• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Wystarczy wyegzekwować od kierowców ciężarówek zakaz wyprzedzania. (1)

    Toż to ostatnio istna zmora. W ciągu miesiąca kilka razy o mało co nie zostałem wbity w barierki.

    • 58 9

    • za wolno

      Pewnie za wolno jechałeś, jakbyś jechał szybciej zdążył byś przed ciężarówką

      • 1 0

  • (5)

    Wypadków nie powodują ci co jadą za szybko ale lamy które zjeżdżają drogę na lewy pas bo nie patrzą w lusterka i wyprzedzają tiry jadąc 80na godz.

    • 47 45

    • Ja czyli Lama (1)

      zapraszam cie na tor samochodowy w Pszczółkach. Dostaniesz lekcje pokory od Lamy. Pewnie cie nie stać na opłatę więc ci opłacę 30 minut i sie pośmieję a potem filmik wrzucę tu i ówdzie

      • 6 11

      • Jak jeździsz 80 km/h po obwodnicy zajeżdżając drogę innym to sobie zostań super rajdowcu na tych pszczółkach na zawsze.

        • 7 3

    • No wiadomo, przecież ci, co jadą szybko, jadą też bezpiecznie. Powinien być nakaz jazdy z prędkością powyżej 140 km/h i odległość od poprzedzającego pojazdu maksymalnie 5 metrów. Wtedy nie będzie wypadków na obwodnicy.

      • 8 3

    • nie

      • 1 1

    • "wypadków nie powodują ci co jadą za szybko" - nie muszę czytać dalej, żeby wiedzieć z kim mam do czynienia.

      • 3 2

  • ooooo wypadek

    to najlepsze ci*lki... jadą i zobaczą wypadek i zamiast po prostu jechać dalej to do 20 km/h zwolnią bo oni muszą zobaczyć i muszą zdjęcie zrobić.... obwodnica czwartek jakiś mistrz kierownicy co wpierw w d*pę wjeżdżał później wyprzedzał pasem wjazdowym a na koniec musiał zwolnic bo ufo wylądowało

    • 31 3

  • Opinia wyróżniona

    Nie udany pomysł (48)

    Wg mnie pomiar odcinkowy to zły pomysł- fakt wszyscy będą jeździć równo jeden za drugim, ale cy te ciężarówki co się przewracają osiągnęły chociażby 100km/h? Raczej wątpie.
    Czy te kilku samochodowe stłuczki były spowodowane nadmierną prędkością czy może jazdą tzw "na zderzaku"?
    Zalecam system zachowania zdrowego rozsądku, odległości między autami i prawego pasa.
    A teraz to wygląda tak....jadę 110km/h lewym pasem i musze hamować, bo ktoś wyprzedza jadąc 80km/h. Albo ktoś mysli że obwodnica ma tylko lewy pas.

    • 300 99

    • A ja zalecam lekturę raportu Policji na temat wypadków w 2018 (15)

      Szczególnie część, która mówi o przyczynach wypadków (spoiler: jest to nadmierna prędkość). Oczywiście, raport dotyczy całej Polski, ale myślę, że trójmiescy kierowcy nie odbiegają od normy.

      • 31 20

      • Taaaa predkosc....... (8)

        Oszywiscie ze przyczyna wiekszosci wypadkow wgl policji bedzie nademierna predkosc. Sprawa od razu staje sie jasna. Po co szukac faktycznej przyczyny, czy to dziura, moze plama oleju, moze zle wyprofilowany zakret albo jelen na autostradzie. Jakby jechal 15km/h to by sie nic nie stalo.

        • 38 33

        • Tak masz rację (4)

          W Polsce każdy jeździ poniżej limitu, trzyma odległość, nie ścina ekspresówki z lewego pasa prosto w zjazd przed maską innych pojazdów, nie wyprzedza jak d**il, nie wjeżdża na przejście mimo, że inni kierowcy puszczają pieszych, respektuje wskazania sygnalizacji, nie wjeżdża na przejazd kolejowy i nie tkwi tam jak baran, nie ściga się autem tatusia po ulicach. W Polsce poprostu takie sytuacje nie mają miejsca wszyscy tacy grzeczni, tylko pecha mają stąd te statystyki, tak bezlitosne.

          • 60 8

          • ale właśnie o to chodzi,

            że przyczyny to wszystko to, co wymieniłeś, oprócz nadmiernej prędkości. ale wpisane jest zawsze nadmierna prędkość, choćbyś taranował celowo 3 inny samochód, przyczyną kolizji będzie nadmierna prędkość :D

            • 10 2

          • Powinien byc obowiazek utrzymania na obwodnicy minimalnej predkosci 120 km/h (2)

            a gdy i to nie pomoze to zwiekszyc do 150 km/h

            • 1 9

            • GWE nie dadzą rady (1)

              oni po lewym pasie 90 do 100

              • 1 0

              • Na obwodnicy jest ograniczenie do 100 na calym gdynskim odcinku

                wiec jazda 100 po lewym pasie nie powinna nikomu przeszkadzac...

                • 1 0

        • (2)

          no wlasnie prędkość zabija. Zimą jak jest śnieżyca wszyscy jada grzecznie 15km/h i wypadków jest dużo mniej!

          • 4 1

          • Prędkość zabija?!? A nie kierowcy?

            • 0 0

          • prędkość nie zabija, tylko nagła jej utrata

            • 1 0

      • Amok (2)

        Na obwodnicy prawie wszyscy odbiegają od normy. Jedziesz 100 prawym pasem, a i tak zderzak dociska ci jakaś ciężarówka bo pan kierowca spieszy się na drugą fuchę.

        • 20 2

        • a ja jak sunę 150 to zaskakuje mnie, że czasem ktoś podjedzie od tyłu... (1)

          ale problemem jest GWE i GPU, oni mają chyba jakiś kompleks lewego pasa

          • 1 2

          • Jezeli suniesz 150 to ty jestes problemem

            bo lamiesz przepisy. To nie autostrada. Chociaz wyglada podobnie, ruch tu jest 10x wiekszy.

            • 0 0

      • Niedostosowanie prędkości do warunków to nie jest to samo, co przekroczenie prędkości dopuszczalnej na danym odcinku. Policja takich badań nie prowadzi, są statystyki z wypadków z ofiarami śmiertelnymi, gdzie biegli określają prędkość pojazdu w trakcie zdarzenia. I okazuje się, że wcale tak często prędkość dopuszczalna nie jest przekroczona.

        • 7 0

      • to przecież klasyk

        policja zawsze wpisuje nadmierna prędkość, nie tylko wtedy, gdy nie miało to znaczenia, ale nawet wtedy, gdy nie miało miejsca. 'bo tak', 'bo pan musiał ponad 100 jechać, ja się na tym znam...' (autentyk, moja wina- zagapienie, ale rzeczywista prędkość 50-60 na 50) a w rzeczywistości zapewne dlatego, że wtedy mniej roboty jest.

        • 7 4

      • Nadmierna predkosc jest przyczyna 100% wypadkow na calym swiecie.

        • 1 1

    • nieudany piszemy łącznie (3)

      • 13 2

      • (2)

        a ja piszę nie udany rozłącznie

        • 4 9

        • Najlepiej nie pisz wcale, albo w języku tylko dla Ciebie zrozumiałym. (1)

          Skutek taki sam - nie wiadomo o co chodzi, ale wiadomo z kim mamy do czynienia.

          • 8 1

          • Nie pisz nie pisz rozłącznie, pisz nie pisz razem

            • 1 5

    • bo ten system to ma być mandatownia a nie w celu poprawy bezpieczeństwa (1)

      Sankcja za złamanie przepisów jest pożyteczna gdy następuje zaraz po popełnieniu wykroczenia. Mandat, który przyjdzie po kilku tygodniach poza skutkami finansowymi nie ma właściwie żadnej innej roli przemawiającej do rozumu. Do niektórych ludzi może i nawet spóźniony mandat dotrze do rozumu, że bezpieczniej jest przestrzegać przepisów ale nawet oni w czasie tych kilku tygodni są nieświadomi tego, że powinni pokusić się o refleksję co do swojej jazdy.

      • 11 15

      • Gdyby refleksja działała, setki wypadków rocznie na obwodnicy dałyby do myślenia

        Niestety na niektórych działa tylko strach. Dlatego mówi się tyle o wprowadzeniu tego systemu, żeby ludzie zwolnili.

        Gdyby miasto chciało po prostu zarobić, nie mówili by nic o kamerach, tylko przez pierwszych parę tygodni wystawili by kilkaset tysięcy mandatów.

        • 10 2

    • (1)

      Dość często, gdy poruszam się po obwodnicy i jadę 110 km/h, to nawet nie doganiam pojazdów ciężarowych... Nikt mi nie powie, że jeżdżą przepisowo 90 km/h...

      • 9 2

      • dopuszczalna >3,5 t to 80:)

        ale też 80 na liczniku to zazwyczaj ok. 70 w zależnosci od modelu.
        większość ciężarówek jeździ 90-94k/h za to jeśli Ty jedziesz 110 i ich nie doganiasz, to masz naprawdę zepsuty prędkościomierz:D

        • 6 1

    • im niższa prędkość tym większa objętość drogi (4)

      Ograniczając prędkość jesteśmy w stanie zmieścić więcej aut bo zastosujemy mniejsze przerwy miedzy nimi.

      • 5 14

      • Ważna jest przepustowość, a nie tylko objętość (raczej pojemność)

        Pojemność ważna jest na parkingu.

        • 14 1

      • (2)

        ok ok a jak się włączyć do ruchu jeżeli będą mniejsze przerwy?

        • 3 1

        • ostrożnie

          • 1 2

        • prędkość będzie tak mała że włączysz się pieszo

          • 2 0

    • Nieudany pomysł?

      "System zachowania zdrowego rozsądku" skonał na tej drodze w mękach - wiele lat temu...

      • 6 0

    • Powinni zrobić automatyczny pomiar zachowania odległości pomiędzy autami jak Niemcy mają (2)

      • 17 1

      • najrozsądniejsza propozycja

        • 1 0

      • A moze jeszcze pomiar obrotow choinki zapachowej w samochodzie...

        • 0 1

    • przyczyna wypadków jest znana

      po 1, po 2, po 3... i tak do 100 - jazda na zderzaku.
      dodajmy gapienie się na stłuczki na sąsiedniej jezdni i bigos gotowy.
      co za problem namalować znaki na drodze? - widzisz 2 - oK!, widzisz 1 - źle, za blisko.
      co do prędkości - ograniczenia powinny być wprowadzane stosownie do natężenia ruchu. niestety - kupa kasy na taki system potrzebna. po cholerę ograniczać prędkość gdy droga pusta?

      • 12 1

    • Lewy pas (6)

      Na obwodnicy wszystkie pasy w tym samym kierunku są albo "prawe", gdy znajdują się na prawej jezdni, albo "lewe", gdy znajdują sie na lewej jezdni. Nie istnieje żadne "wyprzedzanie", tylko zmiana pasa. Jeśli ktoś chce wydostać się z pasa, na którym samochody jadą 70kmh, to siłą rzeczy po zmianie pasa nie dostaną przypału na 110. Kulturą jazdy jest umożliwienie wjazdu takiem kierowcy. Zachowując odpowienie odległości, a przy 110 to ok. 60m, nie ma potrzeby hamowania, a wystarczy noga z gazu.

      • 4 8

      • Podpowiem Ci. (4)

        Zwalniasz trochę, powiedzmy do 65, tym samym robi się odstęp do samochodu przed Tobą. Gajesz gaz w dechę (masz miejsce) i już jedziesz prędkość z którą możesz się bezpiecznie włączyć na lewy pas. Proste?

        • 5 1

        • Zwalniasz na prawym pasie do 65 i

          i nagle zaczyna trąbić TIR, który jedzie za Tobą. Super porada, żeby się zabić. Przy normalnym odstępie redukcja o 1-2 biegi i jazda, z 90 do 120 to nie jest filozofia.
          A na lewym pasie podjeżdżają pod zderzak tacy, którym 140 to jest mało.

          • 4 4

        • robię miejsce i.... pakuje mi się tam tzech imbecyli... (2)

          • 1 1

          • i wszyscy GWE albo GPU

            • 0 0

          • dokladnie

            Niestety, zachowanie odpowiedniej odleglosci jest niemozliwe. Jak tylko zrobisz to ktos sie laduje w ta przesrzen.

            • 0 0

      • "wszystkie pasy lewe"...

        Gdybyś miał prawo jazy lub poczytał sobie chociaż kodeks drogowy to byś takich głupot nie wypisywał.

        • 0 0

    • PAT

      Pamiętaj, że na zderzaku siedzą wariaci/furiaci. Jeśli kamera przytemperuje ich chociaż trochę i będą trzymać się 120 (100 w Gdyni), to nie będą podjeżdżać pod zderzak.
      Osobna historia to fakt, że obwodnica pęka w szwach i jadąc zgodnie z prędkością też ciężko zachować bezpieczny odstęp (bezpieczny, czyli te 100 metrów).

      • 6 1

    • (1)

      Ja stawiam raczej, że problemem są mistrzowie kierownicy którzy muszą zawsze wyprzedzać jak by jechali w wyścigu. Nagminnie ma sytuacje gdzie jadę prawym pasem i nagle przed maską ładuje mi się samochód który wyprzedza mnie lewym pasem i "nagle uświadamia sobie", że właśnie jest jego pas i on musi przejechać przez prawy pas na zjazdowy. W jednej sekundzie jadę spokojnie prawym pasem 100-110 a w drugiej mam samochód który metr przede mnie się ładuje i od razu hamuje co by zdążył wyhamować na zjazdowym. Jak gdyby nie mógł spokojnie ustawić się za za mną. Spokojnie zacząć hamować i spokojnie zjechać na pas zjazdowy. Na prawdę hamowanie metr od kogoś na obwodnicy to proszenie się o tragedię.

      • 10 1

      • Oj bidulku ty....

        • 0 2

    • Wręcz przeciwnie! Szkoda, że nie cała obwodnica (1)

      Jak tysiące innych kierowców jeżdżę obwodnicą codziennie i mam serdecznie dość i**otów za kierownicą, którzy cisną ile fabryka dała uskuteczniając sobie wyścigi niczym na torze Monza lub siedzą na zderzaku auta z przodu, które przemieszcza się w ramach przepisów. Może chociaż trochę ten system utemperuje ich samobójczo-zabójcze zapędy. Niestety, w naszym kraju pojęcie "jazda zgodnie z przepisami" trąci mocną ironią.

      • 3 3

      • To zjedz na prawy pas i już cię nie otrabia

        • 1 1

    • Tamkolo się urwalo, zbyt ciężki raczej ładunek, zamocowanie kontenera, z tego co było widać

      • 1 0

    • Właśnie pomysł jest udany tylko w tej formie sadzę, że się nei sprawdzi.
      Możliwe, że to taki standard, wybierają 2 dłuższe odcinki gdzie jest najwięcej wypadków i tam odcinkowo mierzą prędkość. Jednak ani to ani radary na drodze nie będą wystarczająco skuteczne.
      Po pierwsze to, że statystycznie na tych 2 odcinkach jest najwięcej wypadków nie oznacza, że tylko tam kierowcy przekraczają przepisy.
      Wg mnie trzebaby na tej, jakby nie patrzeć, bardzo ruchliwej obwodnicy umieścić więcej, ale krótszych odcinkowych pomiarów.
      Przy długich odcinkach typowy kierowca, który 'siedzi na zderzaku' na odcinakch gdzie jest tłoczno konsekwentnie będzie utrzymywał ten styl jazdy, natomiast w końcowym odcinku pomiaru (gdzie zwykle jest już luźniej na drodze) zwolni, przez co średnią prędkość na całym odcinku utrzyma w normie...

      • 0 0

  • Co by mogło zmniejszyć korki na obwodnicy ? (3)

    Gdybyście w końcu przestali publikować filmy i zdjęcia z wypadków i kolizji. Co drugi musi pyknać fotkę albo nagrać filmik, a Wy to w dodatku publikujecie.

    • 55 3

    • Dokładnie! (2)

      Ostatnio nawet miałem takie przemyślenia, że twojmiasto.pl powinno usuwać takie zdjęcia i filmy zrobione przez kierowców w czasie jazdy. Ludzie nagrywają byle co, byle tylko wrzucić na ten portal i potem się chwalić, jacy to z nich reporterzy. Nagrywanie i robienie zdjęć w czasie jazdy powinno być piętnowane.

      • 14 0

      • (1)

        Tak samo powinno być zakazane mieć te durne kamerki.

        • 3 5

        • To przede wszystkim!!! Nie zycze sobie byc nagrywanym w czasie jazdy..

          • 0 0

  • problemem nie jest prędkosć (1)

    Wypadki zdarzają się tutaj zazwyczaj z powodu niezachowywania odstępów pomiędzy autami. Ja się czasem boję, jak jakiś wariat przy prędkosci 100km/h jedzie mi na zderzaku 2m za mną.

    • 55 4

    • a jedziesz lewym pasem?

      pewnie tak. to zjedz na prawy i nie bedziesz mial problemu

      • 0 7

  • Lepiej późno niż wcale...

    Większym problemem jest jednak brak odstępu od poprzedzającego pojazdu.

    • 29 1

  • Pomiędzy owczarnia a lotniskiem jest zawsze korek więc po co tam kamery, lepiej gdyby były już od szadółek do lotniska.

    • 16 0

  • Pomiędzy Owczarnią a Matarnią (2)

    to 120km/h można przekroczyć chyba tylko w nocy. To najgorszy odcinek obwodnicy, gdzie najczęściej jedzie się 80-100km/h i trzeba być gotowym na hamowanie do zera. Ktoś kto wybierał te odcinki ma kontakt z rzeczywistością?

    • 38 0

    • Dokładnie tak. Najlepsze jest to, że nigdy nie wiadomo z jakij przyczyny jest tam przytkanie

      • 5 0

    • Ma kontakt i to dobry w nocy będą kasiorke trzepać no i propaganda sukcesu , że tyle wariatów na drodze

      • 4 0

  • A nagrywający te filmiki to zatoru nie robią???...

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane