• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie

Arnold Szymczewski
22 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Elektryczne hulajnogi w przestrzeni publicznej to dziś bardzo częsty widok. Elektryczne hulajnogi w przestrzeni publicznej to dziś bardzo częsty widok.

Czy firmy wypożyczające elektryczne hulajnogi w Trójmieście powinny się rozliczać z miastami za wykorzystywanie przestrzeni publicznej do prowadzenia działalności gospodarczej? - Niestety, samo pozostawienie urządzeń transportu osobistego (UTO) na chodniku, trawniku itp. nie może być podstawą do podejmowania jakichkolwiek działań wobec tych jednośladów, ich kierowców czy też firm, które to wypożyczają - mówi Tomasz Wawrzonek, z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.



Kilka dni temu Urząd Miejski w Gdańsku opublikował spot reklamowy promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg w przestrzeni publicznej.

Czy miasta powinny pobierać opłaty od firm wynajmujących hulajnogi elektryczne za prowadzenie działalności w przestrzeni publicznej?

- Obserwowaliśmy problem od kilku miesięcy. Zastanawialiśmy się, jak przekazać mieszkańcom Gdańska, że niewłaściwie zaparkowana hulajnoga stanowi zagrożenie dla każdego uczestnika ruchu drogowego. Doszliśmy do wniosku, że stworzenie zabawnego spotu umożliwi nam dotarcie z przekazem do jak największego grona odbiorców - mówił Marek Bonisławski, dyrektor Biura Prezydenta Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W Trójmieście elektryczne hulajnogi zadebiutowały w maju br. Dziś firm zajmujących się wynajmem hulajnóg jest co najmniej kilka, a ich flota liczy kilkaset sztuk. Nie dziwi więc fakt, że coraz częściej nie tylko pomagają, ale także uprzykrzają życie mieszkańcom Trójmiasta.

Elektrycznych hulajnóg jest tak dużo, że nasi czytelnicy zastanawiają się, czy miasto nie powinno pobierać opłat za wykorzystywanie przestrzeni publicznej do prowadzenia działalności gospodarczej. Rzeczywiście miałoby to sens, ale w tym przypadku nie ma prawnych uregulowań.

- Co innego jest w przypadku, kiedy mamy do czynienia ze straganem w przestrzeni publicznej, w którym ktoś prowadzi działalność, a co innego jest, kiedy mówimy o elektrycznych hulajnogach na wynajem. Nie ma przepisów, które prawnie pozwalałyby nam na pobieranie opłat od firm, które takie hulajnogi wynajmują. Gdyby były one ładowane w stacjach dokujących, które zajmowałyby przestrzeń publiczną, wtedy moglibyśmy pobierać takie opłaty - mówi Tomasz Wawrzonek, z GZDiZ. - W tym przypadku jest to analogiczne, jak w przypadku pojazdów, które funkcjonują prowadząc działalność zarobkową na drogach publicznych. Kary należałoby w takiej sytuacji nakładać kierowców lub podejmować działania wobec pojazdów, które naruszają przepisy.
Czy elektryczne hulajnogi ustawiane są na środku chodnika przez pracowników firm? Nie możemy tego potwierdzić, jednak wielu czytelników w artykule Czy spot skłoni do prawidłowego parkowania hulajnóg? twierdziło, że tak właśnie się dzieje.

Moim zdaniem hulajnogi nie stoją tak przypadkowo. Wynajmujący chce, aby jego produkt był jak najbardziej widoczny. Najlepiej to zrobić stawiając hulajnogę w poprzek chodnika. Przecież te pojazdy muszą być jakoś serwisowane. Nie wierzę, że praktycznie każdy użytkownik zostawi hulajnogę w taki sposób. Dodatkowo, idąc ul. Hallera nad morze, widziałem trzy stojące obok siebie hulajnogi. Nie muszę chyba pisać, jak były ustawione? Nie jedna za drugą zaraz przy krawędzi tylko w poprzek chodnika, jedna obok drugiej. - pisał jeden z czytelników.

Projekt zmian w prawie dotyczącym urządzeń transportu osobistego (UTO)



Pod koniec lipca złożony został przez ministerstwo infrastruktury projekt ustawy, który ma regulować poruszanie się m.in. hulajnogami elektrycznymi.

Do najciekawszych i najbardziej istotnych zmian możemy zaliczyć zapisy dotyczące poruszania się hulajnogą elektryczną po ścieżce rowerowej. Druga w kolejności będzie jezdnia drogi, o ile ograniczenie prędkości na niej nie będzie wyższe niż 30 km/h. Korzystanie z chodnika będzie możliwe tylko wówczas, gdy kierujący nie będzie miał do dyspozycji drogi dla rowerów lub odpowiedniej jezdni (do 30 km/h), a szerokość drogi dla pieszych będzie wynosiła co najmniej 2 m. Hulajnogi nie będą mogły przekraczać 25 km/h, a ich użytkownicy będą mogli się nimi poruszać jedynie za okazaniem karty rowerowej.

- Obecnie dostajemy sporadyczne sygnały o pozostawieniu hulajnogi (ale także np. roweru) w miejscu uniemożliwiającym przemieszczanie się innych użytkowników drogi. Niemniej jednak należy się spodziewać, że wraz ze zwiększaniem się liczby prywatnych i wypożyczanych hulajnóg (urządzeń transportu osobistego) ten problem będzie narastał. Wprowadzono definicję UTO (niestety w mojej ocenie obarczonej znaczną wadą), a także wskazano, że zabrania się pozostawienia na drodze, przystanku albo innym miejscu przeznaczonym do ruchu roweru, jeżeli utrudnia to ruch lub zagraża bezpieczeństwu tego ruchu. Uważam, że to krok w dobrym kierunku - kończy Tomasz Wawrzonek

Miejsca

Opinie (202) ponad 20 zablokowanych

  • No brawo, pisałem o tym prawie rok temu. (14)

    Traktować hulajnogi na chodnikach jak stojące reklamy (tzw. potykacze) i pobierać stosowne opłaty, jednocześnie wymagając ustawiania ich w miejscach nieutrudniających ruchu pieszego i rowerowego. Każdy właściciel knajpy, sklepu czy prowadzący inną działalność, a korzystający z miejsca na chodniku musi się do tego stosować.

    • 195 19

    • Może zajęcie pasa drogowego? (3)

      Jakoś zająć cudzą działkę urzędnicy potrafią

      • 9 6

      • (2)

        działkę z dwoma wieżami kulawego dewelopera łapówkarza

        • 12 9

        • Chodziło o działki dla deweloperów i darmowe mieszkania w niewiadomej liczbie

          • 6 1

        • Kiedy Adam...

          ... Pozdrowi brata

          • 1 1

    • Najlepsza to jest reklama Polski na stronie PFN, zdjęcie czeskiej Pragi za 20mln USD o_O (4)

      • 10 1

      • No i śmiej się! (3)

        A teraz ja z Ciebie.
        Zdjęcie zostało umieszczone z premedytacją w dniu 1. kwietnia, czyli w prima aprilis. Ale jak widać nie wszyscy załapali tę prostą grę słów i zbieżność nazw.
        Gratuluję więc poczucia humoru.

        Co mniej rzetelni dziennikarze (powinieniem napisać dzbannikarze) świadomie wycinali ze screenów dane czasowe.

        • 4 10

        • winny się tłumaczy

          • 7 3

        • Tak pelikanie, napewno jest jak mówisz. (1)

          • 2 1

          • Na pewno.

            • 0 1

    • Hulajnogi im przeszkadzaja ale blachosmrody na trawnikach i chodnikach juz nie? (1)

      • 1 14

      • Prezesiku firmy pasożytniczej, wykup od miasta kilkaset mikrodzialek i magazynuj tam swoje środki trwałe. Tak to jesteś pijawką żerującą na tkance miasta.

        • 5 3

    • (2)

      czyli jak zostawisz swoją hulajnogę przed sklepem tez będziesz musial zaplacic. Zawiść i głupota ludzka nie znaja granic.

      • 2 5

      • ale sklepy mają swoje parkingi i stojaki. w czym problem prezesiku? (1)

        • 5 2

        • nie wszystkie. Nie tylko sklepy. Za siedzenie na ławce tez pownienies placic, bo zajmujesz pas drogowy.

          • 2 1

  • (6)

    Jak ja chcę wystawić koziołka na chodnik, to jest zajęcie chodnika i opłata, więc za stawianie skuterów i hulajnog też powinni płacić.

    • 176 10

    • Koziołka? (1)

      A w jakim celu?

      • 3 6

      • wypasu chyba

        • 4 1

    • Jedyne co powinni płacić

      to mandaty za zaśmiecanie. Przecież każda bezpańska rzecz na środku chodnika jest sprzątana przez służby komunalne i wywożona na Szadółki - dlaczego hulajnogi mają stanowić wyjątek? Przecież nie brakuje miejsc, gdzie można je parkować tak aby nikomu nie przeszkadzały - jak przeszkadzają to na śmietnik i niech się właściciel martwi a nie ja.

      • 17 3

    • Ale Ty nie jesteś niemcem, który prowadzi tu byznes, Ty jesteś polak, którego trzeba skubać.

      • 6 2

    • bo na twoim koziolu nie da sie jezdzic i sluzy on jedynie tobie

      • 0 2

    • Pomysł

      Wystaw hulajnogę, a na niej reklamę ;)

      • 0 0

  • Stop hejt dla hulajnóg ! (28)

    Kiedy w koncu skończy sie ta pełna nienawisci i chyba tez nie zrozumienia nagina na hulajnogi? Przecież pozwalają na elastyczne poruszanie sie po mieście bez zatruwania go spalinami przy jednoczesnym zaangażowaniu fizycznym kierowcy. Oczywiscie i jak zawsze w kazdym kraju, nie tylko w Polsce, należy je właściwie używać. Musi nastąpić edukacja. Powinny byc wprowadzone przepisy ograniczające poruszanie sie hulajnoga z napędem po chodnikach lub wprowadzić współoznaczenia. Materialnym trendem bedzie tzw. Ekonomia współdzielenia. Tak musi byc, szczegolnie w miastach. Zatem moze lepiej zastanowić sie jak mądrze wdrożyć nowe rozważanie a nie hejtować nowe rodem tata z Kurdów.

    • 57 219

    • powiem ci kiedy się skończy (5)

      jak te graty znikną z naszych ulic.

      • 40 16

      • (4)

        Bo Ty tak chcesz?

        • 16 16

        • bo on tak chce.... i ja tak chcę..... i 4/5 Społeczeństwa sie tego domaga !!! (3)

          bo te hulajnogi porozstawiane na bezczela na środku drogi normalnie wk - rwiają !!!
          no bo niby czemu nie może być z nimi tak w 'docking-station' jak z - mevo?

          • 17 5

          • Do hulajnóg masz pretensje (2)

            czy do tych co je tak stawiają? Tak jak jest wychowane społeczeństwo to i taki jest porządek na ulicach, to widać po autach parkowanych gdzie popadnie aby tylko uniknąć opłaty, po śmieciach walających się po lasach i wielu tym podobnych.

            • 20 3

            • za tak bezczelne parkowanie odpowiada Właściciel-Operator

              On i tylko On... jego hulajnogi jego problem
              i to On powinien dostać zalew grzywien i mandatów idący w setkitysięcy zł

              • 5 3

            • Nie byłoby opłat, to nikt by tak nie robił.

              • 0 0

    • (6)

      Zgoda ale warto też podnosić kwestie problematyczne czyli ryzyko obrażeń, czy bardzo duży ślad węglowy i ekologiczny porównywalny z samochodami osobowymi.
      To nie jest żadne remedium dla transportu w mieście a jedynie zamiana jednych problemów na inne, niekoniecznie mniejsze.

      • 24 7

      • (1)

        Powróćmy do koni i dorożek, to było najbardziej eko. Taka wasza logika.

        • 9 19

        • Puk, puk rozumku gdzie jesteś?

          • 5 3

      • Ślad węglowy hulajnóg elektrycznych jest wyższy niż komunikacji miejskiej (2)

        ale niższy niż samochodów osobowych. Bądźmy rzetelni.

        • 9 4

        • jeszcze dopisz, że autobusy nie niszczą dróg i nie generują korków

          tylko dlaczego te przystanki się rozpadają co chwila ;-) a za autobusem zawsze koras...

          • 4 6

        • Niekoniecznie jeżeli uwzględnisz bardzo krótką żywotność sprzętu.

          • 2 1

      • ślad to tylko pozostał po twoim obumarłym mózgu :)

        • 3 0

    • problem polega na tym

      że ktoś wymyślił coś nie zastanawiając się w jaki sposób będzie to użytkowane. Brak wydzielonych miejsc, gdzie taką hulajnogę można zostawić skutkuje tym, że ludzie zostawiają je gdzie popadnie. A co gdyby nie było parkingów dla mevo i co 10m stałby na środku chodnika rower? Gdyby to był czyjść prywatny rower to właściciel by się zastanowił czy jak postawi go na środku to ktoś go nie kopnie/uszkodzi/wrzuci do rzeki, a jak wypożyczony to wuj z tym. Innym problemem jest również brak przestrzeni do użytkowania tych hulajnóg. Za szybka na chodnik, a za wolna na jezdnie

      • 26 1

    • w UK nielegalne i nie ma problemu

      • 14 4

    • Prosta odpowiedź - samochodoza

      • 6 6

    • Oddychaj;)

      Nie zauważam 'naginy na hulajnogi', ale irytację na niewłaściwie ich użytkowanie (czyt. brak kultury i wyobraźni użytkowników) czy zbyt ostentacyjne eksponowanie (np. na środku/w poprzek chodnika) przez firmy.
      To jednak nie to samo.

      • 27 1

    • Co to są Kurdy? (1)

      Słownictwo masz marsjańskie.

      • 3 1

      • Ty klingonskie..

        • 0 0

    • "Przecież pozwalają na elastyczne poruszanie sie po mieście "

      kilku ludkom pomagają, większości przeszkadzają; opłata i wyznaczone miejsca albo do śmietnika

      • 14 1

    • "Ekonomia współdzielenia" czyli likwidacja własności prywatnej.

      Plany Karola Marksa realizowane są przez dzisiejszych neomarksistów pukają do naszych drzwi.

      • 12 3

    • Ekologia hahaha (1)

      Hulajnogi zasilane prądem , prąd jest z elektrowni węglowej , węgiel się spala i z tego jest dym, a jeszcze pamiętajmy o zużytych akumulatorach

      • 18 2

      • A akumulatory z Chin...

        • 10 0

    • " poruszanie sie po mieście bez zatruwania go spalinami" (1)

      serwis do nich jeździ czym ? Bo jak autem to już trują ;-)

      • 10 0

      • Was to już wszystko truje..

        • 1 0

    • Skończy się jak będą ustawiane na poboczach a nie na środku chodnika czy drogi rowerowej.

      • 3 0

    • Nie o to chodzi

      Nikt tutaj nie hejtuje hulajnóg jako środka do przemieszczania się... Chodzi głównie o d**ilny trend tarasowania w poprzek chodników dla pieszych. Za każdym razem muszę albo wchodzić na drogę rowerową, żeby ominąć ten złom na chodniku, albo deptać trawnik. Po prostu szlag trafia człowieka.

      • 11 0

    • Lobby?

      Pieknie napisane ile dostales a powiedz ile ta bateria sie rozklada

      • 0 0

  • Mało (7)

    Mało tego. Te coś na powinny mieć przegląd techniczny i oc

    • 107 18

    • przegląd powinien być (1)

      bo stan techniczny i wygląd hulajnóg jest zatrważający

      • 11 0

      • i trójkąt, apteczkę i gaśnicę!

        • 2 0

    • Zapomniałeś o gaśnicy. (1)

      A karta rowerowa dla użytkowników hulajnóg w sytuacji, gdzie karta rowerowa nie jest potrzebna użytkownikom rowerów jest kuriozalna.

      • 10 2

      • Wymaganie karty rowerowej chroni cię jako pieszego, rowerzystę albo kierowcę przed sytuacja, w której wjeżdża w ciebie z impetem 7letni bombelek, który nie zna przepisów i średnio ogarnia, jak to w ogóle działa

        • 3 2

    • Przesada. (1)

      A tobie powinni co miesiąc robić kolonoskopię.

      • 9 4

      • A ty świntuszku, tylko jedno w głowie.

        • 2 3

    • kolejny przykład chwalenia sie głupotą buraków z blachosmrodów moze jeszce testyzderzeniowe ?

      • 2 7

  • Nie da się (3)

    • 18 3

    • (1)

      Na dobrą sprawę prywatne samochody zajmują bez porównania więcej publicznej przestrzeni a rabanu nie ma...

      • 5 13

      • bo gdańszczanin jest przyspawany do swojego samochodu

        • 3 5

    • KMN czerpal inspiracje z gdanskiego urzedu

      Jw

      • 2 3

  • Wprowadzic pozwolenie (6)

    Hulajnogi traktować jak pozostawiony rower w przestrzeni publicznej i odwozic na złom. Na świecie są już setki przykładów jak rozwiązano problem. Krótko mówiąc w porównaniu z samochodami to żaden kłopot jednak jak ktoś nie potrafi rządzić miastem to nawet takiej prostej sprawy nie rozwiąże.

    • 104 12

    • (1)

      pampers by potrafił, tak pięknie szczeka gdy prezes wyda komende "daj głos"

      • 5 6

      • Idź się pokłoń...

        ... Waginie na patyku.

        • 1 0

    • Zgadzam się (1)

      Wręcz proponuję wykazanie daleko idącej konsekwencji - samochody pozostawione w przestrzeni publicznej poza wyznaczonymi miejscami parkingowymi także wywóźmy na złom.

      • 7 4

      • Wszystkich wyrzućmy na złom

        • 1 1

    • DZgadzam sie pod warunkiem buraki ze bedą odwozic na złom te wszystkie blachosmrody z chodników :) (1)

      • 0 1

      • Rowerowa nowomowa w natarciu, co, kalesoniarze?

        • 0 0

  • Propozycja (12)

    Proponuję, aby każdą hulajnogę, która tarasuje przejście przestawiać w inne miejsce, najlepiej mało widoczne.
    Jeśli będzie to robić większość z nas, to jestem przekonany, że skończy się problem.

    • 75 10

    • problem w tym (5)

      że one nie chcą tak łatwo jechać bez odblokowania i jeszcze piszczą.
      Chcesz dobrze, a ludzie patrzą na ciebie jak na złodzieja.

      • 10 3

      • Przecież ja jedną ręką rzucam taką hulajnogą na dziesięć metrów albo dalej (2)

        jak z rozbiegu. Nie róbcie z ludzi kalek.

        • 10 1

        • ty to niezły jesteś

          • 6 0

        • Ma racje...jak ostatnia taka p***balem to ponad 10 metrow leciala i piszczalq

          • 0 0

      • (1)

        Chodzi o przestawienie kilka metrów dalej, a nie na drugi koniec miasta.

        • 5 0

        • znaczy do rowu w krzaki ... za barierke

          ale tak aby nikt nie mógł z niej skorzystać

          • 2 0

    • (1)

      Ok, jutro zamiast do roboty idę z rana przestawiać hulajnogi.

      • 9 2

      • Flesh mobbing można zrobić

        • 2 0

    • Zgadzam się (3)

      Sam przestawiłem 3 hulajnogi ze ścieżki rowerowej Gdańsk-Pruszcz do koryta Raduni. Tam nikomu nie przeszkadzały.

      • 20 2

      • Elektryczne hulajnogi wodne, to jest to - śmigniesz Motławą, kanałem raduni ominiesz korki, super sprawa!

        • 9 0

      • (1)

        Ha ha jestes kozak ge he ja w krzacziey wrzucam i na np.dachy garazy

        • 0 0

        • A ja je tylko podpalam i wyginam kierownicę.

          • 0 0

  • hulajnoga (5)

    Stoją na chodnikach byle jak na środku, wkurza mnie to jako przechodnia,

    • 109 8

    • moim zdaniem celowo są tak ustawiane - taka nachalna reklama. (3)

      To jakbyś szedł z torbami po schodach, a ktoś by ci położył na nich drzwi od windy, żeby uświadomić, że w twoim bloku też powinniście sobie windę zbudować.

      • 12 3

      • A moim zdaniem wynika to z wisimitostwa użytkowników, którzy nijak nie są zobowiązani.. (2)

        .. odstawiać te hulajnogi w wyznaczonych do tego miejscach.

        • 2 6

        • (1)

          Tylko, że bardzo często hulajnogi stoją w miejscach które nie wyglądają jak koniec podróży. Raczej jak zachętą do wypożyczenia

          • 12 0

          • Osoby ładujące hulajnogi rozstawiają je tam - mają miejsca im lepsze (gorsze) tym chyba więcej punktów mają.

            • 3 0

    • T zawsze możesz ja kopnąć i będzie tylko leżała.

      • 0 0

  • Spot reklamowy (1)

    Spot reklamowy czyli znów pieniądze wyrzucone w bloto.
    Nie w tym kraju. W tym kraju tylko kary i to kary rzędu kilkuset złotych są w stanie czegokolwiek nauczyć ten naród.
    Niestety ten naród wymaga trzymania krótko za m.... I krótkiej smyczy

    • 50 7

    • Ament

      • 1 0

  • Miasto powinno zbierać źle zaparkowane hulajnogi i naliczać kary przy ich odbieraniu przez firmę. (7)

    • 110 4

    • Tak robią w Warszawie (2)

      I co? Kary są droższe i nikt tych hulajnóg nie odbiera, oni wolą kupić nowe hulajnogi

      • 1 4

      • Zbierać codziennie każdą źle zaparkowaną i naliczać kary za przechowywanie.

        A na poczet kar zbierać wszystkie. Zobaczymy czy nadążą dostarczać nowe.
        Dodatkowo Straż Miejska powinna się przyczaić na samochody serwisujące te hulajnogi. I kontrola i obserwować czy dobrze parkują, uprzkrzać życie na maksa. Gwarantuję że w końcu da się wywalić ć ten złom z miasta.

        • 14 3

      • no i dobrze, można robić aukcje używanych

        • 5 1

    • Miasto powinno zabierac kazdego zle zaparkowanego blachosmroda i naliczac kary! (3)

      • 4 3

      • źle zaparkowane oczywiście tak

        • 0 0

      • Miasto to nie potrafi...

        ... "zaopiekować" się pordzewiałym szrotem, mimo, że ma taki obowiązek.

        • 3 0

      • Tak samo rowry, rowry za szybko jadące, na złom.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane