• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odległe światełko w tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie w marcu 2016 r.?

Maciej Naskręt
27 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wjazd do pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wjazd do pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.

Sądząc po tym, co zobaczyliśmy w budowanym tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, kierowcy nieprędko tamtędy pojadą. Władze miasta zakładają, że uda się to najszybciej w marcu 2016 r.



Czy prawie roczne opóźnienie na budowie tunelu to dużo?

Zgodnie z pierwotną umową na roboty, zawartą w 2011 r. pomiędzy miejską spółką Gdańskie Inwestycje Komunalne a firmą OHL, budowa tunelu pod Martwą Wisłą powinna się zakończyć w październiku 2014 r. Prace miały potrwać równe trzy lata. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać. Roboty w tunelu trwają do teraz - 10 miesięcy po pierwotnej dacie zakończenia prac.

Szczęściem w nieszczęściu jest to, że inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w 85 proc. i miasto jako inwestor nie może dowolnie przedłużać terminu oddania tunelu do użytku. Każde wydłużenie terminu musi się wiązać z uzyskaniem zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych na przedłużenie prac.

Tak też było w pierwszym kwartale tego roku. CUPT wyraził wtedy zgodę na prace do 10 lipca. Termin ten ustalono dzięki pracy komisji rozjemczej, która wypracowała kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL.

Taką komisję powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów.

W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku zamiast doprowadzania ich przed sąd.

Wjazd do tunelu od strony Drogi Zielonej. Nitka w kierunku Trasy Sucharskiego. Wjazd do tunelu od strony Drogi Zielonej. Nitka w kierunku Trasy Sucharskiego.
Przejezdność w marcu 2016 r.?

Sęk w tym, że spółka OHL złożyła kolejne roszczenia do terminu zakończenia budowy jeszcze w czerwcu. Wtedy okazało się, że wykonawca chce pracować pod ziemią do końca 2015 r. Wtedy jednak inwestor uznał, że realna data zakończenia robót to przełom września i października tego roku.

- Powtórne prace komisji rozjemczej jeszcze nie zakończyły. Będziemy o ich wynikach na pewno zainteresowane osoby informować - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.
Zastępca prezydenta Gdańska zdradził nam jednak nowe założenia otwarcia obiektu.

- Chcemy, by prace budowlane zakończyły się do listopada. Wtedy ruszą odbiory i, jak przewidują władze spółki GIK, otwarcie tunelu powinno nastąpić w marcu 2016 r. - mówi Andrzej Bojanowski.
Na to wszystko musi się jednak zgodzić jeszcze wspomniany wcześniej CUPT. Pozostaje jedynie czekać.

Przeszliśmy tunelem pod Martwą Wisłą

W ostatnim półroczu rzadziej otrzymywaliśmy od inwestora raporty z budowy wraz ze zdjęciami. Jeśli już pojawiały się, to można było poznać zakres prac tylko na wycinku wspomnianej inwestycji.

Nasza ciekawość jednak wygrała więc sami udaliśmy się na plac budowy.

Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą jest chroniony i trudno na niego wejść. Nam jednak udało się znaleźć niepilnowane miejsce i w przebraniu pracownika budowy przespacerować się po realizowanej inwestycji. Doszliśmy do najgłębszego miejsca przeprawy od strony Węzła Marynarki Polskiej - 31 metrów poniżej lustra wody Martwej Wisły.

  • Szalunek pod ściankę na wysokości przejścia poprzecznego nr 6.
  • Wnętrze pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Rejon przejścia poprzecznego nr 7.
  • Ok. 40-metrowy odcinek gotowej ściany i płyty w pierwszej nitce tunelu.
  • Najgłębsze miejsce w tunelu - nitka nr 1. Widok w kierunku ul. Ku Ujściu.
Budowa w pierwszej nitce mocno opóźniona

To, co rzuciło nam się w oczy po wejściu do tunelu to fakt, że w pierwszej nitce nie dzieje się zbyt wiele. To tłumaczyłoby, dlaczego w raportach z budowy temat tej rury się pomija. Niemniej kończy się tam wykonywanie ścianki pod płytę betonową, na której będzie jezdnia. Prace te toczą się przy przejściu poprzecznym nr 6 - drugim od strony Węzła Marynarki Polskiej.

Natomiast przy ostatnim przejściu zdjęto instalację mrożącą i konstrukcje wzmacniające. Wciąż trzeba z tego odcinka wywieźć piach i wykonać ściany pod płytę betonową.

Jeśli chodzi o przejścia poprzeczne między dwiema rurami, to są już gotowe. Zakończono ich mrożenie oraz zdemontowano instalacje.

To, co powinno martwić inwestora, to płyta betonowa, na której pojawi się jezdnia. Zauważyliśmy tam wykonany tylko jej ok. 40-metrowy odcinek. Przypomnijmy, że tunel ma nieco ponad kilometr.

  • Dojazd do tunelu nr 2 od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Druga nitka tunelu. Układanie płyty.
  • Koparko-ładowarka dostarcza pręty do zbrojenia płyty w drugiej rurze na wysokości przejścia poprzecznego nr 7.
Płyta w drugiej rurze prawie gotowa

Sprawdziliśmy także prace budowlane w drugiej nitce. Tam sprawy mają się znacznie lepiej. Do zakończenia budowy płyty jezdnej pozostaje wykonawcy jeszcze ok. 200 metrów. Choć zastępca prezydenta, który był tydzień wcześniej na budowie tunelu, zapewniał nas w rozmowie, że powinna być już zakończona.

Trwa tam także układanie na ścianach tunelu obudowy ognioochronnej. W tej części tunelu roboty posuwają się znacznie szybciej, a to za sprawą faktu, że nie było tam wszystkich instalacji niezbędnych do wykonania przejścia.

Elementy prefabrykowane pod budowę płyty w obu nitkach tunelu. Elementy prefabrykowane pod budowę płyty w obu nitkach tunelu.
Ludzie związani z budową: listopad to termin życzeniowy

Skontaktowaliśmy się z osobą, która pracowała dla wykonawcy od pierwszego dnia na placu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Była ona związana z kadrą kierowniczą na budowie. Z uwagi na to, że nadal pracuje w branży budowlanej, chce pozostać anonimowa. Przedstawiliśmy jej zdjęcia z placu budowy.

- Po tym, co widzę i dowiaduję się z opowiadań, oceniam, że nie ma szans na realizację tej inwestycji do listopada. To termin mocno życzeniowy - mówi dawny pracownik budowy.
Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja ma się zakończyć nawet we wrześniu 2016 r.

Próbowaliśmy to sprawdzić w GIK, ale nikt nie potwierdził tej daty, sugerując przy tym, że to spekulacje.

- Też pozostałbym przy tym stanowisku. Wszystko jednak jest możliwe - mówi nam były pracownik budowy.
Zanieczyszczone miejsce na budowie. Zanieczyszczone miejsce na budowie.
Nieczystości na budowie

To, co obok opóźnionych prac, uderzyło nas na budowie najbardziej, to nieczystości. Wiele osób z racji tego, że pracują głęboko w tunelu swoje potrzeby fizjologiczne załatwia w najbardziej dogodnym i ustronnym miejscu. Z tego powodu w wielu miejscach na budowie unosi się fetor fekaliów.

Najbliższe ubikacje znajdują się dopiero przy wyjściu z tunelu. Nie są one ustawione we wnętrzu przeprawy z uwagi na to, że co jakiś czas przyjeżdża do nich serwis sprzątający. Pracownikom natomiast jest tam po prostu za daleko.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (266) 6 zablokowanych

  • Totalny szok. (39)

    Dziękuje dziennikarzom Trójmiasto.pl za pokazanie opinii publicznej rzeczywistego stanu, a nie przedwyborczej ściemy w której ta władza jest bardzo dobra.

    • 680 34

    • Skrajna nieodpowiedzialność (9)

      Gdyby w USA wszedł "Pan Redaktor" na czyjś grunt bez pozwolenia pewnie wynosiliby go cięższego o kilka kilogramów ołowiu. W Polsce może wejść każdy i wszędzie. Kompletny brak poszanowania prawa.
      Drogi "Panie Redaktorze". Na placu budowy za Pańskie zdrowie i życie zawsze odpowiada kierownik budowy. W związku z powyższym, pomimo szczytnego celu jaki Panu przyświecał, swoim działaniem świadomie Pan narażał osobę kierownika budowy na odpowiedzialność karną, możliwość pozbawienia prawa do wykonywania zawodu i inne nieprzyjemności.
      Ciekaw jestem czy wszedłby "Pan Redaktor" na pokład statku bez wiedzy i zgody kapitana?

      • 43 108

      • Dla saperów z Wermachtu taka budowa to rozgrzewka. (1)

        Powiem tak, Niemcy za okupacji wybudowaliby 10 takich tuneli w rok.

        • 14 6

        • ... a ile masowych grobów powstało wtedy wokół?

          • 0 0

      • Narracja podobna jak przy taśmach prawdy: winni sa kelnerzy. Teraz winny redaktor (2)

        który pokazał ukrywaną prawdę.

        • 92 10

        • Od jutra Młodzieżówka Platformy Obywatelskiej rozpoczyna patrole wokół tunelu.

          • 26 7

        • król paraduje z klejnotami na wierzchu

          • 3 2

      • Przeciez jest napisane, ze przedstawiaja fotki wykonane przez tego pracownika, ktory pracowal na budowie, a nie zrobione przez redaktora...

        • 3 7

      • pewnie fotki robił w weekend, bo jakoś tam pustawo

        na wielkim palcu budowy...

        • 6 1

      • Parę razy widziałem J. Bonda, który właził nie tylko na statki

        bez jakiejkolwiek zgody, a działał w imieniu królowej...

        • 31 1

      • swoim nielegalnym wejściem do tunelu redaktor pokazał nie tylko stan budowy

        ale także słaby poziom bezpieczeństwa, kara się należy

        • 63 1

    • to nie prawda że Polska w ruinie (10)

      • 37 14

      • (6)

        W Amerykach, Chinach i Europach przecież budowy tuneli się nigdy nie opóźniają, nie?

        • 31 28

        • (4)

          nie o 100 procent pierwotnego czasu budowy. w chinach za taką fuszerkę już leciałyby głowy (dosłownie!).

          • 16 4

          • (3)

            Na 25 chińskich projektów atomowych, opóźnionych jest 21. Pierwszy z tych projektów już się poślizgnął o dwa lata. No to chyba tam jeden żywy inżynier atomowy nie został?

            • 12 6

            • (2)

              / 2011-08-03 /
              "Obecnie w Chinach istnieje już ponad 65 tys. km autostrad i niebawem kraj ten przegoni pod tym względem Stany Zjednoczone, które mają ich 80 tys. km. Cel ma zostać osiągnięty do 2020 roku, choć nie wykluczone, że nastąpi to o wiele szybciej. Dlaczego? Otóż pierwotne plany zakładały budowę 35 tys. km autostrad właśnie do tego roku. Zdołano je przekroczyć blisko dwukrotnie i to 10 lat wcześniej." http://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/rotator/transport-w-chinach-wydatki-kolej-budowa-drog/

              • 9 0

              • (1)

                A ile mają kilometrów na 1 Chińczyka i jak się to ma do Polski? Wsp. dla Chin: 62.58, dla Polski: 78.6. A w odniesieniu do powierzchni kraju? Chiny: 8.85/km , Polska: 9.67/km

                Za: CIA World Factbook

                Jednak Polska górą ;)

                • 7 2

              • Tylko, że ten tekst miał być odnośnie dotrzymywania terminów i tempa prac w Chinach.

                PS. chińska sieć drogowa zajmuje prawie wyłącznie wschodnią część kraju (gdzie jest 95% populacji) i jest tam dużo gęstsza od polskiej.
                mapka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autostrady_w_Chinach

                • 0 0

        • i my chcemy tu elektrownię atomową...

          • 18 4

      • Sqotti

        Ale w urynie.

        • 5 1

      • nie prawda?

        jednak "nieprawda"

        • 2 2

      • nie w ruinie

        tylko w budowie

        • 17 15

    • (1)

      Granat do szamba został wrzucony, teraz zobaczymy kogo obryzga.

      • 10 1

      • Może być niewypał

        • 0 0

    • W tej chwili powinna wkroczyć CBA i sprawdzić czy tam ktoś nie ma lepkich łapek. (9)

      • 130 16

      • wszyscy powinni tam wjechać (6)

        ZUS, Sanepid, PIP, NIK, FBI, MI6 z James'm Bondem, Jason Bourne, porucznik Borewicz, ZAiKS a wisienka na torcie powinna być komisja śledcza pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza!

        • 96 15

        • (4)

          i jeszcze pisowscy krzykacze powinni tam wjechać

          • 33 39

          • Jak pisowcy wejdą to go nigdy nie oddadza

            W mysl zasady- nie budujemy- nie bedzie lapowek

            • 4 5

          • a gdzie w takim razie powinien pojechać Budyń i jego wyznawcy? (2)

            na spotkanie z Yeti? czy do Nibylandii?

            • 35 6

            • Gdzie Budyn?

              Jak to gdzie??
              Ze swoim grubym wyznawca zapewne szykuja strategie dalszego II etapu zamkniecia Palacu Mlodziezy.
              Spieprzyc. To wlasnie potrafia najlepiej.
              Robcie tak dalej. Pozbawcie praw rodzicow i dzieciaki. Zabierzcie mozliwosci i potencjal i niech sie zgadza wasza wlasna kasa..
              Na szczescie to juz ostatnia kadencja.

              • 11 1

            • do Peru

              Śladami swojego guru

              • 22 5

        • Sanepid i PIP jak najbardziej, jak pracownicy robią kupę w tunelu :)

          • 23 0

      • Zniknięcie tych parówek spowodowało niemały zamęt...

        • 8 0

      • cba nie wkroczy

        Musieli by zrobic cele koedukacyjne

        • 3 1

    • przejezdność w marcu, potem testy, odbiory - pojedziemy tunelem gdzieś w okolicach przyszłych wyborów ... prezydenckich

      • 8 1

    • Ale jaja, ale jaja, ale jaja!

      • 16 2

    • Strasznie to wygląda!

      Ciekawe czy w 2016 roku w ogóle wyrobią się? Wydaje mi się to mało prawdopodobne. OHL już dawno powinni z tej budowy wyrzucić i poszukać nowego wykonawcę. W tej chwili na tej budowie powinno pracować kilkaset osób a ze zdjęć wynika, że jest tam ich garstka dosłownie.

      • 21 2

    • Polska w ruinie.

      • 14 12

    • Skandal

      Ciekawe, kto nakradł??

      • 26 7

    • Gratulacje dla Redakcji!

      Redaktorze Macieju - bardzo dobra robota! Oby wiecej takich artykułów, a poziom Trójmiasto.pl bedzie jeszcze lepszy!

      • 118 11

  • Hańba władzy

    Wszyscy doskonale wiedzieli, ze termin (kolejny) nie będzie dotrzymany...Dlaczego robicie z nas durni? Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi. Czy ktoś za to zapłaci? Chociażby stołkiem? Nie bo władzy żyje się lepiej tak jak obiecali. Nawet nie chcę czytać tych wypocin. Ze wszystkim tak jest.

    • 0 1

  • Maszyna drążaca (2)

    A co się dzieje z maszyną która drążyła tunel ? Zdaje się że jest własnością miasta i sporo kosztowała.

    • 3 4

    • jest wlasnoscia wykonawcy , poza tym miala zostac zakopana i porzucona na placu budowy. wymyslili jednak ze warto ja zachowac bo mozna przerobic do innych tuneli..

      • 0 0

    • Znowu maszyna....

      Po raz kolejny. Maszyna jest wlasnoscia wykonawcy,tj. OHL

      • 0 0

  • Tak wogóle to po co ten tunel za taką kasę? (2)

    Kto i gdzie będzie jeździł przecież terminal kontenerowy jest po wschodniej części Martwej Wisły...

    • 3 4

    • (1)

      tiry z terminala trasą zieloną przez oliwę i obwodnicę na warszawę

      • 0 1

      • na warszawę??

        • 0 0

  • (1)

    Tunel. Po co go zbudowano? Komu ma służyć ?
    Władze miasta mówią: połączenie lotniska z portem.
    To samoloty mają latać do portu ? DEBILIZM.....

    • 1 2

    • połączenie lotniska z portem :))

      • 0 0

  • Z jakiego powodu, jest opóźnienie w oddaniu inwestycji?

    Ktoś liczył zysk, a ktoś inny żądał prowizji, ktoś jeszcze inny nie zgada się na zysk i prowizję

    • 2 0

  • TUNEL i rowery...... (1)

    Szkoda tylko promu w Nowym Porcie. Wiele osób z Brzeźna, Nowego Portu dojeżdża do pracy na rowerach do Portu Północnego . A potem to autobusem za opłatą 3zł. plus rower..
    Kierowcy samochodów płacili 5 zł. za prom, a teraz za darmo.....
    Tunelu nie zbudowano za podatek drogowy.
    Gdzie sprawiedliwość?

    • 4 1

    • w UK?

      • 1 0

  • Tunelu nie ma, ale... (2)

    Tunelu nadal nie przekazano do eksploatacji (pomimo 10 miesięcy opóźnienia), ale w ZDiZ od zeszłego roku zatrudnionych jest kilka osób do EKSPLOATACJI tego obiektu. A to POlska właśnie..

    • 11 4

    • (1)

      bo im ten miś droższy...

      • 5 2

      • koniaczku?

        • 1 0

  • czy to prawda że. ..? (9)

    W związku z rozmieszczeniem imigrantów islamskich z Afryki Gdańsk jest brany pod uwagę? Czy to prawda ze decydenci kierują się w wyborze lokalizacji mapą poprcia w dzielnicach w wyborach dla PO. Ma to pomóc w akceptacji przybyszów i ich asymilacji z ludnością wspierająca politykę rządu..... Jest zbyt wiele ciszy w przekazie medialnym o lokalizacji ok 20 ośrodków.

    • 17 6

    • (8)

      Jakbym był ubogim Afrykaninem, też bym wolał zamieszkać koło wyborców PO, niż w prawilnej społeczności "prawdziwych Polaków".

      A jak ci się nie podoba, to spadaj na Kurpie, bo Gdańsk od tysiąca lat jest społecznością multikulturową i kosmopolityczną, hanzeatycką, niemiecko-polsko-duńsko-szkocko-europejską.

      • 6 12

      • (5)

        Tylko kiedyś mieszały się kultury co do zasady o jednym, judeochrześcijańskim, europejskim rodowodzie. Teraz przybywają imigranci z tak odległych części globu że trudno znaleźć nić łączącą tych ludzi. A to spowoduje konflikty.

        • 3 1

        • (3)

          Ludzie to ludzie. Dwie ręce, dwie nogi, statystycznie pół siusiaka. Twoje poglądy są żywcem wyjęte z XVI wieku. Co to są dwa tysiące w kraju niemal czterdziestu milionów? Nawet Indusów jest w kraju więcej... Imigranci nauczą się języka (oby z czytanek mniej wstecznych, niż o Bambo), pójdą do pracy, kto wie, może nawet wezmą kredyty.

          • 0 2

          • jeżeli jego poglądy są z XVI wieku to ciekawe z którego są wasze (2)

            i co to znaczy wsteczna czytanka? cale lata była normalna a dziś nagle stała się wsteczna? poza tym od kiedy dla was Tuwim jest wsteczny? skąd wziąłeś 40 mln? jeśli obecnie jest 35 to i tak dobrze... A kilkuset tysięczna utajniona emigracja ukraińska to pies? na dodatek emigracja negatywnie nastawiona do Polski. już dziś w up są oferty z językiem ukraińskim. multi-kulti się marzy by w końcu tę "uciążliwą" Polskę unieszkodliwić?

            • 1 0

            • (1)

              Masz paranoję. Jedź do Ameryki posłuchać pollacks jokes, to pojmiesz, czemu czytanka o Murzynku, który się nie myje, jest obraźliwa.

              • 1 1

              • o myciu się to elementy krelykalne ostatnio mówiły
                a Julek Tuwim nic nie wspominał

                • 0 0

        • Ponadto dodam, że teraz imigranci nie chcą się asymilować jak kiedyś polscy Żydzi czy Tatarzy.

          • 3 0

      • co ty, żyjesz tysiąc lat ? (1)

        • 4 1

        • Nie, książki czytam. Chociaż dla Ciebie to pewnie tak samo dziwne, jak gdybym był Drakulą...

          • 1 2

  • czy ktoś wie (1)

    kiedy oddadza most Siennicki?

    • 4 0

    • a kto go zabrał?!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane