• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Minimalna odległość od poprzedzajacego pojazdu

    To jedyne rozwiazanie, ale musiały by byc urzadzenia mierzace by przepis byl przestrzegany

    • 13 0

  • Bzdura

    Wypadki zdarzają się zwykle w takich porach, gdy średnia prędkość jest zdecydowanie niższa od dopuszczalnej. Przyczynami są: nieuwaga, niepatrzenie w lusterka, za małe odstępy i kompletna bezmyślność przejawiająca się na 99 innych sposobów, wcale nie związanych z przekraczaniem prędkości.

    • 19 0

  • Boloww

    Zamiast kamer! To dajcie pas awaryjny albo poszerzyć! Alternatywa też była wskazana jak trasa kaszubska!

    • 8 5

  • Szybko się zwróci ten wydatek

    Tak po mojemu

    • 6 0

  • Nadrobią 200m dalej, poza zasięgiem kamer. (1)

    Polak znaki i zdrowy rozsądek ma za nic, wszak jeździ "szybko ale bezpiecznie".
    Kamery to trzeba by ustawić na bramkach A1 i na zjeździe na Morskiej. Inaczej cały misterny plan w *****

    • 10 1

    • Kilka kamer bedzie dalej ukrytych

      • 0 0

  • Przez kamery bedzie tylko gorzej.

    Przez kamery bedzie tylko gorzej gdyz przez spowolnienie ruchu na monitorowanych odcinkach dojdzie do zatloczenia.Po minieciu bramek bedzie wyprzedzanie na pale i moze nawet wiecej wypadkow niz obecnie.Powinno sie dobudowac pasy i karac tych ktorzy blokuja lewy pas!

    • 14 9

  • zielona fala i fotoradary oto moja recepta na szybką i bezpieczną komunikację (2)

    W miastach powinno być dużo więcej radarów na wybryki wariatów motrów i wariatów samochodów, a światła powinny być wyregulowane do zielonej fali. Wtedy każdy będzie jezdził spokojnie i szybko dotrze do celu. Ci co będa wariować dostaną mandat lub zobaczą że jazda za szybko nie ma sensu. A dzisiaj to zielonej fali nie ma każdy jedzie w stylu gaz hamulec gaz hamulec a wariaci sieją zagrożenie i hałas.

    • 12 5

    • Artykuł jest o obwodnicy. (1)

      Chcesz tam światła zamontować?

      • 5 0

      • nie tylko że fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości powinny być nie tylko na obwodnicy ale tak na prawdę mogłby być w całym mieście. a na obwodnicy nie chcę świateł tak. światła to zło konieczne.

        • 0 0

  • (1)

    Gdyby PIS nie zabrało pieniędzy na obwodnice Metropolitarną to pewnie już by istniała, a po jej wybudowaniu można by dodać trzeci pas do Trójmiejskiej. Bezpieczeństwo by się poprawiło, a tak trzeba czekać, aż PIS przegra wybory.

    • 14 15

    • Zwolenniku (tępy) PO...

      Gdzie chcesz wybudować ten trzeci pas??
      Zburzyć wszystko to co jest obok obwodnicy i budować pas??
      Wyciąć trochę lasu i budować pas??

      Myślenie cię boli, oj boli...

      • 1 3

  • Tylko kontrapas rowerowy i progi zwalniajace...

    Reszta to strata pieniedzy

    • 11 1

  • Bez sensu

    W godzinach szczytu, które trwaja coraz dłużej i tak nie mozna rozpedzic sie tam bardziej jak do ok 100km. Przyczyna wypadków są nieustapienie pierwszenstwa i jazda na zderzaku

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane