• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni Dortmund w Gdańsku, 44. w naprawie

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy i ostatni zmodernizowany Dortmund. Najnowszy i ostatni zmodernizowany Dortmund.

W ubiegłym tygodniu dotarł do Gdańska ostatni zmodernizowany tramwaj Dortmund. Nie wszystkie jednak jeżdżą po mieście, gdyż 44. w kolejności dostarczania pojechał na naprawę po niefortunnym wykolejeniu się na przebudowywanym skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Uczniowską.



Pierwszy tramwaj Duewag N8C, zwany popularnie Dortmundem, przyjechał do Gdańska 9 lutego 2007 roku. Był to efekt podpisanej wcześniej umowy pomiędzy ZKM-em a dortmundzkim przewoźnikiem DSW21. Za 46 używanych, ponad 25-letnich, tramwajów zapłaciliśmy 1,4 mln euro, czyli dziś ok. 6 mln zł. Dla porównania jedna Pesa kosztowała ok. 8,7 mln zł.

W maju 2008 roku zapadła decyzja o modernizacji wszystkich kupionych w Niemczech pojazdów. Wielkopolski Modertrans zaproponował, że za 29 mln 615 tys. zł w każdym tramwaju wymieni obie kabiny, wstawi niskopodłogowy człon, zamontuje nowe fotele oraz system monitoringu.

Nie obyło się jednak bez opóźnień. Pierwszy zmodernizowany pojazd dotarł do Gdańska dopiero 24 kwietnia 2009 roku. Ponadto okazał się niesprawny, a pierwszego dnia uległ drobnej awarii. Jak zapewnia ZKM, te problemy to jednak już przeszłość.

- Za opóźnienia w modernizacji firmie Modertrans naliczono kary w wysokości ponad 1,1 mln zł. Po remoncie pojazdy te są zdecydowanie mniej awaryjne niż "stopiątki". Ich eksploatację oceniamy bardzo dobrze. Dortmundy są pozytywnie oceniane zarówno przez pasażerów, jak i motorniczych - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czy zwracasz uwagę na oznaczenie i producenta taboru, którym podróżujesz?

Tramwaje typu N8C (po modernizacji zyskały oznaczenie N8CNF) nie mają jednak szczęścia do gdańskich torów. Dortmund po raz pierwszy doznał uszkodzeń w maju 2008 roku, w... Krakowie, do którego został wypożyczony. 27 lutego 2010 roku w tył N8CNF pomalowanego w barwy Lechii Gdańsk uderzyła "stopiątka". W wypadku rannych zostało 20 pasażerów. Raptem kilka tygodni później, 19 marca, dochodzi do kolizji "stopiątki" z Dortmundem, która kończy się wykolejeniem niemieckiego tramwaju. 15 lutego ub.r. inny N8CNF uderzył w kamienicę w ciągu ul. Jana z Kolna. Wówczas poszkodowanych zostało dwóch pasażerów.

Natomiast 9 marca tego roku doszło do wykolejenia tramwaju na skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Uczniowską zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstało zupełnie nowe torowisko. W efekcie, na tej samej lawecie, na której przyjechał ostatni N8CNF, wywieziono do naprawy do Modetransu 44. w kolejności dostaw Dortmunda. W ramach prac powypadkowych, kosztujących ok. 149 tys. zł (w przetargu ofertę złożyła tylko wielkopolska firma), wymienione lub naprawione zostaną m.in.: poszycia boczne i przegubów, osłony wózków oraz szyby w kabinach.

Jak to się stało, że tramwaj dostarczony do Gdańska pod koniec lutego, raptem kilka dni później uległ uszkodzeniu?

- Bezpośrednią przyczyną wykolejenia był stan techniczny zwrotnicy znajdującej się w tym rejonie. Wykolejenie nastąpiło z powodu rozklinowanej prawej iglicy - zwrotnicy na nieczynnym rozjeździe ul. Uczniowskiej i Hallera, kierunek Opera. Wykluczono jednocześnie, by przyczyną wykolejenia był stan techniczny pojazdu lub motorniczy prowadzący tramwaj - informuje rzecznik ZKM.

- Z ustaleń wynika, że ktoś ze zwrotnicy, wówczas jeszcze niegotowej, wyjął blokadę lub ją przestawił. Winowajcą zaistniałej sytuacji jest firma Budimex, realizująca to przedsięwzięcie, ponieważ nie dopilnowała odpowiednio placu budowy. Po zdarzeniu zwrotnica zyskała ostateczny układ części z automatycznym sterowaniem - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które realizują przebudowę torowiska w tym miejscu.

ZKM Gdańsk planuje domagać się kosztów naprawy tramwaju od GIK-u, a ten od wykonawcy. Naprawa tramwaju powinna potrwać maksymalnie dwa miesiące. Wówczas Gdańsk zyska najwyższy w Polsce, 73,6-procentowy udział tramwajowego taboru niskopodłogowego. Drugi pod tym względem jest Poznań (35,7 proc.), a trzeci Wrocław (30,3 proc.).

Miejsca

Opinie (138) 1 zablokowana

  • bardzo mnie cieszy wszystko, co przyczynia się do eliminacji 105-ek

    już coraz rzadziej je widuję :-)
    Dortmundy mają fajne wygodne siedzenia i nad podziw dobrze wyglądają po modernizacji w stosunku do stanu oryginalnego.

    • 12 4

  • Zabytkowy po-niemiecki złom

    dobrze że ostatni. Złom wymieniają na złom.

    • 5 17

  • Mamy dwukierunkowe tramwaje i dwie zbędne nowe pętle tramwajowo o co tu chodzi??? (7)

    Czy nie lepiej zamiast dwóch pętli tramwajowych zbędnych w wypadku tramwajów dwukierunkowych było zbudować choćby linię tramwajowa na Morenę choćby fragment?
    A tak pieniądze wrzucono w pętlę na Chełmie która za kilka tygodni będzie zarastała trawą i w pętla na Orunii Górnej zamiast której można było zbudować tor odstawczy tańszy 10 krotnie od pętli.
    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o ...

    • 17 8

    • Sam sobie i nam, juz odpowiedziałeś... :-P

      • 2 0

    • (5)

      A co, to na Chełm wyłącznie dwukierunkowce jeżdżą? Bo ja na przykład sporo Pes tam widzę, czasem Sokoła czy ten złom od Bombardiera. One raczej dwukierunkowe nie są :)

      • 4 4

      • Gdyby nie było pętli jeżdziły by 44 tramwaje dwukierunkowe

        jak ktoś je kupił to zakup motywował głównie dwukierunkowością ale zapewne faceta zwolnili bo był mądralą w bagnie niekompetencji i był niewygodny.

        • 6 0

      • Bombardier zlomem? (3)

        A to dobre, to bo najlepszy technicznie i wygoda tramwaj jaki jezdzi. Takie same jezdza w Niemczech. Co ty masz do tego super tramwaju czlowieku?

        • 4 1

        • Super tramwaj? Dobre :) Najgorszy nasz tramwaj niskopodłogowy. (2)

          Chyba nawet plastikowe ławeczki 105-tek są bardziej komfortowe. Siedzenia są źle rozstawione i jest ich za dużo - skutkiem tego Bombardier zabiera o 30 osób mniej, niż nieco mniejszy (!) Dortmund. Dodatkowo niesamowita ciasnota, nie ma jak wejść z większym bagażem. Dołóżmy do tego hałas i mamy super tramwaj :)

          • 2 5

          • V glupku (1)

            wszedzie piszesz te pitoly o Bombardierze. Osmieszasz sie tylko belkoczac bez racjonalnych argumentow.

            • 0 1

            • A co nazywasz racjonalnym argumentem? Pisanie "Ach jakie te bąbardiery som super"? No, to istotnie jest argument :) Ja potrafię wyjaśnić, dlaczego dobrze się stało, że Bombardiery nie trafiły na gdańskie tory, a ty?

              • 0 1

  • a na pokladzie dortmundery;)

    • 0 0

  • Lepiej te dortmundy wygląją przed modernizacją niż po. Po to taki wiejski tuning, plastikowe nakładki na światła, przaśne wyoblenia, ale niezgrabne, niepasujące do reszty. Jednak Polska nigdy nie osiągnie jakiegoś poziomu w projektowaniu użytkowym.

    • 11 2

  • Duewag

    Są ciche, ale miejsca jest mało. 105 jest szerszy i przez to wygodniejszy. Można bez problemu przechodzić, natomiast w Duewagach jest tak wąsko (przez podwójne fotele) że jedna osoba stojąca blokuje przejście. Oczywiście nie bronię 105 (bezcenne przeżycia przy większych prędkościach:).

    • 14 1

  • (4)

    "Za 46 używanych, ponad 25-letnich, tramwajów zapłaciliśmy 1,4 mln euro, czyli dziś ok. 6 mln zł. Dla porównania jedna Pesa kosztowała ok. 8,7 mln zł."

    Z punktu widzenia kosztów to był dobry interes. Podobno Niemcy zerwali umowę i zaprzestali sprzedaż tych starych tramwajów do Gdańska i naśladując sami zaczęli je remontować by służyły jeszcze niemieckim pasażerom.

    Pesa to tramwaje niepraktyczne, niewygodne, w środku ciasne pomimo pojedynczych siedzeń. Ogromne koła zlokalizowane nie w przegubach tylko w częściach gdzie przebywa najwięcej pasażerów sprawiają, że ich obudowa zajmuje sporą przestrzeń wewnątrz tramwaju i jest wąsko, a skośne siedzenia niewygodne.

    • 17 10

    • Popieram opinię (1)

      PESA jest w środku ciasna i właśnie te skośne ustawienie siedzisk powoduje to odczucie.
      Kto wpadł na taki głupi pomysł - ani się siedzi wygodnie ani się stoi ...
      a zwłaszcza jak jest tłok.
      Ponadto ukochana młodzież ma często zwyczaj wywalania kulasów przed siebie ...
      lub stawania w drzwiach jakby było mało miejsca - co pozostawiam bez komentarza.
      Zaobserwowałem również że Dortmundery charakteryzują się o wiele płynniejszym rozruchem i hamowaniem niż PESA
      PESA szarpie /nie wiem czy jest to wina motorniczego/ w efekcie starsi ludzie po prostu lecą do tyłu albo do przodu - bo utrzymanie równowagi jest niemożliwe dla nich.

      • 7 1

      • PESĄ na dodatek buja. Odnoszę wrażenie, że powodem tego jest wieloprzegubowa konstrukcja.

        • 3 1

    • Sami znawcy się wypowiadają :) (1)

      To wyjaśnia, dlaczego Solaris budując swój tramwaj całymi garściami czerpał od Pesy. Fatalna konstrukcja Pesy wyjaśnia również, dlaczego prawie identycznie wyglądają wszystkie nowoczesne tramwaje niskopodłogowe. Niezależnie od miejsca produkcji.

      • 0 2

      • do v;)

        Solaris do tej pory nie może sobie dać rady z tzw bujaniem....chcesz uchodzić za jakiegos znawce a w sumie g.......... wiesz!!!

        • 3 0

  • Rok produkcji "dortmundów" (3)

    Niezły interes ubili Niemcy sprzedając Gdańskowi śmieci z 1978r...

    • 11 21

    • niemalze 40 lat i wciaz lepsze niz zlom z SKM (1)

      jw

      • 2 2

      • a co ma skm z tramwajami?

        cały czas jakies ciołki wtrącają wątek skm-ek. bo i tak lepsze i bla bla bla. dortmundy są starym niemieckim złomem, z którym niemcy mieliby problem a tak sam się zrowiązał. kurde w polsce pesa z bydgoszczy produkuje zarąbiste, piękne NISKOPODŁOGOWE tramwaje, wole wspierac polski niz niemiecki przemysł.

        • 3 1

    • dobre he he

      j.w.

      • 0 0

  • SOS,SOS

    A w tramwajach jadących na Stogi przez most Siennicki nadal brak oznakowania gdzie są kamizelki ratunkowe.Pasażerowie na rozpadającym się torowisku nerwowo rozglądają się po pokładzie.

    • 25 1

  • dortmundy (2)

    zapytajcie adamowicza ps. budyn ile dostal w lape za ten ZLOM NIEMIECKI

    • 7 12

    • Masz dowód matołku? (1)

      Jak masz - to powiadom prokuraturę
      a nie wysilaj się pislamizną ...

      • 6 3

      • ja nie rozumiem twego rozumowania profesorze

        wolisz jeździc starymi stramwajami czy nowymi? po co kupowac stare, zapierdziane graty!

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane