• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku. Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku.

Jest propozycja usprawnienia przejazdu przez ul. Podmiejską w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska dla rowerzystów korzystających z drogi technicznej na wale Kanału Raduni. Pojawiłoby się tam przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów oraz lustra dla kierowców. Rowerzyści są "za", ale pomysł nie podoba się kierowcom.



Podoba ci się pomysł zmian w ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku?

Od roku rowerzyści mogą poruszać się nowym chodnikiem technicznym wzdłuż Kanału Raduni. Został on zbudowany w ramach remontu koryta. Choć nie jest to klasyczna droga rowerowa, bo dopuszcza się na niej też ruch pieszych, rowerzystów łatwo tam spotkać. Czują się tam bezpieczniej, niż jadąc z i do centrum Gdańska ruchliwym Traktem św. Wojciecha.

Problem w tym, że po drodze wspomniany chodnik przecina ul. Podmiejską - ruchliwą ulicę, która łączy m.in. Orunię Górną z Orunią i dalej z centrum miasta. W ciągu godziny potrafi przejechać tam prawie 3 tys. samochodów. Niektórzy rowerzyści na to nie zważają i przejeżdżają przez jezdnię, jakby była częścią drogi rowerowej. Tymczasem pierwszeństwo mają tam samochody, które rowerzyści powinni przepuścić albo dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych i tamtędy przeprowadzić rower.

Na drodze bywa więc niebezpiecznie. Często kierowcy są zmuszeni do gwałtownego hamowania. Wszystko przez ograniczoną widoczność. Problem jako pierwsi opisaliśmy już przed rokiem.

Rowerzyści: będzie tam bezpieczniej

Może się to jednak zmienić. Gdańska Kampania Rowerowa zgłosiła do Budżetu Obywatelskiego na przyszły rok projekt poprawy bezpieczeństwa, który obejmuje m.in. szereg przebudów na istniejącej infrastrukturze rowerowej. Projekt wygrał prawybory (w kategorii - projekty ogólnomiejskie) - głosowanie miało miejsce podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego 14 czerwca 2015 r.

Jednym z usprawnień ujętych w projekcie ma być wytyczenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego na konfliktowym skrzyżowaniu.

- Rowerzyści i tak tamtędy mogą jeździć, nic nowego nie wprowadzamy. Chcemy jednak poprawić tam ich bezpieczeństwo. Oprócz wymalowanych znaków poziomych chcemy ustawić także lustra, które poprawią widoczność wszystkim, którzy tam się poruszają - mówi Michał Błaut z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Ma także pojawić się znak ustąp pierwszeństwa przejazdu do rowerzystów.

Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku. Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku.
Kierowcy niezadowoleni

Mieszkańcy zgodnie twierdzą, że niewątpliwie na wale Kanału Raduni w przecięciu drogi na wysokości ul. Podmiejskiej potrzebne jest zastosowanie rozwiązania, które zwiększy bezpieczeństwo. Pamiętajmy jednak, że wał Kanału Raduni nie jest drogą rowerową, a pierwszeństwo na wale mają piesi. Poza tym osoby jadące z centrum, w tym kierowcy autobusów, nie mają szans zauważyć w porę rowerzysty tamtędy przejeżdżającego.

- Jeżdżę tamtędy codziennie. Nie ma dnia, by sprzed kół mojego lub męża samochodu nie uciekał tam w ostatniej chwili rowerzysta. Jeśli pomysł proponowany w budżecie obywatelskim wejdzie w życie, będzie tam ogromna liczba potrąceń - mówi pani Wioleta, mieszkania Oruni, którą spotkaliśmy podczas wykonywania zdjęć.
- Problem będą mieli nie tylko ci, którzy jadą w stronę Oruni Górnej od strony Gdańska, ale także Pruszcza Gdańskiego, a proponowane lustra niczego nie załatwią - dodaje mieszkanka, jakby zapominając, że jeśli powstanie tam przejazd rowerowy, to rowerzyści będą mieć pierwszeństwo.
Do czasu wprowadzenia konkretnych rozwiązań rowerzystom i kierowcom we wspomnianym miejscu zalecamy szczególną ostrożność i korzystanie z zasady ograniczonego zaufania podczas jazdy.

Opinie (547) 3 zablokowane

  • A co z drogą rowerową wzdłuż ul. Długie Ogrody na wysokosci ul. Łąkowej? (11)

    Przecież to masakra dla pieszych. Proszę o interwencje. Dziękuje.

    • 55 13

    • (4)

      daj spokój kogo interesują piesi? na pierwszym miejscu rowery, na drugim rowery a potem auta i potem nic

      • 26 13

      • (2)

        zrobienie przejścia dla pieszych w tym miejscu NIC nie zmieni w ruchu samochodowym...
        piesi/rowerzyści I TAK będą musieli się zatrzymać przed przejściem...

        dodatkowo jadąc w dół 50m dalej są światła, w górę ~300m również...

        każdy kto twierdzi, że zmiana cokolwiek pogorszy zmotoryzowanym jest niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim....
        znaczy jak widać, jakieś 50% ludzi :)

        • 5 9

        • (1)

          No chyba sporo zmieni. Bezpieczeństwo zwiększy. Stanę, nacisnę guzik i przejadę. A nie stanę, rozejrzę się i wjazdę prawie pod samochód.

          • 3 1

          • Guzik????

            A skąd weźmiesz guzik żeby sobie go naciskać?

            • 0 0

      • pieszych interesują zwłaszcza organizacje promujące korzystanie z rowerów

        w Polsce rzecznik niezmotoryzowanych powstał w środowisku "Zielonego Mazowsza".
        W Gdańsku organizowano z inicjatywy środowisk rowerowych konferencje mobilności aktywnej, na których znaczna część wystąpień poświęcona była poprawie warunków ruchu pieszych.
        Gdybym jednak powiedział, że decydenci robili wrażenie, że mają wolę polityczną rozwiązywania problemów niezmotoryzowanych, to bym przesadził.

        • 3 0

    • jaka masakra? (1)

      ile "zdarzeń z rowerzystami"?
      W Trójmieście piesi i rowerzyści giną i odnoszą ciężkie obrażenia nawet jeśli poruszają się poza pasem jezdni - na chodniku lub po drodze dla rowerów - w wyniku nieialnej jazdy (niektórych) kierowców.
      Demonizowanie zagrożeń stwarzanych przez rowerzystów w przestrzeni miejskiej to typowy przejaw działania bezrefleksyjnej grupy zwolenników wykładania kierowców czerwonego dywanu w mieście.

      • 5 3

      • Miast tak ale ulice już nie, powinien nastąpić koniec dyktatu świętych krôw na rowerach ....

        • 0 0

    • (2)

      Droga rowerowa na Długich Ogrodach będzie likwidowana.

      • 17 5

      • Całe szczęcie. Przecież tam prawie nie ma ruchu samochodowego.

        • 1 0

      • Korzystanie z rowerów do jazdy wzdłuż Długich Ogrodach będzie rosło.

        Rowerzysta w dobrze zarządzanym mieście ma prawo korzystać z jezdni nawet jeśli wzdłuż niej prowadzi droga dla rowerów i pieszych.

        • 1 0

    • Teoretycznie już teraz nie istnieje (brak oznakowania pionowego odpowiedniego dla rowerzystów, a poziome niewyraźne lub starte)

      • 10 0

  • Dobrze, kolejna niedoróbka do poprawy (6)

    Czekam jeszcze aż wyprostują przejazd rowerowy przy Galerii Bałtyckiej.
    Dobrze, że są zmiany na lepsze, ale czemu tak powoli i czemu takie buble w ogóle powstają.

    • 59 62

    • (2)

      Bo w ZDiZ beton samochodowy. Dobrze że jest oficer rowerowy miasta. On chyba jedyny patrzy na drogę szerzej niż tylko z punku siedzenia Janusza z passata b3

      • 22 19

      • Ważniejszy jest punkt widzenia świętej krowy na rowerze

        • 0 2

      • Jak tak patrzy to czemu wybudowali drogi rowerowe na przystankach autobusowych przy dworcu.

        • 0 0

    • buble beda dopoki beda adamowicz i kopowski (1)

      Oni restrukturyzuja kwitnace miasto w smierdzaca dziurawa wioche. - niszcz wszystko co Bismarck z Gierkiem zbudowali!!!!!

      • 3 3

      • Wracaj do swojej pipidówy i nie bublij!

        • 1 2

    • czemu? bo poprawki też z naszych podatków są firmie szwagra opłacane :) oto i czemu. zagadka odwiecznie dręcząca nas, nareszcie wyjaśnioną została!

      • 4 3

  • Ten plan jest porostu głupi.

    Gratuluję braku wyobrazni. Jeżdżę tamtędy codziennie. To co teraz jest już jest zle ale to co chcą wprowadzic przebija. Może za mało wypadkow z rowerzystami mają i chcą podpic... Już widzę jak nie zwalniajac rowerzyści przejezdzaja przez te miejsce i laduja na maskach samochodów. Oj będzie się działo.

    • 0 1

  • W postaci pierwszeństwa dla rowerów to niestety poroniony pomysł ! (20)

    Jeżdżę tamtędy zarówno rowerem jak i samochodem i niestety przy takim ruchu jak tam jest na 100% będą wypadki dodatkowo paraliż krzyżówki. Przecież tam nic nie widać - lustra na tak ruchliwej drodze ? Wyglądanie zza budynku i przyglądanie się czy przypadkiem nie zbliża się rowerzysta, a ruch rowerowy jest tam duży. Korki będą się ustawiały już na trakcie. A już widzę tych kierowców którzy od strony Pruszcza będą bezskutecznie próbować włączyć się do ruchu.

    • 168 10

    • Jak większość z Was również jeżdżę tam samochodem i rowerem (3)

      Jadąc rowerem z Gdańska w kierunku Pruszcza Gd. zatrzymuję się w tym miejscu, zsiadam z roweru i ... boję się przejść na druga stronę jezdni. Samochody jadące z kierunku Gdańska są zupełnie niewidoczne i jadą tam czasem bardzo szybko. Nawet przy zachowaniu najwyższej ostrożności boję się tam przejść. Słusznie zrobiono przejście przez jezdnie 30 metrów dalej bo w opisywanym miejscu jest to szalenie niebezpieczne i jak się chwilę zastanowić to powinno być zabronione.
      Pytanie jak rozwiązać problem. Moim zdaniem powinni zrobić w tym miejscu jeden wielki znak STOP dla rowerzystów, a dodatkowo poustawiać lustra aby mogli dostrzec nadjeżdżający samochód zza zakrętu. Z luster tak samo jak rowerzyści będą korzystać kierowcy.
      Gorszym rozwiązaniem byłoby poustawianie barierek i wymuszenie na rowerzystach aby skorzystali z przejścia dla pieszych oddalonego o 30 metrów. (nikt z nas nie lubi nadkładać drogi)
      Można oczywiście również wybudować tunel podziemny dla rowerzystów, bądź wiadukt - (super sprawa !) ale to chyba nie za mojego życia ;p

      • 7 1

      • Rowerem się jeździ dla zdrowia więc nie wiem co to za problem zrobić

        dodatkowe pare metrów żeby podjechać do przejścia dla pieszych, które znajduje się w bezpiecznej odległości i jest w pełni widoczne. Autor tego pomysłu jest ograniczony wyobraźnią, nie dostrzega niebezpieczeństw i wiążących się z tą zmianą skutków. Jestem rowerzystą ale jeżdżę też dużo samochodem i szlag mnie trafia jak bardzo duża ilość rowerzystów nie przestrzega przepisów ruchu drogowego - rozpędzony rowerzysta wyjeżdżający na pełnej prędkości z jednokierunkowej drogi (pod prąd), przez czerwone światło itd. Rozumiem propagowanie zdrowia i budowanie dróg rowerowych itd. ale ludzie nie dajmy się zwariować i dostosowywać wszystko pod rowerzystów bo im będzie wygodniej kosztem bezpieczeństwa!

        • 0 0

      • dlaczego skupiasz uwagę na utrudnianiu ruchu ludzi jadącym rowerami?

        oni nikomu nie zagrażają jeśli nie jadą chodnikiem.
        Dlaczego nie proponujesz działań na rzecz uspokojenia ruchu samochodów jadących tamtędy pod górkę?
        Udajesz "zrównoważonego emocjonalnie" rowerzystę, a jesteś po prostu kolejnym prosamochodowym d*pkiem, który uważa rowerzystów za "gorszych" uczestników ruchu.

        • 0 0

      • tam jest lustro, właśnie dla tych od Centrum do Pruszcza...

        • 1 0

    • (12)

      Również jeżdżę tam rowerem (rzadziej samochodem) i uważam, że wystarczyło by wyznaczyć przejazd dla rowerów obok istniejącego już przejścia oraz umożliwić przejazd rowerom po chodnikach na mostku. W ten sposób droga rowerowa przechodziłaby dalej od budynku i zakrętu przez co samochodziarze mieli by dobry widok na rowerzystów, a rowerzyści musieli by zwolnić robiąc 4 ciasne zakręty. Bezpieczne i eleganckie rozwiązanie.

      Ps. sam jeżdżę w ten sposób jak to opisałem bo się boję jechać na pałę na wprost. Tyle tylko, że nie jest to legalne - jadę po chodniku i po 2 przejściach dla pieszych. Jazda na wprost też nie jest legalna - nie ma tam wyznaczonego przejazdu - a do tego jest mega niebezpieczna.

      • 25 2

      • Doslownie mialem tak napisac, ale mnie uprzedziles (4)

        Nie moge zrozumiec rowerzystow, ktorym ciezko jest na chwile zwolnic i objechac ul. Podmiejska obok przez pasy. Brak wyobrazni cyklistow jest porazajacy, od razu widac, ze wiekszosc z nich nigdy nie siedziala za kolkiem. W tym miejscu tylko totalny zakaz jazdy na wprost przez ul. Podmiejska ! Ten powyzszy kretynski pomysl z pasami i lustrami = setki wypadkow i korki do LOTU i Pruszcza.

        • 18 2

        • Nie zapomnij że kretyni rządzą w Gdańsku...!!!

          • 0 2

        • A ty chłopie naucz się czytać ze zrozumiem - ja właśnie o tym napisałem, że rowerzyści POWINNI zwolnić i jeździć przez istniejące już pasy - tylko powinno to zostać zalegalizowane - teraz taki objazd nie jest legalny - nie można jeździć po chodnikach i pasach - więc część rowerzystów jedzie na wprost - również łamią przepisy ale jest bliżej.

          • 2 4

        • spróbuj tam wykręcić rowerem tak jak proponujesz zwłaszcza jesienią lub zimą (1)

          kilka skrętów po 90 stopni plus wąski, dziurawy chodnik i wysokie krawężniki

          • 2 8

          • I właśnie o to chodzi - żeby rowerzysta zwolnił i był widoczny.

            • 8 1

      • Wystarczy zsiąść z siodełka i już jesteś na legalu. (4)

        Chore lenistwo

        • 15 5

        • (2)

          Nie po to jadę rowerem żeby z niego zsiadac. Wysiąć z samochodu i go pchaj przez przejście.

          • 3 11

          • To po co?

            Mialo byc zdrowiej.

            • 1 1

          • Jedziesz rowerem bo jest zdrowiej i taniej, więc zsiadanie i wsiadanie tylko poprawi

            twoją kondycję i ochroni gruczoł prostaty przed nadmiernym uciskiem.

            • 11 2

        • Idąc na wprost nie jesteś - bo przejście jest bliżej niż 100m. Idąc piechotą przez mostek dwa razy i przez przejścia pokonujesz już łącznie jakieś 50m - na tyle dużo, że kusi aby podjechać rowerem.

          • 5 0

      • Drodzy kierowcy ,na mostek wjeżdża się nie tylko od strony (1)

        Gdańska ale i od pruszcza ...Ile procen nachylenia trzeba pokonać aby dostać się na małomiejską ...???!!! W tym miejscu światła to bardziej niż poroniony pomysł !!!
        już widzę autobusy które stoją na światłach aby przepuścić rowerek( nalepiej zimą gdy jest ślisko i jest problem z podjazdem...) powodzenia ...

        • 22 1

        • Wystarczy przycisk zamawiania zielonego przez rowerzystę. Wtedy owszem, autobus poczeka, jeżeli będą rowerzyści na przejściu. Nie widzę problemu.

          • 2 6

    • paraliż to jest tam od kilku lat

      wynika z nadmiaru samochodów.
      Rowerzystów jest tam dziennie ponad 2300, ale wypadków jak na razie nie ma tak wiele - jak wynikałoby z twoich (i nie tylko twoich) przekonań.
      Samochód nie jest najważniejszym sposobem poruszania się po dobrze funkcjonującym mieście: trzeba dbać o odpowiednie określenie granicy kompromisu między różnymi użytkownikami.
      Dopiero od niedawna piesi i rowerzyści domagają się głośniej swoich praw - to się nazywa emancypacja. Spróbuj powoli się przyzwyczajać do tego, że jak zobaczysz pieszego na jezdni, to przypuszczalnie on ci krzywdy nie zrobi.

      • 0 0

    • tacy znawcy przepisów a g***o się znacie

      rowerzysta w tym miejscu będzie miał pierwszeństwo NA przejeździe, nie przed wjechaniem na niego - to przejazd przez prosty odcinek drogi. Chodzi o sytuacje, gdy jeden pas jest wolny i rowerzysta może na niego wjechać, a na drugim znajdują się pojazdy. Gdy oba będą zajęte - rowerzysta nie będzie miał pierwszeństwa.

      • 3 3

    • Popieram,również jeżdżę tam rowerem,jak i samochodem

      - uważam ten pomysł za chybiony. Zbyt duże natężenie ruchu,dużo autobusów i ciężarówek no i ten feralny zakręt pod górkę - lustra nic nie pomogą,jak już,to duże pulsujące pomarańczowe światło z tablicą: " uwaga rowerzyści".

      • 26 3

  • Tam jest przejście dla pieszych

    i wystarczy zejść z roweru albo w tym miejscu zrobić przejazd dla rowerów. To co proponujecie to koszmar lepiej juć zrobić jednokierunkową dla rowerzystów też

    • 0 1

  • Co za bzdury

    "jeśli powstanie tam przejazd rowerowy, to rowerzyści będą mieć pierwszeństwo."
    Panie redaktorze, totalne brednie pan wypisuje. Nie zna pan przepisów ruchu drogowego. Z jakiej paczki rowerzysta ma pierwszeństwo? Musiałby już znajdować się na przejeździe dla rowerów. Owszem, jest zapis: art. 27 kodeksu drogowego:
    1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
    W tamtym miejscu jest sytuacja dość zagmatwana, bo dla jadących prosto ul.Podmiejską ten przepis nie dotyczy, tam pojazdy po prostu nie skręcają! Jadą prosto!

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Orunia-kolizyjna-droga-rowerowa-do-poprawy-n92976.html##tri

    • 0 1

  • dlaczego podpis pod drugim filmikiem brzmi:

    kłopoty kierowców na ulicy Podmiejskiej z rowerzystami a nie
    kłopoty rowerzystów na ulicy Podmiejskiej z kierowcami?
    Gdyby rowerzyści mieli bezpieczniej to może skala ruchu rowerowego byłaby większa i na trakcie Św. Wojciecha byłyby mniejsze korki z korzyścią dla wszystkich?

    • 0 1

  • Zły pomysł. (1)

    Akurat przejazd rowerowy i przejście dla pieszych w tym miejscu to nietrafiony pomysł , ponieważ będzie bardzo niebezpieczne. Najpierw trzeba wyburzyć ten ceglany budynek bo kierowca w tej chwili będzie miał bardzo ograniczoną widoczność. Chyba lepiej dla rowerzysty że pokona te 30 m a będzie miał bezpieczny przejazd.

    • 1 1

    • ttt - towarzystwo trzeźwości transportowców?

      dlaczego zakładasz, że rowerzyści nie potrafią właściwie ocenić ryzyka? Codziennie przejeżdża tam ponad 2300 rowerzystów.
      Samochodów podobno też około 3000. I gdzie te wypadki?
      Wystarczy uspokojenie ruchu i kontakt wzrokowy - ruch sam się wyreguluje. Oznakowanie jezdni na pewno pomoże, tak jak i znaki ostrzegające nietutejszych kierowców o dużym ruchu rowerów.

      • 0 0

  • Rowerzyści powinni przepuścić albo dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych i tamtędy przeprowadzić... (8)

    Samo sedno sprawy.
    Więc skoro nic nie działa, to należy tam ustawić patrol SM lub Policji i karać tych szajbusów słonymi mandatami aby taki kwadratowy łeb w kalesonach zapamiętał to sobie raz na zawsze.

    Wyjdzie taniej i trochę miasto budżet podreperuje ;)

    • 8 1

    • (2)

      Patrol moze być potrzebny gdzie indziej. Lepiej albo:
      a) składana barierka
      b) światła, ale synchronizowane tak, aby od Traktu do Ptasiej mozna było przejechać bez zatrzymania.

      • 2 1

      • (1)

        ok, rowerzyści chętnie zaakceptują składaną barierę chroniącą strachliwych kierowców przed rowerami jeśli
        na skrzyżowaniach ze światłami, czerwone dla kierowców będzie wsparte unoszącą się kolczatką, blokującą im przejazd w czasie ich czerwonego

        no co, przecież nigdy nie jeździcie na czerwonym, prawda?

        • 0 1

        • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

          • 0 0

    • Tak bo Ty tak chcesz. (2)

      a ja chce abyś jeździł dookoła przez Orunie górną. a przejazd przez mostek będzie można zamknąć i nie będzie kolizji.

      • 1 3

      • Od kiedy to mniejszość rządzi większością, heh? ;) (1)

        • 2 0

        • mniejszosc z czasem bedzie wiekszoscią.

          • 2 2

    • Karola - twój język degradujący innych cię zdradza (1)

      Wiesz, że stoisz na straconej pozycji, więc obrażasz osoby inaczej korzystające z miasta niż ci się wydaje właściwe.
      Jakie masz argumenty dla swojej "niezrównoważonej" postawy?
      Osoba jadąca rowerem ma prawo czuć się w mieście bezpiecznie.

      • 1 3

      • Aby rowerzysta czuł się bezpiecznie

        to taki pomysł nigdy nie powinien się pojawić. Nie w tym wydaniu.

        • 1 0

  • stop dla rowerzystow (2)

    znak stop ustawic dla rowerzystow i tyle po problemie

    • 7 1

    • jeśli już to proponuję jak w USA: stop dla wszystkich (1)

      kto się pierwszy zatrzyma, pierwszy rusza. Nikt nie szarżuje. Kierowcy nie odzwyczajają się od obecności rowerzystów i pieszych na jezdniach.

      • 1 0

      • W praktyce, w Polsce, takie skrzyżowanie all-stop cwaniak pojął by w następujący sposób: "Wszyscy się na tym skrzyżowaniu muszą zatrzymać, więc ja pojadę, bo nie będę się zatrzymywać, jak frajer!". Nie ta kultura! A do kraksy wystarczy zwykle, że spotka się 2 cwaniaków...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane