.

      • 0 1

  • odtwarzanie zabytków- tak! (3)

    Betonowe kloce- nie!

    • 97 14

    • (1)

      nigdy więcej brabankowego szkaradztwa - jak można było tak zepsuć wygląd tego miejsca ? Dlaczego nie utrzymano stylu zabudowy jak wzdłuż Motławy ?

      • 0 1

      • Na Brabanku jakieś szopy i stodoły stały. To chcesz odbudowywać? W jakim celu? Przez takie podejście, np. mamy nadal kryte papą "zabytkowe" wiaty na peronach, zamiast ludzkiej hali.

        • 1 0

    • gadasz tak jakby mieszkańców ktoś o zdanie pytał

      • 8 8

  • (14)

    Może mi ktoś racjonalnie wytłumaczyć po co wydawać pieniądze na odbudowe mostu skoro obok już jest sprawny most?

    • 26 101

    • żeby (1)

      turyści mogli szybciej ze starówki (dla przyjezdnych słoi ze - "starego miasta") dotrzeć do najętych na airbnb pokoi

      • 5 8

      • głupi pajac

        • 0 0

    • Po to żeby przywrócić historyczny wygląd tego miejsca (1)

      Ale po co Ci tłumaczyć skoro i tak nie zrozumiesz

      • 23 3

      • po co?

        • 0 0

    • Racjonalnie

      Trzeba iść z odbudową,uporządkowaniem teranów oraz zabudową w stronę Dolnego Miasta.Zacząć czerpać korzyści z pięknych terenów oraz klimatu D.M. Ile można jako turysta oglądać pod okiem przewodnika kilka tych samych ulic co roku.Śródmieście Gdańska jest wspaniałe tylko trochę trzeba nad nim popracować i poszerzyć pole działania dla turystyki oraz mieszkańców.

      • 6 2

    • (2)

      A którędy będą poruszać pojazdy i ludzie w okresie przebudowy Mostu Stągiewnego drogi kolego?

      • 3 5

      • Objazdami..... (1)

        • 3 2

        • noo czyli mostem Szopy jak zrobią, bo innego "objazdu" nie ma

          • 2 3

    • Jasne, " najbliższy taras widokowy jest w Wrocławiu"

      • 6 1

    • Po co żyjesz, skoro o tak umrzesz!

      • 6 0

    • Zobacz ile tam ludu przechodzi w sezonie jak nie wiesz po co

      poza tym może w końcu pojawiłaby się szansa na jakiś objazd śródmieścia rowerem.
      na razie to straszna bieda w tym temacie, aż wstyd.
      no i po trzecie ożywiłoby okolice turystycznie. Na razie tam jeden wielki nieużytek. Nieużytek (ściernisko) kilka kroków od Neptuna. Trochę wstyd dla miasta że jeszcze nie zagospodarowano tych terenów.

      • 13 3

    • np. po to by była jakakolwiek możliwość przejechania śródmieścia rowerem ;)

      np.

      • 8 3

    • Po co? (1)

      I tak nie zrozumiesz

      • 23 6

      • tak

        kto bogatemu zabroni

        • 2 6

  • (10)

    Plany, plany, plany. Te plany są od ponad 20 lat i będą kolejne 20 lat, ponieważ najpierw musi zniknąć Novotel, a ten z kolei ma wieczyste użytkowanie przez jeszcze kilka dekad.

    Plan jest tworzony, aby zbudować odwach przy Stągwiach, bo pojawił się inwestor, który potrzebuje powierzchni.

    • 47 47

    • (6)

      Przecież Novotel stoi kawałek dalej. Jakim cudem jest właścicielem nabrzeża ? xD

      • 17 2

      • (4)

        Jakim cudem on w ogóle tam stoi w poprzek całej siatki ulic... Cuda planowania przestrzennego w Gdańsku.

        • 19 5

        • Bo ktoś komuś dobrze nasmarował (1)

          Tylko co mu teraz z tych pieniędzy?

          • 5 8

          • cba jedzie ciebie spisać zeznania

            oczywiście ktoś za kraty pójdzie, może to będziesz ty czerwona samico psa

            • 1 0

        • Zdaje się, że stoi zgodnie z planem Michaela. Tego samego, które projektował Artus Park przy Długich Ogrodach. Zgodnie z jego planem ta część wyspy miała być zabudowana w duchu modernizmu. Nawet trasa wz miała iść przez Długie Ogrody.

          • 1 1

        • MiastoP

          Akurat hotel był lokalizowany przez "męża z zawodu dyrektora" - niekoniecznie urbanistę.

          • 1 1

      • wlascicielem nabrzeza jest port gdynia

        • 1 1

    • nie widzę żebyś pomagał, nie widzę żebyś cokolwiek robił

      na bezrobociu siedzisz, taki z ciebie rycerz

      • 0 1

    • komuchy w l. 70 (1)

      budujac novotel zniszczyli 1sze, obronne mury Gdanska... pozniej nastepne wzdluz tzw al. leningradzkiej:/

      • 30 1

      • zupełnie jak po

        • 9 17

  • (12)

    I to jest słuszna koncepcja moi drodzy i kochani.

    • 160 21

    • Ty w. LGBT może rzecznikiem zostań i ich tam kochaj mocno Dzbanie. (2)

      • 0 4

      • ruska gnid a dała głos

        poszła won czerwona suk o mordować dzieci w czeczeni

        • 0 1

      • a ty w zakrystii u ksiedza pedo fila

        • 3 0

    • Idziesz długą przechodzisz bramę zieloną i co (4)

      Mój drogi i kochany lipa, ten most powinien być w pierwszej kolejności odbudowany

      • 6 1

      • A Panna dostała zgodę od ruskich? (1)

        • 2 2

        • Kaczyńska?

          • 1 0

      • Sam sobie odpowiadasz (1)

        ?

        • 4 0

        • Zapomniał się wylogowac

          • 3 0

    • Szkoda, że po tylu latach Gdańsk się obudził w sprawie tego mostu. (3)

      Idźcie za ciosem, odbudowujcie to co jeszcze się da, inaczej "ktoś" znów coś podpali lub "przypadkiem" zburzy...

      • 3 4

      • (1)

        Mosty tylko zwodzone! Po to mamy Motławę by po niej pływać!

        • 8 0

        • Jak Panna kupi sobie za pensje jacht to będą zwodzone

          • 0 6

      • W ,,testasrencie,, jest taki zapis?

        • 0 4

  • (9)

    Tylko po co ???
    A no developer chce developer ma

    • 59 175

    • Most za tania ziemię dla developera? (2)

      • 4 5

      • leć, zgłoś się do konkursu

        i nie kwękaj

        • 0 0

      • W którym miejscu jest ta ziemia???

        • 0 0

    • za odbudowę nie powinni zapłacić Niemcy? (3)

      co z reparacjami?

      • 7 7

      • Gdańska nie zniszczyli Niemcy. (2)

        Miasto bombardowali w 1945 roku wyzwoliciele, czyli Armia Czerwona. Z reklamacjami zwróć się do Moskwy.

        • 11 3

        • (1)

          Niemcy są winni

          • 4 4

          • won ruski trolu, jak zwykle kgb ze swoim przekazem

            a jaka nędza u ruskich jest każdy widzi

            • 0 0

    • na temat

      po co? Bo tak było!

      • 13 3

    • a kto inny sie podejmie zabudowy? miasto?

      • 18 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane