• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odnaleźli wrak niemieckiego statku Karlsruhe? Zeskanowali 21 km kw. dna morza

Michał Sielski
30 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W rejonie, w którym ma spoczywać wrak parowca s/s Karlsruhe, zostały wykonane pomiary hydrograficzne pokazujące spoczywające na dnie jednostki. W rejonie, w którym ma spoczywać wrak parowca s/s Karlsruhe, zostały wykonane pomiary hydrograficzne pokazujące spoczywające na dnie jednostki.

Załamanie pogody sprawiło, że misja badawcza Urzędu Morskiego w Gdyni skończyła się przed czasem, ale i tak okazała się sukcesem. Po zeskanowaniu 21 km kw. dna morskiego wykryto dokładne położenie dwóch wraków. Jednym z nich może być poszukiwany s/s Karlsruhe.



Interesujesz się historią II wojny światowej?

Pomiary przeprowadzano między 19 a 22 kwietnia za pomocą echosondy wielowiązkowej (MBES) Kongsberg EM 2040 MK II oraz systemu echosondy wielowiązkowej R2 Sonic 2024. Wykorzystał je statek hydrograficzny Zodiak II. Efekty są obiecujące.

W okolicach Ustki na głębokości niemal 90 m znajdują się dwa wraki jednostek o wymiarach ok. 68 x 10 m i 38 x 8 m. Dzieli je ok. 500 m. Płetwonurkowie podejrzewają, że jednym z nich jest zatopiony 13 kwietnia 1945 r. przez Rosjan niemiecki parowiec s/s Karlsruhe.

- Wrak został odnaleziony przez płetwonurków ze Stowarzyszenia Baltictech we wrześniu 2020 r. Wyprawa Urzędu Morskiego w Gdyni, z wykorzystaniem naszej najnowszej wielozadaniowej jednostki Zodiak II, została zorganizowana w celu przeprowadzenia szczegółowych pomiarów hydrograficznych w rejonie zalegania jednostki, która według płetwonurków jest wrakiem niemieckiego parowca Karlsruhe - mówi Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni. - Urzędowe działania polegały również na zebraniu dodatkowych informacji o innych wrakach i obiektach podwodnych zalegających w tym rejonie.
Rejs miał też za zadanie znalezienie wraków dwóch samolotów Douglas A-20, które zostały zestrzelone 13 kwietnia 1945 r. przez Rosjan. Wyprawa musiała jednak zostać skrócona ze względu na pogarszającą się pogodę.

Bursztynowa komnata na zatopionym s/s Karlsruhe?



Co zawiera tajemniczy ładunek na wraku parowca s/s Karlsruhe? Co zawiera tajemniczy ładunek na wraku parowca s/s Karlsruhe?
Według niektórych badaczy na wraku s/s Karlsruhe można znaleźć ciekawe ładunki. Część z nich może pochodzić z muzeów, inne rozpalają wyobraźnię poszukiwaczy skarbów od wielu lat.

Wiadomo już na pewno, że na statku przewożono sporo skrzyń z ładunkiem. Co się w nich znajduje? Część historyków podejrzewa, że może to być nawet Bursztynowa Komnata zrabowana przez nazistów z pałacu w Carskim Siole.

Pracownicy Urzędu Morskiego studzą jednak emocje, przypominając, że jeszcze nie jest nawet pewne, że odnaleziony wrak to s/s Karlsruhe. Tę wiedzę pozyskamy najpewniej dopiero po odczytaniu nazwy statku na dziobie lub wyciągnięciu charakterystycznego dzwonu.

Burzliwa historia s/s Karlsruhe



Po nalocie radzieckiego lotnictwa s/s Karlsruhe zatonął. Po nalocie radzieckiego lotnictwa s/s Karlsruhe zatonął.
Był statkiem towarowym, służącym przede wszystkim do transportu, ale w czasach wojny s/s Karlsruhe przewoził także ludzi. Powstał w 1905 r. w stoczni w Bremerhaven. Pod koniec II wojny światowej zajmował się ewakuacją ludności. 11 kwietnia 1945 r. było na nim 1083 uchodźców z portu Pillau (dzisiejszy Bałtijsk). Była to część szeroko zakrojonej Operacji Hannibal, która polegała na ewakuacji niemieckich żołnierzy i cywili z okolic Polski i Prus Wschodnich.

Wiadomo, że podczas swojego ostatniego rejsu miał na pokładzie nie tylko ponad tysiąc pasażerów, ale też kilkaset ton ładunku. Miał płynąć w konwoju w kierunku Kopenhagi, ale ze względu na przeciążenie nie dawał rady utrzymać tempa. W pojedynkę stał się więc łatwym celem dla radzieckiego lotnictwa, które 13 kwietnia 1945 r. go zatopiło. Według relacji po trafieniu torpedą zatonął w ciągu kilku minut. Niemcy uratowali 150 rozbitków. 933 osoby zginęły.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (107)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane