• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferta Newagu dla PKM odrzucona przez podłogę składu i komunikację wewnętrzną

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Póki co Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wizualizacja pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.

Przyczyną odrzucenia oferty spółki Newag w przetargu na zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które obsłużą linię PKM, było niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Na razie nie wiadomo, czy Newag złoży odwołanie. Spółka z Nowego Sącza ma na to czas do 4 lipca.



Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy. Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy.
We wtorek komisja przetargowa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego rozstrzygnęła przetarg na zakup 10 szynobusów, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku. Przypomnijmy, że wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł.

Nie była natomiast rozpatrywana druga oferta, złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł. Została odrzucona z przyczyn formalnych. Dlaczego? Początkowo odmówiono nam informacji na ten temat. Urzędnicy zasłaniali się tajemnicą handlową, którą miała być objęta oferta obu uczestników przetargu

Jak się ostatecznie okazało - niesłusznie. Władze województwa postanowiły nam jednak przedstawić pełną dokumentację z rozstrzygnięcia przetargu.

Który element w pociągach dla PKM jest dla ciebie najważniejszy?

- W zakresie przyczyn odrzucenia oferty wykonawcy Newag S.A. nie zachodzi przesłanka zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie treści ujawnionych w informacji o odrzuceniu oferty - przyznała nam Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy UMWP.

Co więc spowodowało odrzucenie oferty spółki Newag? Jak czytamy w kopii zawiadomienia o zatwierdzeniu wyników przetargu, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie oferty. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania.

W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części. Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Firma Newag nie chce komentować póki co wyników przetargu. - Jeżeli zapadną jakieś decyzje na pewno poinformujemy o ich szczegółach - mówi Urszula Makosz, rzecznik prasowy nowosądeckiej spółki. Władzom Newagu pozostaje złożenie odwołania od decyzji komisji konkursowej.

- Termin na jego złożenie upływa 4 lipca - mówi Małgorzata Pisarewicz.

Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądał tabor, który dostarczy zwycięzca przetargu, czyli bydgoska Pesa. Jego wygląd ma być zbliżony do pociągów serii SA133, ale wystrój wnętrza i jego kolory zostaną dostosowane do oczekiwań pomorskich urzędników. Ma być prosto i bez udziwnień.

Dlaczego? W razie uszkodzeń elementów, koszt naprawy będzie niższy, niż w przypadku elementów z bogatym malowaniem.

Datę rozpoczęcia realizacji zamówienia wskazano w ogłoszeniu o zamówieniu 20 maja 2014 roku. Póki co, termin dostawy pierwszego składu ustalono na grudzień tego roku. Całe zamówienie ma, przynajmniej w teorii, zostać zrealizowane do maja 2015 roku.

Opinie (118) 2 zablokowane

  • newag praca za darmo

    Szanowni członkowie Zarządu spółki Newag

    Dlaczego Pani Urszula Makosz składa propozycje pracy za darmo?
    Czy jest to zgodne z prawem pracy, z podstawami ekonomii? Żądać pracy za darmo?

    Pozdrawiam

    • 0 0

  • No i co z tego? Przecież ponad 50-letnie skmki jeżdżą nadal. :) (12)

    Przejażdżka taką skmką to dla obcokrajowca (z zachodu-to ważne) to nie lada wyzwanie i akt odwagi! :))

    • 109 39

    • Muzeum?

      Jechałem taką we Włoszech - z lotniska do Rzymu (fakt 20 lat temu)......to dopiero było wyzwanie...głośniej i dużo mniej komfortowo;-)

      • 0 0

    • Akt głupoty komentującego

      Taki komentarz napisać może tylko ktoś kto w d... był i g... widział. Człowieku jechałeś kiedyś metrem w Rzymie, Londynie czy Paryżu. Korzystałeś z środków komunikacji na lotnisku w Mediolanie czy autobusów w Bolonii. Z metra którego korzystałem najlepsze wrażenie zrobiło na mnie metro w Moskwie, choć może trafiłem na te lepsze składy, Z tras najlepiej jeździ się po drogach Austrii. a najdłuższa prosta jest chyba w drodze z Lwowa do Kiowa - wydaje się że nie ma końca jedziesz 140 km/h i jak byś stał w miejscu, może to wrażenie sprawia krajobraz po bokach a raczej jego brak. A najgorsze autostrady mają Włosi zwłaszcza w okolicach Sessuolo, tak rozjechane jak S1. Te ferrari z ich fabryki mają tam iście dobre warunki do testowania zawieszenia.

      • 2 1

    • (5)

      Jaki akt odwagi - on się czuje jakby kupował bilet do muzeum...

      • 42 12

      • Nie do muzeum, a do "gabinetu strachu"! (4)

        Nigdy nie wie, kogo spotka, gdy odważy się odwrócić. :-D

        • 25 8

        • To nie jeździj SKM a obcokrajowcy przestaną się bać.

          • 11 0

        • Muzeum (2)

          Pojedź sobie w Świat i nagle się okaże, że nasze SKM-ki to nie żadne muzeum, a norma. Np w Chicago jeżdżą pociągi Metra i nie tylko nowością nie grzeszą, ale zarazem są w dużo gorszym stanie od naszych SKM i jeżdżą jeszcze wolniej, ale tam nikt nie narzeka.

          • 38 4

          • Podobnie we Francji.

            Ichniejszy odpowiednik Przewozów Regionalnych czesciowo dysponuje taborem podobnym do taboru naszego regionalnego przewoźnika.

            • 17 0

          • bo najmundrzejsze som te co nigdzie nie byli ,ale i tak wiedzą najlepiej ......

            • 33 3

    • w niemczech jeżdżą prawie nowe skład

      ale mało osób nimi nie jeździ bo bilety strasznie drogie tam są. Ich polityka więc nie jest lepsza, bo korki na autostradach są bardzo duże ale po prostu nie opłaca się im jeździć komunikacją miejską i wybierają samochody.

      • 3 0

    • Mało widziałeś

      Na zachodzie jest pełno starych pociągów. Ale faktem jest, ze zachodni stary pociąg był porządniej wykonany niż polski stary pociąg.

      • 17 1

    • Nie wyzwanie

      ale atrakcja turystyczna.
      Pociągi z 3-go świata w 1-szym

      • 13 4

    • Kibel wiecznie żywy

      • 21 3

  • Newagi sa stokroc lepsze

    Znowu decydujacy glos mieli nie specjalisci ale politycy (PO), ktorzy zadecydowali, ze nie kupia pociagow od Jakubasa. Afera goni afere w Tuskolandii. Sprzedawanie tanich "bajerow", ze zadecydowaly wzgledy techniczne to zwykla sciema republiki kolesi. Pesa to typowy szynobus (prymitywny w stosunku do Newaga), prawie identyczny z tymi, ktore kursuja z Gdyni do Koscierzyny. Aferzysci z Po robia swoje brudne intersy, kierujac sie swoimi sobkowskimi motywami a my bedziemy jezdzic szynobusami, ktorych nikt na zachodzie nie kupuje w przeciwienstwie do tych z Newagu.

    • 2 2

  • wy wiecie swoje i my wiemy swoje (2)

    w koncu trzeba było pokazać jak można jeszcze bardziej okraść....

    • 28 9

    • oczywiscie, wszedzie zlodzieje (1)

      bo przeciez wszyscy kradna!

      Tak sobie tlumaczcie, jak po raz kolejny kogos oszukujecie. Czy Wy naprawde w kazdej relacji biznesowej i miedzyludzkiej oszukujecie, ze wokol widzicie tylko oszustwa?

      Ma ktos dowody - prosze zglosic na prokurature. Jesli jest ktos winien powinien zostac skazany. Nie ma ktos dowodow - milczec.

      Przydalby sie XIX wiek i kodeks honorowy... Jakby trzeba bylo odpowiadac w pojedynku na ostra bron, to moze niektorzy zamkneliby wreszcie jadaczki, a nie bluzki i bloto na prawo i lewo...

      • 0 0

      • Pojedunkowano się z ludźmi honoru...

        A tu masz do czynienia z goownozjadami, lujami i kibolami.

        • 0 0

  • przetargi jaka specyfikacja taki wygrany

    • 0 0

  • Przystanek Gdynia Stadion dziwnie przesunął się na północ... (5)

    W tym miejscu nie ma sensu, przesunąć go na południe w celu skomunikowania go z SKM i komunikacją autobusową.

    • 5 10

    • ale jeszcze dalej (4)

      Bedzie przystanek Gdynia Wzgorze-Riviera i Gdynia Główna.

      • 5 1

      • Powinni pomyśleć w przyszłości o przystanku PKM Mały Kack... (3)

        ...nieco na zachód od Łowickiej. Pod przystankiem mogłaby powstać pętla. Wówczas można przedłużyć ulicę Łowicką do Witomina i uczynić ten kawałek dostępnym jedynie dla pojazdów komunikacji miejskiej, ze względu na przejazd przez las. Jest tam szeroko, więc nie powinno być z tym problemu. Obyłoby się bez wycinek. Linie kończące dziś bieg na Witominie Leśniczówka, przedłużyć można o jeden przystanek, max. 2.
        Zyskałyby dwie dzielnice... A nawet powiedziałbym, że i całe Trójmiasto. :)
        Ot mój szkic, jak mogłoby to wyglądać:

        • 5 0

        • Szkic chyba się nie wkleił (2)

          Tak czy owak oświecę cię, że gdyby nie różnica wysokości 50 m między Witominem a Małym Kackiem to takie połączenie powstałoby już dawno. Nachylenie podjazdu stopniowo wzrasta od 5% do 16% pod koniec podjazdu. Ale na mapie wszystko jest płaskie, prawda?

          • 2 1

          • drobny błąd

            To nie jest nachylenie w procentach tylko w promilach, a więc dziesięciokrotnie mniejsze, tylko że w kolejnictwie to już i tak jest za duże.

            • 0 0

          • Forum wycina linki. Należy dodać spację w adres i powinno przejść.

            • 0 0

  • Póki co... (4)

    ... redakcja portalu nadal chyba chodzi do liceum, i to tego z lat 70/80. Bo "póki co" jest rusycyzmem, kalką z "paka szto" i już dawno zastąpioną polskim "na razie" lub "jak dotąd".

    • 35 54

    • "purysta językowy"

      Język używany jest językiem żywym i będzie się zmieniał ku wygodzie użytkowników, niezależnie od tego czy tego chcą puryści językowi czy też nie chcą.
      Najlepszym przykładem może być język angielski, w którym już w ostatnim 30 leciu zaszły znaczące zmiany.
      Dla mnie gorszym rusycyzmem jest "niezawisłość", ale nasi sędziowie nie zrezygnują z tego, mimo że istnieje dokładny odpowiednik polski "niezależność"

      • 2 0

    • lepszy taki rusycyzm, niż totalnie panujący teraz w mowie potocznej na każdym kroku angielski

      • 7 1

    • Podobnie jak "stać za czymś" czy "zajawka". Dodajmy do tego okropne germanizmy jak "burmistrz" i "ratusz". No i przecież trzeba zwalczyć obrzydliwy jedyny polonizm w języku angielskim - "spruce" i równie podle zaszczepione przez Słowian w niemieckich "Gurcken"!

      • 18 2

    • no i co z tego?

      Rozumiesz o co chodzi to skoncz sie czepiać. Rozumiem ze masz nudne życie, ale nie musisz zanudzac innych.

      • 17 11

  • To PKM-ka nie na prąd (8)

    Dziwne a ja myślałem, że PKM będzie z trakcją elektryczną to chyba tańsze w eksploatacji

    • 31 18

    • Kasa na elektryfikację będzie później. (1)

      Musieli kupić ropniaki bo UE nie pozwoliłaby kupić teraz ropniaków na teraz i elektryków na później bo zresztą i po co mają stać i zardzewieć.

      • 9 1

      • trasa Gdynia Koscierzyna nie jest zelektryfikowana

        zatem mieli rozumiem kupic sklady, ktore nie beda mogly obsluzyc polowy trasy?

        PKM jesli bys wiedzial ma ambitne plany rozwoju, wiele wskazuje na to, ze prawdziwe. Te sklady zostana przesuniete na trasy niezelektryfikowane, a tu bedzie mozna kupic nowe elektryczne, bo w przypadku rozwoju dokupienie sprzetu staje sie konieczne.

        • 1 0

    • Kościerzyna

      Z tego co pamiętam, to w planach są kursy tych pociągów także do Kościerzyny, a na tamtej linii chyba nie ma ma trakcji elektrycznej.
      Swoja drogą to mam wielką chrapkę na te kaszubskie kursy, bo obecnie z Gdańska do Kościerzyny trzeba wlec się przez Gdynię, to jakaś paranoja. W wakacje spodziewam się sporego obłożenia w tym kierunku.

      • 3 0

    • niebawem bedzie elektryfikacja a te sklady pojada na inne trasy.

      • 4 0

    • skm też są na prąd i (2)

      co z tego ??? ano ciągle zerwana trakcja i inne problemy z prądem. A ten pociąg będzie śmigał aż miło :) no i dobrze że zrobi go POLSKA firma a nie jakieś niemieckie pachole

      • 12 4

      • Widzisz to że zrobi go polska firma nie oznacza że zarobią rodzime firmy. Pesa w większość części zaopatruje się u dostawców poza granicami Naszego kraju :-(

        • 3 0

      • Piszesz POLSKA a podpisujesz się jako jakiś ghotik ? To jest polskie hipokryto ?

        • 10 3

    • W Polsce mieszkasz i nie wiesz że są inne priorytety niż tania eksploatacja i tanie bilety ? Innych powodów by kupić spalinowe składy jest chyba kilka? :
      1. Szkoda by pieniądze na elektryfikacje zmarnowały się na cele publiczne bo znacznie im lepiej na prywatnych kontach urzędników i znajomych?
      2. Im więcej przetargów i komisji tym lepiej bo każdy przetarg to premie i zarobek dla urzędników oraz okazja do wzięcia łapówki?
      3. Elektryfikacja nastąpi najwcześniej za 50 lat ?

      • 10 6

  • Dlaczego nie Newag?

    Jakubas i wszystko jasne.

    • 2 1

  • znać się trzeba na robocie i dbać o zespół

    W przypadku kolei, unifikacja rozwiązań ma bardzo duże znaczenie. Pociąg nie zjedzie z szyn, kiedy natrafi na zbyt wystający peron. Poza tym wagony różnych składów muszą mieć kompatybilne połączenia, żeby się dały bezpiecznie holować w razie awarii standardowego zespołu odpowiadającego za poruszanie się składu.

    W określeniu zasad i w realizacji przetargu bierze udział mnóstwo osób. W grupie zawsze istnieje ryzyko powstania rozbieżności. Kiedy pracodawca nonszalancko postępuje z pracownikami, strzela sobie w kolano, bo niszczy zespół. Pracownicy z długim stażem mogą nie dysponować najnowocześniejszą wiedzą, ale stanowią filary firmy, z uwagi na sprawną koordynację działań. Drużyna osiąga sukcesy, nie dlatego, ze grają w niej gwiazdy, a le dlatego, ze stanowi zespół. Koordynacja w grupie, to podstawa.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane