• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości na A1

Maciej Naskręt
2 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Nadchodzi koniec szaleństw kierowców kochających jazdę po autostradzie A1 z niedozwoloną prędkością. Nadchodzi koniec szaleństw kierowców kochających jazdę po autostradzie A1 z niedozwoloną prędkością.

Ruszył odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1 z Rusocina do Nowych Marz. Na razie działa na potrzeby zarządcy drogi. Jednak już latem może zapolować na kierowców.



Czy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1 to dobry pomysł?

Pod koniec kwietnia przed wjazdami na autostradę A1, m.in. w Rusocinie, stanęły znaki z napisem "odcinkowy pomiar prędkości". Czy to oznacza, że zarządca drogi rozpoczyna walkę z kierowcami łamiącymi przepisy dotyczące ograniczeń prędkości?

- Na razie nie. Odcinkowy pomiar prędkości prowadzony jest wyłącznie na nasze potrzeby. Nie kierujemy wniosków o ukaranie kierowców. Jednak trwają w tej sprawie rozmowy z inspektorami transportu drogowego - wyjaśnia Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządca autostrady A1.

Władze GTC nie chcą zdradzać szczegółów systemu. Przewidują, że fotoradary działające w ramach odcinkowego pomiaru prędkości zaczną mierzyć prędkość samochodom w celu nałożenia na kierowców mandatów najszybciej latem tego roku. Prawdopodobnie urządzenia, czyli kamery i komputer, obsługujące odcinkowy pomiar prędkości, będą przenośne.

Ponadto uruchomienie przez GTC odcinkowego pomiaru prędkości utrudnia brak regulujących tę kwestię przepisów prawa. Na podpis Ministra Infrastruktury czeka rozporządzenie w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące. Wciąż trwają jeszcze uzgodnienia projektu z innymi resortami.

Projekt rozporządzenia zakłada, że odcinkowy pomiaru prędkości będzie prowadzony na fragmentach dróg nie dłuższych niż 10 km w terenie zabudowanym i 20 km w obszarze niezabudowanym. Nadawcą listów z mandatami będzie Generalny Inspektor Transportu Drogowego.

Jak będzie funkcjonował odcinkowy pomiar prędkości? Każdy samochód jest rejestrowany przez kamerę na drodze w dwóch punktach. Oddalone są one od siebie na przykład o 10 km. Na autostradzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h. Jeśli auto między punktami A i B jechało z wyższą średnią prędkością, np. 150 km/h, to jego kierowca może spodziewać się mandatu.

Jak duże będą kary wymierzane kierowcom, którzy dopuścili się przekroczenia prędkości na danym odcinku drogi?

- przekroczenie prędkości do 10 km/h - mandat w wysokości do 50 zł (a także według przyjętego wcześniej rozporządzenia - jeden punkt karny);
- przekroczenie prędkości o 11-20 km/h - mandat w wysokości od 50 do 100 zł (2 punkty karne),
- przekroczenie prędkości o 21-30 km/h - od 100 do 200 zł (4 punkty karne);
- przekroczenie prędkości o 31-40 km/h - od 200 do 300 zł mandatu (6 punktów karnych);
- przekroczenie prędkości o 41-50 km/h - od 300 do 400 zł mandatu (8 punktów karnych);
- o 51 km/h i więcej - od 400 do 500 zł mandatu (10 punktów karnych).

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (293) ponad 10 zablokowanych

  • Na A1 duje, jak za kajzera. Ja tam i tak 140 nie przekraczam, boby mnie zwiało z drogi :)

    • 1 0

  • To teraz przeliczcie sobie... (1)

    jeden z drugim ile zyskacie na odcinku 100km przekraczając prędkość o 20-30km/h. Przeliczcie sobie wzrost spalania, przeliczcie czas jaki zys

    • 1 0

    • Policzyłem

      na 100km spalę, 1 do 1,5 litra ropy więcej. Czyli stracę maks 8 pln. Stać mnie. Jak jednak do tego dojdzie 300 pln za mandat to się "lekko" wqr..e i przestane jeździć A1 - czym to się będzie różniło od "zaradarowanej" DK1?

      • 0 0

  • na mnie nie zarobicie przestaje jezdzic tym badziewiem

    pozdro

    • 0 0

  • Panowie od czego jest folia samoprzylepna

    Na początku autostrady nalepiamy a na końcu odlepiamy folię zakrywającą część lub całość rejestracji widziałem też numery z chowaniem rejestracji do środka samochodu.

    • 0 0

  • z

    Pomiar odcinkowy miał być stosowany w miejscach szczególnie niebezpiecznych.Jak pokazują statystyki autostrady są najbezpieczniejszymi drogami, czyli chodzi tylko o kasę.

    • 0 0

  • Płaca za szybkość

    To co się dzieje w sprawie autostrad to chyba należałoby nazwać cwaniactwem za Nasze pieniądze i przyzwolenie. Otóż za przejechany odcinek pobierana jest solidna zapłata ( wielkość uzależniona jest od przyzwolenia monopolisty czyhającego na swój haracz -czyli naszego państwa) i nijak nie można wyegzekwować zniżki w opłatach za spowolnienia ( zaplanowane roboty, wypadki i inne) w przejazdach! A może zamiast tych stref pomiaru szybkości zrobić prosty NUMER ! ! UWAGA UWAGA płaca za odcinek wynosiłaby tyle ile wynosi średnia prędkość przejazdu na danym odcinku. Skoro jest czas wjazdu na autostradę i czas jej opuszczenia to na tej podstawie można wyliczyć prędkość przebycia tegoż odcinka i pobrać opłatę adekwatną do komfortu szybkości. Skoro na autostradzie wolno jechać 140 km/h i przejezdność jest taka zapewniona to proszę bardzo wziąć 20gr ( czy ile tam się należy) za km. A w przypadku spowolnienia, pobierać proporcjonalnie do spadku średniej szybkości przejazdu. ! ( może 5gr za km czy nawet 2gr/km ) Byłoby po ludzku. Zaraz odezwie się ktoś z pytaniem a co się stanie jak kierowca zatrzyma się na odpoczynek? - nic po prostu zapłaci mniej ! A jak będzie stał bardzo długo i długo ? ? ? a ilu jest takich kierowców co świadomie wybierają szybką trasę a potem jadą 10km/h aby zapłacić mniej lub zero ? Może by się i taki znalazł! Ale są to jednostki i o nich nie będziemy pisać! A jak ktoś będzie jechał Seicento czy jeszcze innym maluchem? to co wtedy? Wtedy zapłaci mniej! - to jasne! A dlaczego ? odezwą się głosy? bo spala mniej benzyny, mniej zatruwa i dlatego płaci mniej. Przecież poborca opłat pobiera haracz za komfort jazdy , szybkość, zatruwanie środowiska spalinami i wiele jeszcze innych składowych opłaty. I te składowe skoro działają na rzecz Jego wyliczonej wysokości opłat to z powodzeniem mogą stanowić argument da zaniżenia opłat za powolny przejazd autostradą? Powolny z winy robót i wypadków. O ile roboty są skalkulowane w czasie i skalkulowana jest opłata ( haracz) za wyłączenie odcinka to te pieniądze dostaje poborca opłat i dla niego sprawa jest czysta. Robi naprawy - ponosi słuszne koszty i po otwarciu odcinka kasuje za dobrą jazdę - to proste ! Ale ale ale są i wypadki! Tak za spowolnienie z tytułu wypadków płaciłby sam "wypadkowicz" z polisy ubezpieczeniowej. Interes kręciłby się należycie! Nikt nie burzyłby się na opłaty skoro miałby gwarancję szybkiej jazdy. A tak ? zawsze jest do bani! kto winien? a no ci co jeżdżą. Pozdrawiam J.Sz

    • 1 0

  • A TO CIEKAWE !!!

    choć to stary już temat ale dodam swoją opinię. A to ciekawe bo ja seicento zapinam ile fabryka dała (140-150) Jeżdżę nim nie dla tego że mnie na niego tylko stać ale bo tani... i oszczędny. często jeżdżę z przyczepą max., DMC 400kg. z hamulcem, i nie jest problemem wyprzedzenie pędzącego stówką tira, robię to bez problemu i szybko co na krajówkach jest b. ważne. Nie jest tu problemem seicento jadące 80-tką tylko kierowcy a raczej "CIOY" jadący bryką z trzema litrami pod maską, którzy wyprzedzają, potrzebując na to kilku kilometrów. PS wiem, że z przyczepą powinienem wolniej robię to w rozsądny sposób... WSZYSTKICH TYCH KTÓRZY LUBIĄ DYNAMICZNĄ JAZDĘ NIE KONIECZNIE SZYBKĄ-POZDRAWIAM

    • 0 0

  • będzie jak we Włoszech

    Jazda prawym pasem do 140km/h jazda lewym psem do 145km/h podobnie jak we Włoszech lewym jadą 135 km/h prawym 130km/h tyle że wszyscy się kleją i robi się niebezpiecznie. Autostrady monitorowane elektronicznie.

    • 0 0

  • kogo karac

    Zdjecie bedzie - owszem ale samochodu i kierowcy na pierwszym punkcie. A co bedzie jak na drugim punkcie bedzie inny kierowca - ukarac samochod. Idiotyzm to nie zda prawnie egzaminu.

    • 0 0

  • Nie zapomnijmy !!!

    Nie zapomnijmy podziękować ( przy pomocy kartki ) w nadchodzących wyborach tym którzy wpychają łapy do naszych i tak już dziurawych kieszeni, za wprowadzenie nowego systemu ratowania budżetu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane