Fakty i opinie

stat

Odwiedziliśmy rozbierane magazyny kolejowe na Starym Przedmieściu

artykuł historyczny

Miejsce dawnego dworca kolejowego w Gdańsku


Od kilku dni na terenie dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku pracuje ciężki sprzęt. Trwa rozbiórka budynków, które przez lata służyły jako magazyny kolejowe.



Czy byłeś kiedykolwiek na terenach dawnego dworca kolejowego przy Toruńskiej?

nie, nawet nie wiedziałem, że tam był kiedyś dworzec

25%

nie, bo wiem, że nie ma tam nic ciekawego

5%

tak, dobrze, że te rudery są wyburzane

23%

tak, trochę szkoda dawnego dworca

47%
Świetność dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej przypadała na XIX wiek. Obiekt został oddany do użytku w 1845 r. Wtedy to wybudowano odcinek linii kolejowej Bydgoszcz - Tczew i - jako boczne odgałęzienie - połączenie z Tczewa do Gdańska.

Pierwszy w dziejach Gdańska pociąg wjechał na nową stację 19 lipca 1852 r. Mieszkańcy mogli podziwiać lokomotywę, która przyprowadziła z Tczewa trzy wagony. Oficjalna inauguracja linii kolejowej nastąpiła trzy tygodnie później. 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 dotarł do Gdańska pociąg z Bydgoszczy, którym przyjechał m.in. ówczesny król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Dworzec funkcjonował do 1900 r., kiedy to uruchomiono dzisiejszą stację Gdańsk Główny.

Czytaj także: Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku. Czemu powstał i dlaczego upadł.

Budynki dawnego dworca uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Po jej zakończeniu dawna stacja kolejowa stała się miejscem przeładunku towarów, na potrzeby czego zbudowano magazyny. Budynki powstały więc od połowy XIX wieku.

Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r.
Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r.
Jednak z upływem czasu i wraz z rozwojem motoryzacji i ta funkcja przestawała mieć sens. Ostatecznie - w latach 90. XX wieku - kolejarze wynajęli obiekty prywatnym podmiotom. W największym budynku w 2007 r. uruchomiono m.in. Hostel "Bursztynek".

Dziś właścicielem nieruchomości jest trójmiejski deweloper, firma Invest Komfort, która w zeszłym roku kupiła je od PKP za ponad 26 mln zł.

- Ta nieruchomość stanowi tzw. bank ziemi spółki, czyli jej zaplecze inwestycje. Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki - informuje Krzysztof Król z Media Support Group, która obsługuje medialnie dewelopera.

Trwająca rozbiórka nie obejmie wszystkich budynków kompleksu dawnego dworca.

- Znikną na pewno magazyny i obiekt ekspedytury kolejowej, w którym mieści się dzisiaj hostel. Rozbiórką natomiast nie są objęte dwa budynki mieszkalne na skraju działki - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Na działce, którą kupił Invest Komfort, w nowym planie przewidziano miejsce dla budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 15 do 22 m. Im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa będzie mogła być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.

Zobacz Stare Przedmieście z perspektywy żurawia. Materiał z 2013 r.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (170)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.