- 1 Majaland: znamy termin otwarcia i cennik (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (524 opinie)
- 3 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (89 opinii)
- 4 Był senator skazany na więzienie (324 opinie)
- 5 Mała uliczka, duży problem (243 opinie)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (143 opinie)
Orłowo: na plaży kładka, otoczenie bez zmian
90 tys. zł kosztowała 33-metrowa kładka na prowadząca od chodnika w Orłowie w kierunku morza . Ma przez cały rok służyć rodzicom z wózkami i niepełnosprawnym. Na więcej zmian tego lata w okolicy się nie zanosi, choć mieszkańcy wciąż dopytują co dalej z ul. Orłowską .
Trzeci taki pomost
To dopiero trzecia taka kładka w Gdyni. Pozostałe dwie znajdują się na śródmiejskiej plaży: jedna umożliwia m.in. dojście do placu zabaw i dalej do mariny, a druga zejście z bulwaru przy popularnych rybkach i podziwianie morza z bliższej niż betonowy falochron perspektywy.
Urzędnicy zapewniają, że myślą nad tym, by było ich jeszcze więcej.
- Jak pokazuje praktyka, chętnie korzystają z niej osoby poruszające się na wózkach, matki, które bez problemu mogą wjechać wózkiem na plażę, a także rowerzyści, którzy nie muszą prowadzić swojego jednośladu po piasku - wyjaśnia Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. osób niepełnosprawnych.
Kładka jest wykonana z materiału hanit powstającego z wtórnych tworzyw sztucznych (kompozytu polietylenu i polipropylenu), dzięki czemu jest odporna na warunki atmosferyczne to pierwszy od kilku lat nowy element infrastruktury w okolicy. Wciąż aktualne pozostają plany całkowitego przebudowania dolnego odcinka ul. Orłowskiej, w słoneczne dni zastawionej przez kierowców samochodami, niewiele robiących sobie z pouczeń i znaków zakazu, których respektowania mają pilnować strażnicy miejscy.
Pytanie o zmiany powraca wraz z nadejściem cieplejszych dni, kiedy Orłowo jest oblegane przez turystów, ale także i mieszkańców. Na biurka urzędników w zeszłym roku trafiła dokumentacja projektowa, wskazująca kierunki, w jakich zmiany na ulicy na odcinku od przystani rybackiej mogłyby podążać.
Zmiany na papierze
W projekcie główną rolę pełni strefa współdzielona dla zmotoryzowanych, pieszych i rowerzystów, co oznaczałoby likwidację krawężników. Są też nowe zejścia na plażę m.in. dla rowerzystów, niepełnosprawnych i matek z dziećmi. Na samym końcu zaplanowano plac rekreacyjny, gdzie będą mogły stanąć np. foodtrucki, natomiast na dojściu do niego siedziska, ławki. Całości miałaby dopełniać nowa zieleń.
Miasto zapłaciło za dokumentację projektową dla zmian w Orłowie 122 tys. zł, a więc więcej niż za kładkę.
Gdy w grudniu zaprezentowaliśmy efekty prac, nie brakowało pochlebnych głosów wśród czytelników. W ankiecie blisko 60 proc. głosujących wyraziło aprobatę dla zmian. Urzędnicy szybko zaczęli tonować euforię, podkreślając, że najpierw muszą zostać przeprowadzone konsultacje, a sam projekt musi być jeszcze dokładnie przeanalizowany.
- Na pewno w konsultacjach wezmą udział mieszkańcy Orłowa. Do dyskusji włączy się też miejski konserwator zabytków - informował Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni.
Po kilku miesiącach już wiadomo, że żadnych konsultacji - z przedstawicielami mieszkańców, a także radnymi Orłowa - na razie nie było.
- Nikt z nami nie rozmawiał jeszcze na ten temat - ucina Henryk Wiszniowski z Rady Dzielnicy Orłowo, która o tym, że miasto przygotowuje się do poważnych zmian, dowiedziała się po fakcie.
Łączny koszt wykonania kładki - wraz z jej projektem - wynosił 90.191,87 zł brutto. Koszt przygotowania dokumentacji wyniósł 11.070,00 zł brutto, natomiast koszt zejścia to 79.121,87 zł brutto.
Powodem wybrania takiego, a nie innego materiału są korzyści wynikające z trwałości. Jest odporny na działanie warunków atmosferycznych, w tym słonej wody morskiej, piasku plażowego czy wiatru. Dzięki temu odpadają koszty regularnej konserwacji, jak w przypadku drewna. Za tym idą bardzo niskie koszty utrzymania kładki w ciągu kilkunastu najbliższych lat.
Dodatkowo, elementy są łatwe do montażu i demontażu, bez ryzyka trwałych uszkodzeń. Umożliwi to na przykład demontaż kładki na okres zimy, w czasie występowania najtrudniejszych warunków atmosferycznych, w tym sztormów. W przypadku drewna, taka operacja jest niemożliwa.
Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni
Miejsca
Opinie (154)
-
2016-05-11 11:55
Jak ktoś chciał być bliżej morza, nawet z dwoma wózkami,
to szedł na molo i tyle w temacie.
Następna słomiana inwestycja.- 5 2
-
2016-05-11 12:07
90 tysi za deski i 122 tysie za projekt? Prawie że dom można wybudować.
- 4 3
-
2016-05-11 14:15
Kładka z materiału hanit to inwestycja na długie lata. (1)
Kładka została wykonana z materiału który wytrzyma przez długie lata. Państwo komentujący i wyliczający cenę pomostu z drewna są śmieszni. Nie biorą pod uwagę ze kładka nie będzie wymagała konserwacji ani nie zostanie zniszczona po sezonie dwóch jak drewno. Ale najlepiej wycenić najtańszy materiał i komentować wybór miasta który jest inwestycją w przyszłość.
- 5 5
-
2016-05-11 20:15
Że ten materiał z surowców wtórnych niby taki drogi? Nie ośmieszaj się Basiu
- 3 1
-
2016-05-11 16:32
Kładka jest wykonana z materiału hanit powstającego z wtórnych tworzyw sztucznych (kompozytu polietylenu i polipropylenu), dzięki czemu jest odporna na warunki atmosferyczne to pierwszy od kilku lat nowy element infrastruktury w okolicy.
czy treść artykułu się przypadkiem nie zmieniła?- 3 1
-
2016-05-11 20:19
W końcu mogę pochwalić redaktora Szczerbę, że pisze jak jest a nie tak jak kiedyś artykuły pochwalne wyglądające
jak laurki sponsorowane przez miasto. Gdynia zasługuje na obiektywną krytykę rządów Szczurka
- 2 1
-
2016-05-11 20:31
Czy Pan Patryk
Prosiłbym aby Pan doprowadził do tego aby sprawę doprowadzić do końca i zmobilizować UM do pisemnej odpowiedzi na ww zarzuty i zapytania
- 5 0
-
2016-05-12 06:22
Jakie miasto
Takie inwestycje. Nikt nie powiedział że miś ma być tani...
- 3 0
-
2016-05-12 09:12
200 tysięcy?
i co? gdzie odpowiedzialność urzędnicza? dziennikarzu, proszę drążyć temat bo to są nasze pieniądze!
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.