- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (57 opinii)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (84 opinie)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (352 opinie)
- 4 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (199 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (141 opinii)
- 6 Chciała kupić Bitcoiny, straciła 200 tys. (90 opinii)
Odległe światełko w tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie w marcu 2016 r.?
Sądząc po tym, co zobaczyliśmy w budowanym tunelu pod Martwą Wisłą , kierowcy nieprędko tamtędy pojadą. Władze miasta zakładają, że uda się to najszybciej w marcu 2016 r.
Szczęściem w nieszczęściu jest to, że inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w 85 proc. i miasto jako inwestor nie może dowolnie przedłużać terminu oddania tunelu do użytku. Każde wydłużenie terminu musi się wiązać z uzyskaniem zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych na przedłużenie prac.
Tak też było w pierwszym kwartale tego roku. CUPT wyraził wtedy zgodę na prace do 10 lipca. Termin ten ustalono dzięki pracy komisji rozjemczej, która wypracowała kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL.
Taką komisję powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów.
W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku zamiast doprowadzania ich przed sąd.
Przejezdność w marcu 2016 r.?
Sęk w tym, że spółka OHL złożyła kolejne roszczenia do terminu zakończenia budowy jeszcze w czerwcu. Wtedy okazało się, że wykonawca chce pracować pod ziemią do końca 2015 r. Wtedy jednak inwestor uznał, że realna data zakończenia robót to przełom września i października tego roku.
- Powtórne prace komisji rozjemczej jeszcze nie zakończyły. Będziemy o ich wynikach na pewno zainteresowane osoby informować - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.
Zastępca prezydenta Gdańska zdradził nam jednak nowe założenia otwarcia obiektu.
- Chcemy, by prace budowlane zakończyły się do listopada. Wtedy ruszą odbiory i, jak przewidują władze spółki GIK, otwarcie tunelu powinno nastąpić w marcu 2016 r. - mówi Andrzej Bojanowski.
Na to wszystko musi się jednak zgodzić jeszcze wspomniany wcześniej CUPT. Pozostaje jedynie czekać.
Przeszliśmy tunelem pod Martwą Wisłą
W ostatnim półroczu rzadziej otrzymywaliśmy od inwestora raporty z budowy wraz ze zdjęciami. Jeśli już pojawiały się, to można było poznać zakres prac tylko na wycinku wspomnianej inwestycji.
Nasza ciekawość jednak wygrała więc sami udaliśmy się na plac budowy.
Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą jest chroniony i trudno na niego wejść. Nam jednak udało się znaleźć niepilnowane miejsce i w przebraniu pracownika budowy przespacerować się po realizowanej inwestycji. Doszliśmy do najgłębszego miejsca przeprawy od strony Węzła Marynarki Polskiej - 31 metrów poniżej lustra wody Martwej Wisły.
Budowa w pierwszej nitce mocno opóźniona
To, co rzuciło nam się w oczy po wejściu do tunelu to fakt, że w pierwszej nitce nie dzieje się zbyt wiele. To tłumaczyłoby, dlaczego w raportach z budowy temat tej rury się pomija. Niemniej kończy się tam wykonywanie ścianki pod płytę betonową, na której będzie jezdnia. Prace te toczą się przy przejściu poprzecznym nr 6 - drugim od strony Węzła Marynarki Polskiej.
Natomiast przy ostatnim przejściu zdjęto instalację mrożącą i konstrukcje wzmacniające. Wciąż trzeba z tego odcinka wywieźć piach i wykonać ściany pod płytę betonową.
Jeśli chodzi o przejścia poprzeczne między dwiema rurami, to są już gotowe. Zakończono ich mrożenie oraz zdemontowano instalacje.
To, co powinno martwić inwestora, to płyta betonowa, na której pojawi się jezdnia. Zauważyliśmy tam wykonany tylko jej ok. 40-metrowy odcinek. Przypomnijmy, że tunel ma nieco ponad kilometr.
Płyta w drugiej rurze prawie gotowa
Sprawdziliśmy także prace budowlane w drugiej nitce. Tam sprawy mają się znacznie lepiej. Do zakończenia budowy płyty jezdnej pozostaje wykonawcy jeszcze ok. 200 metrów. Choć zastępca prezydenta, który był tydzień wcześniej na budowie tunelu, zapewniał nas w rozmowie, że powinna być już zakończona.
Trwa tam także układanie na ścianach tunelu obudowy ognioochronnej. W tej części tunelu roboty posuwają się znacznie szybciej, a to za sprawą faktu, że nie było tam wszystkich instalacji niezbędnych do wykonania przejścia.
Ludzie związani z budową: listopad to termin życzeniowy
Skontaktowaliśmy się z osobą, która pracowała dla wykonawcy od pierwszego dnia na placu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Była ona związana z kadrą kierowniczą na budowie. Z uwagi na to, że nadal pracuje w branży budowlanej, chce pozostać anonimowa. Przedstawiliśmy jej zdjęcia z placu budowy.
- Po tym, co widzę i dowiaduję się z opowiadań, oceniam, że nie ma szans na realizację tej inwestycji do listopada. To termin mocno życzeniowy - mówi dawny pracownik budowy.
Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja ma się zakończyć nawet we wrześniu 2016 r.
Próbowaliśmy to sprawdzić w GIK, ale nikt nie potwierdził tej daty, sugerując przy tym, że to spekulacje.
- Też pozostałbym przy tym stanowisku. Wszystko jednak jest możliwe - mówi nam były pracownik budowy.
Nieczystości na budowie
To, co obok opóźnionych prac, uderzyło nas na budowie najbardziej, to nieczystości. Wiele osób z racji tego, że pracują głęboko w tunelu swoje potrzeby fizjologiczne załatwia w najbardziej dogodnym i ustronnym miejscu. Z tego powodu w wielu miejscach na budowie unosi się fetor fekaliów.
Najbliższe ubikacje znajdują się dopiero przy wyjściu z tunelu. Nie są one ustawione we wnętrzu przeprawy z uwagi na to, że co jakiś czas przyjeżdża do nich serwis sprzątający. Pracownikom natomiast jest tam po prostu za daleko.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły .
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (266) 6 zablokowanych
-
2015-07-28 10:07
czy ktoś wie (1)
kiedy oddadza most Siennicki?
- 4 0
-
2015-07-28 18:06
a kto go zabrał?!
- 0 1
-
2015-07-28 11:23
.. te zdjecia przedstawiaja opuszczone bunkry pokomunistyczne (1)
a nie budowę, no chyba ze budowe w standarcie adamowicza i trykoski!
- 4 1
-
2015-07-28 11:56
krótko - dureń jesteś
- 0 1
-
2015-07-28 12:06
jak unia poprosi o zwrot dofinansowania to dopiero będą jaja
Tak to jest jak się wybiera wykonawce z przetargu kto zrobi taniej.
Teraz wykonawca widzi, że jednak tak tanio się nie da, na coś zabrakło, czegoś nie uwzględnił do tego doszły kary za opóźnienie do tego tnie koszty zwalniając pracowników i reszta nie nadąża z ogromem pracy. Ludzie pewnie pracują za darmo nadgodziny, są sfrustrowani i wypaleni. A skończy się tak jak z hydrobudową firma ogłosi upadłość i nie dokończy zleceń albo wycofa się bo i tak już ma kary i sprawy sądowe więc po co dalej ładować w to pieniądze.
Miasto powinno dołożyć się trochę do tego projektu np wysyłając tam darmowych pracowników żeby to było wreszcie dokończone bo inaczej będzie marny koniec.- 4 1
-
2015-07-28 13:50
Tak wogóle to po co ten tunel za taką kasę? (2)
Kto i gdzie będzie jeździł przecież terminal kontenerowy jest po wschodniej części Martwej Wisły...
- 3 4
-
2015-07-28 18:04
(1)
tiry z terminala trasą zieloną przez oliwę i obwodnicę na warszawę
- 0 1
-
2015-07-29 00:28
na warszawę??
- 0 0
-
2015-07-28 15:45
Kolejny odcinek serialu pt. "Wróżbita Ryszard obiecuje"
Ciekawe jaką premię dostanie Rysiek od Adamowicza za sprawne zarządzanie kontraktem?
- 1 0
-
2015-07-28 20:56
Z jakiego powodu, jest opóźnienie w oddaniu inwestycji?
Ktoś liczył zysk, a ktoś inny żądał prowizji, ktoś jeszcze inny nie zgada się na zysk i prowizję
- 2 0
-
2015-07-28 22:18
(1)
Tunel. Po co go zbudowano? Komu ma służyć ?
Władze miasta mówią: połączenie lotniska z portem.
To samoloty mają latać do portu ? DEBILIZM.....- 1 2
-
2015-07-29 00:15
połączenie lotniska z portem :))
- 0 0
-
2015-07-31 21:25
Hańba władzy
Wszyscy doskonale wiedzieli, ze termin (kolejny) nie będzie dotrzymany...Dlaczego robicie z nas durni? Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi. Czy ktoś za to zapłaci? Chociażby stołkiem? Nie bo władzy żyje się lepiej tak jak obiecali. Nawet nie chcę czytać tych wypocin. Ze wszystkim tak jest.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.