- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (369 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (213 opinii)
- 3 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (79 opinii)
- 4 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (294 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (163 opinie)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (39 opinii)
Orłowo: na plaży kładka, otoczenie bez zmian
90 tys. zł kosztowała 33-metrowa kładka na prowadząca od chodnika w Orłowie w kierunku morza . Ma przez cały rok służyć rodzicom z wózkami i niepełnosprawnym. Na więcej zmian tego lata w okolicy się nie zanosi, choć mieszkańcy wciąż dopytują co dalej z ul. Orłowską .
Trzeci taki pomost
To dopiero trzecia taka kładka w Gdyni. Pozostałe dwie znajdują się na śródmiejskiej plaży: jedna umożliwia m.in. dojście do placu zabaw i dalej do mariny, a druga zejście z bulwaru przy popularnych rybkach i podziwianie morza z bliższej niż betonowy falochron perspektywy.
Urzędnicy zapewniają, że myślą nad tym, by było ich jeszcze więcej.
- Jak pokazuje praktyka, chętnie korzystają z niej osoby poruszające się na wózkach, matki, które bez problemu mogą wjechać wózkiem na plażę, a także rowerzyści, którzy nie muszą prowadzić swojego jednośladu po piasku - wyjaśnia Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. osób niepełnosprawnych.
Kładka jest wykonana z materiału hanit powstającego z wtórnych tworzyw sztucznych (kompozytu polietylenu i polipropylenu), dzięki czemu jest odporna na warunki atmosferyczne to pierwszy od kilku lat nowy element infrastruktury w okolicy. Wciąż aktualne pozostają plany całkowitego przebudowania dolnego odcinka ul. Orłowskiej, w słoneczne dni zastawionej przez kierowców samochodami, niewiele robiących sobie z pouczeń i znaków zakazu, których respektowania mają pilnować strażnicy miejscy.
Pytanie o zmiany powraca wraz z nadejściem cieplejszych dni, kiedy Orłowo jest oblegane przez turystów, ale także i mieszkańców. Na biurka urzędników w zeszłym roku trafiła dokumentacja projektowa, wskazująca kierunki, w jakich zmiany na ulicy na odcinku od przystani rybackiej mogłyby podążać.
Zmiany na papierze
W projekcie główną rolę pełni strefa współdzielona dla zmotoryzowanych, pieszych i rowerzystów, co oznaczałoby likwidację krawężników. Są też nowe zejścia na plażę m.in. dla rowerzystów, niepełnosprawnych i matek z dziećmi. Na samym końcu zaplanowano plac rekreacyjny, gdzie będą mogły stanąć np. foodtrucki, natomiast na dojściu do niego siedziska, ławki. Całości miałaby dopełniać nowa zieleń.
Miasto zapłaciło za dokumentację projektową dla zmian w Orłowie 122 tys. zł, a więc więcej niż za kładkę.
Gdy w grudniu zaprezentowaliśmy efekty prac, nie brakowało pochlebnych głosów wśród czytelników. W ankiecie blisko 60 proc. głosujących wyraziło aprobatę dla zmian. Urzędnicy szybko zaczęli tonować euforię, podkreślając, że najpierw muszą zostać przeprowadzone konsultacje, a sam projekt musi być jeszcze dokładnie przeanalizowany.
- Na pewno w konsultacjach wezmą udział mieszkańcy Orłowa. Do dyskusji włączy się też miejski konserwator zabytków - informował Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni.
Po kilku miesiącach już wiadomo, że żadnych konsultacji - z przedstawicielami mieszkańców, a także radnymi Orłowa - na razie nie było.
- Nikt z nami nie rozmawiał jeszcze na ten temat - ucina Henryk Wiszniowski z Rady Dzielnicy Orłowo, która o tym, że miasto przygotowuje się do poważnych zmian, dowiedziała się po fakcie.
Łączny koszt wykonania kładki - wraz z jej projektem - wynosił 90.191,87 zł brutto. Koszt przygotowania dokumentacji wyniósł 11.070,00 zł brutto, natomiast koszt zejścia to 79.121,87 zł brutto.
Powodem wybrania takiego, a nie innego materiału są korzyści wynikające z trwałości. Jest odporny na działanie warunków atmosferycznych, w tym słonej wody morskiej, piasku plażowego czy wiatru. Dzięki temu odpadają koszty regularnej konserwacji, jak w przypadku drewna. Za tym idą bardzo niskie koszty utrzymania kładki w ciągu kilkunastu najbliższych lat.
Dodatkowo, elementy są łatwe do montażu i demontażu, bez ryzyka trwałych uszkodzeń. Umożliwi to na przykład demontaż kładki na okres zimy, w czasie występowania najtrudniejszych warunków atmosferycznych, w tym sztormów. W przypadku drewna, taka operacja jest niemożliwa.
Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni
Miejsca
Opinie (154)
-
2016-05-12 09:12
200 tysięcy?
i co? gdzie odpowiedzialność urzędnicza? dziennikarzu, proszę drążyć temat bo to są nasze pieniądze!
- 5 0
-
2016-05-12 06:22
Jakie miasto
Takie inwestycje. Nikt nie powiedział że miś ma być tani...
- 3 0
-
2016-05-11 20:31
Czy Pan Patryk
Prosiłbym aby Pan doprowadził do tego aby sprawę doprowadzić do końca i zmobilizować UM do pisemnej odpowiedzi na ww zarzuty i zapytania
- 5 0
-
2016-05-10 16:36
jaki to koszt???? (16)
powinno chyba byc 9 tys.?
- 200 14
-
2016-05-10 19:15
Przecież to jest istne złodziejstwo. 212 000 zł za kładkę? Gdzie jest ku**a prokurator? (2)
Przecież to idzie z pieniędzy Gdynian. Zrobić natychmiast kontrolę NIK w UM czy nie ma innych takich wałków
- 41 8
-
2016-05-11 09:27
czytaj ze zrozumieniem chłopie! (1)
projekt dotyczy całej strefy, której częścia zaledwie jest ta kładka.
- 8 1
-
2016-05-11 20:23
I co wynikło z tego projektu skoro zrobili tylko kładkę?
Ano tyle, że projektant sobie zarobił..
- 2 0
-
2016-05-11 12:22
Dobrze, że z kostki bauma (2)
tego nie wykonali. Koszt 90000zł porażający:(
- 3 0
-
2016-05-11 12:27
Nie znacie się na tym a komentujecie :) (1)
Żal.
- 1 1
-
2016-05-11 13:26
My to jednak biedni jesteśmy.
Dwóch zarabiających średnie dochody musiałoby swój roczny zarobek oddać i to w wersji brutto, by zafundować sobie podest z desek przez plażę. Tanio to się nie wydaje, a już na pewno niewielu byłoby na to stać. To niekoniecznie jest zarzut wobec miasta, a jedynie próba określenia siły nabywczej Polaków.
Ciekawe ile kosztowałoby dla porównania pokrycie deskami elewacji domu (w sumie domku) o powierzchni 100 m2. Takie dość często można spotkać w niektórych częściach Polski w zależności od tradycji lokalnych (np. Podlasie). Przyjmuję dla uproszczenia cztery ściany o długości 10 m i wysokości 3 m, co daje 120 m2. Czy takie wykończenie domu musiałoby przekraczać 100 tys. zł?
Wg moich szacunków opartych na załączonej fotografii powierzchnia pomostu zawiera się między 60 a 90 m2 (33m dł. * 2-3m szer.)- 0 0
-
2016-05-10 22:55
(4)
O ile nie dziwie się cenie samej 33 metrowej kładce ( bo takie kładki i pomosty kładzie się z drewna egzotycznego (odporne na warunki morskie) lapacho, ipe itd. gdzie cena za metr kwadratowy cienkich desek podłogowych wynosi koło 500-600 zł a tu z pewnością są grubsze, plus jakieś tam listewki boczne i praca ekipy montażowej) o tyle dziwię się cenie za projekt - przecież to prosta kładka......tu uciekły pieniądze. Czyżby zanajomi z biura projektowego zarobili?
- 14 6
-
2016-05-11 00:31
(1)
Przestań bajki pociskać.
Nikt nie kładzie w miejscach publicznych drewna po kilkaset zł za m2.
Tego typu kładek jest pełno od Stogów po Sopot, zarówno stawianych przez miasto jak i przy prywatnych knajpach i w najlepszym przypadku jest to modrzew i wiąz na legary. Cena poniżej 100 zł za m2 za deskę ryflowaną. Tutaj wyszło prawie 3 tys. zł za m2!- 16 3
-
2016-05-11 13:00
nie za m2 a za metr bieżący
za m2 wyszłoby około 1000 zł. Chyba że doliczyć koszt projektu.
- 0 0
-
2016-05-10 23:46
klituś bajduś
- 1 0
-
2016-05-10 23:03
Jedno i drugie wygląda na gruby wałek no ale ten projekt zdecydowanie większy
- 16 1
-
2016-05-10 18:55
Przecież tym powinna się zając prokuratura (3)
Jak można wydać ponad 200 tysięcy na 30 metrową kładkę z desek ?(90 tysięcy kładka +122tysiące projekt)
Szczurek do dymisji- 61 6
-
2016-05-11 08:49
czytaj ze zrozumieniem
projekt dotyczy przebudowy całej strefy a nie kładki
- 7 0
-
2016-05-10 19:00
zatrudnię cię przy liczeniu prowokatorów z KOD (1)
W art. kwota 90 tys. u Ciebie 200 tys. - liczyłeś metodą mikrobiologiczną alg właściwych?
- 9 44
-
2016-05-10 19:11
Widzę, że kolega ma problemy z matmą ( lub z czyt. ze zrozumieniem)
dobrze napisał, że ponad 200k zł. Projekt + koszt budowy.
- 40 5
-
2016-05-10 17:27
To ta przełomowa inwestycja Szczurka. Warto było na ciebie głosować.
- 28 8
-
2016-05-11 20:19
W końcu mogę pochwalić redaktora Szczerbę, że pisze jak jest a nie tak jak kiedyś artykuły pochwalne wyglądające
jak laurki sponsorowane przez miasto. Gdynia zasługuje na obiektywną krytykę rządów Szczurka
- 2 1
-
2016-05-11 14:15
Kładka z materiału hanit to inwestycja na długie lata. (1)
Kładka została wykonana z materiału który wytrzyma przez długie lata. Państwo komentujący i wyliczający cenę pomostu z drewna są śmieszni. Nie biorą pod uwagę ze kładka nie będzie wymagała konserwacji ani nie zostanie zniszczona po sezonie dwóch jak drewno. Ale najlepiej wycenić najtańszy materiał i komentować wybór miasta który jest inwestycją w przyszłość.
- 5 5
-
2016-05-11 20:15
Że ten materiał z surowców wtórnych niby taki drogi? Nie ośmieszaj się Basiu
- 3 1
-
2016-05-10 16:58
Orłowo miejsce mające w sobie coś (4)
magicznego. Brak tłumów jak w Sopocie czy w Brzeźnie na molo. W tle klify, które można podziwiać popijając kawę.
- 50 7
-
2016-05-11 17:32
Zoopot
przy Orłowie to niemiecka wiocha !!!!!!!
- 0 0
-
2016-05-10 17:32
(1)
Tylko takie zapuszczone, takie gdyńskie.
- 8 15
-
2016-05-11 09:49
Akurat plaża w Orłowie jest ok. Reszta Gdyni to rzeczywiście zapuszczona na życzenie mieszkańców dziura.
- 2 1
-
2016-05-10 18:34
bzdura
jeszcze 10 lat temu to faktycznie nie było tłumów, a teraz jest tragedia... zjeżdżają się ludziska i parkują we wszystkich uliczkach, trawnikach , bo na parkingu brak miejsc. smutne
- 18 0
-
2016-05-11 16:32
Kładka jest wykonana z materiału hanit powstającego z wtórnych tworzyw sztucznych (kompozytu polietylenu i polipropylenu), dzięki czemu jest odporna na warunki atmosferyczne to pierwszy od kilku lat nowy element infrastruktury w okolicy.
czy treść artykułu się przypadkiem nie zmieniła?- 3 1
-
2016-05-10 16:59
kilka lat temu budowalem pomost nad jeziorem (15)
łączna długość wyniosła 17 metrów. deski zabezpieczone, rusztowanie stalowe.
koszt rusztowania (malowana stal) - 6700zl
koszt desek surowych w tartaku - 4000zł
koszt robocizny (3 ludzi, 1 tydzień pracy) - 3000zł
koszt materiałów roboczych w tym lakierów - ok 1000zł
łącznie: niespełna 15000zł.
biorąc pod uwagę brak rusztowania i dwukrotnie większa długość, koszt tej kładki nie powinien przekraczać 15 tysięcy.
gdzie jest pozostałe 75k? czy to są jakies jaja z ludzi? taką kładkę możzna wykonać w każdym kaszubskim warsztacie stolarskim!!! nic dziwnego ze nie ma kasy na parkingi, pewnie kosztowałby by miliard. czy moze to jest kladka spelniajaca wysrubowane normy unijne i posiadajaca certyfikat bezpiecznej kładki WHO?- 230 12
-
2016-05-11 14:06
zapomniano dodać ilu urzędasów zrobiło sobie tarasy w swoich nieruchomościach...
- 2 1
-
2016-05-11 12:31
Puklarz
90 tysi to cena samej kładki, zapomniałeś jeszcze o projekcie, który kosztował ponad 100we :))
Ja również mam duży żal do włodarzy, powierzchownie wszystko jest pięknie ale jeśli już masz jakiś konkretny problem czy coś do załatwienia w prezydium to dopiero się dostrzega tą biurokrację i inny wymiar rzeczywistości jaki tam panuje. Brak kompetencji i chęci, najlepiej odesłać na stronę internetową abyś sam szukał i głowił się nad wyszukaniem, wypełnieniem odpowiedniego formularza, gdzie pokój aż pęka w szwach od pracowników.- 4 1
-
2016-05-11 12:25
A zarobiłeś coś na tym, czy pracowałeś dla siebie?
Słupy nierdzewne z płótnem były? Gwarancja na minimum 3 lata? Projekt całego zagospodarowania przestrzeni w tym miejscu?
Skoro jesteś taki świetny to dlaczego nie wystartowałeś w tym przetargu?- 2 3
-
2016-05-11 10:22
Kladka z drewna kontra kompozyt
Moze i Twoja kladka z drewna kosztowalaby 15 tys a ile kosztowala by konserwcaja jej? Na plazy drewniane kladki sa do wymiany po 1 sezonie (popatrz jak wyglada elewacja zatoki sztuki albo hotelu mera w Sopocie) Pozniej policz koszt kompozytu i ponownie wypisz kosztorys.
- 4 6
-
2016-05-10 17:03
(2)
Właśnie to jest Polska :)
Tutaj pieniądze bawią się w chowanego :)- 36 4
-
2016-05-11 09:51
Polska normalnieje. Gdynia jest jeszcze głęboko w latach 90. XX w.
- 5 3
-
2016-05-10 18:50
To jest Gdynia Szczurka :)
- 28 3
-
2016-05-11 07:27
Jeszcze zamysł konstruktora uniemożliwiający wymiatanie piasku, bez błędny! No i ciemny kolor nagrzewający się do 60-70 stopni w pełnym słońcu, to jest to!
- 10 0
-
2016-05-11 07:25
To jest wkładka, która nie jednemu chlebem i solą posypała
- 1 1
-
2016-05-10 19:51
jeszcze nie doliczyles 122 000 zł jakie wydali na projekt (2)
- 24 2
-
2016-05-10 20:25
(1)
Jak to dobrze, że wszystko tak zaplanowane. Jakby studentom ostatniego roku architektury pozwolili w ramach stażu zrobić taki projekt to pewnie było by zagrożenie budowlane... Innego powodu nie widzę.
- 14 2
-
2016-05-10 21:55
Przecież to pierwszy lepszy uczeń w tartaku by zrobił za darmo jak by od nich deski kupili
- 18 2
-
2016-05-10 18:52
Precz kaszubskim warsztatom.
- 6 12
-
2016-05-10 17:34
(1)
Było przecięcie wstęgi i wystawny obiad dla gość. Myślisz, że ośmiornice są za darmo :)))?
- 32 3
-
2016-05-10 18:51
Tu "rządzi" Samorządność Wojciecha Szczurka..
- 20 3
-
2016-05-11 10:00
EDW (2)
90.000 / 33 = 2780 zł metr to prawie jak za metr mieszkania w nowym budownictwie szczurek się nie liczy z kasą miasta na pewno jakiś szczuro d*pas dostał to zlecenie tak się wydaje miejskie pieniądze
- 10 3
-
2016-05-11 11:13
Coś ci się porąbało (1)
powierzchnia tego czegoś to nie 33 mkw tylko 33x4-5 ( szerokości) plus jakieś boki czyli ponad 200 mkw.
- 1 2
-
2016-05-11 13:29
Tobie też się porąbało, kładka ma szerokość 2,2 m czyli 72 m2 plus dwa boki po 10 m2 każdy, całość ma poniżej 100 m2.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.