Fakty i opinie

stat

Odwołane, opóźnione i przekierowane loty w Rębiechowie

Powodem utrudnień jest mgła i tymczasowe wyłączenie systemu ILS.
Powodem utrudnień jest mgła i tymczasowe wyłączenie systemu ILS. fot. Sebastian Elijasz/KFP.PL
Najnowszy artukuł na ten temat

Rusza budowa biurowca w Airport City

Odwołane, przekierowane, a w najlepszym razie opóźnione loty - tak wygląda środowe popołudnie na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez niekorzystne warunki atmosferyczne oraz wyłączenie systemu ILS.



Aktualizacja. Godz. 21.30.

Wieczorem warunki pogodowe się poprawiły. Wylądowały samoloty m.in. z Molde, Leeds i Monachium. Pozytywnie zakończyły się też odprawy wylotów do Doncaster, Leeds i Londynu-Stansted.

- W sumie w środę wypadło 17 rejsów, 9 lotów zostało przekierowanych na inne lotniska - głównie do Warszawy i Bydgoszczy a 8 rejsów odwołano - informuje Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie.



Problemy na lotnisku zaczęły się już przed południem, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie. Przed godz. 15 opóźnione były samoloty z Frankfurtu, Dortmundu, Sztokholmu i Kopenhagi. Lot z Eindhoven został przekierowany do Bydgoszczy.

Później na liście przylotów i odlotów również było sporo zmian. Wszystko przez niekorzystne warunki atmosferyczne (niską podstawę chmur) i tymczasowe wyłączenie systemu ILS przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Jak ustaliliśmy, urządzenie, na którym oparty jest system ILS jest wyeksploatowane (ma 15 lat) i obecnie trwa jego wymiana na nowe.

- Po godz. 18 podstawa chmur wynosiła 200 stóp, a przy systemie ILS wysokość decyzji wynosi 100 stóp, co oznacza, że gdyby system ILS działał, samoloty mogłyby lądować - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Rębiechowie.

Po południu lot z Billund został przekierowany do stolicy, loty z Kopenhagi, Sztokholmu i Haugesund zostały odwołane. Przez problemy z lądowaniem odwołano też wiele połączeń z Gdańska, m.in. loty powrotne do Haugesund i Sztokholmu, nie poleciał też samolot do Barcelony. Pasażerowie udający się do Luton i Liverpoolu musieli udać się do Bydgoszczy podstawionymi autokarami.

Jak działa system ILS?
Jak działa system ILS? graf. Trojmiasto.pl

Czym jest system ILS?

Pod koniec ubiegłego roku na lotnisku w Gdańsku uruchomiono system ILS II kategorii, który pozwala pilotom na lądowanie przy bardzo gęstej mgle. Do 2015 r. na lotnisku działał ILS (ang. Instrument Landing System) kategorii I. Co oznaczało, że w trudnych warunkach atmosferycznych piloci mogli precyzyjnie podchodzić do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji (Decision Height) do 60 metrów oraz widzialności na drodze startowej (Runway Visual Range) wynoszącej co najmniej 550 metrów.

Obecnie parametry te wynoszą odpowiednio 30 metrów (DH) i 300 m (RVR). Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk.

Cała inwestycja pochłonęła 70 mln zł, a dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.