• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferta Newagu dla PKM odrzucona przez podłogę składu i komunikację wewnętrzną

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Póki co Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wizualizacja pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.

Przyczyną odrzucenia oferty spółki Newag w przetargu na zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które obsłużą linię PKM, było niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Na razie nie wiadomo, czy Newag złoży odwołanie. Spółka z Nowego Sącza ma na to czas do 4 lipca.



Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy. Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy.
We wtorek komisja przetargowa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego rozstrzygnęła przetarg na zakup 10 szynobusów, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku. Przypomnijmy, że wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł.

Nie była natomiast rozpatrywana druga oferta, złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł. Została odrzucona z przyczyn formalnych. Dlaczego? Początkowo odmówiono nam informacji na ten temat. Urzędnicy zasłaniali się tajemnicą handlową, którą miała być objęta oferta obu uczestników przetargu

Jak się ostatecznie okazało - niesłusznie. Władze województwa postanowiły nam jednak przedstawić pełną dokumentację z rozstrzygnięcia przetargu.

Który element w pociągach dla PKM jest dla ciebie najważniejszy?

- W zakresie przyczyn odrzucenia oferty wykonawcy Newag S.A. nie zachodzi przesłanka zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie treści ujawnionych w informacji o odrzuceniu oferty - przyznała nam Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy UMWP.

Co więc spowodowało odrzucenie oferty spółki Newag? Jak czytamy w kopii zawiadomienia o zatwierdzeniu wyników przetargu, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie oferty. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania.

W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części. Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Firma Newag nie chce komentować póki co wyników przetargu. - Jeżeli zapadną jakieś decyzje na pewno poinformujemy o ich szczegółach - mówi Urszula Makosz, rzecznik prasowy nowosądeckiej spółki. Władzom Newagu pozostaje złożenie odwołania od decyzji komisji konkursowej.

- Termin na jego złożenie upływa 4 lipca - mówi Małgorzata Pisarewicz.

Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądał tabor, który dostarczy zwycięzca przetargu, czyli bydgoska Pesa. Jego wygląd ma być zbliżony do pociągów serii SA133, ale wystrój wnętrza i jego kolory zostaną dostosowane do oczekiwań pomorskich urzędników. Ma być prosto i bez udziwnień.

Dlaczego? W razie uszkodzeń elementów, koszt naprawy będzie niższy, niż w przypadku elementów z bogatym malowaniem.

Datę rozpoczęcia realizacji zamówienia wskazano w ogłoszeniu o zamówieniu 20 maja 2014 roku. Póki co, termin dostawy pierwszego składu ustalono na grudzień tego roku. Całe zamówienie ma, przynajmniej w teorii, zostać zrealizowane do maja 2015 roku.

Opinie (118) 2 zablokowane

  • Czuję, że sprawa w sądzie będzie konkretna

    Czuję, że sprawa w sądzie będzie konkretna bo zarzuty, jakie tu są stawiane firmie Newag są wyssane z palca i działają na niekorzyść firmy - ta cała historia ma drugie dno...

    • 0 1

  • Zlikwidować przetargi i konkursy.

    Te wszystkie przetargi, komisje i zamówienia publiczne powinny być przy okazji kolejnych wyborów i wybraniu nowego rządu zlikwidowane, bo powodują tylko nadmierna biurokracje i wymyślone problemy, które w rzeczy samej utrudniają normalne funkcjonowanie firm i jednostek.

    • 1 0

  • (1)

    "Ma być prosto i bez udziwnień.

    Dlaczego? W razie uszkodzeń elementów, koszt naprawy będzie niższy, niż w przypadku elementów z bogatym malowaniem."

    Czyli bieda, tylko po to by zaoszczędzić. I wmawiać Polakom, że jesteśmy biednym krajem.

    • 0 1

    • Niestety, to załuga

      chuliganów

      • 0 0

  • Dla mnie ekstra

    Pociągi Pesy są super, mam same dobre doświadczenia z nimi związane i cieszę się niezmiernie, że to oni będą dostarczać nowe pociągi.

    • 1 0

  • No to są konkretne powody a nie brak pieczątki jak zwykle to bywa

    • 1 0

  • zamiast Pendolino także powinny być przetargi na polskie

    pociągi - ile byśmy zaoszczędzili i mniej byłoby wstydu? Pewnie ktoś wziął jak w Marynarce Wojennej...

    • 0 0

  • znać się trzeba na robocie i dbać o zespół

    W przypadku kolei, unifikacja rozwiązań ma bardzo duże znaczenie. Pociąg nie zjedzie z szyn, kiedy natrafi na zbyt wystający peron. Poza tym wagony różnych składów muszą mieć kompatybilne połączenia, żeby się dały bezpiecznie holować w razie awarii standardowego zespołu odpowiadającego za poruszanie się składu.

    W określeniu zasad i w realizacji przetargu bierze udział mnóstwo osób. W grupie zawsze istnieje ryzyko powstania rozbieżności. Kiedy pracodawca nonszalancko postępuje z pracownikami, strzela sobie w kolano, bo niszczy zespół. Pracownicy z długim stażem mogą nie dysponować najnowocześniejszą wiedzą, ale stanowią filary firmy, z uwagi na sprawną koordynację działań. Drużyna osiąga sukcesy, nie dlatego, ze grają w niej gwiazdy, a le dlatego, ze stanowi zespół. Koordynacja w grupie, to podstawa.

    • 2 0

  • Dlaczego nie Newag?

    Jakubas i wszystko jasne.

    • 2 1

  • przetargi jaka specyfikacja taki wygrany

    • 0 0

  • Newagi sa stokroc lepsze

    Znowu decydujacy glos mieli nie specjalisci ale politycy (PO), ktorzy zadecydowali, ze nie kupia pociagow od Jakubasa. Afera goni afere w Tuskolandii. Sprzedawanie tanich "bajerow", ze zadecydowaly wzgledy techniczne to zwykla sciema republiki kolesi. Pesa to typowy szynobus (prymitywny w stosunku do Newaga), prawie identyczny z tymi, ktore kursuja z Gdyni do Koscierzyny. Aferzysci z Po robia swoje brudne intersy, kierujac sie swoimi sobkowskimi motywami a my bedziemy jezdzic szynobusami, ktorych nikt na zachodzie nie kupuje w przeciwienstwie do tych z Newagu.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane