• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ograniczenia w przewozie rowerów w autobusach

Maciej Korolczuk
4 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na drzwiach autobusów BP Tour pojawiły się już piktogramy informujące o zakazie przewozu rowerów. Na drzwiach autobusów BP Tour pojawiły się już piktogramy informujące o zakazie przewozu rowerów.

Na wniosek gdańskiej policji i po kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku we wszystkich autobusach BP Tour wprowadzono do odwołania zakaz przewożenia rowerów. Przyczyną wprowadzonych ograniczeń są niewłaściwe pasy mocujące jednoślady w kilku sprawdzonych wyrywkowo autobusach.



Jak często przewozisz rower środkami komunikacji miejskiej?

O zaskakującym zakazie przewozu rowerów w autobusach BP Tour poinformował nasz czytelnik.

- Po kontroli policji firma BP Tour przestaje przewozić rowery w Gdańsku, a przy każdych drzwiach pojawił się stosowny piktogram - napisał czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.
BP Tour obsługuje w Gdańsku ponad 30 linii autobusowych, głównie na obrzeżach miasta i w ościennych gminach, np. linię 117 między Sopotem a Jelitkowem, 122 z lotniska do Sopotu czy 126 z Wrzeszcza do Żukowa.

Gdy wiosną weszła w życie uchwała o nowych zasadach przewozu rowerów, autobusy, zarówno te należące do GAiT, jak i te z BP Tour, zostały wyposażone w uchwyty, wieszaki i pasy mocujące, do których pasażerowie mają obowiązek przypinać rowery w czasie jazdy.

Autobus w tunelu: Dokąd się spieszy?



Teraz okazało się, że pasy zamontowane w autobusach przewoźnika z Lublina nie nadają się do użytkowania. Wykazała to kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Kontrolowano też autobusy GAiT, ale tam uchybień nie stwierdzono.

- Kontrolę przewoźników autobusowych, obsługujących linie komunikacyjne na terenie miasta Gdańska, przeprowadziliśmy już w czerwcu, po tym, jak zostaliśmy poinformowani na piśmie, iż w autobusach pojawiły się budzące niepokój urządzenia do mocowania rowerów - mówi Przemysław Gradomski, zastępca pomorskiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego. - W czerwcu skontrolowaliśmy prawie 50 autobusów. Inspektorzy podczas kontroli sprawdzali m.in pasy do mocowania rowerów, jeżeli takowe zostały zamontowane we wnętrzu autobusów. W siedmiu przypadkach kontrolerzy stwierdzili, że takie pasy posiadały uszkodzenia-przetarcia, które mogły wpłynąć na ich wytrzymałość, a sposób ich zamocowania powodował ingerencję w strukturę samego pasa, co wpłynęło na ich wytrzymałość. Inspektorzy nakazali zmianę sposobu montażu tak, aby nie dochodziło do ingerencji w ich strukturę, np. poprzez ich nitowanie. Pasy z uszkodzeniami nakazano wymienić.
Pasy, których bezpieczeństwo podważyła kontrola policji i WITD. Pasy, których bezpieczeństwo podważyła kontrola policji i WITD.
Zgłoszenie o możliwych nieprawidłowościach wpłynęło też do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Jak mówi Karina Kamińska, rzecznik prasowy KMP w Gdańsku, funkcjonariusze przeprowadzili w związku z tą informacją kontrolę na bazie transportowej jednego autobusu, a podczas tej kontroli otrzymali informację, że wszystkie tego typu autobusy są wyposażone w ten sam sposób: pasy, którymi przypinane są rowery, miały nie posiadać żadnej specyfikacji czy homologacji.

Wskazywano też, że umiejscowienie punktów mocowania rowerów ogranicza dostęp do wyjścia ewakuacyjnego, a ewentualny przewóz roweru również ogranicza swobodny dostęp do wejścia/wyjścia do autobusu.

- W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami policjanci wydali polecenie zakazu przewozu rowerów do czasu wyeliminowania nieprawidłowości i usunięcia oznaczeń o możliwości przewozu rowerów, co zostało przekazane kierownictwu i pracownikom firmy przewozowej obecnym przy kontroli - wyjaśnia Karina Kamińska.
Sprawy na razie nie chce komentować Zarząd Transportu Miejskiego, który czeka na oficjalne pismo od komendanta Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

- Temat jest bardzo świeży, więc aby się do niego kompleksowo odnieść, najpierw muszę poznać szczegółowe stanowisko komendanta KMP. Później sprawę będziemy wyjaśniać też z samym przewoźnikiem. Do tego czasu prewencyjnie we wszystkich autobusach BP Tour wprowadzono zakaz przewożenia rowerów - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Kilkukrotnie próbowaliśmy skontaktować się z właścicielem firmy BP Tour, by poprosić o komentarz w tej sprawie. Niestety, bezskutecznie.

Opinie (513) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Zamienię rower na bon turystyczny i dołożę gratis maseczkę z autografem premiera.

    • 5 4

    • Dołożę jeszcze przyłbice Juranda ze Spychowa.

      • 3 0

  • Zakazac wózków i pasażerom

    i po kłopocie.

    • 5 2

  • Opinia (2)

    Ok, jak zobaczę że wszyscy kierowcy przestrzegają przepisów, że wszyscy piesi przestrzegają przepisów, że drogi rowerowe i chodniki nie są budowane bez pomyślunku, że kierowcy autobusów i tramwajów w końcu nauczyli się korzystać z pojazdów, którymi dostarczają usług dla klientów, wtedy sam zacznę wyganiać z autobusu ludzi którzy wsiadają tam z bagażem, wszystkich rowerzystów, matki z wózkami, babcie z siatkami i ojców z piwami

    • 7 11

    • w autobusie nie jesteś rowerzystą tylko pasażerm z bagażem niedozwolonym (1)

      Przez ustawodawcę zresztą tak jest w całej UE o czym informują deryktywy

      • 2 2

      • Nie powołuj się na istniejące dyrektywy UE

        w tych kwestiach.

        • 0 1

  • Zakaz wożenia rowerów w auotobusach i tramwajach powienien być bezwzględny (1)

    Wyganiajmy obcisłogacich ze środków transportu miejskiego sami
    kupiłeś sobie rowerek jeden z drugim - to woź na nim swoje cztery litery
    koniec terroru obcisłogacich

    • 19 17

    • Ja cię wygonię. Od razu na policję za

      zaczepienia rowerzystów.

      • 1 4

  • Z rowerem czy bez?

    Próbowałem jechać autobusem z rowerem i mówię z doswiadczenia, zostawcie rower w domu bez niego o wiele wygodniej.

    • 11 2

  • Rowery powinny... (1)

    ... Prowadzić do likwidacji jeżeli nie połączeń autobusowych bądź tramwajowych, to przynajmniej poszczególnych kursów. W teorii. W praktyce Konieczna jest większa liczba kursów, aby przewieźć i cyklistę i jego rower. Tyle warta jest "komunikacja" rowerowa. Im więcej ścieżek rowerowych, tym więcej autobusów do wożenia cyklistów i ich pojazdów, w efekcie więcej buspasów i - ostatecznie - więcej korków.

    • 7 11

    • No wlaśnie!

      • 0 0

  • Dodatkowa opłata (1)

    za przewóz i problem sam zniknie.

    • 20 2

    • TAK, opłata za bagaż! Za wózek, za siaty, za każdy kilogram masy powyżej 100 i za rower! Z tych pieniędzy na pewno się uzbiera ładna premia dla pana prezesa

      • 4 4

  • Naprawde

    Roweru nie można a wózki z drącymi się bąbelkami to jeden na drugim stoi ze środkowymi drzwiami wyjść nie można

    • 8 11

  • A te śmieszne paski u przewoźnika GAiT są normalne? Policja chyba zartuje!

    • 8 3

  • Jestem mile zaskoczony, że w Gdańsku autobusy obsługuje Polska firma... (2)

    Myślałem, że wszystko już wyprzedane Niemcom, ew Francuzom

    • 9 15

    • Wcale nie jestem zaskoczony, że nie znasz zasad pisowni języka polskiego.

      • 0 1

    • Bardzo bym chciał, aby sprzedano Gdańsk Niemcom. Jakiś normalny kraj przynajmniej, a nie Polsza z jej wiecznymi kłótniami, obłudą, wszędobylską religią, wojną popisowską, i zacofaniem mentalnym. Merkel hilfeeeeee

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane