• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odsłonięto stare torowisko przy Złotej Bramie

Rafał Borowski
4 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 14:11 (4 listopada 2019)
Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej. Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej.

Podczas prac remontowych przy ul. Bogusławskiego w centrum Gdańska odsłonięto fragment torowiska tramwajowego, które powstało w tym miejscu w 1928 roku i funkcjonowało do końca lat 50. Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków zostanie ono zachowane i wyeksponowane.



Aktualizacja, godz. 14:10: Jak informuje przedstawicielka gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, odsłonięte tory tramwajowe nie trafią do huty. Co więcej, zostaną one na powrót obudowane kostką brukową i wyeksponowane. To efekt decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.

- W porozumieniu z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków przystąpiliśmy do naprawy fragmentu nawierzchni ul. Bogusławskiego przy Katowni, na połączeniu z Targiem Węglowym. W tym miejscu asfalt zastąpi kostka kamienna wzorem Targu Węglowego. PWKZ wskazuje, aby zachować i wyeksponować odkryte torowisko. Tak więc zostanie ono obudowane kostką kamienną i pozostanie na swoim miejscu. Przewidywany termin zakończenia prac to koniec listopada, pod warunkiem sprzyjających warunków atmosferycznych. Prowadzone prace polegają na wymianie zniszczonych płyt chodnikowych, a także na wymianie fragmentu nawierzchni bitumicznej na kostkę kamienną - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.



Czy warto reaktywować linie tramwajowe w ścisłym centrum Gdańska?

Torowisko zostało odsłonięte w ubiegłym tygodniu, podczas robót drogowych przy ul. Bogusławskiego, tuż obok Zespołu Przedbramia, na który składa się Wieża Więzienna, Szyja i Katownia.

Szyny znajdowały się pod grubą warstwą asfaltu, pierwotnie w bruku, i są obecnie mocno skorodowane.

Są one reliktem czasów, gdy w całej okolicy znajdowało się znacznie więcej torów. Starsi czytelnicy zapewne pamiętają, że jeszcze długo po wojnie tramwaje jeździły nie tylko po ul. Bogusławskiego, ale również ul. Długą i Długim Targiem, Targiem Węglowym czy Targiem Drzewnym.


Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk



Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że odsłonięte kilka dni temu torowisko jest dobrze widoczne w filmie "Żona dla Australijczyka" (Filmowe Trójmiasto: miłość na siłę, czyli "Żona dla Australijczyka") z 1963 roku z Wiesławem Gołasem w roli głównej. Szyny oraz brukowaną ul. Bogusławskiego można zobaczyć ok. 2:20-2:25 minuty filmu, który jest dostępny w serwisie YouTube.

- O ile mnie pamięć nie myli, tramwaje jeździły tym torowiskiem w stronę ul. Długiej mniej więcej do końca lat 50. Natomiast ul. Bogusławskiego została wyasfaltowana chyba w połowie lat 70. Jeśli nie ma w planach ponownego asfaltowania ulicy, fajnym pomysłem byłoby wyeksponowanie tych torów, na wzór tego, co zrobiono na ul. Chmielnej na Wyspie Spichrzów. Byłoby szkoda, gdyby trafiły do huty - napisał nasz czytelnik, pan Michał.
Warto wspomnieć o tym, że podczas kapitalnego remontu ul. Chmielnej, prowadzonego w latach 2016-2017, zdecydowano o wkomponowaniu w brukowaną nawierzchnię odcinka szyn oraz obrotnicy kolejowej, które przypominają o historii tego fragmentu Gdańska. Tożsame rozwiązanie zastosowano podczas kapitalnego remontu ul. Łąkowej na Dolnym Mieście, po której kursowały tramwaje do drugiej połowy lat 90.

Informacje od naszego czytelnika rozwija dyrektor Gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, który pasjonuje się rozwojem komunikacji tramwajowej w Gdańsku nie tylko z racji pełnionej funkcji. Pokłosiem jego zainteresowań jest zresztą album "Tramwajem przez Gdańsk", który został wydany w połowie września 2015 roku.

Historia tramwajów na 364 stronach



- Ten odkryty łuk został wybudowany w 1928 roku po to, aby uporządkować ruch tramwajowy wokół Zespołu Przedbramia. Z tego łuku korzystały linie tramwajowe, które jechały przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Stogów - tj. linia nr 4 - i w kierunku Dolnego Miasta - tj. linie nr 3 i 5. Tramwaje wjeżdżały na niego z dwóch stron, czyli od strony ul. Okopowej oraz Wałów Jagiellońskich. Odsłonięte tory zostały wyłączone z użytkowania wraz z likwidacją trasy przez ul. Długą w lipcu 1959 roku. Nie wiem, kiedy zostały zaasfaltowane, ale na pewno kojarzę je ze zdjęć jeszcze z lat 60. i 70. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zdaniem dyrektora ZTM sugestia czytelnika, dotycząca wyeksponowania torowiska, jest warta rozważenia.

- Moja prywatna opinia jest taka, że jak najbardziej powinno się wyeksponować te tory jako świadectwo bogatej historii tramwajowej w Gdańsku. Tym bardziej, że prawdopodobnie są to oryginalne szyny z 1928 roku - uzupełnia Zomkowski.

Miejsca

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • Mam nadzieję (3)

    Że je zostawią

    • 120 54

    • Po co?

      • 24 11

    • ja mam nadzieję że to bedzie lepszy bruk niż ten co na nowiutkim wiadukcie nad torami (wylot na Trakt św Wojciecha) (1)

      • 6 2

      • Mam nadzieję, że

        To będzie ten odkryty stary bruk, widoczny na zdjęciu, a nie krusząca się kostka z Chin

        • 3 0

  • Najlepiej byłoby (3)

    Poruszać się po centrum tramwajem a nie w korkach autem.

    • 127 24

    • A najlepiej po Długiej i Długim Targu (1)

      • 3 0

      • zgadza sie, zapytajmy golebiewskiego i tego drugiego

        w podrozy za jeden usmiech turek wysadza bohaterow z ciezarowki na dlugim targu obok stoi slup ogloszeniowy i jezdza tramwaje.

        • 0 0

    • Jeśli chodzi o poruszanie się po centrum Gdańska, to najlepiej poruszać się pieszo

      mając możliwość wygodnego i bezpiecznego zaparkowania roweru na Targu Węglowym koło Katowni. Wyzwaniem jest wydawanie dziesiątek milionów złotych na przebudowę nawierzchni ulic w historycznej części miasta bez uwzględniania potrze kobiet chodzących często na szpilkach. Dzieci chcące docierać rowerem do szkół i rodzice chcący dochodzić do przedszkoli w historycznej części miasta z dziećmi na rowerkach bieganych mają problem. Im więcej w mieście stref wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów, tym lepiej.

      • 3 0

  • Moi skromnym zdaniem moi drodzy i kochani (5)

    Powinno się te tory w bardzo fajny i ciekawy sposób wyeksponować bo pewnie w jakimś stopniu będą atrakcją .

    • 104 53

    • Dodałbym do kompletu tramwaj-atrapę, tj. na dolnym mieście. (3)

      • 5 5

      • Dokładnie.Replikę tramwaju np.DWF.

        • 3 0

      • Dlaczego atrapę ? (1)

        Są jeszcze wagony z tego okresu przerobione na pług śnieżny . Niszczeją zdekompletowane , a szkoda . Warto przywrócić im pierwotny wygląd. Może służyć np. jako mobilna kawiarnia .

        • 5 2

        • a w jakim celu

          kawa smierdzi i jest droga, poza tym kawiarnie na każdym rogu są, gdyby miano odtworzyć linię i puscić tamtędy tramwaj, żeby woził ludzi to co innego, a taka "sztuka dla sztuki", żeby szyny leżały dla samego wyglądania, to spowoduje zarówno obniżenie komfortu użytkowania jezdni, jak i zwiększy koszty utrzymania... i po co to komu?

          • 3 1

    • Wyeksponowac to sie powinno tory

      SKM na Gdańsk Południe.
      To jest istotne, a te przy Katowni - sprawa drugorzędna.
      Dbajmy o obecne tramwaje.
      Kupujemy krótkie tramwaje z minimalna liczbą miejsc siedzących, zamiast długich.
      Robi się z tego miasta Gdynia - życie dawną świetnością zamiast teraźniejszością i przyszłością - i wszyscy zadowoleni.

      • 3 0

  • produkcja niemiecka? nalezy podkreślac nasze korzenie, (16)

    • 46 110

    • (4)

      Mało prawdopodobne. Nie wiem, jaki jest cykl wymiany używanych torów, ale sądzę, że krótszy, niż kilkadziesiąt lat. A po drodze był jeszcze marzec 45 r.

      • 7 10

      • 100% (2)

        pewnosci,ze z okresu miedzywojennego

        • 14 4

        • Oczywiscie (1)

          Komusza stal już by się rozleciała

          • 5 3

          • komusza nie

            ale te z okresu adamowicza od razu sie psuly i byly zle polozone.. przyklad pierwszy z brzegu: chelm i morena.

            • 2 3

      • co do korzeni niemieckich to proponuje pamieć o Cyklonie-B. To był skuteczny niemiecki produkt do mordowania tych którzy niemcami nie byli.

        • 1 3

    • Najrzecznie jak potrafie (3)

      Tak, historii nie da się zmienić, co do produkcji szyn tramwajowych w Kongresowce nie słyszałem, natomiast prawdą jest, że w Londynie ( jest takie miasto) otwierali metro, myśmy szykowali się w tym czasie do Powstania Styczniowego. Mam nadzieję, że zrozumiałeś?

      • 15 5

      • dokładnie... (2)

        ...był to rok 1863 i wówczas polski chłop był "chłopem pańszczyźnianym" co mu i jego dzisiejszym miejskim potomkom j w mentalności zostało !

        • 11 4

        • Większości słoma z butów wystaje

          Najczęściej to elektorat PiS zwany swojsko ciemnym ludem.

          • 10 7

        • A teraz jesteśmy 150 lat później

          i dystans to tych największych światowych imperiów (brytyjskiego i pruskiego) znacznie się zmniejszył. To jest miara naszego sukcesu.

          • 2 0

    • (2)

      Korzenie większości Gdańszczan są w centralnej Polsce oraz za Bugiem.

      • 22 7

      • na temat

        Np. Lwów.....

        • 5 0

      • Nie zapominajmy o licznej grupie Wilniuków.

        • 5 1

    • Na szczęście było to wolne miasto

      I nadal nim pozostaje, wolne od pisowskiej głupoty i zacofania.

      • 12 6

    • Jasne. Prapastowskie tory i jagiellońskie tramwaje. (2)

      • 5 0

      • a tak poza tym (1)

        to co miałeś na myśł

        • 1 0

        • że zabytkiem jest stara oryginalna konstrukcja
          a nie coś pod aktualną propagandę

          • 1 1

  • po co komu ten złom? (1)

    • 71 114

    • wracaj gaapić się w smarfona- pan smartfon ma dla ciebie zadanie na dziś

      • 2 0

  • odsłonięto (1)

    aby zaraz zasłonic. witamy w polszy.

    • 12 69

    • upa upa, co ty dziewasz w kraju Lachów ?

      • 0 0

  • Jako dziecko w latach 50-tych

    Jeździłem tramwajem po Długiej i Długim Targu

    • 102 6

  • Było pięknie (4)

    Były tramwaje, nie było aut.

    • 109 22

    • W średniowieczu były konie... (3)

      • 5 6

      • Pisz co chcesz ale ma racje, jeszcze pamiętam czasy w których korków nie było i tak, było pięknie !. Ikarus z Placu Górnośląkiego do Władka IV-Saga potrafił w 5 minut dojechać, dziś trudno to autem wykonać

        • 8 1

      • cymbale obecnie w cetrum miast jest albo zakaz wjazdu dla blachosmrodów albo są oplaty (1)

        • 2 3

        • proszę nie obrażać użytkowników samochodów

          wystarczy zauważyć, że na kilka ulic historycznej cześci miasta Gdańska została uwolniona od parkujących i jeżdżących samochodów. Warto ten trend kontynuować: w Kopenhadze cały proces uwalniania centrum miasta od samochodów trwał kilkanaście lat, u nas mógłby przyspieszyć, ale juz się zaczął. Szkoda, że nadal się myśli o budowie bezsensownych wielopoziomowych parkingów w Gdańsku, w sytuacji, gdy wiele już zbudowanych świeci pustkami jeśli są płatne

          • 3 0

  • Widać jakość (3)

    Asfalt lali prosto na tory.

    • 61 4

    • Na opackiej w Oliwie (2)

      przy Grunwaldzkiej "zalane" są tory prowadzace do Sopot....

      • 15 1

      • Nie do Sopot tylko Sopotu (1)

        Inaczej miejscowość ta nazywałaby się Sopoty.Tak samo jak nie mówisz do Gdańsk ,do Wrzeszcz tylko do Gdańska ,do Wrzeszcza

        • 8 9

        • No i

          Nazywała się Sopoty :)

          • 13 1

  • Przez tyle at władze miasta nic nie robiły w tym miejscu? (4)

    Żadnych remontów?

    • 53 36

    • A była (1)

      potrzeba ?

      • 20 6

      • A gdzie coś robili. Jak jakaś dziura się pojawiła to przyjechała ekipa wyrzucili 2 łopaty asfaltu przyklepali i na rok starczyło

        • 1 0

    • a mieli pomalować ten asfalt, czy o co chodzi ?

      • 23 4

    • Może byłby remont...

      ...gdyby te władze miały pomysł, jak dostać się do Twojego portfela.

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane