• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogłoszono przetarg na pociągi dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Stąporek
20 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

10 spalinowych zespołów trakcyjnych, wartych w sumie ok. 120 mln zł, do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej chce kupić samorząd województwa pomorskiego. Właśnie ogłoszono przetarg.



Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.

- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jakich pociągów oczekujemy?

Pojazdy dwuczłonowe muszą mieć minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących. Składy trójczłonowe - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Kto może ubiegać się o zamówienie?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch rodzimych producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów - Link z PESY i 220M i 221M z Newaga - są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach.

Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówił kilka tygodni temu wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (154)

  • Jak znam polskie realia to zwycięzca przetargu już jest.

    • 9 0

  • PKM

    Fajnie by było, gdyby te roboty szybko się skończyły i nie wymagały poprawek

    • 7 2

  • ten rekin jest fajny

    • 4 0

  • Lepiej aby pociąg ciągnął koń - ekologicznie i przyjemnie

    • 2 3

  • PESA PESA

    Niech wygra przetarg

    • 6 0

  • (1)

    "zarówno z Gdyni jak i z Gdańska dojedziemy na lotnisko dzięki PKM w niecałe 25 minut". Propaganda sukcesu normalnie. Niby jak np. Z Gdyni Oksywia lub Gdańska Przeróbki dojadę tam dzięki PKM w 25 minut???
    Z Sopotu też???

    • 7 5

    • Nie wiem jak z Gdynią

      ale w Gdańsku jak ktoś mówi, że jedzie z Gdańska to wiadomo skąd podrózuje. ;-)

      • 6 0

  • Prawidłowo to powinny być składy elektryczne .... (5)

    elektryczne to zdecydowanie lepsze przyśpieszenie co jest bardzo istotne przy takiej ilości przystanków. Decyzja odnośnie przyoszczędzenia kilku-kilkunastu milionów przy inwestycji wartej setki milionów jest co najmniej dziwna. Dołożenie kilku milinów do elektryfikacji szybko by się zwróciło. Polska w najbliższym czasie wyda 130 ml zł (miliardów) !!! na uzbrojenie wojskowe a brakuje kilku milionów na elektryfikacje

    • 12 3

    • Poczytaj trochę zanim bzdury napiszesz! (2)

      Od dawna wiadomo, że PKM będzie zelektryfikowana.!
      Adlaczego nie od razu? - podziękuj PKP i ich "tempu" podejmowania decyzji co do elektryfikacji linii Osowa-Gdynia, z którą PKM będzie połączona.

      • 5 2

      • Znając tępo w Polsce to nawet gdy już PKP zelektryfikuje ten wspomniany odcinek to trzeba będzie czekać 50 lat na (1)

        Można było zelektryfikować odcinek do Gdańska i kupić 2 rodzaje składów zależnie od odcinków. Znając tępo w Polsce to nawet gdy już PKP zelektryfikuje ten wspomniany odcinek to trzeba będzie czekać 50 lat na elektryfikację PKM . Teraz pomijając ponowne planowanie, będzie przetarg na to kto będzie nadzorował przetarg na elektryfikację... kolejne kilka przetargów na kolejne zespoły trakcyjne... itp... itd... Elektryfikacja równocześnie z budową wyszła by również oczywiście taniej ale to jest Polska...

        • 0 4

        • Masz rację, tępo znasz temat na który się wypowiadasz. A zanim zaczniesz pouczać innych to łap się za słownik ortograficzny.

          • 2 1

    • (1)

      Liczby przystanków nie ilości. Spalinowe składy niby lepiej sobie radzą z podjazdami pod górę co dla całej PKM będzie normą. Nie wiem, zawsze myślałem że silnik elektryczny ma większy moment obrotowy chyba, że ten silnik spalinowy to tylko generator prądu. Wtedy ma to sens.

      • 1 0

      • wszak wiele lokomotyw tak działa - spalinowy napędza generator prądu i dopiero ten zasila silnik elektryczny napędzający lokomotywę. Dziwne to ale ma uzasadnienia - np. lepsze sterowanie pociągiem.

        • 0 0

  • pendolino, tylko pendolino

    • 4 0

  • karczemki

    ja czekam na przystanek pkm na karczemkach - mam nadzieję, że kiedyś się doczekam

    • 2 1

  • ja jestem za PESĄ oczywiscie :)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane