• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Wprowadzić buspas, ścieżki rowerowe i ruchomy chodnik.

    • 11 2

  • słuszna decyzja

    Ograniczyć do 100 km/godzinę i surowo egzekwować Gamonie jadą 150 km i więcej na godzinę, a policji nie widziałem.

    • 16 11

  • Na odcinku gdyńskim jest ograniczenie i co? Jak się tam czesto rozbijali tak robią to dalej. Nic to nie dało że wystawili ograniczenie. Droga nie jest przystosowana do takiego natężenia ruchu a ograniczenie prędkości to tylko perfumowanie g*wna.

    • 23 1

  • ta odcinkowy (1)

    Przy takim natężeniu ruchu odcinkowy pomiar i tylu wjazdach i wyjazdach !!! , jasne ! nie wiecie nawet o czym piszecie !!!

    • 8 4

    • no wlasnie chyba wiemy

      • 3 0

  • (1)

    Obwodnica tylko dla trójmiasta

    • 1 4

    • tzn że Gmina Kolbudy na odcinku obwodnicy od Szadółek do Straszyna ma postawić szlabany?

      a gmina Pruszcz następne szlabany ma postawić od Starszyna do Rusocina? Bądźmy konsekwentni. Monopol na obwodnicy dla mieszkańców gminy Kolbudy rozładuje momentalnie korki na węźle Kowale

      • 4 0

  • ograniczyć do 70kmh

    • 1 11

  • Zacznijmy, że w godzinach szczytujest takie oblazenie że jedzie się tam 10 na godzinę lub 70 km na godzinę tak i zderzak na zderzaku trzymają..

    • 11 0

  • najwiekszym problemem (2)

    Są kierowcy, ktorzy przez całą długość obwodnicy jadą lewym pasem i go blokują. Ludzie nie mają pojęcia że lewy pas służy do wyprzedzania Następnym zagrożeniem są ciężarówki które wyprzedzają pomimo zakazu

    • 23 14

    • To co wypisałeś jest tylko problemem dla prawdziwego problemu, czyli dla dekli na obwodnicy

      • 5 5

    • Czy myślimy o tej samej obwodnicy?

      Jeżdżę obwodnicą niemal codziennie i zazwyczaj wygląda to tak, że oba pasy są pełne samochodów. Tylko lewy jedzie trochę szybciej od prawego - można więc domniemywać że na lewym trwa ciągłe wyprzedzanie... Sytuacja z ewidentnym blokowaniem lewego pasa ma chyba miejsce w nocy.

      • 7 1

  • "trzeba zjeczhać na pobocze"

    szkoda,m że najbliższe pobocze jest w Chojnicach.

    • 14 0

  • Zrobić minimalna prędkość na obwodnicy! (5)

    Obowiązujące na lewym pasie min 100 a prawy minimum 70.
    Karać ludzi co nie potrafią używać pasu rozbiegowego!
    Zostawić dopuszczalna 120.
    Zakaz wyprzedzania się pojazdów ciężarowych na całym odcinku.
    Karać ludzi blokujący ruch przy wypadkach po przeciwnej stronie.
    Karać surowo szeryfów drogowych co próbują pouczać innych kierowców swoimi przekonaniami.
    Karać kierowców nie dających się wyprzedzić bo blokują pas lewy i robi się sznur 20 aut za nimi.
    Nagłaśniać takie incydenty by ludzie słyszeli co za to grozi i będzie więcej pokory u kierowców.

    • 25 27

    • Och skrzywdzony misiu (1)

      Bo jak nie zap***dalasz 160 to jesteś smutny.

      • 13 5

      • Myśl człowieku

        I czytaj ze zrozumieniem.
        Masz napisane, ze 120 nie 160.
        Nie dodawaj sobie skrzywdzony misiu :)

        • 0 1

    • Coś mi mówi, że napisałeś te zasady pod siebie

      #PDK

      • 6 4

    • Pięknie (1)

      Dobrze napisane, jeżdżę całą obwodnicą praktycznie codziennie w dwie strony i mam te same obserwacje.
      Niestety pewnie dostaniesz minusy od tych co blokują lewy pas, wyjeżdżają na lewy zaraz po wjeździe na obwodnicę itd. Smutne to ale prawdziwe, że taka jest większość i przez to są wypadki.

      • 8 5

      • Gdyby taka była większość to obwodnica byłaby nieprzejezdna prawie cały czas.
        Większość jeździ w miarę dobrze i płynnie, lecz wystarczy że 1 na 100 jest oszołomem lub ofermą za kółkiem i mamy ruch zakłócony.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane