• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogłoszono przetarg na pociągi dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Stąporek
20 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

10 spalinowych zespołów trakcyjnych, wartych w sumie ok. 120 mln zł, do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej chce kupić samorząd województwa pomorskiego. Właśnie ogłoszono przetarg.



Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.

- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jakich pociągów oczekujemy?

Pojazdy dwuczłonowe muszą mieć minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących. Składy trójczłonowe - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Kto może ubiegać się o zamówienie?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch rodzimych producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów - Link z PESY i 220M i 221M z Newaga - są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach.

Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówił kilka tygodni temu wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (154)

  • A co z liniami do Kartuz i do Bytowa (1)

    Bylo tak glosno, mialy tez byc wkrotce gotowe, i co ???
    Czy cos tam sie dzieje, czy jednak to bedzie wylacznie gdansko-gdynska kolejka

    • 2 0

    • w Kartuzach nie jest porzebna kolej. Tam na każdego mieszkańca przypadają dwa golfy GKA

      • 3 3

  • pewnie będzie jak zwykle

    pewnie kupią drugie pendolino, za grubą kasę, bo ktoś przy okazji lody ukręci.

    • 1 1

  • szanujmy polski przemysł

    wybór polskiego producenta to rozwój rejonu, promocja , zatrudnienie, szanujmy polski przemysł, ...mogliśmy wybrac 2szt PESE wybraliśmy w podobnej cenie 1 x PENDOLINO, tak reklamujemy swój kraj dajemy prace innym w innym kraju, do d*py takie działania.

    • 1 1

  • Byle nie Newag. Jak ktoś nie wie dlaczego niech się przejedzie tym ich cudem (szynobusem) do Grudziądza i z powrotem. Złom nad złomami.

    • 0 2

  • 10 spalinowych zespołów trakcyjnych...

    spalinowych ??? transport miejski szynowy spalinowy ??? kto "wpadł" na ten pomysł ???

    • 1 5

  • Rozdzielenie torów za Baninem (1)

    Dlaczego to się rozdziela za Baninem? Składy są pewnie dwukierunkowe, więc mogły by do Osowy dojechać i tam maszynista zmienia kabinę, tak jak np. w szynobusach z Chojnic do Gdańska - w Tczewie maszynista przechodzi do kabiny na drugim końcu składy i pociąg jedzie dalej

    • 1 3

    • Bo tam są juz gotowe tory ?! wystarczy sie tylko podłączyć ?!

      • 0 0

  • Dobrze że Polskie, a nie jakieś niemieckie badziewie czy włoskie

    • 1 1

  • Jesli PKM faktycznie bedzie miala koncowy przystanek we wrzeszczu (1)

    to moim zdaniem traci racje bytu. Musi jezdzic przynajmniej do lotu, a najlepiej do nowo budowanego przystanku na okopowej. Inaczej bedzie nierentowna.

    • 3 1

    • Nawet wtedy, to śmiech na sali. Ma jechać do wszystkich miejscowości aglomeracji...

      ...gdzie już są przejezdne tory. Stacje nie muszą być wypasione. Prosty klocek betonowy. Najważniejsze, do przodu. Wejherowo, Puck, Kartuzy, Jastarnia, etc. Nie ma miejsca? Jak się umie zarządzać, znajdzie się nawet bez budowania.

      • 0 0

  • I czemu to trwało tak długo? Będzie dobrze, jeśli producent zdąży. To nie jest szybka taśmowa produkcja jak auto.

    Warunki przetargu były łatwe do przewidzenia. Tak oczywiste. Niewiele można dodać. Pokonywanie sporych wzniesień...

    • 1 0

  • no to wielki wladca kolejne mieszkanko ma brawo:)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane