• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnia się budowa zaplecza dla pendolino w Gdyni

Maciej Naskręt
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni. Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni.

W wrześniu 2014 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na budowę zaplecza technicznego dla pociągów pendolino w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Szkopuł w tym, że nikt nie był zainteresowany realizacją tej inwestycji. Teraz nie ma pewności, czy takie zaplecze w ogóle powstanie. Na jego projekt wydano 700 tys. zł.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

14 grudnia na tory z Gdyni do Warszawy wyjechał pierwszy skład pociągu pendolino serii ED-250. Od czasu uruchomienia nowego połączenia, pociągami tego typu przejechało ok. 150 tys. osób, co daje 50-procentowe obłożenie na każdy z nowych składów. W sumie do dyspozycji pasażerów z Trójmiasta w ciągu dnia jest pięć pociągów do Warszawy, z czego cztery z nich jadą dalej - do Krakowa.

Problem w tym, że pociąg pendolino wciąż nie ma zapewnionej infrastruktury umożliwiającej "nocowanie" składu w Trójmieście. PKP Intercity jeszcze nie uruchomiło na swoim terenie w Gdyni odpowiedniego zaplecza, gdzie można by serwisować składy po podróży - sprzątać, uzupełniać płyny eksploatacyjne, czy też zaopatrzyć wagon restauracyjny Wars.

Jak na razie Intercity serwisuje składy pendolino w Trójmieście na zapleczu innego przewoźnika.

- Do czasu przygotowania docelowej stacji dla składów Express InterCity Premium w Gdyni, pociągi są przygotowywane do drogi na zapleczu trójmiejskiej SKM-ki. Oznacza to, że pociągi są tam m.in. sprzątane, wodowane, zaopatrywane we wsad gastronomiczny - wyjaśnia Beata Czemerajda z biura prasowego spółki PKP Intercity.

Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni. Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni.
Nadmieńmy, że głównym centrum serwisowym, w którym wszystkie pociągi przechodzą obowiązkowe przeglądy techniczne, są diagnozowane i gdzie naprawiane są ewentualne usterki - znajduje się w Warszawie.

Na projekt przebudowy stacji końcowej w Grabówku do tej pory wydano ponad 700 tys. Po tym, jak nikt nie był zainteresowany udziałem w pierwszym przetargu na budowę, nie ma pewności, czy zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Może się więc okazać, że pendolino na terenach SKM zagości na dłużej.

- Rozważamy różne opcje. Sprawdzamy, która z nich będzie najefektywniejsza - mówi Czemerajda.

Na stacji postojowej przewidziano przygotowanie odgrodzonego zaplecza - trzech bocznic, przy których pojawią się urządzenia do serwisowania pendolino. W sumie do zbudowania jest półtora kilometra pojedynczego toru i kilkanaście rozjazdów. Dodatkowo ma się tam pojawić system sterowania ruchem kolejowym.

W tym celu należy rozebrać część istniejącej infrastruktury przy lokomotywowniach PKP Intercity. Podkreślmy, że inwestycja nie obejmuje wyburzenia unikatowej wieży służącej w czasach świetności parowozów do napełniania węglem, nawadniania i odpopielania ówczesnych lokomotyw. Obiekt znajduje się tuż przy ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Słownik

    Panowie redaktorzy - na Grabówku, na Leszczynkach, na Dąbrówce nie w Grabówku, w Leszczynkach, w Dąbrówce

    • 1 0

  • ...... (1)

    ...pociągi są tam...wodowane...Ej redaktory - a poza tym wszyscy zdrowi?...

    • 1 1

    • chodziło pewnie o napełnianie wodą kibli umywalek itd

      • 2 0

  • Problem by nie istniał, gdyby PKP nie podzielono na 1001 idiotycznych firm. Każda z własnym kierownictwem, administracją (1)

    budynkami, INFRASTRUKTURĄ techniczną..... W NORMALNYM kraju kolej powinna pozostawać pod JEDNYM, JEDYNYM kierownictwem najlepiej JEDNOOSOBOWYM !!! Wtedy bazę SKM wystarczyło by rozbudować i byłoby i szybciej i taniej.....Bo kolej jest jak ARMIA. Ma być JEDNO dowództwo !!! I JEDEN CEL (w wojsku i na kolei wykonać ZADANIE). Zadaniem kolei jest przewieźć jak największą ilość ludzi (oczywiście tam, gdzie ludzie chcą, a nie tam gdzie kolej chce ich wozić...). Proste, prawda ? Szkoda tylko,że polityką zajmują się tylko idioci. I komedianci...

    • 6 0

    • UK, USA to nienormalne kraje? Jeden zarząd to był w ministerstwie kolei w Chinach, poczytaj o korupcji tamże.

      • 0 0

  • Kiedyś było jedno PKP i nie było mowy o obiektach "innego przewoźnika".No tak ale gdzie by dziś pracowali prezesi firmy odpowiedzialnej za zegary na dworcach albo prezesi firmy od drzwi wejściowych na dworzec.Podział PKP to był największy wał 20 wieku.

    • 5 0

  • Te 700 mln PRZEŻARTE, poTRACONE, a winnych NIE MA!!! Pewnie z n o w u na

    łapówki się rozeszły...A ta "ciamarajda" dalej 'zarządza' jak widać!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane