Odmrożenie. Rząd musi nam bardziej zaufać
Wiele osób spodziewało się w czwartek przełomu i ogłoszenia przez premiera zdecydowanego wyjścia kraju z izolacji. Po mglistych deklaracjach w tej kwestii pojawiło się więc rozczarowanie, podsycane opiniami ekonomistów wieszczących gospodarce krach. Tymczasem część ograniczeń można znieść nawet dziś, bo większość ludzi już wie, jak chronić się przed koronawirusem.
Mglista zapowiedź wychodzenia z izolacji
Nadal zamknięte są bowiem hotele, restauracje, sklepy w galeriach handlowych (poza spożywczymi), kina, teatry, a także sklepy budowlane w weekendy.
Rozczarowanie jest tym większe, że z kolejnych krajów (Dania, Austria, Czechy, Niemcy) dobiegają informacje o konkretnych krokach prowadzących do otwarcia gospodarek i powolnego powrotu do w miarę normalnego funkcjonowania tych krajów.
Dania otwiera żłobki, przedszkola i szkoły
Czy rząd uratuje gospodarkę?
Wszyscy ekonomiści skupiają się na prognozowaniu spadku PKB, czyli Produktu Krajowego Brutto. Ten wskaźnik to - upraszczając - wartość wszystkich dóbr i usług wytworzonych w ciągu roku. Wlicza się do niego także różnicę między eksportem a importem i całość koryguje o wskaźnik inflacji i porównuje do wyniku z poprzedniego roku. Dane publikowane są co kwartał. Nie jest to wskaźnik idealny, bo bez wątpienia nie odzwierciedla jakości życia. PKB rośnie, gdy więcej wydajemy, ale nie musi to oznaczać, że lepiej nam się żyje. PKB rośnie, gdy kupujemy leki czy alarmy i monitoring, bo np. obawiamy się kradzieży.
- W wielu przypadkach wzrost gospodarczy przekłada się na obniżenie standardu życia. Politycy będą jednak robić wszystko, aby PKB rosło. W ostatnich latach do wzrostu PKB wlicza się prostytucję, w niektórych krajach handel bronią czy dochody uzyskiwanie z nielegalnych źródeł. Jak się je wylicza? Szacuje się je z powietrza, pisząc odpowiednie uzasadnienie. Chodzi wyłącznie o to, aby podbić nominalnie PKB, dzięki czemu politycy będą mogli pochwalić się wzrostem gospodarczym - podkreśla Cezary Głuch, inwestor i pisarz, znany w środowisku ekonomistów jako Trader21.
Nie jest więc to wskaźnik idealny, ale jest z nim podobnie, jak mawiał premier Wielkiej Brytanii Winston Churchil o demokracji: jeden z najgorszych ustrojów, ale lepszego dotąd nie wymyślono. Dlatego - chcąc nie chcąc - musimy się na nim opierać.
Od razu więc rozwiejmy wątpliwości: rząd nie uratuje gospodarki. Inwestycje rządowe nie sprawią, że bezrobocie znacząco nie wzrośnie, a zarobki nie będą spadać. Dlaczego? Z historii wynika, że zawsze najszybciej rozwijały się kraje, w których udział rządu w wydatkach wynosił 10-15 proc. Im bardziej został przekroczony próg 17 proc., tym szybciej gospodarka zbaczała w kierunku centralnie planowanej, a konkurencyjność spadała. Pokazuje to tzw. krzywa Rahna.
- Nadmierne wydatki państwa po prostu blokują wzrost gospodarczy - przekonuje Dan Mitchell z amerykańskiego think thanku Cato Institute.
Co może więc rząd? Nie przeszkadzać
Czy jeśli pozwolimy teraz iść do restauracji i do sklepu, to ludzie będą się rzucać obcym w ramiona, a wieczory zaczną tłumnie spędzać w dyskotekach? Raczej nie.Jak więc rząd może pomóc w łagodzeniu gospodarczych skutków epidemii? Najłatwiej powiedzieć: nie przeszkadzać. Trudniej znaleźć konkretne podpowiedzi, ale część z nich nasuwa się sama.
Oczywiście pamiętajmy o tym, że częściowa izolacja nadal jest konieczna, bo nikt nie chce skazywać na śmierć starszych i schorowanych osób, które głównie padają ofiarami koronawirusa. Ale niewielu godzi się też na utratę zarobków albo nawet utratę pracy. Czy jedno z drugim się wyklucza? Niekoniecznie, pod warunkiem założenia, że Polacy są mądrzejsi, niż myśli rząd.
Czy są, możemy przekonać się w ostatnich dniach. Na ulicach pustki, w sklepowych kolejkach dyscyplina i odstępy. Oczywiście zdarzają się przykłady bezmyślności, ale to incydenty.
Widać, że Polacy zdają sobie sprawę z zagrożenia. Czy jeśli pozwolimy teraz iść do restauracji i się spotykać, to ludzie będą się rzucać obcym w ramiona, a wieczory zaczną tłumnie spędzać w dyskotekach? Raczej nie.
Zdaniem naszych czytelników decyzje rządu powinny być więc bardziej zdecydowane. Oliwy do ognia dodała jeszcze wypowiedź ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego, który stwierdził, że maseczki będziemy nosić do czasu... wynalezienia szczepionki. Wprawdzie testowane są obecnie 44 gotowe szczepionki na koronawirusa, ale ich wprowadzenie możliwe jest najwcześniej w 2021 roku i to mimo tego, że pracują nad nimi nie tylko rzesze naukowców, ale też najszybsze superkomputery świata.
Sztuczna inteligencja szuka szczepionki na COVID-19.
Polacy zaczęli nosić maseczki, zanim pojawił się taki nakaz.
Maseczki przez rok? Tak, ale dajcie pracować
Nic dziwnego, że mglisty plan wprowadzenia rozluźnień obecnej izolacji spotkał się z krytyką. Bo nikt o zdrowych zmysłach nie podważa konieczności obostrzeń sanitarnych, które chronią nas przed wybuchem prawdziwej epidemii, skutkującej brakiem respiratorów i selekcją chorych, którzy mają mniejsze szanse na przeżycie. Ale nikt nie chce też przez najbliższy rok zastanawiać się, czy jego firma przetrwa, bank wypowie kredyt, a plany na najbliższe lata będzie mógł jedynie zapisać w pamiętniku. Nikt nie chce też iść na przedwczesny pogrzeb swoich rodziców, ale coraz więcej wskazuje, że wcale nie trzeba wybierać pomiędzy pieniędzmi a śmiercią najbliższych.
Co więc można zrobić?
- utrzymać zakaz imprez masowych
- utrzymać nakaz zakrywania ust i nosa
- skupić się na izolacji osób starszych i chorych - czyli grupy ryzyka
- ściśle monitorować nowe ogniska chorób i zwiększyć liczbę testów - także na przeciwciała wskazujące, kto przechorował już koronawirusa
- otworzyć wszystkie sklepy ze ściśle określoną liczbą klientów wewnątrz
- otworzyć restauracje i hotele z mniejszą liczbą klientów i reżimem sanitarnym
- wznowić rozgrywki sportowe (bez publiczności)
To możliwe już teraz bez wielkiego ryzyka tego, że epidemia wybuchnie u nas z taką siłą, jak we Włoszech czy Hiszpanii. Nikt nie oczekuje przecież, że zaraz zaczniemy żyć tak samo, jak przed dwoma miesiącami. Większość pogodzi się z ograniczeniami, także dlatego, że doskonale zdajemy sobie sprawę z ich wagi. Potrzeba nam od rządu już tylko jednej ważnej rzeczy: zaufania.
Opinie (630) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-17 14:13
Opinia wyróżniona
(26)
Otworzyc wszystko co przynosi jakies dochody. Otworzyc wszystko na otwartych terenach. Utrzymac jedynie zakaz organizowania festynow, biegow i podobnych imprez, ktore przynosza niewiele dochodu bo opieraja sie na wolontariacie. Po tylu tygodniach mozna smialo uznac, ze ten wirus nie jest szczegolnie zarazliwy. 80% przechodzi to bez objawow, wiec
Otworzyc wszystko co przynosi jakies dochody. Otworzyc wszystko na otwartych terenach. Utrzymac jedynie zakaz organizowania festynow, biegow i podobnych imprez, ktore przynosza niewiele dochodu bo opieraja sie na wolontariacie. Po tylu tygodniach mozna smialo uznac, ze ten wirus nie jest szczegolnie zarazliwy. 80% przechodzi to bez objawow, wiec mozna zalozyc, ze jest ich o rzad wiecej niz oficjalne statystyki. Z pewnoscia kazdy kto pracuje w sklepie albo dojezdza do pracy komunikacja miejska mial juz stycznosc z tym wirusem. Ale jakos nie widac masowej smierci wsrod pracownikow sklepow albo konduktorow. Zarazaja sie jedynie ludzie, ktorzy sa wystawieni na kontakt z wirusem przez dlugi czas. Glownie sluzba zdrowia. Tam wlasnie nalezy skierowac wszystkie srodki do walki z ta choroba, bo tam jest grozna.
- 217 55
-
2020-04-17 14:55
Wszystko!
Tylko nie wybory! Bo przegramy! Hipokryzja platfusow
- 11 16
-
2020-04-17 14:57
Czyli warian szwedzki? (16)
13 000 zarażonych i 1 400 trupów
- 9 13
-
2020-04-17 15:17
1400 "trupów" masz codziennie w Polsce. (11)
Od wielu lat taka jest średnia.
Bo ludzie umierają. Ty też umrzesz.
Zycie kończy się śmiercią.- 40 10
-
2020-04-17 19:49
serio nie zauważasz pewnej (6)
dziury w Twoim myśleniu?
Oczywiście, że ludzie umierają i będą umierali, ale...
przyjmijmy, że normalnym stanem jest X zgonów z różnych przyczyn, a teraz pojawił się wirus, który daje dodatkowe Y zgonów. Tak więc zamiast X zgonów mamy X + Y zgonów. I jeżeli Y jest niewielki i stały to tragedii nie ma, tylko że bez kontroli i obostrzeń Ydziury w Twoim myśleniu?
Oczywiście, że ludzie umierają i będą umierali, ale...
przyjmijmy, że normalnym stanem jest X zgonów z różnych przyczyn, a teraz pojawił się wirus, który daje dodatkowe Y zgonów. Tak więc zamiast X zgonów mamy X + Y zgonów. I jeżeli Y jest niewielki i stały to tragedii nie ma, tylko że bez kontroli i obostrzeń Y się powiększa codziennie i co kilka dni zamiast Y mamy 2Y, a zgonów X + 2Y, kolejne kilka dni i już X + 4Y, potem X + 8Y, X + 16Y itd., aż w końcu Y staje się najczęstszą przyczyną zgonów. W USA przez covid, codziennie umiera już więcej ludzi niż przez choroby serca, które dotychczas były najczęstszą przyczyną śmierci.- 13 10
-
2020-04-17 20:14
Komu zależy na (4)
utrzymywaniu tego stanu, do chorego człowieka w naszej wsi (na wezwanie) przyjechala policja i straz pożarna i najpierw ustalali czy nie jest na kwarantannie, człowiek zmarl, na pogotowie się nie doczekal, może o tym napiszcie, że ludzie zostają bez pomocy
- 17 0
-
2020-04-17 20:36
to są efekty przeciążonej służby zdrowia (3)
im więcej będzie przypadków zakażenia tym więcej będzie zgonów z braku fizycznej możliwości pomocy w innych przypadkach chorobowych.
Komu zależy pytasz? Tym wszystkim, którzy teraz żądają jak najszybszego zniesienia restrykcji i puszczenia epidemii samopas. Nagły przyrost chorych na covid-19 wymagających hospitalizacji sparaliżujeim więcej będzie przypadków zakażenia tym więcej będzie zgonów z braku fizycznej możliwości pomocy w innych przypadkach chorobowych.
Komu zależy pytasz? Tym wszystkim, którzy teraz żądają jak najszybszego zniesienia restrykcji i puszczenia epidemii samopas. Nagły przyrost chorych na covid-19 wymagających hospitalizacji sparaliżuje szpitale i wyłączy z obiegu znaczną część personelu medycznego co doprowadzi do tego, że jak np. dostaniesz zawału czy wylewu nikt nie będzie w stanie Ci pomóc i w taki sposób koronawirus pośrednio wywoła dodatkową, równoległą falę zgonów.- 7 5
-
2020-04-17 23:50
przeciążenia?Baranie wszystkie przychodnie są pozamykane lekarze się pochowali nie pieprz głupot że wszyscy z wiruskiem walczą
- 13 4
-
2020-04-18 01:40
ilość osób w szpitalach
Jakiego przeciążenia ?
Czytałeś raport z piątku na tym portalu o wirusie ?
Widziałeś ile osób jest w szpitalach z tym wirusem ? Nie ?
To ci napiszę: 17 osób, słownie: siedemnaście !
Cała służba zdrowia walczy z wirusem zajmując się 17 osobami ! ?
Reszta chorych czyli 174 osoby jest po prostu w domach.
A info dotyczy całego województwa !- 9 4
-
2020-04-18 13:41
Przeciez juz tak jest? Szpitale sa sparalizowane, personel zdziesiatkowany i mnostwo ludzi umiera, bo nie dostalo pomocy. Czesciowo dlatego, ze w wyniku histerii boja sie isc do szpitala, czesciowo dlatego, ze nie sposob teraz dostac sie do lekarza.
- 1 0
-
2020-04-18 17:51
A do tego trupy niezdiagnozowane.
- 0 0
-
2020-04-17 19:54
burmistrz Bergamo we Włoszech ogłosił bodajże wczoraj, że (3)
całkowita liczba zgonów w tym mieście jest 4 razy większa niż w analogicznym okresie w latach poprzednich. Także można spokojnie założyć, że epidemia puszczona samopas podbiła by dzienną liczbę zgonów w Polsce do ponad 5000. Jeszcze dodam, że w naszym kraju jest obecnie 1400 respiratorów a Włosi mają 5000, Niemcy 20 tys..
Nic wielkiego by się nie stało, powiadasz?- 9 12
-
2020-04-17 22:37
(2)
W Polsce jest ponad 10 tysięcy respiratorów więc dane masz fałszywe.
- 5 6
-
2020-04-17 23:49
Jest 10 tysięcy ale łóżek w szpitalach zakaźnych a respiratorów 1400 (1)
przecież nie będą zabierać respiratorów chorym w szpitalach innych niż zakaźne, tam też są potrzebne
- 5 2
-
2020-04-18 07:09
Będą zabierać , dziś niegodziwością jest korzystanie z respiratora jeżeli masz tylko niewydolność oddechowo krążeniową na kardiologii . Wstydźcie się chorzy na takich oddziałach że chcecie korzystać z tych urządzeń.
- 1 3
-
2020-04-17 16:01
(3)
Wariant szwedzki kilka tyg temu wygladal na glupote, zreszta nadal uwazam, ze to nie bylo madre, ale widac juz, ze to nie jest az takie zarazliwe, jak pisal przedpiśćca.
- 16 6
-
2020-04-17 20:10
całą podporą (1)
'wariantu szwedzkiego' jest sprawna i wydajna służba zdrowia. Bez takiej nie ma szans na powtórzenie tego co oni robią - patrz Wielka Brytania, która myślała, że da radę, ale przeceniła swoje możliwości.
Chyba nie muszę Ci uświadamiać, gdzie jest szwedzka służba zdrowia, a gdzie polska...- 10 0
-
2020-04-18 13:39
To moze polski rzad zamiast rozwalac gospodarke, przez ktora bedzie mial jeszcze mniej pieniedzy na sluzbe zdrowia jednak zaczal robic cos pragmatycznego?
U nas odmrozenie oznacza wiecej ludzi w kosciolach, sklepach i w lesie.
W Niemczech otwieraja firmy, na ktore wczesniej dali mnostwo pieniedzy, maseczki zalecane, ale nie obowiazkowe, do lasu mozna bylo caly czas, do kosciola nadal zakaz.- 1 0
-
2020-04-17 20:59
Szwecja jest znacznie rzadziej zaludniona, znacznie od Nas bogatsza więc i służba zdrowia względnie lepsza, mają czystsze powietrze i statystycznie prowadzą zdrowszy tryb życia więc potencjalnie powinni być bardziej odporni. Pomimo tego na chwilę obecną mają jeden z gorszych stosunków zgonów do zakażonych bo ponad 10%, diametralnie gorszy niż
Szwecja jest znacznie rzadziej zaludniona, znacznie od Nas bogatsza więc i służba zdrowia względnie lepsza, mają czystsze powietrze i statystycznie prowadzą zdrowszy tryb życia więc potencjalnie powinni być bardziej odporni. Pomimo tego na chwilę obecną mają jeden z gorszych stosunków zgonów do zakażonych bo ponad 10%, diametralnie gorszy niż sąsiednie Dania i Norwegia.
Ale ich polityka mnie nie dziwi bo słyną z przeprowadzania wielkich eksperymentów społecznych na swojej populacji a poza tym na razie większość umierających z powodu wirusa są imigranci z Somalii itp.- 3 1
-
2020-04-17 17:36
wzystko pozamykane a prawie 10000 ludzi się zaraziło (2)
gdyby było wszystko pootwierane musiałbyś wszystko przemnożyć przez 10
- 8 8
-
2020-04-17 20:01
nie 10 a ledwo ponad 8... z czego 1/3 w szpitalach, a większość od przyjezdnych zza granicy, z ognisk choroby... niemniej ilość zgonów nie imponuje, więcej umiera na zwykłą grypę
- 8 5
-
2020-04-17 20:40
a nie chciałeś napisać "gdyby testy były masowo wykonywane"?
- 0 0
-
2020-04-17 18:55
(1)
Jak wytłumaczysz fakt że wykonywanych jest 10tyś testów a tylko 500 jest pozytywnych(dziennie) skoro uważasz że większość go ma to wykrywany byłby w 8tyś. dziennie.
- 6 4
-
2020-04-18 13:37
Bo wiekszosc juz dawno go przechorowala. JAk zwykla infekcje, bez testow.
- 2 1
-
2020-04-17 19:09
szkoda, że ze względu (1)
na "lockdown" tak niewiele się dzieje w trójmieście i dziennikarze tego portalu zamiast robić to co im wychodzi, czyli relacjonować bieżące wydarzenia, zabierają się za przedstawianie swoich opinii i wyróżnianie niezbyt inteligentnych komentarzy, które pasują pod ich linię światopoglądową.
Jak można wyróżnić komentarz twierdzący, że "Po tyluna "lockdown" tak niewiele się dzieje w trójmieście i dziennikarze tego portalu zamiast robić to co im wychodzi, czyli relacjonować bieżące wydarzenia, zabierają się za przedstawianie swoich opinii i wyróżnianie niezbyt inteligentnych komentarzy, które pasują pod ich linię światopoglądową.
Jak można wyróżnić komentarz twierdzący, że "Po tylu tygodniach mozna smialo uznac, ze ten wirus nie jest szczegolnie zarazliwy."? Przecież takie coś może napisać tylko ignorant, nie uwzględniający tego, że od miesiąca większość ludzi siedzi w domach albo przynajmniej drastycznie ogranicza kontakty z innymi - a to właśnie głównie dzięki temu rozprzestrzenianie się wirusa zostało ograniczone, przez co można odnieść (błędne) wrażenie, że wirus wcale nie jest tak zakaźny. Przecież wystarczy spojrzeć na inne miejsca, gdzie nie zareagowano na czas - Włochy, Hiszpania - wielokrotnie przywoływane, ale że i tam sytuacja się robi spokojniejsza, niektórzy już zapominają jak była dramatyczna. Obecne epicentrum światowe - Nowy Jork: ponad 200 000 zakażeń w jednym mieście - nawet tak duża metropolia nie może funkcjonować przy takiej sytuacji.
Kolejne miejsce, które należy wymienić to wyspa Hokkaido w Japonii - w połowie marca znieśli większość obostrzeń, bo "udało się" opanować epidemię, niecałe trzy tygodnie później wracają do stanu wyjątkowego i znów się zamykają, bo nadeszła "druga fala" i to bez przypadków przywleczonych (jak np. w Chinach), tylko się okazało, że wirus wciąż się roznosił wśród lokalnej społeczności.
Ale co tam, u nas na Pomorzu mało przypadków, to otwórzmy wszystko, bo przecież niezbyt zaraźliwy ten wirus, a Japonia czy Ameryka to przecież daleko.- 12 4
-
2020-04-17 20:05
Dokładnie
ten artykuł to bełkot. Już widzę te miliony ludzi którzy nagle rzuca się do hoteli i restauracji i na zakupy, szczególnie ze nie wiadomo jak się ta epidemia skończy.
- 5 2
-
2020-04-17 19:58
Dokładnie...
właściwie to można otworzyć już 80-90% gospodarki tylko że w maseczkach i problem kryzysu z głowy.
- 1 4
-
2020-04-17 14:06
Opinia wyróżniona
kwestia zdrowego rozsądku (21)
a nie zaufania. Eksperci zgodnie twierdzą, że długotrwałe noszenie maseczek przez wszystkich niesie znacznie więcej szkody, niż pożytku. Nie dość, że przed wirusem nie uchronią, to jeszcze są siedliskiem bakterii, które mamy tuż przy twarzy. Szczególnie jak wzrosną temperatury, to dopiero będzie bomba biologiczna i każdy będzie miał własną. Brak
a nie zaufania. Eksperci zgodnie twierdzą, że długotrwałe noszenie maseczek przez wszystkich niesie znacznie więcej szkody, niż pożytku. Nie dość, że przed wirusem nie uchronią, to jeszcze są siedliskiem bakterii, które mamy tuż przy twarzy. Szczególnie jak wzrosną temperatury, to dopiero będzie bomba biologiczna i każdy będzie miał własną. Brak imprez masowych to jasna sprawa. Ograniczenie grupowania się osób w miejscach publiczny także, ale blokowanie na kolejne tygodnie dostępu do wielu usług, szczególnie medycznych czy rehabilitacyjnych, jest po prostu karygodne. Mogę nie iść do fryzjera jeszcze najbliższe pół roku, przeżyję bez problemu, ale przy problemach z kręgosłupem brak możliwości udania sie na masaż to zła wiadomość. Takich przykładów jest mnóstwo.
- 352 49
-
2020-04-17 14:59
to nie nos dlugotrwale (7)
tylko siedz w domu a maseczke spedzaj gora 30 minut dziennie.
- 14 41
-
2020-04-17 15:00
Ale ja musze chodzić po dworze
Lubię to i na ławce posiedzieć s piwkiem
- 19 12
-
2020-04-17 15:20
siedź w domu? (5)
Wyobraź sobie, że niektórzy muszą pracować na życie. Za siedzenie w domu nikt mi nie płaci. Pomyśl, zanim na piszesz. Co mają powiedzieć osoby, które przez wiele godzin dziennie obsługują klientów, obowiązkowo w maseczkach?
- 39 8
-
2020-04-17 15:47
Nie myślę wiec jezdem
- 5 2
-
2020-04-17 16:00
(2)
Pracownicy, którzy obsługują klientów nie muszą nosić maseczek
- 1 15
-
2020-04-17 16:18
Mylisz się - właśnie oni muszą, chyba że są oddzieleni od klienta, ale nie zawsze da się to zrobić. W grę wchodzi jeszcze przyłbica, ale jej noszenie przez 8 godzin też do najlepszych rozwiązań nie należy.
Trudno pojąć, czemu do zakrywania ust i nosa podchodzi się w tak pozbawiony rozsądku sposób. Miejsca o dużym ryzyku kontaktu z drugą osobąMylisz się - właśnie oni muszą, chyba że są oddzieleni od klienta, ale nie zawsze da się to zrobić. W grę wchodzi jeszcze przyłbica, ale jej noszenie przez 8 godzin też do najlepszych rozwiązań nie należy.
Trudno pojąć, czemu do zakrywania ust i nosa podchodzi się w tak pozbawiony rozsądku sposób. Miejsca o dużym ryzyku kontaktu z drugą osobą - tak. Czyli np. sklepy, komunikacja publiczna, przychodnie, urzędy. Ale na pustym chodniku, na którym ludzie mijają się w sporek odległości - albo jadąc na rowerze po jezdni?
Sam dziś musiałem podjechać w paru sprawach, a korzystam z roweru. Maseczka po godzinie oczywiście cała mokra, oddychanie utrudnione.
Prawdopodobnie wezmę dziurkach, porobię w maseczce otwory - i tyle. Usta i nos będą zasłonięte? Będą.
Trzeba sobie radzić, gdy prawo stanowią tacy politycy...- 26 0
-
2020-04-17 16:30
Podpisuje się pod wpisem, że się mylisz.
Oto procedury, w jednej w gdańskich firm.
1. Unikać bezpośredniego kontaktu z Klientem
2. Krzesła powinny być odsunięte od biurek na odległość 1m.
3. Klienci powinni mieć swoje długopisy, których nie dotyka pracownik
4. Kiedy Klient składa podpis na dokumentach, pracownikPodpisuje się pod wpisem, że się mylisz.
Oto procedury, w jednej w gdańskich firm.
1. Unikać bezpośredniego kontaktu z Klientem
2. Krzesła powinny być odsunięte od biurek na odległość 1m.
3. Klienci powinni mieć swoje długopisy, których nie dotyka pracownik
4. Kiedy Klient składa podpis na dokumentach, pracownik powinien odsunąć się na odległość 1m
5. Po obsłudze każdego Klienta należy odkazić długopis i ręce.
Koledzy i Koleżanki stosują powyższe codziennie !- 9 0
-
2020-04-17 16:11
Niech obsługują w przyłbicach
- 5 3
-
2020-04-17 15:19
(1)
ciekawe jacy eksperci, pewnie znajdą się też inni którzy powiedzą co innego. Teraz mnogość ekspertów w każdej stacji TV.
- 12 1
-
2020-04-17 16:11
Eksperci zza ściany
- 4 0
-
2020-04-17 16:21
"Eksperci zgodnie twierdzą" (3)
Może to ci sami, którzy występują w reklamach :)
- 7 2
-
2020-04-17 16:30
albo ci od eksplodujących parówek
i lte które smaży mózg... a racja teraz jest 5g
- 9 0
-
2020-04-17 16:39
To pewnie ten dziesiąty dentysta, który nie polecił pasty Kolgejt.
- 7 0
-
2020-04-17 18:36
to jest typowy zwrot, który się wstawia jak chcesz wcisnąć ludziom kit
eksperci zgodnie twierdzą; badania potwierdzone przez amerykańskich naukowców; światowej sławy profesor twierdzi; numer 1 na świecie według stowarzyszenia -logów itp. itd.
- 6 0
-
2020-04-17 17:13
Problemem jest to, że rząd jest partią kościelną, katolicką. Kieruje się dogmatami, nauką gardzi.
Tak jak jego elektorat. Tu nie ma miejsca na rozsądek, wiedzę. Tu się wierzy w co komu się spodoba. To zapewne zbytnie uproszczenie, ale we właściwy deseń.
- 14 8
-
2020-04-17 19:50
Wystarczy że bedziesz odpowiednio ćwiczył w domu a nie wyręczał się kimś. Rusz tylek i zrob ćwiczeń parę w domu!
- 0 4
-
2020-04-17 20:42
chodzę do pracy... (1)
piechotką (ok 20 minut) widzę po drodze 5 może 6 osób w tym czasie i to w odległości więcej niż 2 metry.. Na cho....rę mi maseczka?
W sklepie tak ! na przystankach , w komunikacji. Po co nosić tam gdzie nie trzeba? po co maseczka na spacerze gdzie nie ma ludzi?- 22 0
-
2020-04-18 16:52
Nie ma na to odpowiedzi. Bo ten nakaz jest kolejnym absurdem jak zamykanie lasow i tyle.
- 3 0
-
2020-04-17 20:46
"Eksperci zgodnie twierdzą" - manipulacja ;)
- 6 0
-
2020-04-18 13:02
(1)
Absolutnie nie ma takiego stanowiska ekspertów. Nie siej dezinformacji! Z całą pewnością maseczka nie jest siedliskiem bakterii!!! Pierz ją i używaj wg zaleceń, do 30 minut!!!
- 0 6
-
2020-04-18 13:35
Ok, ale pytanie po co ja w ogole miec na twarzy w lesie czy na pustej ulicy?
- 4 0
Wszystkie opinie
-
2020-04-17 13:33
100% racji (27)
Żaden rząd nie miał do tej pory zaufania do Polaków i nie rozumiał, że Naród jest mądrzejszy od posłów.
- 254 56
-
2020-04-17 13:43
Nieprawda (2)
Szeregowy poseł jest najmondrzejszy
- 24 4
-
2020-04-17 13:56
A Ty ucz się ortografii (1)
- 7 15
-
2020-04-17 14:48
Prawdziwy Polak gardzi ortografiom i wykrztałciuhami!
- 19 3
-
2020-04-17 13:56
Zwalanie winy na ludzi to czysty populizm (11)
"Kto się zaraził sam sobie winny" brzmi popularny mit a rząd to tylko zręcznie wykorzystuje i podsyca. Potem ludzie wiwatują, kiedy rząd ogłasza zakaz wstępu do lasów a nie widzą, że w tylko jednym szpitali w Radomiu znaleziono około 200 zakażonych - więcej niż w całym Pomorskim. To nie ta zaraźliwość i nie ta skala by ludzie się zarażali na spacerach czy zakupach - ale "sąsiad z wirusem" przemówi do większości ludzi a jakieś tam dane czy sytuacja w szpitalach nikogo tak naprawdę nie obchodzi.
- 21 7
-
2020-04-17 14:32
(10)
To co ostatnio wyprawia rząd i konkretni przedstawiciele klasy politycznej pokazuje, że to wszystko jest jedynie zasłoną dymną dla ich nieudolności, chaotycznego działania i braku poszanowania obywateli kraju, którym "rządzą".
Zasłona ta jednak jest słaba.- 25 12
-
2020-04-17 15:12
Jakie słabe jest to sianie paniki przez influenserów PO (9)
- 14 18
-
2020-04-17 15:31
Jaka słaba jest "obrona" trolli propis.oswkich. Samodzielne myślenie na szczęście zabronione nie jest a nawet gdyby to i tak nie podporządkował bym się
- 14 10
-
2020-04-17 15:54
Prze ostatnie 5 lat (7)
Kiedy mieliśmy wladze i była dobra koniunktura niestety nie udało się nam odłożyć ani grosza dlatego dodrukujem dużo mamony chyba się nie połapą
- 10 8
-
2020-04-17 16:52
No tak, bo Twoi jak byli w rządzie to odłożyli kasy multum. Tylko że na własnych kontach... (4)
Totaldi jak byli u władzy to wszystko wyprzedawali. Gdyby dalej rządzili to LOT-u by nie było, Orlenu i Lotosu oraz KGHM także. Bo po co, skoro w Niemczech są rafinerie i Lufthansa. Wy z opozycji też się zlikwidujcie, bo opozycja jest już w Niemczech. Po co nam MKB skoro jest A. Merkel. I po co nam Budka i Schetyna skoro w Brukseli siedzi Verhoughen i Timermanns?
- 11 7
-
2020-04-17 20:17
Pisowska propaganda i nic więcej (1)
Poprzedni rząd rzekomo zostawił Polskę w ruinie, takiej ruinie, że starczyło kasy na 5 lat rozdawnictwa, rozkradania, dojenia państwa ile wlezie, a teraz nagle się okazało, że kasa jest pusta.
A podobno tyle kasy odzyskano (rzekomo) po jakichś mafiach vatowskich. Ja się pytam - gdzie te miliardy?
Odpowiem wam - nigdy niczego nie odzyskali, a to co było już dawno pisowcy rozkradli. Bo kradną bez opamiętania i bez porównania bezczelniej niż jacykolwiek poprzednicy.- 7 5
-
2020-04-18 17:50
Yo? Dzięki za błyskotliwą analizę gospodarczą
- 0 0
-
2020-04-17 20:22
Co to za bajki... (1)
poprzednie władze miały swoje wady, ale obecna prezentuje poziom państw Afryki równikowej, chociaż nie wiem czy przypadkiem skala złodziejstwa, korupcji i niekompetencji nie jest w Polsce większa. Polska jeszcze trzyma się kupy tylko dlatego ze opłaca się to kilku państwom pierwszego świata za nasza zachodnia granica. Jak to im się przestanie opłacać to szybko wrócimy na nasze miejsce do poziomu Azji Środkowej.
- 5 4
-
2020-04-18 00:03
i ty żyjesz w tym rzekomym Bantustanie? Jak to się stało?
Przecież Zachód tak chętnie przyjmuje uchodźców z Afryki. A może ty już piszesz z pontonu dryfującego po Morzu Śródziemnym?
- 1 4
-
2020-04-18 08:01
Przez 5 ostatnich lat Polcy i Polaki..............
- 2 0
-
2020-04-18 18:32
Nie to co ekonomiczne POkraki rządzące Gdańskiem, które po miesiącu nie mają grosza i skomlą o wakacje.
- 0 2
-
2020-04-17 14:15
Madrosc
Ale to posłowie tworzą ustawy tak dla przypomnienia.
- 4 0
-
2020-04-17 14:22
posłowie to przedstawiciele Palaków (2)
Takich mamy przedstawicieli wybranych w demokratycznych wyborach.
Oni stworzyli rząd. Nasz rząd, zapomnieliście?- 7 10
-
2020-04-17 16:44
tylko niektórzy stworzyli ten rząd (1)
posłowie reprezentują różne ugrupowania. Nie zauważyłeś?
- 7 4
-
2020-04-17 19:20
no tak.... ale z czym ty do ludzi... 10% poparcia i infantylizm kidawy?
- 5 4
-
2020-04-17 16:12
Ten mądry naród wybrał tych posłów żeby nimi rządzili (1)
Nie zapominaj o tym
- 7 3
-
2020-04-17 17:36
Lepsi ci niż tamci
- 4 7
-
2020-04-17 18:45
skoro Naród mądrzejszy od posłów to po co ich wybiera na swoich przedstawicieli
Kto jest większym głupcem, głupiec czy ten który za nim podąża?
Swoją drogą patrząc na glosy Narodu, szczególnie w komentarzach na tym portalu to strach pomyśleć co byłoby gdyby te chore dywagacje ktoś wprowadził w życie. Mieli byśmy teraz w Polsce sceny rodem z filmów o zombie.- 2 1
-
2020-04-17 20:09
Ten naród jest tak mądry
jak jego przedstawiciele...
- 3 0
-
2020-04-17 23:06
niestety nie masz racji. (1)
Politycy to z reguły bardzo inteligentni ludzie. Jak by się tak bardziej zastanowić to Jarosław jest nawet ponad przeciętnie inteligentny. Problem w tym, że wg nas, oni powinni robić wszystko, aby nam, żyło się lepiej (po to ich wybieramy). Tylko, że oni mają całkiem odmienne myślenie, szczególnie jak już są tam "u góry". W pewnym momencie, politycy, rząd, jest już na tyle pewny siebie, że nawet się nie kryje, ze złymi decyzjami, a mimo to większość polaków nadal na nich głosuje. I to świetnie pokazuję, jak naród jest mądry. Większość to idioci. Dlatego "większość" nie powinna mieć prawa głosu.
- 5 0
-
2020-04-17 23:10
Taaa.. Jarosław Polskę zbaw.
Forever JK
- 3 3
-
2020-04-18 13:05
Ja szłam wczoraj Świętojańską ok. 17. Proszę mi nie mówić o mądrości narodu... Każdy, absolutnie każdy gadający orzez komórkę zdejmował maseczkę. Osobna grupa dzbanów, duża, to ci wystawiający nos na zewnątrz. Do tego dochodzą osoby z maseczką jednorazową w ręku, przykładający ją do twarzy tylko na moment mijania innych. Tak, jest lepiej niż było. Ale do mądrości to nam lata świetlne.
- 1 2
-
2020-04-19 03:37
ten naród jest głupi jak but tak samo jak i posłowie ktorzy go reprezentują. Ostatnie 400 lat jego historii o czymś świadczą
- 1 0
-
2020-04-17 13:34
(13)
Cytować Tradera21 w temacie gospodarki to jak cytować Kubę Bielaka w temacie technologii
- 66 14
-
2020-04-17 13:36
Pokaż swoje dokonania (3)
Porównamy :)
- 15 8
-
2020-04-17 13:42
(1)
Zapraszam na priv
- 3 5
-
2020-04-17 15:00
Jaki priv?
Tutaj?
Podaj jakiś kontakt.- 9 3
-
2020-04-17 18:27
To Pani, Pani Małgorzato?
- 1 0
-
2020-04-17 16:10
pełna zgoda, sielski odleciał, może jeszcze innych jutuberów wyciągnie z kapelusza (1)
prawda jest taka, że traderzy mówią to co im przyniesie zyski. nastepnym razem proponuję korwina panie sielski.
- 11 4
-
2020-04-17 20:16
pewnie "znajomi' restauratorzy zamówili tekst
trzeba było czymś poprzeć ich argumenty to zacytował jakiegoś cwaniaczka z yt bo nie znalazł nikogo mądrzejszego co podzielałby takie opinie
- 3 2
-
2020-04-17 16:19
(4)
Trader21 to akurat ostatni sprawiedliwy jeśli chodzi o ekonomię.
- 5 4
-
2020-04-17 18:02
(2)
Mówi jak jest, co?;)
- 4 2
-
2020-04-17 18:24
haha dokladnie tak (1)
najlepiej sie znaja na gospodarce domorosli dejtrejderzy wychowani na youtube. kazdy przekonany ze ogladajac filmik posiadl unikalną wiedzę, a najczesciej "ooooo przeciez ja tak samo mowilem" :)
- 4 2
-
2020-04-18 17:47
Nie, najlepsi tacy, którzy wiedzą, że traderzy na giełdzie są równie kompetentni, co małpy.
- 0 1
-
2020-04-17 20:26
on jedyny wiedział, że nalezy teraz kupowac srebro
to było 6 miesięcy temu, a srebro nadal kosztuje 60 zł. ten Trader21 to jednak jest prawdziwym dzikiem
- 3 1
-
2020-04-17 19:37
to co stało się z dziennikarstwem to jakiś dramat (1)
W TV podawanie informacji sprowadziło się do czytania na głos twittów i puszczania filmików z youtube'a a w gazetach cytują youtuberów i bezmyślnie kalkują newsy z innych krajów.
- 7 1
-
2020-04-17 20:17
wszyscy sie nawzajem kopiują
pytanie kim jest ta osoba ktora rzeczywiscie była na weselu gwiazdy i wie, kto nosił kapelusz?
- 6 0
-
2020-04-17 13:35
Po wyborach wszystko przywrócą ? Obostrzenia i kary parkingowe ?
- 74 16
-
2020-04-17 13:36
(7)
Rząd otwiera lasy, aby przedsiębiorcy nie musieli robić tego w domu i mogli poszukać sobie gałęzi.
- 209 29
-
2020-04-17 14:06
W punkt
- 27 4
-
2020-04-17 14:41
(2)
nie trzeba wchodzić na gałęzie, jak się idzie z panią do lasu ;)
- 9 9
-
2020-04-17 15:40
(1)
Mieszkasz z mamusią?
- 7 3
-
2020-04-17 16:50
Biedny przedsiębiorca wylał od razu
swoich pracowników. Pewnie mu podziękują.
- 3 4
-
2020-04-17 18:09
(1)
Widać żaden z ciebie przedsiębiorca skoro tyle czasu było by firmy rozwijać nie tylko zwijać , kto sprzedawał jajka i owoce , kto mu bronił otwierać sklep internetowy , fryzjer kto mu bronił handlować osprzętem fryzjerskim , budowlancy- ci maja nawał pracy , krzyczą ci co pracują u kogoś . Zawsze jest jak na wojnie ktoś ofiarą bo to taki typ wojny tyle że z wirusem , Ludzie wpierw nie chcecie iść w nowoczesne metody rozwoju firm a potem płaczecie .Co do galerii to te firmy co tam maja swoje sklepy , maja tyle kasy na kontach na cyprze czy innych rajach podatkowych że tylko pierwsi będą po kredyty, Najwięcej krzyku robią najbogatsi -lobby
- 5 8
-
2020-04-18 15:16
Co to za bełkot?
- 0 0
-
2020-04-18 12:45
Żeby to robić nie ma potrzeby wchodzić na gałęzie.
Wystarczy położyć pod drzewem gruby kocyk, żeby pani kleszcza nie złapała.
- 0 1
-
2020-04-17 13:37
Jeżeli starsze osoby mają chodzić w lato w maseczkach 10-12 to sami popadają. (10)
W jednorazowej się cięzko oddycha.
- 176 21
-
2020-04-17 13:41
A młode?
- 22 1
-
2020-04-17 13:47
Tu nie chodzi o dobro kogokolwiek
Im społeczeństwo bardziej wystraszone... tym bardziej "władza" może mu "pomóc"
- 70 5
-
2020-04-17 13:54
W jednorazowej ciężko się oddycha? No jak jest się astmatykiem albo się pół życia jara papierosy to faktycznie (6)
Ja tam maseczki zarówno jedno, jak i wielorazowe noszę już miesiąc i oddycham w nich bez większego problemu, tyle że ja nigdy nie paliłem.
- 11 61
-
2020-04-17 14:17
Tak ciężko się oddycha! (5)
Ja też nigdy nie paliłam, uprawiam sport zawodowo, a w maseczce zwyczajnie się duszę!
- 70 8
-
2020-04-17 15:55
(3)
Dokladnie, dzisiaj musialam zdjac maseczke w trybie pilnym. Mialam duze problemy z oddychaniem i zawroty glowy. Prawdopodobnie nie pomaga mi alergia wziewna, na skutek ktorej zweza mi sie przegroda nosowa. Niestety ale wyglada na to, ze bede musiala narazac sie na mandat. Nie moge niszczyc sobie zdrowia.
Jak zwykle rzad nie przewidzial ani nie poinformowal o wszystkich wadach i zaletach takich maseczkach.- 28 2
-
2020-04-17 16:06
Nie ma mandatu za nienoszenie maseczek...
...można się zasłaniać niedyspozycją zdrowotną bez wymaganego zaświadczenia od lekarza. Tak jest w rozporządzeniu. Ja odsłaniam nos, Panie Władzo, bo mam polipy w nosie. Koniec tematu.
- 18 2
-
2020-04-17 16:08
Jak masz problemy z oddychaniem to nie musisz jej nosić,` (1)
Zaświadczenie od lekarza nie jest wymagane.
- 16 1
-
2020-04-17 21:37
Ja mam astmę oskrzelową, nosiłem 1 dzień i podziękowałem (ciągłe napady duszności) właśnie wyczytałem o tym, że nie muszę nosić :)
- 10 0
-
2020-04-20 10:03
To słabo z tym sportem. No, chyba, że uprawiasz ten sport na play station.
- 0 0
-
2020-04-17 18:06
To niech zdejmą.
- 1 0
-
2020-04-17 13:38
Zaczyna mnie ta 'maseczkowa' propaganda irytować (54)
Noszona maseczka nie filtruje powietrza z wirusem. Zarówna wydychanego jak i wdychanego. Może dla niektórych ma to znaczenie psychologiczne. Wtedy niech sobie nosi. Ale przymus zakrywania ust i nosa jest niczym innym jak próba zbiorowej tresury społeczeństwa.
- 349 63
-
2020-04-17 13:53
Dokładnie tak ! (4)
- 37 8
-
2020-04-18 00:17
wasze posty pokazują, że jeszcze długo będą ograniczenia bo ograniczone mamy społeczeństwo, (3)
które nie rozumie, że maseczka jest nie po to by filtrować wirusa tylko po to byś nie kaszlał na 2 metry, a na 2 centymetry.
- 9 8
-
2020-04-18 11:04
Co do kaszlu (1)
Należy włączyć logiczne rozumowanie.Z góry zakładasz,że obywatele Polski wszyscy kaszlą?Ponadto są róże przyczyny kaszlu czy kichania,np astma,czy alergia czy tez
zakrztuszenie się,czy też POCHP
Obowiązuje domniemanie niewinności,dopóki nie udowodnisz winy i dana osoba nie zostanie skazana prawomocnie to jest niewinna,tak samo z domniemanymi zakażonymi bez objawów.Przez takich jak Ty niedługo może dojdzie do ostracyzmu osób kaszlących czy nie noszących maseczek,będą traktowani jak trędowaci.Psychoza sączona przez media udziela się takim ograniczonym osobnikom- 7 4
-
2020-04-20 10:07
Takim ja TY, którzy cytują zasady kodeksu karnego do logicznego rozumowania. Nie wiadomo, kto jest chory, a kto nie - dlatego każdy musi ją nosić.
- 0 0
-
2020-04-18 13:09
Pandemia pokazuje, że Polacy w masie to kompletni kretyni. To wiadomo było i wcześniej zresztą...
- 4 0
-
2020-04-17 14:05
(5)
Z tą tylko różnicą, że jak zakaszlesz w masce to nie oplujesz najbliższej okolicy śliną. A do tego rzadziej będziesz bezwiednie dotykać twarzy. Schetyna już udowodnił, że w rękawiczkach też wygodnie jest dłubać bezmyślnie w nosie.
- 22 38
-
2020-04-17 16:38
(3)
Ale będę oddychać tą wydzielona przemieszana z roztoczami, bakteriami, grzybami. Prosto do płuc.
- 29 5
-
2020-04-18 00:18
nie każdy nosi brudną maseczkę, a jak lubisz grzyby, roztocza i bakterie to noś brudną (2)
co nas to obchodzi?
- 3 9
-
2020-04-18 12:44
(1)
Już po 10 minutach jest zasyfiona
- 6 1
-
2020-04-20 10:08
Jak w nią smarkasz bo tak lubisz.
- 0 0
-
2020-04-19 09:05
"rzadziej będziesz bezwiednie dotykać twarzy"
Za to dużo częściej świadomie dotykam twarzy (a szczególnie zawilgoconej i potencjalnie zawirusowanej maseczki), bo okulary mi parują i muszę co chwilę poprawiać maseczkę. Dramat.
- 0 1
-
2020-04-17 14:05
Bo to powinno być jednorazowo używane na czas kontaktu (1)
Np. przychodzi petent, zakłada maseczkę, wychodzi petent, utylizuje maseczkę plus te procedury wszystkie - dezynfekcja, nie dotykanie rękami niczego itp.
Noszenie na twarzy tej samej, wilgotnej szmaty, którą co chwila ktoś jeszcze poprawia rękami to więcej szkody, niż pożytku - robisz sobie z tego magazyn dla wirusów.
Można lepiej - np. przed sklepem zakładasz, po zakupach wyrzucasz. Tylko podobno jedna kosztuje 5 PLN, więc czego oczekiwać?- 46 2
-
2020-04-17 15:38
bo poprawiać to trzeab umieć
już ktoś mądry powiedział, że 70-80% osób źle używa maseczek i źle się z nimi obchodzi, ba, nawet tak postępując stanowią dla samych siebie większe zagrożenie
- 13 2
-
2020-04-17 14:14
No kolejny... weź sobie poczytaj jeden z drugim wypowiedzi poważnych lekarzy. (26)
Ona nie ma chronić ciebie tylko innych, bo ty możesz być bezobjawowym, a przy mówieniu taka chociażby samodzielnie zrobiona maseczka z koszulki powoduje, że ty już nie wyrzucasz wirusa na nawet 5 metrów przed siebie, tylko mniej niż metr, więc przy zachowaniu odległości i noszeniu maseczki nie roznosisz wirusa. Ważnym jest też odpowiednie zakładanie i zdejmowanie jej oraz wymiana co około gdodzinę.
- 18 33
-
2020-04-17 14:29
No to prosze poczytać... Bez hejtu. (5)
Eksperci zgodnie twierdzą, że długotrwałe noszenie maseczek przez wszystkich niesie znacznie więcej szkody, niż pożytku. Nie dość, że przed wirusem nie uchronią, to jeszcze są siedliskiem bakterii, które mamy tuż przy twarzy. Szczególnie jak wzrosną temperatury, to dopiero będzie bomba biologiczna i każdy będzie miał własną! O problemach z oddychaniem nie wspomne. Pozdrawiam i zycze zdrowia wszystkim.
- 44 11
-
2020-04-17 15:39
bo trzeba je wymieniać (2)
gacie też nosisz przez tydzień na tyłku, tam dopiero masz bakterii
- 15 18
-
2020-04-18 00:21
co ci do tego ile noszę gacie? I mylisz się, nie noszę przez tydzień. Noszę przez 2 tygodnie, (1)
po prostu po pierwszym tygodniu przekładam je na drugą stronę. Kto udowonił, że nie wolno tyle nosić? Nikt. Maseczki to zło, naturalne bakterie są dobre z tego co słyszałem, ja mam naturalne i chciałbym kaszlem je przekazać innym, w prezencie!
- 0 0
-
2020-04-20 10:18
Jesteś głupi z natury czy ktoś Ci za to płaci?
- 0 0
-
2020-04-17 16:12
bombę biologiczną to masz w kebabie i jakoś żyjesz geniuszu wyklęty
maseczki zakładasz wychodząc po zakupy albo do urzędu itp. to raz, dwa maseczki się zmienia tak jak bieliznę wiesz?
- 6 16
-
2020-04-17 19:48
eksperci są podzieleni w tej kwestii, nie chrzań.
- 3 3
-
2020-04-17 14:39
Złudne poczucie bezpieczeństwa (4)
Tak dla przypomnienia... maseczki nosiły też służby usuwające uran łopatami w Czarnobylu z płonącego reaktora. Warto wspomnieć, że w sandałach. Ale fartuchy i maseczki nosili. Takze ten...
- 34 6
-
2020-04-17 15:40
koronawirus = uran? (2)
nieźle popłynąłeś, przestań brać to co bierzesz, nie pomaga
- 8 21
-
2020-04-17 19:08
(1)
mokra szmata na twarzy tak samo zatrzyma promieniowanie x jak wirusa
- 11 4
-
2020-04-18 00:25
ależ ty masz prostą wizję świata
normalnie ciężko uwierzyć
- 3 0
-
2020-04-20 10:19
Co bierzesz? Powiedz, bo widzę, że masz bardzo wysublimowane poczucie humoru.
- 0 0
-
2020-04-17 14:54
(1)
Skąd Ja wezmę tyle maseczek żeby co godzine wymieniać
- 16 0
-
2020-04-17 21:43
Z Żabki za jedyne 1,87z szt. jak kupisz 10 szt. hahaha, biznes na frajerach trwa. Ja nie noszę bo nie jestem aktorem i nie gram w teatrach.
- 6 2
-
2020-04-17 15:40
(2)
A wywalone mam na innych! Co to ja jestem miłosierny samarytanin by się całym światem przejmować?? Ktoś mi pomoże jak będzie trzeba?? W życiu! Więc i ja innymi przejmować się nie będę! Rodzinka na wsiach schowana, bezpieczna, a obcymi przejmować się nie będę nigdy!!!
- 12 9
-
2020-04-17 17:12
I na takich właśnie są mandaty od 500 zł do 30.000 zł. Pozdrawiam,
- 8 9
-
2020-04-18 13:11
Obyś wiėc umierał w bólu i obcy się tobą nie przejmowali. Psychopato.
- 1 1
-
2020-04-17 16:22
(6)
To może warto sobie przypomnieć, co o maseczkach mówił jeden lekarz, który jest teraz ministrem zdrowia?
Są sytuacje, gdy maseczki rzeczywiście są konieczne. Ale wprowadzanie takich zasad, jak teraz, to po prostu i**otyzm. Idę ulicą, w promieniu 100 metrów nikogo - ale muszę mieć maseczkę. I co ona mi da? Tylko uniknięcie ryzyka mandatu od nadgorliwego "milicjanta".- 33 1
-
2020-04-17 16:38
kaszlniesz i bez maseczki rozpylisz zarazki na odległość 5 metrów (5)
z maseczką promień rażenia spada do metra a większość zarazków zostaje na szmatce - im większa (mająca większy zasięg) kropla tym większa szansa że zostanie przez maseczkę zatrzymana
ale jak się słucha ekspertów od chemtrailsów i płaskiej ziemi to potem takie dziwadła w inernetach siedzą i się geniuszem popisują...- 7 21
-
2020-04-17 18:03
jakich zarazków? Bo na pewno nie koronawirus, który jest kilkaset razy mniejszy niż oczka tej siatki! (3)
Zresztą powtarzam - może ma sens w przypadku chorych, co faktycznie kaszlą i kichają, ale nie zdrowych osób! I wyobraź sobie, że moją wiedzę opieram m.in. o wypowiedź ministra zdrowia, który miesiąc temu śmiał się i nie wiedział, po co ludzie zdrowi noszą maseczki!
- 17 4
-
2020-04-18 00:29
zobacz sobie w zwolnionym tempie co wylatuje z ust jak ktoś mówi nieco głośniej
a jak dalej nie wierzysz to pogadaj sobie głośniej z bezobjawowym nosicielem koronawirusa, tak z bliska. Ale przecież ty masz w głowie testy na koronawira i od razu widzisz kto jest zdrowy i nie powininen nosić maseczki, Podziel się swoją metodą testowania z całym światem, masz okazję dużo zarobić bo każdy będzie chciał taki skuteczny test jakim się chwalisz.
- 1 6
-
2020-04-18 13:13
Naprawdę trudno do niektórych nia napisać: durniu. Wirus podróżuje wyłącznie w ślinie. Nie ma skrzydeł i nie leci do twojej maseczki, czy też do dziur w niej, jego wielkość jest więc bez znaczenia.
- 2 1
-
2020-04-18 13:14
Gratulacje, opieraj się dalej na "wiedzy" polityków.
- 1 0
-
2020-04-17 19:09
nie wiem czy wiesz ale powtarzasz bajeczki
- 2 2
-
2020-04-17 17:36
Dzisiaj słuchałem w radio wypowiedzi lekarzy. (2)
Maseczka własnej roboty nie chroni ani przy wydychaniu, ani przy wdychaniu, ale kumuluje w sobie bakterie, wirusy i alergeny. Chroni skutecznie jedynie przed mandatem. Maseczka chirurgiczna (niebieska) i jej podobne nie chroni przy wdychaniu, natomiast przy wydychaniu ochrona wynosi od 10 do 15%. Dodatkowo nie nadaje się do długotrwałego noszenia. Maseczki wysoko specjalistyczne w zależności od specyfikacji chronią w zakresie od 30 do 50%, ale są dla ludzi praktycznie niedostępne. Do tego dochodzi kwestia długotrwałości noszenia maseczki no i kwestia ludzi z niewydolnościami oddechowymi (sercowcy, astmatycy, alergicy) dla których noszenie maseczki stanowi zagrożenie. To tyle.
- 18 1
-
2020-04-17 21:07
i jaki z tego wniosek ? (1)
- 0 0
-
2020-04-17 21:31
Generalnie to co jest dostępne dla ludzi w 100% chroni przed mandatami w pozostałych kwestiach jest skuteczne tak jak kadzidło dla umarłego
- 12 2
-
2020-04-17 14:55
I zbiorowej odpowiedzialności
Nie nosiliście to jesteście winni
- 2 2
-
2020-04-17 14:59
I oto chodzi.Nakazywać,zakazywać,to rajcuje kulawego,ospowatego,Pinokia i trupa. (1)
- 22 3
-
2020-04-17 21:09
to tylko figuranci - sprawa rozgrywa się "na wyższym szczeblu"
- 3 1
-
2020-04-17 16:13
Jedź na Białoruś
Tam prezydent zachęca do picia wódki. To twoje klimaty
- 6 10
-
2020-04-17 16:13
Ważne, że chroni przed mandatem.
- 12 0
-
2020-04-17 17:49
irytacjo! (2)
Irytacja bo za dobrze wypadamy w porównaniu z ideałem zachodnim? Maseczka ogranicza przenoszenie wirusa czy Pan chce czy nie. Egoizm ponad szacunek, brawo! Może zada Pan lepiej pytanie dla czego nie ma obowiązku sterylizacji powietrza w dużych obiektach zamkniętych? Kiedy to wprowadzą będzie mniej antybiotyków i gryp w okresie jesienno wiosennym po seansach kinowych i supermarketowych zakupach. Oj, założę się, że zabolało.
- 3 10
-
2020-04-17 21:29
(1)
Nadmierna sterylizacja prowadzi do szybszego powstawania opornych szczepów bakterii i innych drobnoustrojów. Jak myślisz, dlaczego superbakterie szaleją głównie w szpitalach (taki np MRSA)?
- 6 1
-
2020-04-20 10:26
Yyy, chyba raczej od stosowania antybiotyków niż sterylizacji.
- 0 0
-
2020-04-17 21:00
i tak właśnie jest (2)
wprowadza się i**otyczne nakazy, żeby sprawdzić próg wytrzymałości społeczeństwa (mówiąc prościej: kiedy ludzie się wkur**ą ?) - plażowanie i chodzenie do lasu w masce, 2-metrowy odstęp od żony/męża na ulicy, obstawiam, że jak się zrobi gorąco, to będzie zakaz chodzenia w krótkim rękawku, a maskę będzie można zdjąć jak się człowiek da zaszczepić (nie wiadomo czym i kiedy?). Nie dajmy robić z siebie i**otów, wszystko ma granice - epidemia strachu też ...
- 18 1
-
2020-04-17 21:39
(1)
Wszystko przez i**otów którzy noszą maseczki. Gdyby nosiło je nie więcej, niż 10% ludzi, to Policja nie wystawiała by mandatów. A teraz będziecie musieli je nosić przez rok.
- 8 1
-
2020-04-18 16:42
to nie tak, nie wolno ludziom zabronić nosić maseczek - jeśli mają taką potrzebę (chociaż od 2017 roku mamy zakaz zakrywania twarzy w miejscach publicznych :) )
Nie wypalą maseczki, to wymyślą coś innego, potrzebna jest jedność w społeczeństwie - próbą będzie zmuszenie do szczepień - wtedy trzeba stanąć murem i robić swoje ...- 3 0
-
2020-04-18 13:07
Kompletna bzdura. Maseczka DIY jak najbardziej zatrzymuje patogen i każdy ignorant może sobie znaleźć na tena temat publikacje naukowe. Oczywiście, że nie jest tak skuteczna jak N95 czy chirurgiczna, ale jej skuteczniść jest wystarczająca dla ciebie. Nie zajmujesz się osobami chorymi w bliskim kontakcie.
- 1 4
-
2020-04-18 17:46
Dokładnie tak jest (1)
Oni chcą nas upodlic, many być niewolnikami. Chcą nam zabrać nasze dobra. To jest międzynarodowy spisek mansonow
- 2 1
-
2020-04-18 21:49
eee ... Marilyn Manson jest ok
- 0 1
-
2020-04-17 13:41
Kolejny rudy w polityce (8)
Do kiedy maseczki? Do szczepionki... Sam sobie je noś lub zastrzyki rób!!
- 156 61
-
2020-04-17 14:28
kazdy glupi mysli ze szczepionka pomoze (5)
zamiast szczepic nalezy przebadac kazdego czy nie ma juz antycial rpzeciwko wirusowi?
- 20 1
-
2020-04-17 16:52
(3)
Nawet nie wiadomo czy uda się jakąś szczepionkę wyprodukować, a nawet jeśli to testy potrwają kilkanaście miesięcy żeby stwierdzić czy nie powoduje zbyt dużo skutków ubocznych. No chyba że tabuny ludzi będą się szczepić bezmyślnie - co będzie to będzie. Ja na bank się nie zaszczepię przez pierwsze 2 lata istnienia szczepionki bo nie mam zamiaru być królikiem doświadczalnym.
- 7 1
-
2020-04-17 18:17
to zawiną cię w kaftan i przymusowo zaszczepią... (2)
- 4 5
-
2020-04-17 21:48
(1)
Prędzej odpale sobie w palnik i pociągnę ze sobą próbującego coś mi na silę zaaplikować lub mnie uwiązać. Nie boje się śmierci, bo śmierci nie ma, jest tylko w naszych umysłach :)
- 4 1