Fakty i opinie

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). fot. Trojmiasto.pl

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

tak, samorządy powinny wybierać bezemisyjne środki transportu 43%
tak, choć nie jest to najważniejsza kwestia 13%
nie, ważniejsza jest punktualność, czystość i bezawaryjność 35%
nie, głównym kryterium wyboru rodzaju napędu powinna być najniższa cena 9%
zakończona Łącznie głosów: 802
O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchawy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach miasta w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane bezpośrednio na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • znafffca

    Solaris to badziewie jeździłem tym to wiem co mówię - ciągle cos nie gra , ciągle jakies usterki rozumiałbym ze po paru latach eksploatacji to moze cos zaszwankować ale w nowym ? no ale gdynskie pierdzistołki pewnie wybiorą solarisa

    • 0 0

  • To co?

    Autobusy na gaz, emisja spalin 0, raptem stały się nieekologiczne? Cos mi tu śmierdzi lapowkarstwem i chęcią wyprowadzenia kasy! Niech każdy robi to, co potrafi najlepiej. Platynowa i Kacze znają się na autobusach z prawdziwego zdarzenia i niech tak zostanie. Elektryki są fajne,ale ich obsługą niech dalej zajmują się w trajtkach, nie zawracajmy Wisly kijem!

    • 0 0

  • Tylko wodorowe i dopóki ich nie będzie to szkoda kasy na bateryjne elektryki

    • 0 0

  • Panie prezydencie (3)

    Może pan zacznie od remontów dróg?W 2019 kupił pan 60 nowych autobusów diesla?Za mało?Czy nie ma pan problemu z gospodarnością?Parki zieleni w centrum oddane deweloperom,100mln pln wyrzucone w błoto za lotnisko w Kosakowie,szubienice zamiast stylowych lamp na bulwarze,zamykanie parkingów.a co za tym idzie zabijanie turystyki i możliwości dla nas mieszkańców innych dzielnic dojazdu na 30min spacer(bo chyba zapomniał pan i pan Łucyk,że z Wiczlina nie pojadę autobususem z dziećmi na spacerek bo to wyprawa całodniowa),zaniedbamy port,właściwie doprowadzony do ruiny,znikomy ruch statków,gdzie jest CBA?Gdzię są służby państwowe które zajmą się dziwnymi inwestycjami pana prezydenta?Hossa,Boczek,Cionek panowie sponsorujący pana prezydenta?Dlaczego Barracuda i Port Gdynia ma wylacznaosc biznesu na bulwarze?Jakim cudem tylko 2 inwestorów dostało pozwolenie?

    • 23 5

    • ale stek bzdur (1)

      • 1 4

      • to dajesz, gdzie sa te bzdury? konkretnie , z przykładami

        • 0 0

    • Masz pieniądze na adwokata?

      • 0 0

  • Ciekawe czy będzie tak samo" opłacalna" jak niegdyś zakup Mercedesów przez (2)

    panią Franciszkę C sp. :) Bo jak tak czemu bym się nie zdziwił po tym co się dzieje w Gdyni gdzie jesteśmy jedynym miastem na świecie gdzie 100 procent inwestycji drogowych rozwiązuje pędzle i farbką to wcale nie będę zaskoczony jak kupią za drogo bądź za słaby sprzęt ....tylko po to aby zaraz coś dokupić bądź naprawiać ;)

    • 16 2

    • Jedni płaczą, że malowane linie na jezdni są po roku słabo widoczne, (1)

      a inni że się je maluje.

      • 0 1

      • błąd w rozumowaniu, nie o to chodziło

        • 0 0

  • Ta (17)

    A prąd to niby skad sie bierze?Jak chcecie byc tacy ekologiczni to może robcie to z głową

    • 43 13

    • sporo prądu od Niemiec kupujemy (4)

      • 4 2

      • gdyby Tusk i balcerowicz nie sprzedali, bralibyśmy od Polaków

        • 0 0

      • a nie musielibysmy gdyby PIS nie uwalił par lat temu farm wiatraków (2)

        mamy najdroższy prąd w UE - podziękujcie pajacom z PIS

        • 5 7

        • ale uwalił, więc bierzemy od niemca (1)

          a tam większość prądu to atom i farmy

          • 3 1

          • Akurat z wiatru

            To prąd jest najdroższy, ale co wy platfusy możecie wiedzieć

            • 2 3

    • na przykład z wiatraków, elektrowni słonecznych, wodnych, geotermicznych, biomasy (8)

      ale tacy jak ty są ograniczeni jedynie do wegla - i to prosto z Rosji

      • 11 10

      • w Gdyni?? mamy takie opcje do wyboru?? i na tym bedą jeżdziły trajtki i autobusy??

        czas iść do domu sie wyspać i na kolejny dyżur pisania w superlatywach o urzędzie miasta, przyjść już wyspanym

        • 0 0

      • O prosze (5)

        To ile z tej biomasy ile z wegla a ile z elektrowni jadrowych czy wodnych jest pradu w kraju geniuszu?

        • 8 2

        • biomasa

          Produkcja energii elektrycznej z biomasy jest akurat nieopłacalna.
          Tylko ujarzmiona energia jądrowa może sprostać ekonomicznie na wyzwania ekologiczne w tym zakresie.
          Taka jest brutalna wymowa faktów.

          • 0 0

        • geniuszu dowiedz się ile prądu Niemcy maja z wiatraków tylko (3)

          • 3 1

          • Geniuszu (2)

            Czy Gdynia te autobusy kupuje dla Nniemców???Co mnie oni obchodzą

            • 4 2

            • kupuje od... (1)

              Niemców.
              Etykietka nie czyni różnicy.

              • 0 2

              • Acha

                Czyli kupuje autobusy od niemcow i na ich przedluzaczach będą jeździć czy na naszym prądzie

                • 0 0

      • Nooo a o jakim kraju mówisz? Toć u nas wungiel będzie i basta, premier tak godał.

        • 4 4

    • Jak to skad

      Z gniazdka

      • 4 0

    • No prund się bierze (1)

      albo z powietrza, albo z węgla albo z ropy...

      • 8 0

      • Z wyngla tylko

        • 4 3

  • Autobusy napędzane brudną energią (15)

    Prąd jest ze spalania węgla.

    • 78 31

    • Już ktoś ci napisał więc powtórze żebyś zrozumiał (1)

      Znawco. Takie autobusy nie smrodza czytaj kopcą w mieście i nie wdychasz bezpośrednio całej tablicy Mendelejewa z ich rury, zrozumiał czy za skomplikowane to jest dla ciebie?

      • 25 9

      • a jak się laduja??? słońcem? nie . z gniazdka, ze spalonego węgla czyli gdzies dymi, byle nie u nas??

        • 0 0

    • (2)

      a disle z czego maja silniki,? smrodza pod nosem , w elektrowniach chociaz sa filtry a nie jak w tych 20letnich tdi

      • 3 6

      • W lipcu 2020 Niemcy podali (1)

        wyniki badań toksyczności powietrza w miastach, w których zakazano poruszania się dieslami. Efekt przerósł wszelkie przewidywania. Zatrucie atmosfery wzrosło o około 40%. Przy takich wynikach, powinno się wygonić benzyniaki z miast, a nie ropniaki.

        • 2 3

        • Ach. Niemiec udwowodni każdą tezę w zależności od kierunku wiatru. Lepiej żeby Trójmiasto dbało wspólnie o rozwój energetycznego miksu i należy użyć PG i UG do rozwoju energetyki. Wiem, nie da się.

          • 0 0

    • (1)

      Chyba ważne jest to że ten prund jest produkowany z dala od centrum miast. No i nie kopci prosto w twarz. To jest podstawowa zaleta tego rozwiązania.

      • 13 8

      • No nie tak niedaleko

        Najbliższa trująca fabryka energii - Elektrociepłownia Gdynia - jest w okolicy ul Hutniczej.
        Tak więc nie jest to z dala od centrum miasta!!!

        • 0 2

    • wyborca PIS oczywiście? no bo tak ograniczony to tylko taki (1)

      słyszałeś o zielonej energii?

      czy płaca ci bys pisał głupoty

      i to pewnie w kopiejkach, skoro ten wegiel PIS sprowadza z Rosji

      • 16 10

      • A ty co?niebinarny?zielono to ty masz w głowie,ekologu z bożej łaski.

        • 2 4

    • Takim dzbanom juz odpisywano sektki razy ale dzban jest odporny na wiedze.Nie truje spalinami w miescie!

      Ty ame... umysłowa trujesz swoim blachosmrodem w miescie nie tylko spalinami korzystasz z tego samego prądu cały dzien wiec przestań :)

      • 2 2

    • (1)

      O "brudną" energię elektryczną martwi się Janusz, który ma kopcacego dizla z wyciętym filtrem.

      • 12 10

      • Toyota Prius z dieslem. Ciekawe rozwiązanie.

        To, że Ciebie nie jest stać na żaden samochód, to nie znaczy, że inni mają jeździć złomem. Każdy jeździ tym, co ma do dyspozycji.

        • 5 1

    • ale nie kopcą spalinami w mieście (1)

      • 15 20

      • Diesle autobusów spełniają tera norme euro 6 plus przy nich benzyniaki to toxyczni truciciele

        • 13 8

    • Hipokryzja

      Gdynia proeko hmm smieszna sprawa.

      • 7 15

  • Może najpierw remonty dróg (14)

    Szkoda nowych autobusów na te dziurawe zakorkowane drogi

    • 88 24

    • A może niech w Gdyni uruchomią szare komurki !!! (8)

      Tak dobrze rozwinięta sieć trolejbusowa a oni pchają się w elektryczne autobusy ? Czyli będziecie mieli wszystkie napędy autobusowe oprócz wodoru .

      • 8 8

      • one są na trasy gdzie nie ma trakcji (4)

        • 8 0

        • Gdyńskie trolejbusy mogą jeździć poza trakcją i to spore odcinki... (3)

          • 8 4

          • Ładowanie

            no i trajtki ładują się pod siecią kiedy pracują.
            Tak, trolejbusy z istniejącą infrastrukturą mają ogromną przewagę nad e-autobusami.
            Taka jest niestety prawda.

            • 0 0

          • Proponuję trajtek do Żukowa.

            • 1 1

          • ale nie mogą jeździć tam, gdzie tej trakcji nie ma w ogôle

            albo jest na bardzo krótkim odcinku

            • 5 1

      • Komórka od komora

        Komórki piszemy przez O kreskowane.
        Uczcie się dziewczynki i chłopcy języków cudzych tj. obcych.
        Grunt to lingwistyka!!!
        Ale nade wszystko uczcie się polskiego języka :)

        • 0 0

      • (1)

        A ty ortografię

        • 6 0

        • I szare komórki.

          • 4 1

    • nie martw się, po płytach jomb te autobusy nie będą jeździć (2)

      • 6 5

      • Po Arciszewskich 128 i 150

        Będzie co podziwiać jak baterie wypadną

        • 6 2

      • Gorzej

        Ale 10Lutego będą

        • 9 2

    • Nieremontowanie dróg to ekologia!

      Czerwona fsla to ekologia! Jednokierunkowa swietojanska to ekologia! Likwidowanie parkingow to ekologia! Nie wiem tylko skąd mam na to hajc - chyba nie od was co podatnicy?

      • 5 4

    • Może najsampierw jakieś drogi pobudować bo w tych korkach jak staną to im prądu zbraknie i znowu wyjdzie że spalinowe lepsze

      • 7 7

  • A po kilku latach wymiana akumulatorów (5)

    Nikt nie mówi że po kilku latach nastąpi wymiana bardzo drogich akumulatorów. Ale kogo to interesuje?

    • 17 8

    • po 10 latach pojemność wynosi ok 70% (4)

      i nie trzeba ich wymieniać. Autobusy mają krótkie trasy, najwyżej będą częściej ładowane.

      • 3 5

      • badania

        Wyniki badań w tym obszarze poproszę.
        Wyniki laborantów z badań laboratoryjnych mnie nie interesują.

        • 0 0

      • To ciekawe (2)

        bo mi akumulator padł równo z końcem gwarancji. Gwarancja 3 lata.

        • 7 4

        • a mój ma już 7 lat (1)

          stoi na mrozie i odpala bez zająknięcia. Pewnie nie dbałeś o ten akumulator, trzymałeś go rozładowanego i się zasiarczył. Czasem wystarczy mieć zużyte szczotki w alternatorze i jeździsz autem na niedoładowanym akumulatorze. Tak to się później kończy.

          • 3 3

          • oryginalny służył mi 6 LAT. to samo auto.

            • 1 1

  • Powinno się wybierać autobusy produkowane w Polsce ! (2)

    Czesi razem ze swoim premierem cały czas opluwają polskie produkty kłamiąc w mediach i robiąc wszystko aby Czech kupował swoje produkty a nie polskie.
    Róbmy to samo.
    Won z czeskim sprzętem !

    • 5 2

    • (1)

      To podaj polskich producentów autobusów i trajtków.

      • 0 0

      • Solaris...

        Mimo wszystko produkują w Polsce.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.