Opłata za wejście do kościoła. Czy jest potrzebna?
Czy za wejście do kościoła, który chcemy zwiedzić, słusznie pobierane są opłaty? Takich pytań raczej nie stawiamy sobie, kiedy jesteśmy za granicą, podziwiając takie obiekty jak katedra Santa Maria del Fiore we Florencji, katedra Notre-Dame w Paryżu czy Sagrada Familia w Barcelonie. Sprawa wygląda inaczej, kiedy przychodzi do płacenia za wizytę w kościołach lokalnych. W Gdańsku jedna parafia pobiera opłatę-cegiełkę, ale jak wyjaśnia proboszcz - ofiara jest dobrowolna.
O ile kościelne zbiórki w ramach datków i dobrowolnej ofiary raczej są czymś neutralnym, o tyle informacja o płaceniu za wejście do świątyni budzi u niektórych wewnętrzny zgrzyt i opór.
Opłata-cegiełka, ale na dokończenie ołtarza
Opłatę za zwiedzanie kościoła wprowadził proboszcz parafii św. Brygidy w Gdańsku. Jak zaznacza - nie jest to nowość, to opłata-cegiełka na utrzymanie świątyni, wprowadzona w... 2014 r. Informuje o tym tablica ustawiona przed wejściem - która z kolei pojawiła się tam niedawno, co wzbudza dyskusje w tym temacie. Jest też kartka na drzwiach. Opłata jest dobrowolna.
- Tak, mamy takie cegiełki, to na utrzymanie kościoła, na ołtarz. Codziennie od rana do wieczora w kościele palę światło, żeby oświetlić Bursztynowy Ołtarz Ojczyzny, Kryptę Czaszek, a także po to, by wyeksponować obrazy. A prąd kosztuje. To nie jest tylko opłata za wejście, ale rodzaj cegiełki. Bywa, że ludzie chcą się tylko pomodlić i sygnalizują to na wejściu - wpuszczamy bez problemu. Opłata nie jest obowiązkowa - zaznacza proboszcz ks. Ludwik Kowalski.
Zwraca też uwagę, że z reguły w ciągu dnia inne kościoły w mieście są pozamykane.
- Nasz kościół jest otwarty, a w godzinach 7.00, 15.00 18.30, podczas mszy i nabożeństw, opłaty nie są pobierane - dodaje.
Kraty i zamknięte drzwi
Tylko część kościołów - i to tych bardziej znanych i działających też jako turystyczna atrakcja - jest otwartych w ciągu dnia. Większość świątyń udostępnia jedynie przedsionek, który od reszty kościoła oddziela krata. To w dużej mierze ze względów bezpieczeństwa - zresztą o próbach kradzieży w kościołach na terenie Trójmiasta pisaliśmy niejednokrotnie na naszym portalu. W Sopocie na przykład jeden złodziej "odwiedzał" ten sam kościół kilkukrotnie - zawsze w tym samym celu - aby opróżnić skarbonę.
Skarbonki, terminale, sklepiki
A skarbon w kościołach nie brakuje - są wiekowe, zbrojone skrzynie, są skromne puszki i otwory w ścianach, do których można wrzucić dobrowolną ofiarę. Bardzo często skarbonek jest więcej, a pieniądze zbierane są na konkretne cele, o czym darczyńca jest informowany.
Coraz więcej parafii decyduje się też na zakup terminali płatniczych, co jest ukłonem w stronę osób nie korzystających z gotówki. terminale te są z reguły ustawiane przy wejściach głównych. Tam również można wybrać wysokość datku, a w niektórych przypadkach konkretny cel.
W wielu kościołach bądź bezpośrednio przy świątyniach działają sklepiki, gdzie można kupić prasę katolicką, książki i dewocjonalia.
Punkty widokowe
Osobną sprawą są punkty widokowe na wieżach kościelnych - to również może być dodatkowe źródło dla parafialnego budżetu. Nie każda świątynia udostępnia takie miejsce, i nie każda takie miejsce ma, ale jest to atrakcja, która pozwala spojrzeć na miasto z innej perspektywy, a dla parafii są to dodatkowe pieniądze.
Tak jest na przykład w Kościele Mariackim Bazylika Mariacka który udostępnia wieżę za opłatą. Wieżę udostępnia też w kościół św. Katarzyny - tutaj wejście łączy się z wejściem do Muzeum Nauki Gdańskiej, które znajduje się w kościelnej wieży.
Miejsca
Opinie (448) ponad 20 zablokowanych
-
2024-07-23 07:03
Opinia wyróżniona
(45)
Nie bardzo rozumiem czym obiekt (kościelny) w którym pobiera się opłatę za wstęp za granicą jest lepszy od tego w Gdańsku? Jeżeli jest to obiekt "stary" to zwiedzający powinni dorzucić się do jego utrzymania (oby pieniądze właśnie z wstępu były kierowane właśnie tam).
- 376 86
-
2024-07-23 20:53
W Paryżu wchodziliśmy zwiedzać za darmo
- 4 0
-
2024-07-23 15:43
Tam nie płyną rzeka pieniądze na kościół to jest pobierana
- 13 3
-
2024-07-23 15:55
Nie ulega wątpliwości
że kościoły to b. często zabytki, którym należy się z tego tytułu dofinansowanie, bo wymagają renowacji i tego typu obiekty są raczej drogie w utrzymaniu, a są jednak dobrami kultury. Nie umniejsza to temu, że świątynia jednak służy przede wszystkim do modlitwy - jest to dom Boży i każdy kto chce się pomodlić powinien mieć taką nieskrępowaną możliwość. Kapitał finansowy KK chyba raczej posiada, więc może go pomnażać w taki sposób, żeby nie naruszyć sfery sacrum
- 12 1
-
2024-07-23 13:02
Tym, że tam nie ma miliardów z budżetu.
Mam nadzieję, że pomogłem.
- 16 4
-
2024-07-23 12:28
zależy (5)
czy w tym krjau za granicą też jest podpisany konkordat? czy też państwo finansuje kościołowi ziemie z bonifikatą 99%?
czy opłacane są lekcje religii i czy zatrudniani są kapelani w wojsku?- 17 6
-
2024-07-23 15:44
i wszystkich państwowych urzędach szpitalach itd itd itd
- 4 1
-
2024-07-23 13:34
Do dziś Państwo Polskie włada majątkiem Kościoła RZ-K o wartości ponad 10 mld zł (3)
Pożytki z tego majątku są większe niż wszelkie subwencje państwowe...
- 3 9
-
2024-07-26 13:13
do dziś państwo jak zabrało mej rodzinie ziemię gdy za komuny przejmowano prywatne grunty ,do dziś nie poczuwa się do rekompensaty bo twierdzi że takie miało prawo w tamtych latach komunistycznych
- 0 0
-
2024-07-23 14:00
A w jakiż to sposób kościół wszedł w posiadanie takiego majątku? (1)
Fachowo zdaje się, że nazywamy to wyłudzeniem
- 10 1
-
2024-07-23 14:54
Nie. Dostawał je od bogatych mieszczan i szlachciców w zupełnie normalnym trybie.
- 4 10
-
2024-07-23 12:13
w szortach do kościoła? nie wstyd wam panowie? (4)
- 9 6
-
2024-07-23 20:09
Czemu? (2)
Niby strój bardziej godny niż swobodny ale latem 30stopni to raczej ciężko pod krawatem w garniturku się wybrać. Najważniejsze to godnie się zachować, ściągnąć czapkę jeśli jest się mężczyzną oraz nie paplać
- 4 2
-
2024-07-24 01:07
w Rzymie jest cieplej a nie wpuszczali (1)
- 1 2
-
2024-07-24 10:20
Gdzieś tam kiedyś
Ktoś w ogień skoczył, myślisz, że warto zawsze brać przykład z innych? a może lepiej czasem kierować się własnym rozumem..
- 1 0
-
2024-07-23 16:13
Wstyd to chyba jednak
grzeszyć, a długie czy krótkie spodnie nie mają tu specjalnego znaczenia
- 5 2
-
2024-07-23 12:06
Tam też kościół dostaje miliardy rocznie z budżetu? (1)
Jak nie, to nie porównuj.
- 11 4
-
2024-07-23 20:11
Tam czyli gdzie ?
Ja nie wiem czy "Tam" państwo finansuje kościoły ale widzę po komentarzach że tylko ja nie znam zasad finansowania kościoła w każdym kraju świata bo Wy znacie :-D ?
- 0 1
-
2024-07-23 11:15
Stary czy nie stary
Co ma to do znaczenia jest to własność prywatna chce pieniądze ty nie masz nic do gadania może tam robić co tylko chce koncerty występy zabawy halloween itd itp
A gdzie religia.....
Zaraz będą teksty z bibli i co z tego
Każdy tłumaczy na swój tok myślenia
A czy mi to pasuję.....- 3 4
-
2024-07-23 09:56
za granicą koscioły nie są bfinansowane przez Państwo, U nas mają wszystko z podatków wszydtkich Polaków (1)
- 22 11
-
2024-07-23 16:05
To zależy gdzie.
Np. we Francji, która jest krajem laickim, 90% budynków kościelnych, gdzie kult sprawuje KK należy do państwa i jest przez nie utrzymywane.
- 1 0
-
2024-07-23 09:52
Razi i w Polsce, i zagranicą. Naturalnie, o ile kościół jest czynną świątynią.
- 7 2
-
2024-07-23 07:09
Kasy poszło na ten kościół niebagatelnie dużo
Tylko niestety ale skręciła na finansowanie dworu proboszcza
- 35 18
-
2024-07-23 07:05
Dorzucamy się, w podatkach. Fundusz kościelny ci coś mówi? (22)
- 49 31
-
2024-07-23 10:15
Tobie nie mówi nic, służy za hasełko do okładania kościoła. (10)
W bieżącym roku w ramach FK przyznano łączną kwotę niespełna 2,3 mln zł (tak, miliona, nie miliarda), z czego w Gdańsku pieniądze otrzymali dominikanie na konserwację ołtarza (150 tys.).
W zeszłym roku łącznie przyznano na konserwację zabytków ok. 10,9 mln złotych, a pojedyncze dotacje to najczęściej kwoty z widełek 50-150 tys.
FK wW bieżącym roku w ramach FK przyznano łączną kwotę niespełna 2,3 mln zł (tak, miliona, nie miliarda), z czego w Gdańsku pieniądze otrzymali dominikanie na konserwację ołtarza (150 tys.).
W zeszłym roku łącznie przyznano na konserwację zabytków ok. 10,9 mln złotych, a pojedyncze dotacje to najczęściej kwoty z widełek 50-150 tys.
FK w skali kraju to ułamek tego, co sam Gdańsk przeznacza na rewitalizację. Jedno mieszkanie komunalne w Gdańsku remontuje się za średnio 100 tys. złotych.
W świetle tych faktów jest ktokolwiek, kto twierdzi, że FK zaspokaja potrzeby remontowo konserwacyjne budowli i dzieł sakralnych?- 6 13
-
2024-07-23 10:49
Nie masz pojęcia (4)
Co to jest fundusz kościelny. Na utrzymanie zabytków kasa jest z całkiem innej puli. Poza tym miasto finansuje również remonty.
- 18 3
-
2024-07-23 15:48
A miasto skąd ma? Z podatków od wszystkich a ja chce żeby moje podatki szły na NfZ czy na dofinansowanie bezpieczeństwa a nie kościół!!
- 2 0
-
2024-07-23 12:29
Napisz o tym do administratora rządowych stron MSWiA (2)
bo pod adresem (www gov pl web mswia fundusz-koscielny) masz dokładne wyliczenie, co i jakimi środkami dofinansowano w ramach dotacji na konserwację i remonty z FK. Zabytków sakralnych w Polsce jest ok. 34 tysięcy, z czego samych kościołów ponad 8,5 tysiąca.
- 0 1
-
2024-07-23 22:19
fundusz koscielny to jedno ale dotacje na zabytki to drugie. z funduszu koscielnego ida np ich pensje, dotacje na remont to glownie miasto i ministerstwo. czesto sa tez po pracach konsrwatorskich umieszczane tabliczki z informacja co kiedy bylo i kto inwestowal. Nie mnie oplata za wejscie do Brygidy to przesada kazdy powinien miec wybir czy placi czy nie
- 0 0
-
2024-07-23 15:49
A gdzie zakony religia cała administracja kościelna, przecież to my płacimy wsystko
- 0 0
-
2024-07-23 10:48
Fundusz koscielny za 2023r to 214mln pln nad którym nie ma żadnej kontroli. (4)
- 13 3
-
2024-07-23 12:14
to fundusz ubezpieczeń socjalnych księzy - tak ustalono w konkordacie (2)
- 7 2
-
2024-07-23 15:51
Niech sobie założą swoją kasę chorych tak jak rolnicy, maja majatki przedsiębiorstwa nawet wody termalne i baterie słoneczne winnice, stawy rybne
- 2 1
-
2024-07-23 14:32
A możemy postawić odpowiedzialnych za podpisanie konkordatu przed trybunałem stanu i w końcu go zerwać?
Umowa składa się z dwóch części. "Prawa kościoła" i "obowiązki państwa"...
- 1 0
-
2024-07-23 11:15
i wszystko dla jedrusia z krakowa
minister zero dostał ostrzeżenie, holicka z tw repu kicha tez ,ciekawe czy dalej będzie szczuła i pluła na legalną władze za kasę można się podlić ,co tam pamięć syna
- 5 7
-
2024-07-23 07:21
Na komunikację miejską też zrzucamy się w podatkach a nie jest darmowa (10)
- 43 9
-
2024-07-23 10:10
Na drogi, chodniki i ścieżki rowerowe też..
Ale to jest dla nas, nie dla katabasów w czarnych kieckach.
- 8 7
-
2024-07-23 08:08
Jak GAiT zacznie przytulać miliardy jak robi to episkopat, będziemy też przeciwko dopłatom do komunikacji... (8)
- 29 17
-
2024-07-23 09:41
Dzbaniewiec w skali kraju to prztule kilkadziesiąt miliardów ale lewak nawet nie roumie co bredzi jak zawsze (7)
- 8 10
-
2024-07-23 12:09
Cóż za piękne, pełne miłości do bliźniego słowa katolika herbu Rydzyk.
- 5 3
-
2024-07-23 10:15
(1)
A ty tylko obrażać potrafisz tłuku, Jak przychodzi do merytorycznej dyskusji to argumenty się szybko Ci kończą.
- 6 3
-
2024-07-23 13:04
Jak każdy PiSowiecki kaczolik, tylko jadem pluć potrafi.
- 3 2
-
2024-07-23 10:11
Jak to jest, że każdy prawak mieniący się prawdziwym patriotą, to zawsze analfabeta co dwóch zdań sklecić poprawnie nie potrafi? (3)
Was się powinno zamknąć w obozach i siłą pchać pod czaszkę piękny język polski.
- 4 7
-
2024-07-23 13:06
Taki język polski, (1)
jak osoba zwierzęca?
Ze słynnym dziełem Julianny Tuwim:
,,Osoba zsocjalizowana do męskich ról społecznych w kryzysie pigmentacji w Afryce mieszka"?- 0 1
-
2024-07-23 14:04
A kto niby każe mówić do siebie per "elektroluminescencjo", jak nie grubasy w purpurze?
- 1 0
-
2024-07-23 10:50
Nie każdy
A na przykład taki Suski albo Jaki??? A nie, to nie są dobre przykłady :)))
- 3 3
-
2024-07-23 07:08
Opinia wyróżniona
Opłata tylko od turystów (24)
Wierni nie powinni płacić
- 169 55
-
2024-07-23 21:20
opodatkować wiare (2)
Ludzie powinni płacić jakiś astronomiczny (conajmniej z 5%) podatek za zdeklarowanie się ze są wierzący. Nagle zrobi się
- 3 4
-
2024-07-24 20:51
Nagle zrobi się....?
Wypadałoby dokończyć. Taka to rozmowa.
- 0 0
-
2024-07-24 01:51
Wy też
Wy, ateiści, też jesteście wierzący, tylko o tym nie wiecie. Oczywiście wasza wiara jest całkowicie odwrotna do wiary chrześcijańskiej. Jak to naprawić? Czytajcie z dobrym nastawieniem Pismo Święte, Biblię, źródło prawdziwej wiary.
- 0 2
-
2024-07-23 09:54
A masz taką legitymację ?
- 11 6
-
2024-07-23 08:51
A wierni turyści ?
- 22 4
-
2024-07-23 08:38
A z czyich pieniędzy budynek i parafia się utrzyma ?
- 11 5
-
2024-07-23 08:22
tylko wierni powinni placic, skoro wierza w kosciol, niech go utrzymuja z wlasnych pieniedzy (4)
- 33 16
-
2024-07-23 08:30
Ja proponuję zrobić to inaczej. (3)
Obciąć zupełnie finansowanie z budżetu, opodatkować jak każdą inną firmę i niech sobie wtedy kościół do woli decyduje kto i za co ma płacić.
- 37 13
-
2024-07-23 09:54
(2)
O to, to,to. Każdy normalny człowiek ma takie zdanie.
- 15 7
-
2024-07-24 07:11
Tak, tak (1)
i teatry, i biblioteki, i muzea też niech utrzymują się same tylko z biletów. W końcu to co w nich jest do obejrzenia, interesuje tylko tych którzy tam przychodzą, prawda? Dlaczego wszyscy mamy się składać na dofinansowanie tych instytucji? I co, zaorane?
- 0 1
-
2024-07-26 15:33
Nie, tą inicjatywę również popieram. Zwłaszcza że spora część jest prywatna...
- 0 0
-
2024-07-23 07:30
(3)
A czy wierny turysta też musi płacić?
- 12 6
-
2024-07-23 08:05
(2)
W artykule jest wyraźnie napisane , że opłata przy wejściu jest dobrowolna . Idź tam i sprawdź jak nie wierzysz . Ręczę , że nikt Ciebie nie zatrzyma.
- 21 14
-
2024-07-23 15:44
Dobrowolna ofiara ok
ale gdyby była opłata za wstęp to jednak przesada
- 1 0
-
2024-07-23 09:53
W praktyce trochę inaczej to wygląda.
- 9 4
-
2024-07-23 07:27
No i nie płacą (2)
Udział w mszy świętej jest darmowy a gdy przychodzisz jako turysta zwiedzać, jak do muzeum, to płacisz jak za wejście do muzeum
- 29 10
-
2024-07-23 22:29
Jednak Kościół
To nie muzeum tylko miejsce modlitwy i to trzeba przede wszystkim mieć na względzie
- 0 0
-
2024-07-23 10:50
Dla wszystkich gdańszczan
Wstęp powinien być za darmo
- 8 4
-
2024-07-23 07:16
i dla tych kilku złotych okaże się, że nagle wszyscy wierzący :D
- 18 3
-
2024-07-23 07:17
Przecież wierni nie płacą (4)
Przychodzisz na nabożeństwo i potem możesz sobie oglądać ile chcesz bez oplaty
- 16 4
-
2024-07-23 10:06
Ale chodzi o tych co chcą tylko wejść na chwilę i się pomodlić, a nie chodzić i zwiedzać. Powinno być to bez problemu (i pobierania opłaty) takim osobom umożliwione. No ale jeśli tak nie jest, no to trudno trzeba się pójść pomodlić w innym kościele, a tych na Starówce i w jej okolicach przecież nie brakuje.
- 4 4
-
2024-07-23 08:52
(2)
a taca to nie opłata?
- 8 9
-
2024-07-23 10:55
Taca...
to ofiara dobrowolna a nie opłata.
- 2 6
-
2024-07-23 09:37
lewaku bezrozumny ja na tace daje wtedy kiedy mam kaprys
- 4 9
-
2024-07-23 07:48
Opinia wyróżniona
Zdegustowana (49)
Parę lat temu w krótkim czasie straciłam oboje dziadków.Brygida była ich parafią i tam też urządziliśmy pogrzeby. Tydzień później poszłam pomodlić się do symbolicznego dla mnie miejsca,niestety na wejściu pani powiedziała,że albo płacę albo nie wchodzę,na nic zdały się moje tłumaczenia,że nie przyszłam zwiedzać. Wyszłam i z nerwów się
Parę lat temu w krótkim czasie straciłam oboje dziadków.Brygida była ich parafią i tam też urządziliśmy pogrzeby. Tydzień później poszłam pomodlić się do symbolicznego dla mnie miejsca,niestety na wejściu pani powiedziała,że albo płacę albo nie wchodzę,na nic zdały się moje tłumaczenia,że nie przyszłam zwiedzać. Wyszłam i z nerwów się popłakałam.Nigdy wiecej nie odwiedziłam Brygidy.Chodzę do innych miejsc,bez dobrowolnych cegielek tam z chęcią wrzucam datki przy okazji odpalania świeczek,przygotowanych dla wiernych.Kosciol odsuwa od siebie ludzi ,swoją pycha i brakiem umiaru,niestety!
- 391 71
-
2024-07-24 15:04
Co by nie mówić o
prałacie Jankowskim ale jedno co jest pewne to to że przewraca się w grobie widząc co stało się z jego dziełem życia. Nigdy by na to nie zezwolił. Kochał przepych ale był otwarty dla ludzi.- 0 0
-
2024-07-23 17:50
Jezeli to prawda to zostalas zle potraktowana
A oso a ktora to zrobila popelnila grzech i przepraszam w jej imieniu. Nie poprzestawaj na tym bolesnym i niesprawiedliwym doswiadczeniu, nawe jesli jestes osoba niewierzaco nie powinna musieć placic za wejscie do Swiatyni Bożej, daj szanse
- 8 2
-
2024-07-23 14:44
Bluźnisz! (1)
- 1 27
-
2024-07-23 16:22
Bluźni? A paragon ewentualnie fakturę za wstęp dostanę????
- 18 0
-
2024-07-23 13:57
Znak czasów.
Niestety teraz za wszystko trzeba płacić, nic za darmo. Podatki, akcyzy, opłaty, rachunki, kredyty, co raz więcej ich. Parki krajobrazowe płatne, muzea ceny wyśrubowane, teraz kościoły, a to dopiero początek listy. Niedługo opodatkują lasy, jeziora, rzeki i nie wyjdziesz z domu bez płacenia. Żyjąc w Polsce czuję sie jak w sklepie. Jak przyjdzie wojna to czego tutaj bronić ?!? "Sklepu" ?
- 11 3
-
2024-07-23 13:37
Kosciol sam sobie strzela w kolano..bardzo mnie to cieszy... (1)
W szkolach lekcje religii są dla uczniów udręką i z niej rezygnują..teraz opłaty za wejscie do kościoła trzeba płacić jak do kina...Zwracam uwagę na FAKT, a mianowicie my wszyscy placimy podatki z ktorych cześć idzie na utrzymanie kosciola czyli to dodatkowa kasa, ktora nie jest opodatkowana...!!!!!
- 28 8
-
2024-07-23 17:08
w punkt
- 4 4
-
2024-07-23 11:10
Byla parafianka Brygidy (1)
Potwierdzam, dokladnie doswiadczylam podobnej sytuacji. Panie nie chciala wpusic na modlitwe bez oplaty.
- 30 5
-
2024-07-23 11:58
Klamczucha
- 3 34
-
2024-07-23 10:49
Bzdury. Napisane w artykule ze jak sie chcesz pomodlic to wchodzisz bez problemu, wiec nie wymyslaj kobieto historyjek.
- 10 52
-
2024-07-23 10:30
Kłamiesz kobieto żeby tylko w negatywnym świetle pokazać Kościół. (2)
Nugdy nie miałem problemu z tym że jak wchodziłem się pomodlić to ani grosza nie dawałem ale jak zwiedzałem z gośćmi to płaciłem i nie było problemu.
- 13 44
-
2024-07-23 14:16
Eee, no raczej nie płaci się. Byłem nie raz i nic nie wpłacałem.
- 3 4
-
2024-07-23 11:08
kłamie to ta podła instytucja od początku swojego istnienia.
- 34 7
-
2024-07-23 10:09
Współczują Pani takiej sytuacji, tak być nie powinno! Kiedyś opłata za wejście była też w Kościele Mariackim, ale jak ktoś chciał się tylko pomodlić to pani wpuszczała raczej bez problemu.
- 17 3
-
2024-07-23 10:04
I wtedy się obudziłaś (2)
Bo tam stał chlop cały czas. Dulkiewicz to znowu ty z twoimi 14 zastępcami tu smiecisz ?
- 11 34
-
2024-07-23 10:14
Kupić ci komplet znaków diakrytycznych PiSowiecki kundlu? (1)
- 15 16
-
2024-07-23 10:32
A ty jakim jesteś psem? Może POtarganym kundlem?
- 7 16
-
2024-07-23 09:36
Lewackie trole maja juz oplanowane w wymyslania klamliwych tkliwych historyjek!! Taka maja ideologie walki z kosciołem (6)
klamstwa oszczerstwa itp idealny przykład
- 12 40
-
2024-07-23 12:05
Niestety Brygida to bardzo specyficzne miejsce. I parcie na kasę nieprawdopodobne w porównaniu z innymi gdańskimi kościołami, robi zły PR kościołowi.
- 15 2
-
2024-07-23 10:35
Dokladnie! Najleosze jest to że oni w ogóle nie chodzą do kościoła i wcale nie dają na ofiarę a robią najwięcej hałasu. (4)
Takie z nich "tolerancyjne" lewackie chore z nienawiści oszolomy.
- 6 22
-
2024-07-23 11:42
Nie ma sprawy. Teraz z Twoich podatków będziemy sponsorować meczety, a Ty siedź cicho jak nie chodzisz. (3)
- 3 5
-
2024-07-23 13:06
Zdradzę ci mały sekret i to całkiem gratis. (2)
Meczety w Polsce są starsze niż ty, PiSowiecki kundlu.
- 4 3
-
2024-07-23 14:05
A jakoś imama w Maybachu nikt nie widział...
- 4 0
-
2024-07-23 13:21
Sekretów się nie zdradza.
Toś odkrył Amerykę.
- 0 0
-
2024-07-23 08:42
Ciebie jakos
Nie odsunal, placisz im tylko w innych parafiach
- 8 14
-
2024-07-23 08:42
Mam podobne wspomnienia z Brygidy. Od lat w niej juz nie bylam i nie planuje.
- 32 7
-
2024-07-23 08:36
W jaki inny sposób to zorganizować ? (7)
Ja pamiętam jak po zniszczeniach wojennych w tym kościele jeszcze wróble latały. Tylko dzięki parafianom i uporowi proboszczów świątynię odbudowano. Takie są realia. Właściciele domów jednorodzinnych wiedzą o czym piszę. Może jakiś pomysł typu karta mieszkańca ? Proponuję się nie obrażać tylko przyjść w niedzielę. Taca dobrowolna i nie trzeba wypominać ofiar za " świeczki"
- 14 12
-
2024-07-23 10:31
(3)
Kościół katolicki jest bogatą instytucją.
Zbiórka na ubogich? Ktoś zna kogoś kto dostał pomoc z kościoła?- 12 6
-
2024-07-23 10:48
Ja dostałam ale gdy zwróciłam się bezpośrednio (2)
z prośbą do nuncjatury i za pontyfikatu papieża Benedykta.
Jeśli chodzi o parafie, to tkwią mi w pamięci zamknięte na głucho drzwi kilku domów katechetycznych w parafii. W środku pusto, ciepło, wszelki dostatek. Na zewnątrz w mrozie bezdomni. Parafia jest pod wezwaniem.... Brata Alberta.- 8 4
-
2024-07-23 14:18
Takie teksty, to lepiej nie artykułować, bo może jeszcze w gardle stanąć
- 1 2
-
2024-07-23 13:25
Bzdury wypisujesz i sam o tym wiesz
Parafia to ludzie. Nuncjatura Apostolska ma mało wspólnego z parafią.
- 1 2
-
2024-07-23 09:42
Jeżeli jest brana opłata za wejście obcinamy całkowicie wszelkiej maści dofinansowania. Choćby na utrzymanie zabytków. I tyle w temacie.
- 11 7
-
2024-07-23 09:30
...hahaha.... (1)
....propaganda jak za stalina , były owacje na stojąco od zgromadzonego aktywu ?
- 5 15
-
2024-07-23 09:43
Tak,tak Wania. Jak tam się pracuje w zamtuzie Putina? Ile razy dziennie musisz świadczyć usługi?
- 8 4
-
2024-07-23 08:27
Czyli chcesz powiedziec (8)
Że wolalalas nie pomodlić się za dziadków niż zapłacić kilka groszy? Musialalas ich strasznie kochać
- 14 66
-
2024-07-23 09:44
No to obcinamy całkowicie wszelkiej maści dofinansowania. I jest sprawiedliwe
- 8 4
-
2024-07-23 08:32
Bez łaski. Ksiądz nie jest nikomu do modlitwy potrzebny. (6)
A w tych czasach wręcz przeszkadza, głosząc herezje niezgodne z nauką Chrystusa.
- 35 12
-
2024-07-23 10:38
Widać jak jesteś wierzący skoro uważasz że kapłan jest niepotrzebny. Żałosna metoryka. Zaraz napiszesz że po co się modlić (2)
Ale jak spotkasz muzułmanina to mu pakec prosto trzymasz żeby pokazać jaki tolerancyjny jesteś.
- 1 12
-
2024-07-23 11:50
Cóż, inteligencją to Ty nie grzeszysz.
Jak spotkam Chrześcijanina, też będzie miał mój szacunek.
Co innego, kiedy spotkam księdza, który robi z wiary moich przodków pośmiewisko.- 4 1
-
2024-07-23 11:44
Heh, kościółkowi potrafią tylko islamem straszyć...
Tymczasem to nie działa, bo niczym się Wasze religie nie różnią.
W obu banda kłamców wypacza słowa proroków, żeby być u władzy i wyłudzać pieniądze.- 7 1
-
2024-07-23 09:33
(2)
Możesz pomodlić sie w takim razie w domu, po co ta spina?
- 3 11
-
2024-07-24 08:29
"Możesz pomodlić sie w takim razie w domu, po co ta spina?"
No właśnie zamieńmy kościoły w muzea a modlić się można w domu. A czarodziei wysłać Hogwardu.
- 1 0
-
2024-07-23 11:45
Nie byłoby spiny, gdyby nie miliardy z naszych podatków, które te kościoły kosztują.
- 7 0
-
2024-07-23 08:21
Nie kłam. To nie jest gazetka wybiórcza. (4)
- 17 42
-
2024-07-23 13:08
Mówię tylko prawdę, jak Rachoń w TV Rubleklika..
A nie, sorry.. on tylko skomle o wpłaty od widzów, od kiedy im kurek z milionami złotych za reklamy Spółek Skarbu Państwa zakręcili..
- 4 1
-
2024-07-23 08:36
(1)
Trollu kobieta nie kłamie! Tak było przez jakiś czas w Brygidzie! Nie chcąc płacić , bo nie wiem na co idą moje pieniądze wycofałem się z kościoła.
- 32 9
-
2024-07-23 11:57
Kłamie jak z nut.
- 1 6
-
2024-07-23 08:23
Niestety to prawda
Sam tego doświadczyłem tylko nie w tym kontekście
- 21 12
-
2024-07-23 08:23
pozne zrozumienie, lepiej jednak pozno niz wcale
- 4 6
Wszystkie opinie
-
2024-07-23 07:01
(18)
To kpina,najbogatsza instytucja świata i ciągle zdziera.Ja kościół omijam szerokim łukiem,z naukami Chrystusa nie ma on nic wspólnego.Do tego zamiatanie wiadomo czego pod dywan.Wiarę mam w sobie.
- 71 65
-
2024-07-23 07:04
A Amazon? xD (11)
Bredzisz. Jest 99% księży, którzy robią świetną robotę ale ty wolisz opierać się na tym 1% żeby pod kautezę pasowało.
- 18 13
-
2024-07-23 07:12
Ja znam tylko ks Kaczkowskiego (5)
Ryba psuje się od głowy , czyli papieża
- 14 11
-
2024-07-23 07:21
Johnny to był porządny chłop - taka perełka która wypłynęła z szamba :))))))))))))))))))))) (1)
Czuć siarkę ? :))))))))))))))))))))))))))))))
- 11 9
-
2024-07-23 08:20
A ty z tymi swoimi poglądami z szamba wprd na wschód.
- 5 11
-
2024-07-23 08:23
(2)
Czyli jesteś ograniczony umysłowo. Znasz tylko Kaczkowskiego i to co Ci TVN przekarze
- 8 8
-
2024-07-23 08:51
Naucz się poprawnie pisać
przekazał, przekaże
- 5 1
-
2024-07-23 10:15
A tobie co Rachoń w TV Rubleklika przekazał?
- 7 4
-
2024-07-23 08:14
Tak samo jak 99% imamów, więc należy przyjmować imigrantów z otwartymi rękami. (2)
- 2 7
-
2024-07-23 08:49
Widać wpływ temperatury na twoje zwoje. (1)
- 5 1
-
2024-07-23 08:56
To jest ta chrześcijańska miłość?
- 2 6
-
2024-07-23 08:28
robia swietna robote w szerzeniu ciemnoty i lupieniu z pieniedzy tych, ktorzy uwierzyli w zycie wieTRZne po smierci
- 6 7
-
2024-07-23 08:58
i właśnie przez ten 1 % są takie cyrki, ksiądz bierze za cegiełkęa potem można go spotkać w bodedze albo innych tego typu miejscach, wiem bo jestem tam stałym bywalcem i widziałem nie raz nie dwa.
- 4 3
-
2024-07-23 08:07
W Polsce jest bardzo duży procent katolików
wielokrotnie się przekonałam, pisząc prawdę o tej zkostnialej instytucji.Najlepiej
gdyby wprowadzono podatek od tych ludzi i dopiero było by wiadomo kto jest kim.
Polacy to głupi naród, łączą wiarę z kościołem. Księża to biznesmeni i łupia swoje owce z kasy.Ale kto zabroni im wydawać swoje pieniądze na kosciol.- 11 8
-
2024-07-23 08:22
(2)
Udostępnij swoje mieszkanie do zwiedzania za darmo jako obiekt największego i**oty Trójmiasta pl.
- 5 12
-
2024-07-23 08:39
Mieszkanie to nie kościół! To moja oaza! Idio.o!!!!!
- 7 2
-
2024-07-23 08:41
mieszkanie kupiłam a kosciol został wybudowany za
pieniądze wiernych.
- 11 1
-
2024-07-23 08:37
W sedno!!
- 3 2
-
2024-07-23 10:27
Żaden z wierzących nie robi problemu że płaci za zwiedzanie i daje ofiarę na utrzymanie. Tylko że najwięcej hałasu robią ci
Wy niewierzący to jesteście tolerancyjni za granicą a już jak wchodzicie do meczetu czy kościoła protestanckiego ogołoconego z wyposażenia to gadacie: nie ma problemu trzeba zapłacić bo to na utrzymanie. Bo to nie wypada. Hipokryci lewaccy.
- 3 3
-
2024-07-23 07:03
Żadnych opłat, Żadnych pieniędzy (13)
Rząd dobrze mówił, że trzeba opiłować katolików
- 56 69
-
2024-07-23 07:22
Jaka piękna tolerancyjna i inkluzywna wypowiedź... (7)
- 20 7
-
2024-07-23 08:54
A gdzie tu brak tolerancji? (6)
Nikt nie zabrania katolikom praktykować swojej wiary.
Niech tylko przestaną nas okradać.- 7 10
-
2024-07-23 09:59
Na Invitro idzie kilka razy więcej kasy niż na fundusz kościelny (wszystkich religii nie tylko KK)... (5)
...ale o tym jakoś nie wspomnisz że osoby przeciwne invitro mogą tak jak ty czuć się okradane? KK na spokojnie sobie poradzi bez tego funduszu - zlikwidujmy go ale zlikwidujmy również darmowe Invitro.
- 8 5
-
2024-07-23 10:16
Moje podatki pójdą na invitro, twoje na katabasów w czarnych kieckach. Gdzie widzisz problem? (1)
- 4 8
-
2024-07-23 10:23
Inkluzywności ciąg dalszy...
- 5 1
-
2024-07-23 11:03
Na kosciol idzie rocznie 3 mld (2)
To gdzie to porównujesz z wydatkami na zdrowie
- 2 3
-
2024-07-23 11:38
Pomyliłeś z Uśmiechniętym TVP - ale tam za chwilę będą już 4 mld? (1)
Fundusz Kościelny 200 mln, Invitro ponad 500 mln
- 2 1
-
2024-07-23 11:58
Z In Vitro mamy nowych podatników.
Z funduszu kościelnego - darmozjadów.
- 3 3
-
2024-07-23 07:59
To nie rząd tak powiedział , tylko ten zagorzały wróg Kościoła - Nitras.
- 8 7
-
2024-07-23 08:10
No co ty! Wincyj kasy wincyj! (1)
Sukiennikom zawsze mało
- 8 9
-
2024-07-23 08:41
Za dużo słoneczka, przygrzało...
- 3 5
-
2024-07-23 10:00
No i ....pukajcie
a będzie wam otworzone. Jajcarz z nich.
- 2 3
-
2024-07-23 10:01
Niech katolicy utrzymują
To szemrane watykańskie towarzystwo.Ich sprawa,ale proszę o jasną deklarację a nie jakieś krętactwa.
- 6 5
-
2024-07-23 07:03
Na ołtarz, na ubogich, na energię (3)
Na rezydencję na emeryturę nikt nie widział a stoi
- 47 21
-
2024-07-23 08:43
Ale zeby nie bylo - to "dobrowolne cegielki" :)
- 4 2
-
2024-07-23 09:26
(1)
Żaden zwykły proboszcz nie postawi sobie rezydencji. Ale myślenie boli, każdy myli biskupów-biznesmenów ze zwykłymi księżmi, którzy często kasy mają niewiele. Rozwarstwienie majątkowe w kościele jest ogromne, ci z góry nie kwapią się do tego, by wspomagać finansowo zwykłe parafie.
- 6 6
-
2024-07-23 11:30
tak tak
Jankowski - słynny pokutnik żyjący w ubóstwie
- 5 1