• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan: odbudować most na Szopy i budynek straży spichrzowej

Rafał Borowski
4 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Pozostałości mostu na Szopy, w głębi widoczny most Stągiewny oraz Stągwie Mleczne.
  • Poprzez odbudowany most będzie można przejść z ulicy Szopy na środkową część Wyspy Spichrzów.
  • Po lewej brama miejska z XVI wieku, zwana Stągwiami Mlecznymi lub Bramą Stągiewną.

Czekają nas kolejne zmiany na Wyspie Spichrzów w rejonie Stągwi Mlecznych zobacz na mapie Gdańska. Wśród nich m.in. odbudowa zwodzonego mostu na Szopy, odbudowa budynku odwachu straży spichrzowej czy odtworzenie nadwodnych bulwarów. Debata na temat zmian odbędzie się 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24.zobacz na mapie Gdańska



Czy warto odbudowywać w centrum więcej obiektów, które nie przetrwały II wojny światowej?

W ciągu ostatnich kilku lat na naszych oczach Wyspa Spichrzów - a właściwie jej północny cypel - zmieniła się diametralnie.

Przebudowa ul. Stągiewnej, budowa ogólnodostępnych nabrzeży oraz wielofunkcyjnych kompleksów, w których znajdą się mieszkania, hotele i punkty usługowe czy wreszcie trwająca budowa kładki na ul. Św. Ducha - to wszystko sprawiło, że po ponad siedmiu dekadach miejsce, gdzie do niedawna straszyły ruiny doszczętnie zniszczonego zespołu spichlerzy ponownie tętni życiem.

Gdańscy urzędnicy opracowują obecnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla kolejnego fragmentu Wyspy Spichrzów. Chodzi o rejon zabytkowej bramy miejskiej Stągwie Mleczne oraz nabrzeży, które ciągną się od niej na południe, do mostu w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.

Wnioski i uwagi do 13 czerwca



W związku z tym w czwartek 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24 odbędzie się dyskusja publiczna na temat projektu tego dokumentu. W spotkaniu mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby, które chciałyby zgłosić swoje wnioski i uwagi dotyczące planu. Uwaga: wnioski i uwagi będzie można składać również później drogą pisemną w nieprzekraczalnym terminie 13 czerwca.

- Z projektem planu w czasie wyłożenia - do 30 maja - można zapoznać się w siedzibie BRG. Projektanci udzielają informacji od poniedziałku do piątku w godz. 9-15. Wszystkie informacje dotyczące projektów planów są dostępne na stronach: brg.gda.pl oraz bip.brg.gda.pl. Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego lub w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko może wnieść swoje uwagi. Należy złożyć je na piśmie do Prezydenta Miasta Gdańska z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej wraz z adresem oraz oznaczeniem nieruchomości, której uwaga dotyczy. Ostateczny termin zgłaszania uwag mija 13 czerwca - informuje Biuro Rozwoju Gdańska.

Deptaki i zieleń wzdłuż Nowej Motławy



Cały teren, który obejmuje procedowany plan, jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.

Projekt planu obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska. Projekt planu obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.
Jego zasięg obejmuje:

  • bramę miejską z XVI wieku, zwaną Stągwiami Mlecznymi lub Bramą Stągiewną,
  • dwa odcinki nabrzeża Nowej Motławy - jako ciekawostkę warto wspomnieć, że to właśnie w wyniku wykonania jej przekopu w XVI wieku powstała Wyspa Spichrzów,
  • fragment drogi wewnętrznej hotelu Novotel, którego budynek został wzniesiony w latach 70.,
  • krótki odcinek ul. Stągiewnej, tuż przy skrzyżowaniu z ulicami Spichrzową i Motławską.

Wyjaśnijmy pokrótce, jakie założenia znajdują się w projekcie. Po pierwsze, wzdłuż Nowej Motławy zostaną utworzone nadwodne bulwary. Innymi słowy, zarówno od strony Wyspy Spichrzów, jak i ul. Szopy powstaną ogólnodostępne deptaki, podobne funkcjonalnie do tych, które utworzono na północnym cyplu wyspy. Po drugie, zostanie odtworzony ciąg dla pieszych, który przetnie Wyspę Spichrzów ze wschodu na zachód i umożliwi przejście między ulicami Szopy i Chmielną.

Most na Szopy zostanie odbudowany



Jednym z elementów tego ciągu będzie odbudowany Most na Szopy, zwany również Mostem Matników lub Mostem Rogoźników. To ostatnia przeprawa leżąca w historycznym centrum Gdańska, która wciąż nie została odtworzona po zniszczeniach II wojny światowej.

Jego pierwsza konstrukcja została wybudowana już w 1600 roku, tuż po przekopaniu kanału Nowej Motławy. Ostatnia konstrukcja - w formie zwodzonej, wzniesiona ze stali i cegieł - została oddana do użytku w 1891 roku.

Po zniszczeniu w 1945 roku, do czasów współczesnych zachowały się jedynie dwa przyczółki na brzegach oraz dwa filary w nurcie Nowej Motławy.
  • Most na Szopy na grafice z początku XX wieku.
  • Most na Szopy na zdjęciu z początku XX wieku.

Plan zakłada odtworzenie mostu w zwodzonej formie.

- Celem sporządzenia planu jest umożliwienie odtworzenia m.in. otwieranego Mostu na Szopy. W projekcie planu odtworzono istotne powiązania komunikacyjne prowadzące przez Wyspę Spichrzów - ciąg pieszy, przecinający poprzecznie wyspę oraz okalające ją bulwary nadwodne. To pierwsze połączenie zapewni odbudowany Most na Szopy, przez który będzie biegł ciąg pieszo-rowerowy. Aby umożliwić ruch statków, w planie zapisano, że most ma być otwierany, przy czym pozostałości dawnego mostu - podpory i przyczółki - podlegają ochronie konserwatorskiej - wyjaśniono w komunikacie BRG.

Przebudowa Mostu Stągiewnego



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakłada również możliwość przebudowy sąsiedniej przeprawy - Mostu Stągiewnego - która również została zniszczona w 1945 roku. Ona również ma odzyskać formę zwodzoną.

- Na znajdujących się w granicach opracowania odcinkach nabrzeża Nowej Motławy ustalono zieleń urządzoną z ciągiem pieszym. Ustalono również powiązanie piesze poprzez Bramę Stągiewną oraz na przyczółku mostu. Most Stągiewny został zapisany w planie jako otwierany, co w przyszłości pozwoli na jego przebudowę. Ponadto plan włącza Nową Motławę do Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie, jako osnowę przyrodniczą miasta - informuje BRG.

Odbudowa wartowni straży spichrzowej



To nie koniec informacji, które zapewne ucieszą miłośników historii Gdańska. Przy zespole Stągwi Mlecznych planuje się odbudowę niewielkiego budynku, który przylegał do nich od południa. Chodzi o odwach - czyli wartownię - tzw. straży spichrzowej, który został rozebrany na przełomie XIX i XX stulecia.

Straże Wyspy Spichrzów - czym były i jak działały



Warto podkreślić, że odbudowa ma zostać przeprowadzona na podstawie zachowanych materiałów ikonograficznych oraz wyników badań archeologicznych. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, odwach nie zostanie odbudowany w nowoczesnej formie, ale będzie przypominać swój pierwowzór.

Miejsca

Opinie (174) 2 zablokowane

  • (2)

    a stągwie ktoś kupił?

    • 10 2

    • deweloper?

      • 1 2

    • kupi. ale sie potem jakos tak spala....

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Popieram Svena (1)

    Most Zielony powinien być koniecznie odbudowany, niezależnie od mostu Stągiewnego i Szopy.
    Marzy mi się również odbudowa Kanału na Stępce aby można było zacumować na nim stare łodzie i żaglowce jako zaplecze Muzeum Morskiego, oraz terenu wraz z zabytkowymi murami po zakładach mięsnych- można to zrobić tak jak w Łodzi gdzie w po ich rekonstrukcji powstało ładne centrum handlowe Manufaktura.

    • 118 5

    • Kolejne centrum handlowe? Malo jeszcze swiecacych pustkami centrow handlowych? Madison, Manhattan, Metropolia, zobacz co tam sie (nie) dzieje.

      • 2 1

  • Odbudowa pięknego,starego Gdańska zawsze ma sens.

    • 30 4

  • Mosty w Gdańsku

    Most na Szopy - też by się przydał . A Most Zielony - wystarczy odnowić i wreszcie pomalować go na zielono !

    • 21 1

  • Problemem jest budynek Novotelu, który stoi niezgodnie z historyczna siatka ulic. Przez to przejście przez wyspę na wysokości mostu rogoznikow w kierunku wschód zachód jest niemozliwe

    • 30 1

  • most na szopy

    a silnik na gumy ze tego rena łulta

    • 0 8

  • Novotel (2)

    Jeszcze mogliby Novotel wyburzyć

    • 36 1

    • I odbudować Starą Pakownię, "Szarą Gęś" i inne spichrze przy Spichrzowej i Żytniej.

      • 7 0

    • pod Novotelem proponuję tunel do ul.Żytniej

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    zajmijmy się ścisłym centrum miasta na poważnie - mosty nam nie uciekną (6)

    ul.Długa ii Długi Targ - wyłożenie kostki brukowej,Długie Pobrzeże - multum turystów a można się przewrócić o krzywe chodniki, centrum miasta kamieniczki obsiusiane i grafitti nawet Straż Miejska olewa samorządowców Miasta, Kamienice Gdańska już dawno nie widziały farby - dlaczego nie może być kolorowo jak w Danii czy Holandii gdzie jest czysto i schludnie ii kolorowo, Dziury w drogach w centrum miasta wstyd.

    • 111 33

    • blichtr

      to się liczy. Pomysłodawca dostanie premię w Urzędzie.
      A ludzie w tym biednym kraju jak widzą budowę, to myślą, ze to rozwój.
      Natomiast dziennikarze trojmiasto.pl nie wiedzą jak poprawnie zapisać skrót ulicy Świętego Ducha.

      • 11 6

    • odpowiedż jest prosta (4)

      miasto sprzedając mieszkania w kamienicach Głównego Miasta pozbyło sie uciążliwego kłopotu cedując temat remontu elewacji na powstałe wspólnoty mieszkaniowe które po pierwsze nie stać na zaciągniecie kredytu na remont elewacji po drugie bank wymaga zabezpieczenia kredytu na hipotece wszystkich członków wspólnoty ,wystarczy jeden oportunista któremu temat,,wisi" i nie ma sprawy.

      • 10 5

      • Gdyby miasto było mądre... (2)

        W normalnym świecie ii w normalnym - to znaczy twórczym państwie nikt nikomu nie patrzy do kieszeni i każdy szanuje oportunizm właściciela domu, ale nie o to chodzi...w przypadku starówek i starych miast to jest dziedzictwo narodowe które powinno być oczkiem w głowie państwa a nie tylko samorządu, to jest tak zwana strefa zero do której każdy lgnie, a im bardziej miasto stare tym większy prestiż takiego miasta, tymczasem u nas jest jak w dzikim Gdańsku a nie królewskim mieście Gdańsk - ważne że spływają potężne podatki do kasy miasta i podatki z Jarmarku Dominikańskiego - a co w zamian ? Co daliście Staremu Miastu w podzięce za te pieniądze którymi się obłowiliście ? Honor zobowiązuje aby miasto partycypowało w koszty restauracji i odnowy zabytków tak jak uczyniono to w Warszawie i wówczas współpraca miasta ze wspólnotami mieszkaniowymi przebiegałaby bardziej solidarnie, miasto przeznaczałoby np 80 % finansów na elewację budynku a w mieszkańcach byłoby może i mniej oporu przed wydawaniem własnych środków pieniężnych

        • 11 7

        • moi sasiedzi poczekali z wykupieniemmieszkania aż reszta - czyli wspólnota plus za nich - miasto - wymienią im okna, naprawią (1)

          naprawia dach, odnowią elewację, osuszą piwnice i teraz se wykupili, wartość nie wzrosła, a są bez kredytu za ww remonty, a reszta wspólnoty jest zadłużona. Można? - można. Tylko dziwi brak wzrostu wartości lokalu po takich inwestycjach...

          • 1 1

          • Czyli nie byli właścicielami bo z tego tak rozumiem, a miasto pokrywało koszty za nich a skoro nie płacili i nie płacą to w dalszym ciągu nie są właścicielami. Więc gdzie tu zysk ? Nawet nie mogą sprzedać mieszkania bo są na komunalce - mają tylko...lepsze warunki mieszkaniowe spowodowane dzięki pracy i pieniędzy wspólnoty.

            • 0 0

      • Cyt." Wspierać i nie przeszkadzać "

        • 5 1

  • (1)

    Tam juz tez developer dotarl?

    • 17 8

    • juz tez

      • 2 0

  • Am alten Seepackhof

    Na zdjęciu- pocztówce widać na przedłużeniu mostu na Szopy genialną, klimatyczną zabudowę z czterema szczytami (jakiś zakład, szkutnik, magazyn?) I przed nim podjazd, placyk.
    To powinno zostać odtworzone!!!!

    • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane