• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Obwodnica już dawno powinna mieć 3 pasy (7)

    obecnie powinna mieć 4 pasy, bo natężenie ruchu jest ogromne, a będzie jeszcze dużo większe.

    Ciekawe że podczas remontu kilka lat temu nie pomyślano już o tym aby poszerzyc do 3 pasów już wtedy było widać że będzie ruch się zwiększa.

    • 19 9

    • Tak tak! Najlepiej po 10 pasów! (3)

      Przekleństwem tej drogi jest brak jakiejkolwiek sensownej alternatywy.
      Dalej niech PiS blokuje budowę OMT.

      • 3 5

      • alternatywa (2)

        nic nie zmieni, trzeba zwiększyć przepustowość, bo wiekszość jedzie z/do autostrady i te osoby które jadą obowdnicą aby przejechac nia i zjechać w innym miejscu np. z osiedli przy obwodnicy do Gdańska/Gdyni.
        Trasa Kaszubska tego nie zmieni - tylko zwiększy ruch bo więcej będzie aut w tym samym czasie z okolicznych wiosek.

        • 4 2

        • OMT to nie jest TK, piszesz o czymś zupełnie innym. (1)

          • 0 0

          • Nie tak zupelnie innym, skoro obie trasy maja miec wspolne odcinki.

            • 1 0

    • Ludzieee... (1)

      Już nie ma gdzie budować trzeciego pasa! Naprawdę tego nie widzicie, że wsio wokół zabudowane??

      • 1 5

      • No nie widzimy, niby gdzie sie nie da zbudowac trzeciego pasa?

        • 1 0

    • I tak się zakorkuje n obu końcach

      • 0 1

  • 27 mln aut rocznie

    Według informacji co dobę obwodnicą przemieszcza się 74tyś aut zatem rocznie średnio 27mln aut- szok. Ale to daje 0.003% wypadków rocznie.

    • 11 0

  • Palanty poproszę o 120 na godzinę zatem nie ma ze człowiek ma w tym dumnym kraju tylko zginac kark przed każdym pomysłem durnych krawaciarzy

    • 4 5

  • Najlepiej niech wprowadzą zakaz ruchu

    to słuszna koncepcja

    • 7 3

  • Pomiar prędkości niewiele da, tylko siedzenie na zderzaku przez i**otów próbujących poganiać 10 samochodów przed sobą bo mu się spieszy Powinni zlikwidować.

    Za takie coś to 1000 zł mandatu powinni dać

    • 19 1

  • Prędkość nie jest problemem (3)

    • 13 8

    • Jest problemem największym! (2)

      Statystyki wskazują, że liczba wypadków w powodu przekroczenia prędkości jest większa, niż liczba wypadków z powodu jazdy pod wpływem alkoholu. Oczywiście pijany koleś wsiadający do auta i pajac pędzący po obwodnicy 150 km/h, niczym się nie różnią. Są takimi samymi gamoniami i potencjalnymi zabójcami.

      • 2 4

      • Gdzie można znaleźć statystyki wypadków i kolizji na obwodnicy? (1)

        • 2 0

        • Proszę bardzo. Statystyki dotyczące wypadków w ogóle w 2018. Obwodnica to nie żaden wyjątek...

          Policja ujawniła statystyki za 2018 rok. "Dane nie napawają optymizmem. Wzrost bardzo niepokojący"
          "Prędkość najbardziej śmiercionośna"
          "Najwięcej wypadków odnotowano w terenie zabudowanym, ale najbardziej tragiczne w skutkach były te, do których doszło na drogach poza miastem.
          Tam kierowcy pozwalają sobie na więcej, mocniej wciskają gaz. W efekcie nadmierna prędkość ciągle zbiera tragiczne żniwo - powiedział przedstawiciel KGP. Z tej przyczyny kierujący spowodowali prawie 6100 wypadków, w których zginęło 745 osób, co stanowi jedną czwartą wszystkich zabitych. Dla porównania nieustąpienie pierwszeństwa, doprowadziło do 7411 wypadków, w których zginęło 320 osób wyliczył."

          dziennik.pl

          • 2 1

  • jestem byłym emerytowanym kierowcą zawodowym ,objeżdziłem UE wzdłuż i w szerz !...

    panowie decydenci siedzacy po biurach ! - zdajcie sobie wkońcu sprawe ,że te wszystki wasze wymysły i pomysły na poprawe jakosci ruchu na nic się zdają niekiedy tylko ją pogarszają a wręcz komplikują ,zwalniają i utrudniają !!! - czy to tak cięzko wam zrozumieć i zdać sobie sprawa ,że polepszyć jakość ruchu , jego bezpieczeństwo oraz przede wszystkim upłynnienie może tylko rozbudowa dróg , bezkolizyjnych węzłow , skrzyzowań itd . Samo zakładanie progów zwalniajacych . zakładanie radarków odcinkowego pomiaru prędkości jak i coraz powszechniejsze używanie {jak to się ma o zgrozo ! w Gdyni ! } farby i malowanie pasów ,pasków , rowerków
    , napisów Buspass itd . daje taki sam efekt jak malowanie przez dzieci kolorowymi kredkami rysunków na asfalcie !. Panowie ! odnosi się wrażenie ,że tymi swoimi dzialaniam i zarządzeniami wydawanymi z za biurek tylko pogarszacie i bardziej komplikujecie jakośc komunikacji

    • 23 4

  • Nad czym sie tu zastanawiać? Przy takiej ilości aut ta droga jest zza wąska!!!!

    • 16 0

  • (2)

    Potrzebna jest szybka komunikacja miejska, a najlepiej pociąg wzdłuż obwodnicy. Obecnie żeby np. z Jasienia dojechać do Pruszcza trzeba zjechać do centrum Gdańska i taka podroż zajmuje ponad godzinę. Chętnie bym się przesiadła na pociąg, żeby nie stresować się tymi kretynami na obwodnicy.

    • 13 2

    • (1)

      Jedzie do Havla potem w prawo, potem w lewo do Borkowa, w prawo na Straszyn i na rondzie siup w dół.... 20 min i jest a nie bzdury wypisuje... Korkownica 25 min

      • 1 3

      • Taaa, przez Niepołomicką gdzie jest objazd po dziurawych płytach?
        Poza tym zdjazd do Pruszcza, czy od strony A1, czy od Straszyna to czasami pół godziny stania.

        • 1 0

  • Problem leży gdzie indziej... (7)

    Prędkość nie jest aż tak dużym problemem. Problemem są zachowania kierowców, wyprzedzanie z prawej strony, spychanie z lewego, jazda na żyletkę, wjazd na obwodnicę z pominięciem prawego pasa, nie wykorzystywanie pasa rozbiegowego, używanie komórek w czasie jazdy, ogólnie brak skupienia.
    Policja skupia się jedynie na pomiarze prędkości, nie wyłapuje innych zachowań jak to jest praktykowane przez niemieckie Polizei. Nie wiadomo czemu policjanci nie stoją na wiaduktach obserwując drogę i wyłapywać bandytyzm drogowy.
    Inną sprawą jest totalny brak zatoczek parkingowych na całej długości obwodnicy, gdzie można prowadzić kontrole na styl niemiecki i odpocząć w czasie drogi.

    • 22 3

    • (3)

      A pomyslalo, kim musi być as na lewym skoro mogą i muszą wyprzedzić go prawym?

      • 5 4

      • Może asem jadącym zgodnie z ograniczeniem i zachowującym bezpieczny odstęp? (1)

        Co przeszkadza osobnikowi alfa w dowartościowaniu się ?

        • 4 4

        • I dla tego jest tyle miejsca na prawym prasie?

          • 2 2

      • Skodziarz

        • 0 1

    • Wyprzedzanie z prawej strony na jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami jest dozwolone

      • 3 0

    • Można wyprzedzić po prawej na obwodnicy!

      Doczytaj minimum 2 pasy w jedna stronę oddzielone od jeDni w przeciwnym kierunku

      • 1 0

    • W zasadzie racja

      ale na obwodnicy można wyprzedzać z prawej strony.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane