• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

Krzysztof Koprowski
10 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Solaris, podobnie jak EvoBus, złożył oferty na autobusy standardowej długości oraz przegubowe. Na zdjęciu pojazdy tego producenta podłączone pantografami w trakcie ładowania.
  • Elektryczny Solaris testowany w Gdyni w 2019 r.

Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



  • Elektryczny autobus SOR Libchavy.
  • Solbus z napędem CNG testowany w Gdyni w 2012 r.

Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsku by niebyło przetargu bo i poco i tak zawsze wybieraja Mercedesa!Dlatego własnie nie kupili elekrtycznych

    Tylko tureckie mietki trujace spalinami ,bo elektryczne mercedesy 4 razy drozsze

    • 1 3

  • Niech lepiej zkm zajmie sie podwyżkami (2)

    I to sensownym bo niedlugo strajk a to nie bedzie na reke zadnemu z prezesow kazdej spółki ktory jest powolany przez Szczurka na stanowisko... A wybory sie zblizaja

    • 6 5

    • My też czekamy

      • 2 1

    • Jak podwyżki chcesz wymóc szantażem to nie powinni w ogóle z Wami negocjować.

      Jak nie podoba się praca zawsze możesz zmienić.

      • 0 4

  • Powinno się wybierać autobusy produkowane w Polsce ! (2)

    Czesi razem ze swoim premierem cały czas opluwają polskie produkty kłamiąc w mediach i robiąc wszystko aby Czech kupował swoje produkty a nie polskie.
    Róbmy to samo.
    Won z czeskim sprzętem !

    • 5 3

    • (1)

      To podaj polskich producentów autobusów i trajtków.

      • 0 0

      • Solaris...

        Mimo wszystko produkują w Polsce.

        • 0 0

  • Ekologiczne czy na pewno (1)

    Jak w przyszłości będzie wygadała utylizacja zużytych akumulatorów z elektrycznych autobusów. Prawdopodobnie na jakimś wysypisku a następnie pożar wysypiska i po utylizacji.

    • 6 1

    • No tak.

      Bo tradycyjne "dizelki" po zakończonej eksploatacji rozpływają się w powietrzu i pachną stokrotką.

      • 0 0

  • Po co?

    Ciekawe ile będzie kosztowała naprawa takiego szklanego autobusu nawet po małej stłuczce? Nie lepiej kupować trolejbusy z akumulatorami jak dotychczas? W Warszawie już się przekonali, że autobus elektryczny trzeba ładować w połowie zmiany bo się szybko rozładowuje więc po co się w to pchają?

    • 4 1

  • UUUU Man nie złożył oferty . Ciekawe czemu ? No to przetarg przewidywalny bo Czesi się nie liczą więc przegubowce będą solarisy , a krótkie merce .

    • 1 1

  • Kupowanie autobusów normalnych w cenie

    ok. 3 mln zł. za sztukę czy przegubów w cenie ok. 4 mln szt. to absurdalna decyzja W 2018 r. Gdynia zakupiła większą ilość bardzo nowoczesnych autobusów MAN w cenie prawie 2,5 razy niżej za szt. z taką samą efektywnością przewozową. Nazwa autobus zero emisyjny to słowo wytrych mający niewiele wspólnego z prawdą bo, jakkolwiek nie wytwarza on spalin to w końcu użytkuje energię elektryczną, wytwarzanie której zero emisyjne już nie jest. Zakup autobusów elektrycznych to dopiero początek problemów, akumulatory Li-ion aby utrzymywać swoją sprawność wymagają wyjątkowych i uciążliwych zabiegów związanych z ładowaniem i rozładowaniem, przechowywaniem w odpowiedniej temperaturze. Jeśli dodamy do tego, że sprawność procesu ładowania i rozładowania (akumulatorów i ładowarek) jest znacznie niższa od jedności oraz czas życia akumulatora spada wraz z ilością cykli ładowania całe to przedsięwzięcie z ekonomicznego punktu widzenia jest bezsensowne. Natomiast wpływ kilkunastu autobusów elektrycznych na jakość powietrza w mieście, w którym porusza się nieprzerwanie kilkanaście tysięcy samochodów jest bez znaczenia. Jak ktoś słusznie zauważył, nie macie co robić z pieniędzmi to zacznijcie remontować drogi bo po bezdrożach nawet autobus elektryczny nie przejedzie.

    • 6 1

  • Trochę dziwne

    Albo Mercedes ma ból tylka i wypycha wszystko po kosztach albo Solaris przestrzelił z cena . Deilkatna różniąca topowej marki Mercedes do czeskiego produktu.
    SOlbus nie był orłem jakości wykonania technologii raczej liga pompowanej prowincjonalnej marki Autosan ,która jest ostoja wyczekujących działaczy pislandii do powolania na większe salony , tak wiec przypuszczam ze SOR także nie błyszczy technologia i
    Wytrzymałością , pany managera zle poukladaliscie ten przetarg.
    Stawiam na MB , oni cichaczem dogadali się .Oferta Sor odpadnie , ze względu na nieścisłości ,braki i inne pierdoly

    • 1 1

  • Tylko wodorowe i dopóki ich nie będzie to szkoda kasy na bateryjne elektryki

    • 1 0

  • To co?

    Autobusy na gaz, emisja spalin 0, raptem stały się nieekologiczne? Cos mi tu śmierdzi lapowkarstwem i chęcią wyprowadzenia kasy! Niech każdy robi to, co potrafi najlepiej. Platynowa i Kacze znają się na autobusach z prawdziwego zdarzenia i niech tak zostanie. Elektryki są fajne,ale ich obsługą niech dalej zajmują się w trajtkach, nie zawracajmy Wisly kijem!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane