• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołanie w przetargu na budowę SKM Śródmieście

Maciej Naskręt
3 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Oddala się moment rozpoczęcia budowy stacji SKM Śródmieście. Oddala się moment rozpoczęcia budowy stacji SKM Śródmieście.

Nie wiadomo, kto wybuduje stację SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestor odrzucił najtańszą ofertę w przetargu, bo uznał ją za rażąco niską i wybrał propozycję droższą o 5,5 mln zł. Tę decyzję zaskarżył jednak inny konkurent - Budimex - bo jego zdaniem także jest za niska.



W połowie czerwca spółka PKP SKM w Trójmieście rozstrzygnęła przetarg na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Wygrało konsorcjum firm Dekpol i Rajbud, które zaproponowało realizację projektu za kwotę 66,7 mln zł.

Co ciekawe, kolejarze z SKM postąpili bardzo rozsądnie i odważnie, odrzucając wcześniej wartą ok. 61 mln zł ofertę hiszpańskiej spółki Balzoa. Powód? Komisja konkursowa uznała ją za rażąco niską. Firma została poproszona o wytłumaczenie, w jaki sposób zamierza budować tak tanio, jednak jej wyjaśnienia nie przekonały komisji. Zwycięzcą ogłoszono więc konsorcjum Dekpolu (przebudowuje peron SKM we Wrzeszczu) i Rajbudu.

Do dziś jednak nie podpisano z konsorcjum umowy. Dlaczego?

- Do rozstrzygnięcia zamówienia, które ogłoszono 17 czerwca, wpłynęło odwołanie. Teraz musi je zbadać Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych - tłumaczy Bartłomiej Buczek z zarządu PKP SKM Trójmiasto.

Autorem odwołania nie była spółka Balzoa, lecz Budimex. Zdaniem jej przedstawicieli także oferta Dekpolu i Rajbudu nie została właściwie skalkulowana. Krótko mówiąc: także jest zbyt niska.

Jak dotąd nie wyznaczono terminu posiedzenia KIO w tej sprawie.

Czy nowa stacja SKM Śródmieście skróci twoje codzienne podróże?



Termin realizacji przedsięwzięcia to 70 tygodni od chwili podpisania umowy na roboty.

Przypomnijmy: kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie kładki z peronu na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia), będącej częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Zdaniem władz SKM, gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do kursowania z częstotliwością 7,5 min.

Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

  • Stacja SKM Śródmieście to jasny punkt (1)

    w komunikacyjnym chaosie Gdańska. Pomysł dobry i z całą pewnością również opłacalny. Uważam, że SKM powinna się rozwijać dalej w kierunku południowym i docelowo sięgać aż do Pruszcza Gdańskiego. Skorzystałaby na tym masa osób tam mieszkających, a pracujących w Gdańsku, które codziennie stoją w korkach na Trakcie Św. Wojciecha.

    • 6 0

    • SKM powina byc do Pruszcza

      Pruszcz powinien byc koncowym przystankiem

      • 4 1

  • Niewielu będzie korzystać z tego przystanku. Ponieważ:

    1. Gdy przed remontem torów kolejki jechały w stronę Pruszcza, stanowiły ok. 10% wszystkich przejeżdżających przez Gdańsk Główny od strony Gdyni.
    2. Nie da się więcej kolejek puszczać w stronę Pruszcza, bo potrzeba by zrobić tam bocznice takie jak na Gdańsku Głównym. A dotychczasowe przerobić na trasy rowerowe, alejki, trawniki...
    3. No i linię numer 250 przedłużyć do Pruszcza, by nie kolidować z innymi pociągami.

    Zatem, lwia część ludzi, którzy chcieliby skorzystać, nie będzie miała wyboru. Będą musieli (o, zgrozo!) pojechać tramwajem aż 500 metrów dalej. Trzeba zadbać, by nie popełnili zbiorowego samobójstwa...

    Dlaczego nikt tego nie dostrzega? Kolejka po dotarciu na Gdańsk Śródmieście ma unieść się w powietrzu?

    • 1 4

  • ???????

    a mam pytanko,dobrze rozumiem ze ten peron bedzie z drugiej strony wiaduktu a nie po stronie dawnej gildi?

    • 0 0

  • SKM do Pruszcza

    Budujcie SKM do Prusycya

    • 4 0

  • A gdzie jest gnom GŁUSZEK

    superspecjalista od marketingu. Już nie wypowiada swoich farmazonów.

    • 3 0

  • Pruszcz czeka na SKM (1)

    Przedluzyc SKM do Pruszcza

    • 5 1

    • wal sie wiesniaku i wracaj na pole

      • 0 2

  • Kolejowe MATOŁY - jak zwykle - nie zdążyły przygotować ofert i warunków!!!

    Czy naprawdę N I K T za ten bałagan "novakovy" nie ODpoWIADA?!

    • 0 1

  • A toście mnie zaskoczyli...

    Byłabym szczerze zdziwiona przeczytawszy, że SKM jest z czymś na czas...

    • 0 0

  • Kolejni wieśniacy - słoiki....

    Będą nam budować drogi,budynki etc . - won na wieś wieśniaki !!!!!!!

    • 1 1

  • Projekt wykonawczy lub budowlany

    Mam pytanie czy ktoś wie gdzie można znaleźć w necie projekt wykonawczy lub budowlany tej całej inwestycji ; może być nawet cały przetarg w którym będą wszystkie projekty w tym torowe peronowe itd.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane