• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferta Newagu dla PKM odrzucona przez podłogę składu i komunikację wewnętrzną

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Póki co Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wizualizacja pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.

Przyczyną odrzucenia oferty spółki Newag w przetargu na zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które obsłużą linię PKM, było niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Na razie nie wiadomo, czy Newag złoży odwołanie. Spółka z Nowego Sącza ma na to czas do 4 lipca.



Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy. Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy.
We wtorek komisja przetargowa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego rozstrzygnęła przetarg na zakup 10 szynobusów, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku. Przypomnijmy, że wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł.

Nie była natomiast rozpatrywana druga oferta, złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł. Została odrzucona z przyczyn formalnych. Dlaczego? Początkowo odmówiono nam informacji na ten temat. Urzędnicy zasłaniali się tajemnicą handlową, którą miała być objęta oferta obu uczestników przetargu

Jak się ostatecznie okazało - niesłusznie. Władze województwa postanowiły nam jednak przedstawić pełną dokumentację z rozstrzygnięcia przetargu.

Który element w pociągach dla PKM jest dla ciebie najważniejszy?

- W zakresie przyczyn odrzucenia oferty wykonawcy Newag S.A. nie zachodzi przesłanka zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie treści ujawnionych w informacji o odrzuceniu oferty - przyznała nam Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy UMWP.

Co więc spowodowało odrzucenie oferty spółki Newag? Jak czytamy w kopii zawiadomienia o zatwierdzeniu wyników przetargu, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie oferty. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania.

W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części. Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Firma Newag nie chce komentować póki co wyników przetargu. - Jeżeli zapadną jakieś decyzje na pewno poinformujemy o ich szczegółach - mówi Urszula Makosz, rzecznik prasowy nowosądeckiej spółki. Władzom Newagu pozostaje złożenie odwołania od decyzji komisji konkursowej.

- Termin na jego złożenie upływa 4 lipca - mówi Małgorzata Pisarewicz.

Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądał tabor, który dostarczy zwycięzca przetargu, czyli bydgoska Pesa. Jego wygląd ma być zbliżony do pociągów serii SA133, ale wystrój wnętrza i jego kolory zostaną dostosowane do oczekiwań pomorskich urzędników. Ma być prosto i bez udziwnień.

Dlaczego? W razie uszkodzeń elementów, koszt naprawy będzie niższy, niż w przypadku elementów z bogatym malowaniem.

Datę rozpoczęcia realizacji zamówienia wskazano w ogłoszeniu o zamówieniu 20 maja 2014 roku. Póki co, termin dostawy pierwszego składu ustalono na grudzień tego roku. Całe zamówienie ma, przynajmniej w teorii, zostać zrealizowane do maja 2015 roku.

Opinie (118) 2 zablokowane

  • OFERTA ODRZUCONA??? (2)

    bo była za tania

    • 7 9

    • limit byl 114, a newag chcial 120.

      • 1 4

    • Strzał kulą w płot

      Akurat wygrała tańsza o 6 baniek oferta.

      • 1 0

  • Dramat (3)

    Jeździliście kiedyś tymi pociągami? Na początku są super, po roku złomy zaniedbane, śmierdzące, rozpadające się. Dajcie spokój z tymi plastikowymi szynobusami. I wszystkie wyglądają tak samo

    • 13 10

    • a co, kazdy ma inaczej wygladac?

      • 6 2

    • Każde nowe auto jest super, a po 15 latach jest złomem. Nie wiesz o tym ?

      • 3 1

    • Ja pieprzę, jak kupowano Pendolino, to lament że dlaczego nie Pesa (mimo iż nie posiada takich składów). Kupiono Pesę to lament, że to złomy. K*rwa ludzie, opanujcie się, tylko narzekać potraficie?

      • 9 0

  • (3)

    Niewłaściwe wymiary podłogi? To mi śmierdzi ustawionym przetargiem gdzie wymiary sa podane co do centymetra pod konkretnego dostawcę. Głośno było kiedys o przetargu na auta, gdzie co do centymetra podano długość auta oraz pojemność silnika i pasowało tylko jedne. Zresztą stały już wyprodukowane na placu .

    • 20 5

    • przeciez nie o wymiary podlogi chodzi, to raz, a dwa to poproszono o wyjasnienia, a w zamian newag przyslal nowa oferte.

      rozumiemy co czytamy?

      • 5 1

    • Problm jest bardziej złożony niz się to Tobie wydaje (1)

      Zamawiający rozpisując przetarg podał pewnie konkretną wysokość podłogi i nie było to jego widzimisię tylko względy techniczne. Konkretnie to pewnie chodzi o dostosowanie wysokości podłogi składu do wysokości peronu nad tzw. główką szyny. Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa (odsyłam do peronów SKM), oraz wygodą pasażerów, głównie niepełnosprawnych. Do tego przetargu mógł stanąć każdy kto spełnił wymagania zamawiającego.

      • 9 0

      • No co ty, to na na pewno tusk z adamowiczem za tym stoja!

        • 0 0

  • no tak

    Na takich sporach dużo zyskują firmy Nie ma co się jednak dziwić....

    • 2 2

  • PESA ZUOM

    Tylko NEWAG!!!!

    • 5 2

  • "Wiemy, dlaczego odrzucono ofertę Newagu"

    @trojmiasto.pl
    zrezygnujcie z takich durnych tytulow! czuje sie jak na "wirtualnej polsce" ktorej nie odwiedzam od lat, wlasnie z powodu takich krzykaczych tytulow!

    dzieki.

    • 12 0

  • Szynobusy

    Kto miał okazje przejechać sie szynobusem z Newagu i Pesy to wie, że Pesa to o wiele gorszy standard podróżowania. Jak Nowe szynobusy Newagu zastąpiły Pese na lini do Helu podróżni odetchnęli z ulgą. Pessa produkuje dużo i tanio!!!

    • 11 3

  • I dzieki temy wygrywa przetargi

    Proste

    • 2 1

  • PKM tylko do Banina - tak ostatnio usłyszałem w radiu. Coś jest na rzeczy, skoro (1)

    nie buduje się żadnych gdyńskich przystanków.
    Pan Adamowicz upiecze na jednym ogniu dwie pieczenie: ukarze Gdynię za całokształt (GOM, lotnisko itp.) i tych wrednych mieszkańców gdańskiej Osowy, którzy nie zgodzili się na Trasę Kaszubską.
    Mylę się?

    • 9 3

    • Filozofia twoja to dopiec innemu ? Żałosna !

      • 0 5

  • Schodki? (3)

    Hmm, tak patrze na te fotki, co prawda wizualizacje i na tej z drzwiami widzę schodki. Rozumiem że podłoga, że perony , jakieś tam wysokości i inne ustalenia.
    No ale ten pociąć ma komunikować miasto z lotniskiem, więc już widzę jak się zbierze większa grupa jadąca na lotnisko ALE Z DUŻYMI BAGAŻAMI, czy chcący po prostu usiąść i mieć bagaż przy sobie, bo przecież nikt nie zostawi tego przy drzwiach :-)
    A przestrzeń ludzie+bagaż szybko się skończy.
    I będę te torby podróżne ciągać po schodkach. Przeciskać się przy drzwiach, bo w tym przedsionku spora część podróżnych zatrzyma się , nie chcąc tych waliz wciągać po tych schodkach.
    No zobaczymy jak będzie.

    Samo życie. To jak, jakiś, np. charter ląduje w Warszawie, z wycieczką 250 osób (w rejsach bywa sporo mniejszego bagażu wiec nie problem), każdy z duużą torba/walizą i idą na autobus, który jedzie na Centralny.
    A autobus jedzie w kierunku i przez centrum i zbiera Warszawiaków, a tam po drodze, matki z wózkami, osoby starsze i się robi gorąco, bo zastawione bagażami, ze miejsca w tym szerokim miejscu w autobusie to dla wózków, krzyczą. He he. Przepychanki, blokowanie wyjścia odgrażanie. :-)

    • 6 1

    • Brak schodków był jedną z przyczyn odrzucenia oferty Newagu...

      • 1 0

    • O rly?

      Kaktus, poleć sobie do Barcelony i omijając korki pojedź sobie Renfe z El Prat de Llobregat do Arc de Triomf. Nieraz pomagałem starszej Hiszpance w znoszeniu ciężkiej walizki z wysuwanych schodków na peron. Czego Ty żądasz? Star Treka?

      • 0 0

    • pytanie

      " czy chcący po prostu usiąść i mieć bagaż przy sobie, bo przecież nikt nie zostawi tego przy drzwiach :-)"
      a dlaczego nie można zostawiać przy drzwiach skoro będą do tego wyznaczone miejsca?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane