Fakty i opinie

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?


Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. graf. Trojmiasto.pl
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Na ob wodnicy powinien być odcinkowy pomiar prędkości (73)

    na całej jej długości. Nic nie da rozbudowa o trzeci czy czwarty pas ruchu. To są zwykłe mrzonki.
    Powodem 95% zdarzeń drogowych jest prędkość i nie dostosowanie odpowiedniej odległości do pojazdu poprzedzającego. Ograniczenie prędkości i KARY za jej łamanie sprawią, że pojedziemy wolniej ale dojedziemy bez korków, nerwów no i taniej.

    • 658 201

    • Wprowadzić karty rowerowe i OC dla cykloglupków. (12)

      • 57 99

      • (7)

        No tak, bo codzienne wypadki na obwodnicy to właśnie rowerzyści powodują :D
        Weź się chłopie nie ośmieszaj publicznie swoją głupotą.

        • 86 12

        • (6)

          Moze nie koniecznie na obwodicy, chociaż tam też widziałem takich nieoświetlonych smiałków. W mieście natomiast na każdym kroku udowadniają, że nie znają zasad ruchu drogowego: przejeżdżają po przejściach dla pieszych, jeżdżą po chodnikach, ignorują czerwone światło, jeżdzą pod prąd, bez oświetlenia lub z czerwoną lampką z przodu...i wiele innych wykroczen typowych dla cyklogłupków.

          • 41 45

          • Zgadzam się ale (5)

            Zgadzam się z opinią że rowerzyści w mieście powodują zagrożenia dla wszystkich ale nie o tym był artykuł. Natomiast Pani facetka na rowerze ma całkowitą rację. Tylko kontrola na obwodnicy i kary pomogą w tej sytuacji. Tutaj nikt nie jeździ 120, tylko 150 albo więcej, oczywiście jeśli ruch na to pozwala. Ograniczenie do 100 nie jest potrzebne i w niczym nie pomoże. Fotoradar, policja, odcinkowy pomiar prędkości - tylko to może wymusić jazdę zgodnie z przepisami.

            • 66 4

            • Po zastanowieniu uzupełniam

              Po zastanowieniu uzupełniam wypowiedź. Każde zagrożenie na obwodnicy powodują kierowcy nie przestrzegający ograniczeń i ogólnie prawa, a w mieście kierowcy i rowerzyści nie przestrzegający prawa.

              • 24 4

            • Rowerzyści w mieście powodują zagrożenie dla wszystkich? (3)

              Jakim zagrożeniem dla kierowcy np. ciężarówki jest taki rowerzysta? Czy zarysowanie lakieru na tejże ciężarówce to według Ciebie zagrożenie? Jeżeli jakiś rowerzysta zachowuje się nieodpowiedzialnie to zagrożenie może powodować co najwyżej dla siebie lub pieszych, ewentualnie dla kierowcy/pasażera osobówki ale na pewno nie dla wszystkich.

              • 6 10

              • (2)

                Zagrozenie = ryzyko wypadku.
                Sam jestem rowerzystą i kierowcą ale jak widze zachowanie niektórych elementów w obu grupach to włos na głowie się jeży... Niestety, jest większe prawdopodobieństwo że rowerzysta coś odwali na drodze niż samochód. Taka przykra prawda.
                Wynika to głównie z braku wiedzy o zasadach ruchu lub manie ich w rzyci... Hitem był "rowerzysta" na JPII, który olewał wszystkie czerowne. Jak mało nie potrącił kobiety z wózkiem przechodzącej przez pasy na zielonym to zwróciłem mu uwagę. W odpowiedzi dostałem wiązankę którą można skrócić do stwierdzenia że to wolny kraj i że Pan preferuje seks analny z innym Panem, bo inaczej jego oświadczeń matrymonialnych nie mogę opisać.

                • 10 3

              • odróżnij narażanie się na ryzyko od stwarzania zagrożenia (1)

                nieialny rowerzysta może i często naraża się na ryzyko, ale zagrożenie które stwarza jest pomijalnie małe w stosunku do zagrożenia stwarzanego przez nieodpowiedzialnie zachowującego się kierowcy dowolnego pojazdu mechanicznego o dużej prędkości i masie.

                To po prostu fizyka, z faktami się nie dyskutuje.

                Statystyki są nieubłagane, cytowanie jakichkolwiek doświadczeń z powierzchownych obserwacji nie jest przekonującym argumentem.

                • 2 3

              • Niezły przeskok - od ryzyka zagrożenia wypadkiem po konsekwencje wypadku... Oczywiście że największe ryzyko ponoszą wbrew pozorom pierw rowerzyści, potem piesi, auta osobowe, ciężarówki z autobusami i na końcu Tiry przed tramwajami i pociągami. Tak jak napisałeś - fizyki nie oszukasz.

                • 1 0

      • d**il

        • 3 6

      • Ja mam kartę rowerową i prawo jazdy nawet licencje na szybowiec

        Problem w tym, że reszta nie ma. Co ewidentnie każdego dnia udowadniają na drodze jedni i drudzy.
        Nie napinaj.
        Lepiej ruszaj na zielonym to nie będzie korków.

        • 21 2

      • Tobie powinni odebrać prawo jazdy za d**ilizm (1)

        o ile je masz, a jeżeli nawet masz, to nie powinieneś.

        • 0 4

        • a masz sprawne hamulce, opony i wycieraczki?

          • 2 0

    • (26)

      Dokładnie. Plus kamery na bramownicach wylapujące tych, co siedzą na zderzaku.
      Niestety na razie w dalszym ciągu nie jest karane.

      • 79 8

      • Siedzenie na zderzaku jest często skutkiem czegos (25)

        Np jak Jadwiga jedzie 70 lewym pasma potem zdziwienie... Czemu ten facet za mną mruga mi światłami... Hmm.. Szybka jazda wcale nie musi być niebezpieczna. Ba. Więcej powiem. Gdyby ludzie wiedzieli jak się na drodze zachowywać to prędkość nie byłaby problemem

        • 33 91

        • Nie w Polsce (1)

          Pomyliłeś kraje. Pojedziesz 120 km/h lewym pasem na obwodnicy i tak bezmózgi baran w czarnym beemwu lub innym tedei będzie Ci na zderzaku siedział i światłami dawał, bo on musi ostatniego konia ze swojego szrota wycisnąć

          • 108 6

          • 120 lewym

            Ah marzenie :)

            • 6 8

        • Bzdura

          Obecnie na obwodnicy nie ma czegoś takiego jak lewy pas dla szybciej jadących pjazdów. Oba pasy są wypełnione do granicy przepustowości.

          • 46 4

        • A dlaczego mrugasz drogowymi??? (4)

          Wyprzedź poprostu prawym skoro jedzie 70 lewym. Brak umiejętności?

          • 28 22

          • (3)

            I wiedzy. Wie jak zamrugać ale nie wie że prawym tez można wyprzedzać. Uważa również ze ruch prawostronny oznacza ze należy jeździć cały czas prawym pasem. Lewy służy jedynie do wyprzedzania a w jego przypadku do zap****nia.

            • 18 7

            • Nie prawda, (2)

              bo prawym pasem można wyprzedzać tylko w terenie zabudowanym. To Ty się lepiej doucz...

              • 2 8

              • Napewno tylko w zabudowanym? Jednak to ty się doucz.

                • 4 2

              • I właśnie przez takich debi..li jest jak jest

                • 1 0

        • Ale zachowanie bezpiecznego dystansu od auta poprzedzającego skutkuje "wciskaniem się" niecierpliwego intruza. Tak miałem kiedyś stłuczkę na Niepodległości w Sopocie.

          • 31 4

        • Taaa (2)

          Jezdzisz szybko, ale bezpiecznie. To wlasnie wy matolki siedzicie zawsze normalnym ludziom na zderzaku. Moge jechac 100 albo 120 na lewym pasie i nie musze ci ustepoqc bo mi mrugasz miernoto!

          • 46 9

          • Bezpiecznie, ale w twoim mniemaniu. Jakbyś był sam na drodze miałbyś wiele racji. Niestety, nawet najlepszy kierowca nie da rady z innym kierowcom - d**ilem. A do tego, możesz się uważać za Kubicę, tyle, że nieraz warunki drogowe nawet i takich potrafią zadziwić. Więc po prostu trzeba jeździć z wyobraźnią a nie z fantazją. Niby to samo, ale nie do końca....

            • 16 1

          • Moge jechac 100 albo 120 na lewym pasie i nie musze ci ustepoqc

            oooo!!!! to kwintesencja!!!

            • 1 0

        • (3)

          Pani Jadwiga ma prawdo jechać tym pasem tak samo jak Ty - płaci takei same podatki jak Ty i kij Ci do tego. Jeżeli 70 starcza by wyprzedzić samochody na prawym to nie masz prawa jej poganiać. Masz ustawić się potulnie za nią w bezpiecznej odległości i czekać aż Pani Jadwiga zakończy manewr a nie siedzieć mniej niż 2m od zderzaka, trąbić i poganiać światłami a na koniec pewno jeszcze zajechać drogę i przyhamować... Niech głupie babsko wie gdzie jej miejsce... A potem taka osoba twierdzi że jeździ szybko a bezpieczenie...

          • 48 10

          • aha (2)

            czyli jak janusz bedzie jechal tirem 90 i bedzie wyprzedzal kolumne tirow jadacych 89 to ty cierpliwie bedziesz za nim jechal pol godizny az skonczy wyprzedzac cala kolumne?
            chcialbym to zobaczyc madralo

            • 5 2

            • ty cierpliwie bedziesz za nim jechal pol godizny

              chcialbym to zobaczyc madralo.

              • 0 0

            • aha, a ty w tej sytuacji

              wyprzedzasz pasem zieleni i zajeżdżasz frajerowi drogę - niech się uczy leszcz

              • 3 0

        • mrugają cieplaki ... (2)

          prawdziwy facet bierze z każdej strony

          • 13 3

          • Nie prawdziwy tylko świadomy, większość nie wie, że może prawym na tej drodze wyprzedzać... (1)

            Stąd taki powszechny d**ilizm albo twierdzenie, że lewy to szybki pas...

            • 9 4

            • Słyszałeś kiedyś o "sortowaniu ruchu"?
              Jeśli zawalidroga zjedzie na prawy jest to o wiele bezpieczniejsze niż jeśli inni będą wyprzedzać z prawej.

              • 2 0

        • (1)

          Od Jadwig się odp***ol. To raz. Dwa, nie widziałem jeszcze by ktokolwiek jechał na obwodnicy lewym pasem 70.

          • 15 4

          • Bo jemu jedynkę z przodu urwało... przecież on ma nówkę audi s zero power tape, prosto od Niemca, rocznik 1989. Koniecznie w dieslu kopczącym.
            Albo najnowszego SUV'a i może patrzeć na pospólstwo z góry kiedy "blokują" mu lewy pas.

            • 4 2

        • (2)

          A jeśli jedzie 120 km/h na odcinku Kowale - Osowa to też mrugasz światłami? Cześto tak mam, jadę przepisowo 120 km/h a za mna Janusz siedzi mi na zderzaku i mruga światłami.

          • 8 2

          • Modest proposal (1)

            Niezwykle delikatnie lewym kantem stopy depnij hamulec, a prawym kantem gaz do dechy. Janusz widzi Twoje światła stopu i przestraszony hamuje, a Ty za chwilę masz 140.

            • 0 0

            • Przez to hamowanie bez sensu kaskada leci i 20ty już stoi

              A to korek na 10 minut. Zamiast odstępy robić i hamować silnikiem to pe.da.lstwo ciągle świeci po oczach.

              • 1 0

        • 70 na godzinę

          A przed Jadwigą jedzie sznur aut i Ty "miszcz"kierownicy będziesz każdemu mrugał.

          • 0 0

    • (6)

      To zbyt skomplikowany algorytm, dlatego ciężko to zaimplementować.

      • 2 4

      • Ciężko czy nie

        Niech próbują inaczej nic nie zmieni się na lepsze

        • 4 0

      • Co to za trudny algorytm? (2)

        Wyliczenie najkrótszej możliwej trasy pomiędzy bramownicami na jezdni dwupasmowej? Jak to dla kogoś jest problem to niech sznurek rozciągną i zmierza. Natomiast kamery mierzące zbyt mały dystans od poprzedzającego pojazdu istnieją i z powodzeniem działają za naszą zachodnią granicą. Powodem problemów są tylko braki w prawie ale nasz sejm jest bardzo zajęty innymi ustawami. Znacznie ważniejszymi niż życie podróżnych.

        • 21 0

        • (1)

          Jakiej najkrótszej trasy?
          Sczytać nr rejestracji i czas na bramownicy 1, dopasować nr restauracyjny na bramownicy nr 2 i dopisać czas. Odległości między bramownicami są znane - wystarczy dzielenie na poziomie podstawówki i już masz średnią prędkość.

          Odległość między autami jest już bardziej skomplikowanym algorytmem ale nic nadzwyczajnego - w końcu dana kamera patrzy na konkretny odcinek drogi, więc można nanieść wyskalowaną siatkę odległościową do obrazu i masz już odległości między autami.

          • 16 0

          • Obwodnica

            Dokładnie tak jest w Niemczech za jazdę na zderzaku są mandaty

            • 11 0

      • Mój telefon ma wbudowaną aplikację pt.: miarka, dośc dobrze odczytującą odległości na zdjęciach.. (1)

        Skoro smartfon to potrafi, to potrafić to tez powinno każde profesjonalne urządzenie do pomiaru ruchu.

        • 5 1

        • Ta funkcja to bardziej zabawka. ustaw sobie kwadrat pod kątem do obiektywu i obmierz boki - niemal na 100% pewien jestem że każdy bok będzie miał inną długość :)

          • 2 0

    • (2)

      Na całej nie, bo nie da się całej przejechać z dużą prędkością, szczególnie tam gdzie są wjazdy z ruchliwych drog. Chyba, że nocą. Ale na takich 2-3 odcinkach, gdzie ludzie lubia się rozpędzac - zgoda.

      • 4 2

      • (1)

        Aha, czyli teraz drugą komisję orzekającą gdzie powinny być a gdznie nie...
        Jak już stawiać to na całej długości. To powinien być w ogóle standard na wszystkich drogach kategorii S oraz A - znajać naszych "miszczuf" to inwestycja po roku by się zwróciła finansowo, nie mówiąc już o uratowanych życiach.
        Ale pierw trzeba by wyrzucić z kodeksu d**ilny zapis o nie wskazaniu kierowcy...

        • 7 1

        • ta droga nie powinna być ekspresówką, a jedynie krajową

          jest to wyłącznie mnożenie sukcesów i dróg szybkiego ruchu bez sensu, składu i ładu.

          • 0 0

    • Masz rację

      Ale problem polega na tym, że dodanie kolejnego pasa jest widoczne. Wszyscy widzą szerszą drogę, nowy asfalt, itp. Fizycznie coś się zmienia, coś nowego powstaje. A kary... to tylko tak z tyłu głowy mamy, bo jest tam jakieś prawo, jakieś przepisy, których powinno się przestrzegać. Ale przecież mnie nie dotyczą, to inni muszą uważać.
      Wiedząc jak jest, mimo wszystko jestem gorącym zwolennikiem zaotrzenia kar i przede wszystkim konsekwentnego egzekwowania mandatów.

      • 8 2

    • Prawda

      Mistrzowie prostej a pozniej sie konczy wypadkiem

      • 7 1

    • powinna tam non stop działać policja

      bezkarność to przyczyna

      • 16 1

    • W okolicy Glinojecka jest odcinkowy pomiar

      Za Redą też... to jest na pewno dobre ale czy to będzie poza zabudowanym czy na ograniczeniu 70km/h to i tak inwalidzi umysłowi bedą jechać 45... co potwierdza prędkość przed fotoradarami.

      • 10 4

    • niestety (1)

      ale Twoje argumenty, choć rzeczowe i logiczne, nigdy nie trafią do pustych łbów części d**ili jeżdżących autami.

      • 9 1

      • I rowerami

        • 1 0

    • (3)

      Trochę niespójne twoje wywody na temat odcinkowego pomiaru predkości. Poczytaj troszke a może wówczas się wypowiesz.
      Tu cytat; "Na ob wodnicy powinien być odcinkowy pomiar prędkości na całej jej długości. "
      Ma to jakis sens?
      Co z tymi, którzy zaczynaja w Osowej i konczą na Karczemkach? Myślenie nie boli.

      • 0 4

      • Od zjazdu do zjazdu... za drogo.

        Jedyne miejsce gdzie już jest infrastruktura Kapcha to 325km, brakuje drugiej bramownicy. Ale tam zawsze jest spowolnienie przez ciołków którzy z lewego walą na zjazd...

        • 1 1

      • (1)

        u Ciebie chyba tez. Na całej długości nie oznacza na wjeździe i wyjeździe po jednej kamerze. Kamery poustawiane co powiedzmy kilometr. To chyba nie problem przesyłać dane do jednego kompa.

        • 3 0

        • Po co co kilometr? Wystarczy przed i za węzłem - drogi szybkiego ruchu mają to do siebie że inaczej niż przez węzeł ich nie opuścisz :)

          • 2 0

    • Masz rację tylko odcinkowy pomiar prędkości.

      Gęstość odcinków i ich długość też ma znaczenie. Oraz egzekwowanie tych przepisów. Bo na chwilę obecną policja jest fikcyjna i przez ostatnie 17 lat tylko raz widziałem radiowóz na obwodnicy że kogoś zatrzymywał.

      • 7 1

    • Pomiar odcinkowy oraz więcej dróg

      Tu się jeździ nie tylko 120km/h...wiec ograniczenie do 100 nic nie da, bo to tylko teoria. Zwolnią tylko jeżdżący przepisowo. Pomiar odcinkowy ukruci to. Ale to i tak za mało, bo aut jest stanowczo za dużo jak na te dwa paseczki obwodówki. Dwa paski dobre tu były 10 lat temu, jak było kilka razy mniej aut...

      • 2 1

    • (1)

      Przy mniejszych od Gdanska miastach w Niemczech na autostradach w godzinach szczytu sa ograniczenia nawet do 80/90 i pasow 3 lub 4. Plus monitoring.

      • 2 0

      • widziałem tam jadących szybciej

        ale to b. rzadki widok

        • 0 0

    • Znaki zmiennej treści i dostosowywanie ograniczenia prędkości do warunków i natężenia ruchu.

      A nie tylko karanie i bezmyślne ograniczanie które i tak przynosi więcej szkody niż pożytku. Ale przecież tak jest łatwiej i taniej.... Ot taki kraj i władcy...

      • 1 0

    • na słowackiego już jest, od euro 2012

      jakby nie patrzeć to już 6 lat ....

      • 0 0

    • Brawo Facetka! Popieram totalnie!

      • 2 1

    • Odcinkowy

      No i co minę bramkę i będę cisnął a przed kolejną bramką zjadę do miasta.

      • 0 3

    • (2)

      Co za głupoty wymyślacie? Ograniczyć prędkość na ekspresówce, jakiś chory pomiar odcinkowy...? Ja w mieście jeżdżę 80 km/ h i robię to bezpiecznie a obwodnicą mam jeździć do 100?Nauczcie się jeździć i tyle w temacie.

      • 2 6

      • bezpiecznie? (1)

        a jak ci niewidomy wyjdzie na pasach?
        wiesz jaka jest roznica w drodze hamowania przy predkosci 50 i 80?
        przy 50 samochod wyhamuje w 25 metrow
        przy predkjosci 72 to juz 44 metry

        niech niewidomy wyjdzie na pasy 30 metrow od ciebie
        jadac przepisowo wyhamujesz 5 metrow przed przejsciem
        jadac 72 czlowieka zabijesz!!!!

        potem przychodzi biegly i ocenia czy nadmierna predkosc asa kierownicy nie byla przycyzna wypadku
        wyliczy sobie w jakiej odleglosci powinienes wyhamowac a w jakiej wyhamowales

        i potem orzeka ze wina byla twoja bo jechales za szybko
        i w uzasadnieniu powie ze gdybys jechal przepisowo to wypadku by nie bylo

        ty sobie wogle zdajesz sprawe ze ograniczenie w miescie do 50 nie jest dlatego ze ludzie nie poptrafia jezdzic a wlasnie po to zeby mniej ludzi ginelo? po to zrobili ogranicznie do 50 aby kierowcy mieli czas na reakcje i hamowanie jak cos niespodziewanego zdarzy sie na drodze

        ale skad taki "szybki bezpieczny ma to wiedziec"
        przeciez ty patrzysz tylko na czubek swojego nosa i nigdzie dalej

        • 2 1

        • Artykuł dotyczy obwodnicy a nie niewidomego na pasach

          • 1 0

    • Hahhahahh

      • 0 0

    • ograniczenie predkosci nic nie zmieni

      PORD przez nascie lat sprzedawala prawa jazdy skonczonym d**ilom, i nic nie zrobisz jak za kolkiem siedzi skonczony kretyn bez wyobrazni.

      • 3 0

  • najlepiej niech ograniczą do 50 km/h - będzie jeszcze bezpieczniej (35)

    • 293 97

    • (22)

      Do 30km/h i co 100 metrów progi zwalniające. Teraz do tych co minusują powyższy komentarz, proszę napisać co takie ograniczenie da? Uważacie, że jak postawią znak to będą wolniej jechać?

      • 51 10

      • da tylko odcinkowy pomiar! (8)

        • 20 12

        • (7)

          A po kij mierzyć prędkość? Co to da?

          • 7 21

          • (1)

            Budżet państwa zasili.

            • 11 0

            • I parę osób usunie z dróg, bo przecież "zdjęcie" to nie tylko grzywna, ale też punkty karne. A jak zgromadzi tych punktów za dużo... To prawo jazdy straci.

              • 2 1

          • Zadał pytanie idiota z BMW lub Ałdi ;) (1)

            • 8 4

            • Jaka zazdrość dziadka z tico

              • 7 8

          • Da. Nie będzie napinaczy zderzakowych (2)

            • 6 3

            • Jak jedziesz lewym pasem 50/h (1)

              To się nie dziw że kris ci siedzi

              • 8 3

              • Głąbie, jadę lewym 100, na prawym kolumna TIRów jedzie 60-70, jakbym miał miejsce to bym zjechał.

                • 1 0

      • Jak zawsze wina kierowców. Z drogą jest wszystko w porządku. (12)

        Wszyscy wiedzą, że jest tam problem z natężeniem. I też każdy rozgarnięty wie, że jak się ograniczy prędkość to jeszcze przepustowość się zmniejszy. Fizyki nie oszukas,.

        • 19 16

        • prędkość (3)

          prędkość nie jest problemem ale jej egzekwowanie. czy jest 100 czy 120 to stosować się będą do tego tylko ci co nie powodują wypadków. 90% stłuczek to wina jazdy na zderzaku. jakoś nigdy nie słyszałem, żeby za to dawali mandaty. a od tego należałoby zacząć.

          • 29 3

          • Brak podstaw prawnych (2)

            Co prawda zabroniona jest jazda w zbyt bliskiej odległości, ale nic nie precyzuje, co to jest ta zbyt bliska odległość. W praktyce oznacza to, że zarzut taki jest podnoszony tylko wtedy gdy ktoś wjedzie poprzednikowi w d*pę. Nie obraziłbym się na wariant szwedzki: odstęp mniejszy niż pół sekundy to automatyczne zatrzymanie prawa jazdy.

            • 0 1

            • co ty cpasz? (1)

              "wariant szwedzki: odstęp mniejszy niż pół sekundy"

              od kiedy odleglosc mierzy sie w sekundach?

              czas mierzysz w metrach?

              • 1 1

              • Widzisz dziecko

                Na fizyce nauczysz się jeszcze kiedyś rozwiązywania zadań, w których trzeba obliczyć, jaką drogę pokona w pół sekundy samochód poruszający się z prędkością np. 120 km/h. To proste.

                • 2 0

        • (5)

          Widzisz, fizyku młody, jest więcej aspektów niż tylko podstawowa znajomość.

          Jak myślisz, jeżeli w przewodzie masz przepływ laminarny a w drugiej burzliwy, to którą będzie szybciej płynąć płyn?
          Tak samo z autami - to że ludzie nie stosują się do zasad ruchu powoduje że ruch przestaje być płynny a coraz bardziej chaotyczny. Ludzie zamiast zwiększać płynność na drodze i ułatwiać sobie i wszystkim życie, robią tylko pod górę. W chwili obecnej jazda obwodnicą w godzinach szczytu przypomina napędzanie okrętu poprzez wysadzanie ładunków za burtą by popchnąć jednostkę do przodu... Działa? Działa, ale czy skutecznie?

          • 15 4

          • (1)

            Panie pseudonaukowiec, przykład jest totalnie nietrafiony. Przepływ laminarny jest wolniejszy od burzliwego.

            • 3 5

            • Nie pseudo naukowiec, wypraszam sobie.
              Wiesz co to jest analogia? Wyobraź sobie, że samochód to jedna cząsteczka. Przy założeniu że nie płynie przy krawędzi przewodu, to dopłynie/dojedzie do końca szybciej przy laminarnym niż przy burzliwym. Oczywiście, że porównanie nie jest 100% trafne, bo samochody nie poruszają się wg. mechaniki płynów (Duh) a miało jedynie zobrazować zasadę płynnego ruchu vs burzliwego, gdzie rzeczywiście jakaś cząsteczka/samochód opuszcza dany przekrój ale nie koniecznie jest to ta co Twoja :)

              • 2 1

          • Mądrala

            • 0 1

          • no tak, jak droga ma przepustowość 1000 aut na minutę a jedzie nią 2000 tysiące aut (1)

            to faktycznie jest to wina kierowców a nie drogi...

            • 1 1

            • Tak, a ciśnięcie ile fabryka dała i przepychanie się miedzy autami napewno zwiększy przepustowość...

              • 3 0

        • (1)

          No właśnie próbujesz oszukać fizykę.
          Większa prędkość, to większe odległości między pojazdami. W dużym uproszczeniu przyjmuje się za bezpieczną odległość 2-3s (dla suchej nawierzchni, sprawnego samochodu i normalnego czasu reakcji kierowcy), czyli dla prędkości 120km/h będzie to 66-100m, dla 60km/h 33-50m. Jest to zależność liniowa, czyli dwukrotne zwiększenie prędkości powoduje dwukrotne zwiększenie odstępu.
          Słowem, na jednostkę czasu przez dany punkt przejedzie tyle samo pojazdów.

          • 5 0

          • Mały błąd wdarł się - Polscy miszczofie kółka uważają że bezpieczna odległość to danie egzotyczne, a ta luka między tobą a poprzedzającym samochodem jest dlatego że jesteś pierdołą za kółkiem co nie umie jeździć więc on to wykorzysta by tam wskoczyć.

            • 6 0

    • Najlepiej znieść ograniczenie!! (2)

      W Niemczech nie ma i jest dobrze
      Kurla!!

      • 14 17

      • Tak tak

        Teraz proponuję pojeździć po Niemczech, a nie tylko posłuchać opowieści szwagra. Na odcinkach takich jak obwodnica zawsze jest ograniczenie. Berliner Ring jest cały 80/100 na przykład.

        • 30 3

      • Bajki opowiadasz o tym że w Niemczech nie ma ograniczeń .

        • 3 0

    • lepsze stałe i płynne 50

      niż okresowe 150, dzwon, blokada obwodnicy i korki w całym trójmieście

      • 36 10

    • jak zamkniemy obwodnice to nie będzie wypadków

      • 25 1

    • Japa przedstawicielku handlowt

      • 6 1

    • I koniecznie naziemne przejścia dla pieszych ! (2)

      Co 100m ! Aaa i bym zapomniał zredukować obwodnicę do jednego pasa

      • 14 1

      • (1)

        I na tym jednym pasie wydzielić ścieżkę rowerową.

        • 6 0

        • I koniecznie jako kontrpas :P

          • 6 0

    • (1)

      Moja propozycja jest taka, że ograniczenie max 100, ale i minimum 100. Na obu pasach. A jak ktoś się boi jechać 100 to niech jedzie miastem.

      • 1 1

      • czyli jak jest gołoledź to ma jechać 100?

        • 2 0

    • Najlepiej niech w ogóle zamkną to będzie "0" wypadków

      • 1 0

  • Bredzenie (29)

    Wystarczy żeby nie przekraczali prędkości oraz trzymali odstęp. W Gdyńskiej części jest 100 a i tak się tam stukają.

    • 477 16

    • Ale nie zmusisz polskiego kierowcy do przestrzegania prędkości! (6)

      To jest niemożliwe, tylko skuteczna i wysoka kara, foto ladar nic nie da działa tylko w określonym miejscu, potrzeba odcinkowego pomiaru na całej długości!

      • 42 5

      • Foto ladar (1)

        A co to takiego?

        • 3 14

        • foto ladar to

          taka męska lada u fotografa

          • 6 0

      • ladar - radar - literówa ;) (2)

        • 4 1

        • po co fotoradar skoro już chyba w pierwszym zdaniu jest, że ciężarówka miała

          wypadek i zablokowała ruch. A ciężarówka nie jedzie więcej niż 90km.h.

          • 2 0

        • Jaka literówka skoro R i L są po przeciwnej stronie klawiatury?

          Piszesz jak mówisz!

          • 1 0

      • I policji stojącej na wyjazdach. Od razu wlepia mandat za przekroczenie prędkości. A nie ze ktoś dostanie do domu po pół roku.

        • 2 0

    • (2)

      Wystarczy odstęp, korzystanie z lusterek i nie wymuszanie pierwszeństwa

      • 37 1

      • Do tego

        potrzebny jest mózg. A większość zostawia go na fotelu pasażera mam wrażenie. A najlepsze octavie na warszawskich blachach.

        • 29 0

      • widać że nie wystarczy

        nie ma tygodnia bez paraliżu obwodnicy

        • 10 1

    • zmiana pasa/wyprzedzanie bez kierunkowskazu (2)

      szczegolnie Bardzo Mała Wyobraznia...

      • 26 0

      • Widzę kompleksy

        • 0 24

      • To dotyczy każdej marki, patrz w lusterka leszcze są wszędzie

        • 6 0

    • Się stukają

      Bo nikt poza ciężarówkami nie przestrzega tych 100

      • 18 4

    • 5 minut twojej jazdy jest ważniejsze, niż bezpieczeństwo

      Oblicz ile dłużej byś jechał jadać 100 km/h A nie 130 km/h. Prosta matematyka

      • 17 4

    • Tak właśnie. (2)

      Ograniczenie w Gdyni nic nie dało. Jak były wypadki w okolicach karwin tak są. Non stop. Co za k..wa kretynskie myślenie, że postawią znak 100 i to coś zmieni. Barany za kółkiem, brak umiejętności chociażby zmiany pasa no i siedzenie komuś na zderzaku.

      • 22 6

      • (1)

        Na Karwinach głównie zjazd z lewego pasa w ślimak, bo przecież nie honor przejechać ostatnie 100m poniżej 100km/h

        • 17 0

        • Och tak, zjazd z lewego na zjazdowy!

          Ulubiony manewr wiejskich SUV-ów na węźle Osowa. Dodatkowe punkty do stylu za zmuszenie tych na prawym pasie do hamowania awaryjnego oraz za wykonanie manewru 10 m przed końcem zjazdu z prędkością w okolicach setki.

          • 5 0

    • Policja przypomina i apeluje (3)

      A ja apeluję do policji, żeby wreszcie zabrała się za widoczne działania. Jeżdżę obwodnica prawie codziennie od kilku lat, d**ile jadący na zderzaku tak blisko, że nie widzę ich świateł, trafiają się codziennie. Policję spotykam może raz w miesiącu.
      Może się pochwalą ile rocznie wystawiają mandatów za niezachowanie bezpieczniej odległości?
      To jest najczęstsza przyczyna kolizji, a nie różnica 100 czy 120km/h.

      • 15 0

      • A ja apeluję do policji, (2)

        chlopie pomysl!!!! zatrzymany pojazd przez policje na sygnalach swietlnych,brak pobocza,spowoduje korki i stluczki we wszystkich kierunkach!!!!

        • 0 2

        • do minusujacych

          tego nie widzales?kolizja na przeciwleglym pasie,powoduje zator w przeciwnym kierunku?

          • 1 0

        • nie

          bo jak JA jade,to wszystko jest ok.

          • 0 0

    • trzymali odstęp (4)

      na drodze o przepustowosci 80 tys. na dobe?(zatkane wszystkie dojazdowki i zjazdy)

      • 0 4

      • Zmniejszenie prędkości również zwiększy korek (1)

        • 1 1

        • Zmniejszenie prędkości również zwiększy korek

          jasne!!

          • 1 1

      • trzymali odstęp

        jaki widzales najwiekszy?

        • 2 0

      • trzymali odstęp

        nie mysla!(i minusuje typ co jezdzi raz w tygodniu,rozmawiajac przez phona,ogladajac i fotografujac kolizje z przeciwleglego pasa!)

        • 0 0

    • postawić fotoradary

      Postawić kilka fotoradarów w obie strony i po problemie jak im zaczną przychodzić zdjęcia + punkty karne + odpowiednia suma do zapłaty .

      • 0 0

    • Wystarczy odstęp i cholerne kierunkowskazy. Nic mnie tak nie denerwuje jak cwaniak który szarpie za kierownicę i jak już wjeżdża na drugi pas to coś tam se miga. Ludzie, korzystajcie z kierunkowskazów to pozostali będą wiedzieć co wy na tej drodze chcecie zrobić. Jeżdżę obwodnicą codziennie i jadę nią tyle ile to możliwe aczkolwiek nie więcej niż 170km/h. Tyle można tylko w jednym miejscu - węzeł Karczemki gdzie jest wiecej pasów, pozniej już te 130-140 bo trzeba trzymać odstęp od tego kogo się ma przed sobą. Inna rzecz jak jedziecie 120km/h to nie wciskajcie w podłogę żeby zaraz jechać 150 tylko powoli zbliżajcie się do tego kogo chcecie wyprzedzić tak żeby on to miał szansę zobaczyć. Jak jedziecie lewym bo prawy jest zawalony to też nie przyspieszajcie gwałtownie bo to nie ma sensu. Człowiek na lewym który jedzie 120 (na prawym jadą 90 i jest zapchany) nie zjedzie wam na prawy gdzie nie ma dla niego miejsca tylko dlatego że wy mu siadziecie na d*pie i zaczniecie pstrykać światłami po d*pie. Jak chcecie by ktoś wam zjechal z lewego to powoli się do niego zbliżajcie - co on ma zrobić jak dojedziecie go szybko? Efekt jest taki że auto na lewym nie ma gdzie uciec a cwaniak któremu się spieszy wciska na hamulec żeby że 150 zrobić 120. To nie ma sensu, tak się nie jezdzi. Te wszystkie wasze radary, ograniczenia predkosci itp to sobie schowajcie do szuflady. Szybko trzeba umieć jeździć i przede wszystkim znać drogę i własne auto. Najgorzej jak jedziecie wolniej i uwazacie że wszyscy powinni jezdzic tak wolno jak wy więc blokujecie lewy i swoim ograniczonym intelektem generujecie niebezpieczną sytuacje na drodze. Oczywiście tiry tu nie pomagają ale to nie usprawiedliwia traktowania przez was trasy jako swojej prywatnej drogi dojazdowej. Trzymajcie odstęp i wracajcie z lewego na prawy kiedy sie tylko da a na wlotówkach zróbcie miejsce ludziom którzy chcą dołączyć i nie bawcie się na tych odcinkach w wyprzedzanie bo nikt wam z lewego na prawy nie zjedzie w miejscu gdzie dołączają inne auta.

      • 0 1

  • Zamknąć i zaorać ! (4)

    Bendem rowerem jeździł po polu.

    • 115 30

    • Ciekawe czy tak samo myśli Sven... (1)

      • 1 0

      • Akurat to ciekawe nie jest.

        • 4 0

    • Zaraz świry z miasta wspólnego napiszą aby zrobić deptak. (1)

      • 4 2

      • Muj pasat nufka sztuka 25 rocznica pierszej szpachli nie dłógo morze wyciongnonć 180 a z gury nawet 210 takrze mnie ograniczenia nie interesujom

        • 6 0

  • (11)

    Może zostać 120, nawet przywrócić na odcinku gdyńskim. Wprowadzić natomiast pomiar prędkości na całej Obwkdnicy! Ewentualnie przed rozjazdami ograniczyć prędkość do 90 km.

    • 165 47

    • (3)

      Niestety, ale radary czasami są potrzebne. Przynajmniej w tych miejscach gdzie najczęściej dochodzi do dzwonów.

      • 64 9

      • (2)

        Radar to jest do wykrywania wroga...

        • 5 5

        • To wykryj swojego wroga: wiedzę... Radar to nie tylko wojsko koziołku drogi - za dużo filmów żeś się naoglądał.

          • 6 0

        • I słusznie, bo piraci drogowi są wrogiem na drodze. wrogiem nas wszystkich, społeczeństwa

          • 3 0

    • Rozjazdy są przez całą długość

      W końcu to droga w środku miasta

      • 4 3

    • Nikt nie widzi na prawdę, że problemem jest nie prędkość, a odstępy ?! Ludzie nie siedźcie na zderzakach i telefon sobie wsadzcie w 4 litery i ot to całe rozwiązanie problemu.

      • 16 0

    • to nie tędy droga. Coraz więcej dziwnych ludzi ma prawo jazdy. (3)

      Nie potrafią włączać się do ruchu. Nie patrzą w lusterka. Często młodym się wydaje że mogą wbijać się na drugi pas ruchu tak jak na zwykłej ulicy dosłownie na 5 cm od zderzaka. Nieraz trzeba hamować jak zmieniają pas ruchu. Czy gwałtownie hamują przy dużych prędkościach.

      • 13 0

      • (2)

        No wiesz. Jadę sobie 110 prawym pasem. Chce wyprzedzić ciężarówkę przede mną która sie ślimaczy 100. Zakładając ze na obwodnicy jest do 120, w lusterku daleko za mną jedzie sobie jakieś tam czarne BMW. Zmieniam wiec na lewy i nagle się okazuje ze zajechałem drogę temu BMW i musi ostro hamować bo nie jechał swoje max 120 tylko 160. Czyja wina?

        • 7 3

        • Wg kodeksu Twoja

          On dostanie mandat za prędkość, Ty za spowodowanie kolizji

          • 6 1

        • Niestety Twoja. Wykonując manewr zmiany pasa musisz zachować szczególną ostrożność, a skoro źle oceniłeś prędkość to Twoja wina... Wiem, d**ilizm.
          Ale jako ciekawostka - sąd orzekł, że kierowca wjedzie na zaczynający się pas za wyspą a wjedzie mu ktoś w d*pę, bo jechał na skróty, to wina tego co skracał drogę przez wyspę, gdyż wykonując manewr ten masz prawo nie spodziewać się że ktoś będzie jechał po obszarze wyłączonym z ruchu.

          • 2 0

    • tom

      Tobie ograniczyć ale w głowie szybkość

      • 0 0

  • Oczywiście podejście do tematu od d. strony (8)

    Problemem nie jest prędkość tylko brak jej przestrzegania oraz przepustowość. Odcinkowy pomiar prędkości do 120km/h, trzymanie odstępów oraz poszerzenie jezdni do 3 psów i problem się rozwiąże

    • 249 39

    • Idiotom i pięć pasów nie pomoże.

      • 37 3

    • I brak plotkow rozdzielajacych jezdnie aby pitoly z przeciwnego pasa nie gapily sie na wypadek

      • 14 2

    • sam się rozszerz do 3 psów

      teraz masz regularne styki to i przy osiemnastu pasach idioci będą jeździć jak d**ile i się zderzać

      • 17 3

    • Ze wszystkim się zgadzam oprócz poszerzania jezdni.

      • 11 4

    • zabronić jerzdrzenia emerytą

      • 3 12

    • 3 psów to tam brakuje najbardziej, a nawet jednego (1)

      • 5 2

      • Ja tam nigdy nie widziałem żadnego psa.

        • 5 0

    • Sie dorysuje ten 3 pas i będzie po problemie .

      • 2 1

  • (4)

    Nawet ograniczenie do 50/h nie nauczy gamoni jeździć ...

    • 237 3

    • samo ograniczenie nie

      ale ograniczenie + kontrola + solidne kary przd którymi nie uciekną już tak

      Polacy jeżdżą źle tylko tutaj, bo w Polsce wolno wszystko. Te same gieroje w norwegii czy holandii prędzej się wy&@^ją przez słomkę niż pojadą ponad ograniczenie, bo wiedzą, że miesiąc roboty na paleciaku im mandatu nie sfinansuje

      • 14 3

    • (1)

      100 będzie gorzej niż jest, bo wszyscy pojadą tak jak tiry
      ogólnie jakby chociaż część haj$u z tak drogiej akcyzy za paliwo szła na drogi to nie było by problemu, a tak 500+ kosztuje

      • 6 3

      • Ta droga już dawno powinna być krajówką

        max 90/h

        • 0 2

    • gamonie

      Ty oczywście potrafisz, Jesteś z pewnością miszczem?

      • 0 0