• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogłoszono przetarg na pociągi dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Stąporek
20 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

10 spalinowych zespołów trakcyjnych, wartych w sumie ok. 120 mln zł, do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej chce kupić samorząd województwa pomorskiego. Właśnie ogłoszono przetarg.



Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.

- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jakich pociągów oczekujemy?

Pojazdy dwuczłonowe muszą mieć minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących. Składy trójczłonowe - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Kto może ubiegać się o zamówienie?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch rodzimych producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów - Link z PESY i 220M i 221M z Newaga - są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach.

Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówił kilka tygodni temu wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (154)

  • a kiedy bedzie przetarg...

    na uzywane niemieckie pociagi

    • 1 0

  • A jaka jest planowana dziura między pociągiem a peronem

    Czy warunki przetargu mówią o zachowaniu dziury wzorem skm

    • 1 1

  • jak zwykle...

    "W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów"...noż kurrr znowu rowery !!!! wy chcecie tym metrem sami jezdzić czy tylko rowery i kaszubskich roboli wozić ?? przecież to jest paranoja, gdzie nie wejdziesz nie ma miejsca bo rowery woża idioci, ścieżki i inne bzdury im buduja bo płacza, ale nie i tak trzeba wozic te instalacje koleją, busami...nie umiecie na nich jezdzić czy co ??? narty jeszcze wstawcie i szpaneriada pełna...oszołomy kompletne...wywale każdego z rowerem z komunikacji jak mi bedzie miejsce tarasował...matka z wózkiem już wgl może zapomnieć o wejściu bo obcisłogaci wiezie rower...kretyńska polityka, wchodzcie dalej w d... kolarzom...

    • 1 1

  • Dlaczego spalinowe a nie elektryczne?

    Skoro dokumentacja dla całej trasy jest zelektryfikowana to dlaczego przetarg jest na pociągi spalinowe?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane