• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwiedziliśmy rozbierane magazyny kolejowe na Starym Przedmieściu

Maciej Naskręt
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Miejsce dawnego dworca kolejowego w Gdańsku


Od kilku dni na terenie dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku pracuje ciężki sprzęt. Trwa rozbiórka budynków, które przez lata służyły jako magazyny kolejowe.



Czy byłeś kiedykolwiek na terenach dawnego dworca kolejowego przy Toruńskiej?

Świetność dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej przypadała na XIX wiek. Obiekt został oddany do użytku w 1845 r. Wtedy to wybudowano odcinek linii kolejowej Bydgoszcz - Tczew i - jako boczne odgałęzienie - połączenie z Tczewa do Gdańska.

Pierwszy w dziejach Gdańska pociąg wjechał na nową stację 19 lipca 1852 r. Mieszkańcy mogli podziwiać lokomotywę, która przyprowadziła z Tczewa trzy wagony. Oficjalna inauguracja linii kolejowej nastąpiła trzy tygodnie później. 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 dotarł do Gdańska pociąg z Bydgoszczy, którym przyjechał m.in. ówczesny król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Dworzec funkcjonował do 1900 r., kiedy to uruchomiono dzisiejszą stację Gdańsk Główny.

Czytaj także: Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku. Czemu powstał i dlaczego upadł.

Budynki dawnego dworca uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Po jej zakończeniu dawna stacja kolejowa stała się miejscem przeładunku towarów, na potrzeby czego zbudowano magazyny. Budynki powstały więc od połowy XIX wieku.

Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r. Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r.
Jednak z upływem czasu i wraz z rozwojem motoryzacji i ta funkcja przestawała mieć sens. Ostatecznie - w latach 90. XX wieku - kolejarze wynajęli obiekty prywatnym podmiotom. W największym budynku w 2007 r. uruchomiono m.in. Hostel "Bursztynek".

Dziś właścicielem nieruchomości jest trójmiejski deweloper, firma Invest Komfort, która w zeszłym roku kupiła je od PKP za ponad 26 mln zł.

- Ta nieruchomość stanowi tzw. bank ziemi spółki, czyli jej zaplecze inwestycje. Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki - informuje Krzysztof Król z Media Support Group, która obsługuje medialnie dewelopera.

Trwająca rozbiórka nie obejmie wszystkich budynków kompleksu dawnego dworca.

- Znikną na pewno magazyny i obiekt ekspedytury kolejowej, w którym mieści się dzisiaj hostel. Rozbiórką natomiast nie są objęte dwa budynki mieszkalne na skraju działki - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Na działce, którą kupił Invest Komfort, w nowym planie przewidziano miejsce dla budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 15 do 22 m. Im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa będzie mogła być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.

Zobacz Stare Przedmieście z perspektywy żurawia. Materiał z 2013 r.

Opinie (170) 5 zablokowanych

  • ja bym powiedzial, ze Toruńska 10

    przynajmniej chyba dobrze widze, zburzony jest budynek w ktorym byla hurtownia opakowan, folii, tasm, kartonow

    • 3 2

  • konserwator deweloper

    • 10 3

  • hym co tu jeszcze w Gdansku rozebrać???

    hym......może siedzibę urzedu miasta taka brzydka????

    • 36 3

  • Deweloper sprytniejszy

    On rozbiera od razu, nie pyta, nie ogląda się bo wie, że zaraz mu jakieś ruiny wpiszą do rejestru zabytków.

    • 13 2

  • Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r. (3)

    Dziękujemy wam SOWIECI.

    • 16 7

    • (2)

      gdyby nie nasze rodzime Niemcaszki, które wybrały sobie NSDAP i ochoczo hajlowały, to i Sowietów by nie było. A tak to gdyby nie ci Sowieci, to i nas tu by nie było.

      • 11 4

      • Po prostu nie byłoby portalu trojmiasto a jedynie dwójmiasto (1)

        A my byśmy mieszkali koło Grodna lub Lwowa.

        • 7 3

        • Czyżby?

          Twoi rodzice najpewniej żyliby w innych związkach, innymi słowy: nigdy byś się nie urodził/a.
          Dziękuj za zbieg historycznych okoliczności. Nigdy nie należy narzekać na przeszłość, a jedynie kreować teraźniejszość z myślą o przyszłości.
          Ale mnie wzięło na filozofowanie

          • 3 1

  • Owszem można burzyć, ale deweloper mógłby zaprojektować bloki mieszkalne jako REPLIKĘ dworca. (4)

    Wystarczyłaby jedna decyzja administracyjne. Uważam że byłby to strzał w dziesiątkę. Lokale miałyby więcej atutów. Ale tu trzeba mieć "pomyślunek" jak mawiała moja babcia.

    • 29 5

    • I jeszcze na osiedlu takim zostawić fragment torów i sprowadzić PAROWÓZ.

      A parowóz jako stacjonarny przerobić na gazową kotłownię dla tego osiedla.

      • 13 0

    • (1)

      Widzisz, ja nie chciałbym mieszkać w takim mieszkaniu, bo zwyczajnie mogłoby być niefunkcjonalne.

      • 1 3

      • Przecież chodzi o bryłe budynku. Wewnątrz to mógłby być standard obecny. Windy, C.O. brak pieców kaflowych, krany z ciepła

        • 3 1

    • nie wierze... kto z panstwa chodzil na matematyke?

      • 2 0

  • Rozbierane magazyny (2)

    A już myślałem, że będzie to relacja z redakcji Hustlera.

    • 15 5

    • nie rozumiem, wytłumacz!

      • 1 4

    • Wagon niezłych towarów

      i na rozkładówce pani konduktor z buforami

      • 3 0

  • Zabytki naszego Gdańska

    Pytam dla czego jesteśmy wybitnymi specjalistami od niszczenia naszych Zabytków, zabytków Gdańska...
    Czy to Putin nakazał??? Może PIS szuka ukrytego KARŁA PO...

    • 10 2

  • Kolej przy tych miliardowych europejskich dotacjach nic tam nie zrobila.

    Zamiast dofinansować ten tereren i stworzyć cos dla dobra publicznego w tym miejscu(tuz za rogiem jest piękny teren rekraacyjny(np odbywala się Feta)PKP a może jakiś konkretny decydent PKP postanowil teren sprzedać firmie budowlanej Develeper gdy jest okazja-kupi ale nie można najlepszych najladniejszych terenow tak bezmyślnie sprzedawac i zamieniać te miejsca na blokowiska przy historycznym centrum.I teraz zastanawia mnie decyzja o zabraniu festiwalu z tamtego miejsca....Czyzby ktoś bal się tych zmian?Pomyslowy developer stworzyl by tam cos z miastem i moglby zarabiać na tych zmianach nie koniecznie budując tam prostopadlosciany...Zrobil by dużo dobrego i dla siebie i dla kultury i dla miasta gdyby np. wsparl odbudowę historycznego dworca przekształconego w części np. na market częściowo np. mieszkaniówkeDobrze by tez było sciagnac znow w tamten rejon ,,Fete.Impreze plenerowa,wspaniale promujaca miasto .Może do sponsoringu mogl by się dorzucić tez LOTOS.mecenas narodowej pilki kopanej?Czy to prawda ,ze kolej oddala 10 niewykorzystanych miliardow (nie milionow) do budżetu Uni ?Kolej nie ma pieniędzy czy nie umie pisać wnioskow?

    • 12 3

  • Żal

    Niestety żal że urbaniści miasta nie wykorzystali wizji torów kolejowych prowadzących aż na Dolne miasto aby ożywić dzielnicę Dolne Miasto. Czas niestety nieubłagalnie upływa także dla zabytkowych budowli. Żal także że w ciągu ostatnich 20 lat nasze władze bardziej interesowały się bezsensownymi sprawami wywiadu i kontrwywiadu zamiast sprawami przyziemnymi typu: ratujmy zabytki

    • 28 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane