• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogrodzono trawnik, więc kierowcy parkują na chodniku

Michał Sielski
4 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy parkują na chodniku nawet wtedy, gdy obok są wolne legalne miejsca postojowe. Kierowcy parkują na chodniku nawet wtedy, gdy obok są wolne legalne miejsca postojowe.

Nasz czytelnik denerwuje się, że kierowcy niszczą trawnik i chodnik przed jego domem, więc regularnie zgłasza policji jazdę po chodniku i nielegalne parkowanie przy ul. Morskiej 117, 119 i 121 zobacz na mapie Gdyni. - Potwierdzają zgłoszenie, a samochody dalej jeżdżą po chodniku pomiędzy dzieciakami - irytuje się. Policjanci zapewniają, że winni są regularnie karani, a mandatów - w przeciwieństwie do blokad zakładanych na koła przez Straż Miejską - po prostu nie widać.



Czy kary za parkowanie na chodniku powinny być wyższe?

Nasz czytelnik mieszka przy ul. Morskiej na Grabówku w Gdyni. I obserwuje coraz większą bezczelność kierowców, także swoich sąsiadów i ich gości oraz pracowników pobliskich sklepów.

- Najpierw rozjeżdżali trawnik przy naszym domu. Gdy ogrodziliśmy go płotkiem, sprytni kierowcy wynaleźli objazd. Wjeżdżają przez przejście dla pieszych albo przejazd rowerowy, jadą ze 100 m chodnikiem i parkują przed klatką. Oczywiście zdrowi, młodzi ludzie, a nie niepełnosprawni na wózkach czy schorowani staruszkowie - denerwuje się pan Marian (imię zmienione).

Parkowanie na chodniku - kiedy można, kiedy nie



Niedawno ogrodzony został trawnik, bo kierowcy permanentnie go rozjeżdżali. Niedawno ogrodzony został trawnik, bo kierowcy permanentnie go rozjeżdżali.
Przypomnijmy, że parkowanie na chodniku dozwolone jest wyłącznie w kilku przypadkach. Po pierwsze trzeba pozostawić minimum 1,5 m jego szerokości dla pieszych. Po drugie auto musi stać tuż przy krawędzi jezdni.

Przed domem pana Mariana jest to niemożliwe, bo chodnik od jezdni oddzielony jest od jezdni pasem zieleni. Nie można więc tam parkować na całej długości traktu pieszo-rowerowego. Za złamanie tego zakazu taryfikator mandatów przewiduje 100 zł mandatu i 1 punkt karny.

Inną sprawą jest jazda samochodem po chodniku. W tym przypadku kierowcom grozi wyższa kara finansowa - 250 zł mandatu i 0 punktów karnych, choć trwają prace nad tym, by to wykroczenie także karane było punktami karnymi.

Najpierw rozmowy, potem działania



Teraz parkowanie na chodniku wymaga wjazdu przez przejście dla pieszych albo przejazd rowerowy. Teraz parkowanie na chodniku wymaga wjazdu przez przejście dla pieszych albo przejazd rowerowy.
Nasz czytelnik najpierw próbował zwracać uwagę niektórym kierowcom. Twierdzi, że reakcje były różne. Część twierdziła, że przesadza, bo "przecież chodnik i ścieżka rowerowa są z asfaltu". Inni przepraszali i odjeżdżali.

- Efektów jednak nie widać. Myślałem więc, że jak zaznaczę na policyjnej mapie zagrożeń to miejsce, to pomogą mi odpowiednie służby. Nikt chyba nie chce, żeby ktoś potrącił tu dzieciaka, albo po prostu zniszczył chodnik, który potem będzie trzeba remontować za dziesiątki, albo i setki tysięcy złotych. A ja nie chcę też samochodów pod samym oknem, bo nie ma tam parkingu - podkreśla.
Jak pomyślał, tak zrobił i uzbrojony w aparat fotograficzny ruszył w teren. Zdjęcia z opisem wysłał na policyjną mapę zagrożeń.

Jak działa Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa



Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa to strona stworzona w celu wskazywania policji miejsc, w których dochodzi do łamania prawa.

W całej Polsce statystyki są podobne. Mieszkańcy najczęściej skarżą się na:

  • przekraczanie prędkości,
  • nieprawidłowe parkowanie,
  • picie alkoholu w miejscach publicznych.


W Gdyni jest tak samo. Każde takie zgłoszenie policjanci muszą sprawdzić i zaznaczyć na mapie czy je potwierdzają, czy nie. Większość jest potwierdzana.

- Moje też, ale co z tego? W internecie wygląda, że byli, a przez kolejne dni widzę te same samochody. Nie widzę za to za wycieraczkami aut wezwań czy mandatów ani blokad na kołach samochodów - rozkłada ręce pan Marian.
Policjanci: mandat od razu, albo dokumentacja i wezwanie

Policjanci przekonują jednak, że reagują na każde wezwanie, nawet jeśli ktoś zaznacza to samo miejsce codziennie.

- Jeśli funkcjonariusze zastaną kierowcę popełniającego wykroczenie, to na miejscu zostaje on ukarany mandatem karnym. W przypadku, gdy nie ma kierowcy, funkcjonariusze sporządzają dokumentację i wzywają na przesłuchanie właściciela nieprawidłowo zaparkowanego samochodu - wyjaśnia Krzysztof Kuśmierczyk, rzecznik gdyńskiej policji.
Co ważne: policjanci nie zakładają blokad na koła (robi to tylko straż miejska), najczęściej nie zostawiają też za wycieraczką wezwań. Z reguły jest tak, że właściciel samochodu zostaje wezwany na przesłuchanie listem poleconym, ale tuż po sporządzeniu dokumentacji policjanci odjeżdżają i dla postronnych świadków wygląda, jakby interwencji nie było. Dopiero podczas przesłuchania w komisariacie sprawca dowiaduje się o karze lub skierowaniu wniosku o ukaranie do sądu, bo i tak często się podobne sprawy kończą.

Polecamy więc parkowanie zgodnie z przepisami nie tylko po to, by oszczędzić zawartość portfela, ale też i sporo czasu - na pewno mniej go stracimy parkując legalnie 100 metrów dalej, niż jadąc na przesłuchanie, a potem jeszcze stając przed obliczem sądu.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Miejsca Parkingowe (1)

    Ewidentnie osoba zgłaszająca ma nudne życie lub niema auta, no ale cóż tak bywa. Osobiście proponuję wydzielenie miejsc parkingowych z dojazdem po chodniku, miejsca jest sporo. Każdy będzie zadowolony :)

    • 6 10

    • Przeciez tam sa mejsca

      Kilka, kilkanaście metrów wcześniej są miejsca a w tym miejscu jest już za wąsko i jest przejście, skrzyżowanie więc bez przesady..... trochę zieleni niech zostanie

      • 2 0

  • (1)

    a co z pieszymi chodzącymi po jezdni? im tez mandaty? ten chodnik tak wogóle powinien zostać zwężony i dodatkowo znalazły by się miejsca postojowe

    • 5 7

    • Zwężyć jezdnię

      Więcej miejsca zajmuje niż chodnik! A mieszkancy nie potrzebują jezdni tylko chodnika!

      • 0 0

  • Brak (2)

    Kapusi jak ten opisywany w artykule nie brakuje a potem przez takiego ktoś ma problemy, chociaż tak naprawdę nie zrobił nic złego. Było miejsce, to wjechał, było miejsce, to zaparkował i tyle w temacie. Chodnik tam jest bardzo szeroki, że spokojnie można by zrobić kolejny pas ruchu. Piesi nie potrzebują 5 metrów chodnika!

    Szkoda, że takich donosicieli nie ma, jak u sąsiada są bijatyki, znęcanie nad rodziną itd.

    Może w końcu ktoś doniesie na tego donosiciela i sam zobaczy jak to jest być ściągany za pierdoły.

    • 10 18

    • Piszesz cos o kapusiach. Spytaj swoich rodzicow jak im sie zylo kiedy don...li.

      • 2 0

    • Przeciez nie potrzeba tylu pasów ruchu

      Jezdnia jest szersza niz chodnik 3 krotnie więc co za problem zrobic z jednego pasa ruchu zatoczkę postojową?
      No i ten trawnik oczywiscie powinien byc szerszy!

      • 0 1

  • Montaz slupkow, donic jedynym skutecznym sposobem na pozbycie sie aut.

    Jak widac po zamontowaniu plotu auta z trawnika zniknely. Tak samo po obu stronach chodnika powinny stanac slupki. Temat bylby zamkniety.

    • 8 2

  • Gdyby w Polsce mandat wynosil np 5 tys pln kierowcy bardzo szybko nauczyliby sie parkowac i ogolnie jezdzic po drogach.

    • 8 2

  • nie jestem za dewastowaniem i niszczeniem ! - ale spuszczanie powietrza z kól to bardzo humanitarna i pouczająca metoda

    no bo jak rzekł klasyk ; - " Chamstwu należy przeciwstawiać się chamstwem i godnościom osobistom " !...

    • 4 4

  • ej !- Grabówek !!! - toż to dzielnica seksu i biznesu , to taki NowoJorski Bronx !

    • 4 2

  • miejsca parkingowe (2)

    Chodnik szeroki na 3 metry + pasek zielska. Może zamiast winic kierowcow, nalezaloby żadać od miasta rozwiązania problemu z parkowaniem.
    Miasto skupia się tylko i wyłącznie na ograniczaniu miejsc do parkowania, tworzeniu nowych pasów zieleni . Może czas najwyższy żeby władze pomyślały o rozwiązaniu problemu parkowania- w tym przypadku zwężenia chodnia do 2 metrow lub 2,5 metra ; likwidacji tego czegoś zwanego trawnikiem i zaprojektowaniu miejsc parkingowych na otrzymanej wolnej przestrzeni.
    Ogrodzenie, stawianie slupkow etc powoduje ze kierowcy jeżdzą w około i parkują pod blokami , zajmując miejsca mieszkańcom- potem są pretensje o to , ze mieszkancy nie maja gdzie parkować itd. itp.
    Kierowcy mogą parkować (poki co) bezpłatnie na parkingu Kaufland, wtedy Kaufland się wkurzy i będzie obciazac zaparkowanie albo zamknie parking i tak w kolko.

    Czy władze tego miasta mogą choć RAZ! pomyslec o kierowcach? Nie oczekujmy, ze zmniejszy się liczba pojazdow , nie ma na to szans.
    Może miasto powinno pomyslec tez o zbudowaniu dużego, wielkopoziomowego parkingu np. w kolo dworca u zbiegu Morskiej z Wolności? Przeciez to idealne miejsce- blisko dworzec, SKM, centrum miasta.
    Ponadto na "krańcach miasta" , aby osoby mieszkające mogly dojechać samochodami do tych parkingow i przesiąść się na środki komunikacji publicznej, podejść etc. Takie rozwiązania są w Warszawie czemu nie u nas? Mysle, ze sporo osób chciałoby skorzystać z takiej opcji , która pozwoli zaoszczędzić im czas ( na szukanie miejsca do parkowania) i pieniędzy .
    Wladze miasta chcą ogrniaczenia liczby samochodow- ok! Cala Gdynia Polnocna zgłaszala wielokrotnie potrzebę SKM- niech rusza w końcu ten projekt- mniej samochodow byłoby od razu.
    Przeciez gdynianie nie pracują tylko i wyłącznie w Gdyni, ale tez w Gdansku, Sopocie i okolicznych miejscowościach.
    Jeśli do tej pory żaden z doradcow nie wpadl na to, może czas zmienić doradcow na specjalistów na kontraktach?

    • 7 6

    • miasto robi dobrze kierowcom dobrze od lat. efekt jest taki, że samochodów jest coraz więcej. właśnie dochodzimy do ściany. miasto nie jest z gumy, więcej samochodów się nie zmieści.

      • 1 0

    • specjaliści na kontraktach wiedzą, że miasto przez wiele lat dbało przede wszystkim o kierowców

      podpowiedzieli by także, że

      (1) budowa wielopiętrowych parkingów w centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego

      (2) Liczba pojazdów może się zmniejszyć w wyniku szczelnego systemu pobierania opłat za parkowanie oraz/lub wprowadzanie opłat za wjazd w centralne rejony miasta (sejm już nad tym pracuje, mimo ogólnie prosamochodowego nastawienia większości rządzącej z panem Jakim na czele)

      (3) samochód nie jest jedynym a nie powinien być głównym rodzajem transportu w mieście: stąd warto popierać transport szynowy (PKM do północnych dzielnic Gdyni)
      To na razie na tyle.

      • 1 1

  • Miałem to samo, więc przed trawnikiem dałem napis: "Eksperymentalna uprawa gwoździ trawiastych". Działa.

    • 5 3

  • temnie denerwują auta na chodnikach (1)

    Pamiętam jak się taki kierowca na mnie wydarł, ze on chce przejechać i przecież on trąbi. A wk.... mnie właśnie tym trąbieniem na mnie na chodniku.

    • 10 1

    • wielu internautów psioczy na tym portalu, że rowerzyści dzwonią na pieszych

      dużo większym problemem są kierowcy zmuszający pieszych do schodzenia na jezdnię po zaparkowaniu na chodniku bez zostawiania przepisowego odstępu od muru.

      Trąbią też na rowerzystów legalnie korzystających z jezdni.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane