Fakty i opinie

stat

Opóźnia się budowa zaplecza dla pendolino w Gdyni

Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni.
Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

W wrześniu 2014 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na budowę zaplecza technicznego dla pociągów pendolino w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Szkopuł w tym, że nikt nie był zainteresowany realizacją tej inwestycji. Teraz nie ma pewności, czy takie zaplecze w ogóle powstanie. Na jego projekt wydano 700 tys. zł.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

tak, nawet jeżdżę nim regularnie

4%

tak, ale korzystam z połączenia okazjonalnie

10%

nie, ale z pewnością wybiorę się nim w podróż

53%

nie, wolę inne środki lokomocji

33%
14 grudnia na tory z Gdyni do Warszawy wyjechał pierwszy skład pociągu pendolino serii ED-250. Od czasu uruchomienia nowego połączenia, pociągami tego typu przejechało ok. 150 tys. osób, co daje 50-procentowe obłożenie na każdy z nowych składów. W sumie do dyspozycji pasażerów z Trójmiasta w ciągu dnia jest pięć pociągów do Warszawy, z czego cztery z nich jadą dalej - do Krakowa.

Problem w tym, że pociąg pendolino wciąż nie ma zapewnionej infrastruktury umożliwiającej "nocowanie" składu w Trójmieście. PKP Intercity jeszcze nie uruchomiło na swoim terenie w Gdyni odpowiedniego zaplecza, gdzie można by serwisować składy po podróży - sprzątać, uzupełniać płyny eksploatacyjne, czy też zaopatrzyć wagon restauracyjny Wars.

Jak na razie Intercity serwisuje składy pendolino w Trójmieście na zapleczu innego przewoźnika.

- Do czasu przygotowania docelowej stacji dla składów Express InterCity Premium w Gdyni, pociągi są przygotowywane do drogi na zapleczu trójmiejskiej SKM-ki. Oznacza to, że pociągi są tam m.in. sprzątane, wodowane, zaopatrywane we wsad gastronomiczny - wyjaśnia Beata Czemerajda z biura prasowego spółki PKP Intercity.

Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni.
Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni. fot. Maciej Kosycarz/KFP
Nadmieńmy, że głównym centrum serwisowym, w którym wszystkie pociągi przechodzą obowiązkowe przeglądy techniczne, są diagnozowane i gdzie naprawiane są ewentualne usterki - znajduje się w Warszawie.

Na projekt przebudowy stacji końcowej w Grabówku do tej pory wydano ponad 700 tys. Po tym, jak nikt nie był zainteresowany udziałem w pierwszym przetargu na budowę, nie ma pewności, czy zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Może się więc okazać, że pendolino na terenach SKM zagości na dłużej.

- Rozważamy różne opcje. Sprawdzamy, która z nich będzie najefektywniejsza - mówi Czemerajda.

Na stacji postojowej przewidziano przygotowanie odgrodzonego zaplecza - trzech bocznic, przy których pojawią się urządzenia do serwisowania pendolino. W sumie do zbudowania jest półtora kilometra pojedynczego toru i kilkanaście rozjazdów. Dodatkowo ma się tam pojawić system sterowania ruchem kolejowym.

W tym celu należy rozebrać część istniejącej infrastruktury przy lokomotywowniach PKP Intercity. Podkreślmy, że inwestycja nie obejmuje wyburzenia unikatowej wieży służącej w czasach świetności parowozów do napełniania węglem, nawadniania i odpopielania ówczesnych lokomotyw. Obiekt znajduje się tuż przy ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (146) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.