• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

Krzysztof Koprowski
10 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Solaris, podobnie jak EvoBus, złożył oferty na autobusy standardowej długości oraz przegubowe. Na zdjęciu pojazdy tego producenta podłączone pantografami w trakcie ładowania.
  • Elektryczny Solaris testowany w Gdyni w 2019 r.

Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



  • Elektryczny autobus SOR Libchavy.
  • Solbus z napędem CNG testowany w Gdyni w 2012 r.

Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko Solaris koniec tematu i dyskusji internetowych fachowców od wszystkiego . (4)

    Przede wszystkim unifikacja floty w całym kraju - koszty serwisu.
    Jeżdżą w całej Polsce i są bardzo dobre. Po drugie zaawansowana technologia, po 3 są sprawdzone i znane. Po czwarte to kiedyś była Polska firma teraz właścicielem są Hiszpanie. Ale fabryka jest w Polsce i pracują tam Polacy. Koniec tematu!

    • 17 15

    • (1)

      A zarabiają Hiszpanie. Koniec tematu.

      • 2 2

      • Odkup to sam będziesz zarabiał.

        • 1 0

    • Solaris w porównaniu do Mercedesów czy nawet Manów jest daleko w tyle. (1)

      Na wertepach w nowych Solarisach trzeszczą wszystkie plastiki, a co kilka 2-3 dni pojawiają się błędy silnika, dodatkowo szarpiące hamulce podczas hamowania co bardzo obniża komfort podróży. W Mercedesach czy Manach nie ma takich problemów. Nawet przez mechaników na bazie Solaris jest uważany za produkt autobusowo podobny.

      • 0 0

      • Drogi @Kierowca autobusu miejskiego w Gdyni przeciesz autobusy Solaris to dawny Neoplant który był niemiecki .Wiec te solarisy nadal pochodza z niemiec , a były unas tylko składane z niiemieckich częsci. A dopiero po 2000 roku na bazie neoplanów nasi zaczeli proukować autobusy . I wtedy dopiero zmienili nazwe z Neoplan na solaris .

        • 0 0

  • A ja jestem ciekawy,,,, (3)

    kiedy ogłoszą utylizacja akumulatorów z owych autobusów i jaki będzie jej koszt.

    • 26 6

    • Nie twa sprawa Janusz...

      • 5 5

    • Każdy kupi te akumulatory z pocałowaniem ręki (1)

      są idealne to tworzenia banków energii, nawet jeżeli nie nadają się już do pracy w pojeździe

      • 2 2

      • To bedom farmy akumulatorowe w Kolbudach? Ja tam na razie widze tylko kurze.

        • 2 1

  • No fajno!

    a drogi już wyremontowane w tej Gdynia macie?

    • 13 4

  • no szkoda że Gdynia wzgardziła dofinansowaniem (i to chyba prawie w 100%) z Hiszpanii (2)

    ale widać nie dało się na tym ukręcić lodów

    • 8 6

    • Tylko Częstochowa sie zadecydowała na to dofinansowanie z Hiszpanii (1)

      I zobacz co tam się dzieje. Tylko jeden producent był gotowy by zrobić im autobusy, potem producent padł, z serwisem mają problem, jeden wóz im spłonął jako nówka, inne się psują mega często. Ciekawe kiedy je po prostu zezłomują, pewnie jak koszty napraw tych unikatow przekroczą nominalnie to dofinansowanie.

      • 2 2

      • wiesz co - gdyby ktos mi dał samochód za darmo

        to jednak bym go wziął, nawet jesli po paru latach miałbym go zezłomować

        ale widać szczurek i UM jest bogaty, z naszej kieszeni

        • 1 0

  • Ciekawe czy będzie tak samo" opłacalna" jak niegdyś zakup Mercedesów przez (2)

    panią Franciszkę C sp. :) Bo jak tak czemu bym się nie zdziwił po tym co się dzieje w Gdyni gdzie jesteśmy jedynym miastem na świecie gdzie 100 procent inwestycji drogowych rozwiązuje pędzle i farbką to wcale nie będę zaskoczony jak kupią za drogo bądź za słaby sprzęt ....tylko po to aby zaraz coś dokupić bądź naprawiać ;)

    • 16 3

    • Jedni płaczą, że malowane linie na jezdni są po roku słabo widoczne, (1)

      a inni że się je maluje.

      • 0 1

      • błąd w rozumowaniu, nie o to chodziło

        • 0 0

  • Ładowanie (2)

    Mam taka uwage dotyczaca ustawiania autobusow podczas ładowania, żeby może nie stały jeden obok drugiego ponieważ przypadku zapalenia sie jednego pozar moze przemieścic sie na pojazsy stojace wokół. Jakie sa skutki stania samochodow w rzedzie widzielismy podczas pozaru furgonetek.

    • 5 9

    • ok, dzięki z info

      skoro tak mówisz, to nie będziemy ich tak stawiać

      • 1 0

    • Tak

      A przyczyną pożaru furgonetek było ich ładowanie oraz stanie w rzędzie. Logiczne. Buhahaha

      • 1 5

  • Produkowane w Polsce są najlepszą opcją (3)

    a już na 100% lepszą, niż zwlekane z Niemiec do Gdanska wyeksploatowane złomy rozkraczajace sie permanentnie tramwaje z Berlina. Gdańsk niemieckim złomowiskiem . Chcecie tego w Gdyni ??

    • 19 9

    • (1)

      Jakie zlomy z Niemiec? Przestan pod kazdym artykulem wypisywac te same bzdury

      • 3 5

      • Nowiutkie, po kapitalnym ramoncie złomy wciskane na gdańskie torowiska,

        dortmundy.

        • 4 1

    • Na Oksywie to tylko takie jeździć powinny buahaha.

      • 0 0

  • Gratulacje

    Będziecie mieli w Gdyni SOR-y. Czeski sprzęt.

    • 4 7

  • Bez sensu (4)

    Najlepsze były gazowce, przecież jest wybudowana stacja dla nich. Ale nie no trzeba kupić nowe elektryki i stacje ładująca dla nich .no senssss

    • 18 5

    • (1)

      Kobieto dofinansowanie z uni było na elektryczne autobusy poczytaj sobie wcześniejszy artykuł

      • 0 2

      • dofinasowanie było na zakup

        gorzej z utrzymaniem...
        Ale jak dają, to trzeba brać!

        I jak tu nie widzieć związku z rodakami żrącymi i chlejącymi do urzygu na "all inclusive"?

        • 2 1

    • Były. I juz nie sa.

      • 1 0

    • @Regina bo te gazowce niemieszczą się pod wiaduktami w Gdyni , Sopocie i Rumi . To taki mały kłopocik.

      • 0 0

  • A po kilku latach wymiana akumulatorów (5)

    Nikt nie mówi że po kilku latach nastąpi wymiana bardzo drogich akumulatorów. Ale kogo to interesuje?

    • 18 8

    • po 10 latach pojemność wynosi ok 70% (4)

      i nie trzeba ich wymieniać. Autobusy mają krótkie trasy, najwyżej będą częściej ładowane.

      • 3 5

      • To ciekawe (2)

        bo mi akumulator padł równo z końcem gwarancji. Gwarancja 3 lata.

        • 7 4

        • a mój ma już 7 lat (1)

          stoi na mrozie i odpala bez zająknięcia. Pewnie nie dbałeś o ten akumulator, trzymałeś go rozładowanego i się zasiarczył. Czasem wystarczy mieć zużyte szczotki w alternatorze i jeździsz autem na niedoładowanym akumulatorze. Tak to się później kończy.

          • 3 3

          • oryginalny służył mi 6 LAT. to samo auto.

            • 1 1

      • badania

        Wyniki badań w tym obszarze poproszę.
        Wyniki laborantów z badań laboratoryjnych mnie nie interesują.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane