• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Przebudują skrzyżowanie, kapliczka zostanie. Zmiany na Oksywiu

Patryk Szczerba
30 czerwca 2022, godz. 14:45 
Opinie (75)
Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu. Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.

Rusza przebudowa ważnego skrzyżowania na Oksywiu, u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i DickmanaMapka Ma być bezpieczniej i estetyczniej, na miejscu zostanie kapliczka św. Rocha. Prace prowadzi firma MTM, której miasto zapłaci za wykonanie blisko 7 mln zł.



Czy są w Trójmieście skrzyżowania, po których boisz się jeździć?


Mieszkający w Gdyni wiedzą, że skrzyżowanie płk. Dąbka z ul. Bosmańską i Dickmana zobacz na mapie Gdyni na Oksywiu nie jest bezpieczne ani dla pieszych, ani dla kierowców, ani też dla rowerzystów.

Koncepcja zmian na Oksywiu. Koncepcja zmian na Oksywiu.

Na skrzyżowaniu Bosmańska i Płk. Dąbka jest niebezpiecznie



Także urzędnicy przyznawali rację w tej kwestii mieszkańcom.

- Piesi ryzykują, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewnia dobrej obserwacji nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykają się z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej - mówiła w 2018 r. Aleksandra Dylejko z Laboratorium Innowacji Społecznych, jednostki koordynującej inwestycję.
O inwestycji mówi się już od kilku lat, ale nigdy nie mogła wyjść poza fazę koncepcyjną. Po skonsultowaniu z mieszkańcami Oksywia zapisów Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdyni na lata 2017-2026 zdecydowano jednak o wpisaniu przebudowy tej części dzielnicy na listę inwestycji rewitalizacyjnych.

  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.

W 2019 r. została zaakceptowana koncepcja zmian



Pod koniec 2019 r. koncepcja została zaakceptowana przez władze miasta i mieszkańców, i można było przystąpić do projektowania przebudowy.

Projekt musiał uwzględnić historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne dzielnicy, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. Trzeba było pomyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy.

W marcu przetarg na przebudowę



W marcu ogłoszono przetarg na przebudowę. Zgłosiły się cztery firmy, które zaoferowały następujące ceny:
  • MTM 6 856 619,00 zł
  • Eurovia Polska 8 624 887,32 zł
  • Hydro-Mag 8 889 067,86 zł
  • WRPD Gravel 7 484 668,33 zł

W ocenie ofert brano pod uwagę cenę (60 proc. punktów) oraz czas gwarancji na wykonane roboty budowlane (40 proc. pkt).

Z dokumentacji przetargowej wynika, że Gdynia chciała wydać na remont nie więcej niż 5,9 mln zł.

Oferta droższa o milion, ale przyjęta



Mimo że najniższa oferta od MTM była o milion wyższa od zakładanej kwoty, to miasto zdecydowało się ją przyjąć. Prace mają potrwać osiem miesięcy.

Plac budowy został już przekazany wykonawcy, ale pierwsze prace zaczną się w poniedziałek, 11 lipca. Obejmą budowę chodników, północnej części układu drogowego, drogi dla rowerów i zachodniej części jezdni ul. Dickmana.

Zmiany w ruchu: pierwsze trzy miesiące



Kierowcy muszą przygotować się na sporo utrudnień.

  • Wyznaczone zostaną tymczasowe przejścia dla pieszych, z barierami i tabliczkami informacyjnymi. Od ul. Dickmana wyznaczony zostanie objazd ul. Żółkiewskiego i Belwederską - ulica będzie zamknięta na wysokości posesji Płk. Dąbka 52: z wyjątkiem dojazdów do posesji 46, 48 i 50.
  • Przystanek Oksywie Górne 02 zostanie zawieszony.
  • Ruch w rejonie budowanego ronda będzie jednokierunkowy w stronę ul. Dickmana, zaś objazd wyznaczony będzie ul. Żółkiewskiego i Belwederską.
  • Ul. Dickmana będzie jednokierunkowa w stronę Osady Rybackiej.
  • Na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Belwederskiej nastąpi zmiana pierwszeństwa przejazdu.
  • Poszerzony zostanie łuk na wlotach z pierwszeństwem przejazdu
  • Zmieniona zostanie lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka
  • Trzy progi zwalniające zlokalizowane w ul. Żółkiewskiego zostaną przystosowane do ruchu autobusów ZKM. Jeden z tych progów znajdzie się w nowej lokalizacji.

Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana: jakie zmiany po 8 miesiącach?



  • Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska zostanie wyniesiona. Z jednej strony poprawi to bezpieczeństwo (samochody będą musiały zwolnić), z drugiej da priorytet komunikacji miejskiej.
  • Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich będzie bezzatokowy.
  • Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych. Zaplanowano też azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
  • Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstanie rondo. W jego centralnym punkcie stanie zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostanie rosnące tam drzewo, będą nowe nasadzenia zieleni.
  • W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści będą mogli jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
  • Zmieni się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony zostanie nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
  • W sąsiedztwie kasztanowców pojawią się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a planowane w tym rejonie przejście będzie wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
  • Same przystanki też mają być zielone, z bluszczem na bocznych ścianach i wodą, która po każdym deszczu spłynie do gruntu i zasili pobliską zieleń.


- Przebudowując układ drogowy, poprawiamy jednocześnie estetykę przestrzeni w najstarszej dzielnicy Gdyni, podkreślając jej wyjątkowy charakter: nawiązania do historii dawnej wsi Oksywie to z pewnością ciekawy akcent inwestycji. Rewitalizując Oksywie, mamy na celu poprawę warunków i jakości życia, ale też chcielibyśmy, żeby mieszkańcy - włączani w proce zmian - poczuli się dumni ze swojego miejsca zamieszkania i odpowiedzialni za nie - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (75)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.