• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Ostatni Jazz dotarł do Gdańska

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2015 (artykuł sprzed 7 lat) 

Ostatni tramwaj Pesa Jazz Duo już w Gdańsku

Piąta Pesa Jazz Duo dotarła do Gdańska w nocy z 18 na 19 stycznia 2015 r.



Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarła do Gdańska ostatnia z pięciu zamówionych Pes Jazz Duo. Jednocześnie ZKM Gdańsk szuka nabywców na wysłużone tramwaje, które nie są już potrzebne przewoźnikowi.



Czy Gdańsk powinien sprzedawać tramwaje typu "sto pięć"?

Rozładunek Pesy odbył się tradycyjnie już na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska. Następnie została ona ściągnięta do zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

- Obecnie w ruchu liniowym jest pierwszy z Jazzów. W ciągu najbliższych dni włączone do ruchu zostaną wszystkie pozostałe Pesy w kolejności ich dostaw do Gdańska - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Opóźniona dostawa Jazzów (pierwotnie wszystkie miały być do końca 2014 r.) to wynik porozumienia między ZKM a Pesą. Gdański przewoźnik poprosił o wstrzymanie dostaw ze względu na brak miejsca w zajezdni, co wynika z przebudowy układu torowego oraz nadmiaru innych pojazdów. Jednocześnie też część torów zajmowana jest przez... samochody pracowników, którzy nie mają gdzie parkować po utworzeniu pasów rowerowych wzdłuż Wita Stwosza.

- Nasi pracownicy nie mieli gdzie parkować, więc wydzielono część zajezdni na miejsca dla aut. Parking nie jest jednak problemem, bo samochody parkują na nim w dzień, kiedy tramwaje kursują po mieście, a nie kiedy stoją na terenie zajezdni - wyjaśnia rzecznik ZKM - Póki co na zajezdni problemem jest brak miejsc postojowych pod dachem, gdzie przebywają nowe tramwaje na czas sprawdzenia i włączenia do ruchu. Po włączeniu do liniowej eksploatacji, będą one mogły stać na torach postojowych na zewnątrz.

Czy sytuacja na terenie zajezdni względem grudnia, kiedy pierwotnie przyjechać miały Pesy, uległa zmianie? ZKM tłumaczy, że o miejsce jest równie trudno, ale z racji zaplanowanej sprzedaży wysłużonych wagonów stan ulegnie poprawie w ciągu najbliższych tygodni.

Ponad połowa wagonów Konstal 105Na zniknie z Gdańska do końca br. Ponad połowa wagonów Konstal 105Na zniknie z Gdańska do końca br.
To właśnie sprzedaż wysłużonych stopiątek, obok modernizacji zajezdni i tworzenia kolejnych torów postojowych, ma być panaceum na brak miejsca. Pozbycie się 32 wagonów 105Na pozwoli przekazać część tramwajów z zajezdni Wrzeszcz do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z przyjętą strategią, we Wrzeszczu mają stacjonować wszystkie najnowsze pojazdy, zaś w Nowym Porcie te nieco bardziej wysłużone.

Do sprzedaży wystawiono 28 kompletnych wagonów oraz cztery częściowo zdekompletowane. Tramwaje z zajezdni mają zniknąć najpóźniej do końca roku, przy czym sześć wagonów ma być wywiezionych przez nabywcę już w ciągu dwóch tygodni od podpisania umowy (otwarcie ofert w przetargu nastąpi 20 stycznia).

Należy pamiętać, że sprzedaż tramwajów podyktowana jest także zakupem i modernizacją pojazdów z Kassel.

Obecnie ZKM posiada łącznie 56 wagonów Konstal 105Na (w to wliczone są też tramwaje wystawione na sprzedaż), z czego 26 jest połączonych w składy, a cztery jeżdżą pojedynczo. Do tego należy doliczyć 35 Pes Swing, trzy Bombardiery, dwa Konstale 114Na, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz 46 tzw. Dortmundów.

- Umowa z Zarządem Transportu Miejskiego obliguje nas, by posiadać 102 tramwaje gotowe do ruchu. W umowie nie jest zawarty podział na tramwaje nisko- czy wysokopodłowe, lecz wskazane są długości pojazdów. Są to cztery pojazdy do 15 metrów długości [czyli jeden wagon 105Na - dop. red.], 67 pojazdów 22-36 metrów oraz 31 pojazdów w formie składów dwuwagonowych do 15 metrów lub pojazdy 22-36 metrów - wylicza Mongird.

Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Łącznie zapotrzebowanie, wynoszące obecnie 102 pojazdy, zostanie od września zwiększone do 106, co ma związek z uruchomieniem trasy na Piecki-Migowo (Morenę). To właśnie tam będą kierowane w pierwszej kolejności najnowsze Pesy Jazz Duo, które są pojazdami dwukierunkowymi i nie potrzebują pętli do zawracania, której na Morenie nie będzie (zarówno przy PKM Brętowo, jak i na końcu ul. Bulońskiej).

Prezentacja pierwszej Pesy Jazz Duo

Transport i rozładunek pierwszej Pesy Jazz Duo.

Opinie (114) 3 zablokowane

  • Takie tramwaje to ja rozumiem, XXI-wieczny standard.

    • 1 0

  • Na Stogi jeżdżą hałaśliwe 105-tki, czas je zastąpić na nowsze i sprawniejsze!!! (6)

    • 39 19

    • jak na stogi to

      Powinni najpierw tam drogę zrobić i tory. Mi też byłoby tam szkoda puścić nowe tramwaje.

      • 0 0

    • Nadeszło tandetne, brzydkie, a odchodzi stare i dobre. Dlaczego? Mpk Siedlce wyremontowało starego i atrakcyjnego Jelcza PR110. Mimo, iż jest ŚREDNIOPODŁOGOWY, to i tak spełnia wymogi. W Gdańsku była trochę inna sytuacja, gdyż ZKM był w posiadaniu Jelczy M11, one są na płycie podłogowej Ikarusa 260 więc są wyższe niż PR110 więc ciężko byłoby zrobić coś podobnego. Z kolei 105Na są (niż duewagi) szybsze, latem chłodniejsze, zimą cieplejsze, ładniejsze i zdecydowanie wygodniejsze w jeździe. A więc może remoncik?

      • 2 1

    • Szczególnie latem turyści narzekają na takie złomce tam potrzebny nowy tabor żeby nas nie wytykali.

      • 2 3

    • ZKM DLA STOGÓW ZOSTAWIA 28 sztuk 105 NA...

      ... na zdrowie:)

      • 10 8

    • (1)

      Bo tam bydło niszczy tramwaje... Wybujają szyby malują je sprayami .... powinni na piechotę łazić abo pilnować porządku

      • 24 15

      • i szczają na siedzenia

        • 14 11

  • Pesy są dobrze wyposażone i wygodne, dlatego cieszę się że inwestujemy w Polskę a nie wysyłamy o wiele większe pieniądze za granicę

    • 2 0

  • Mam nadzieje,

    że jeszcze niejedna Pesa trafił do Gdańska, wspaniały sprzęt.

    • 2 0

  • Dla mnie bomba

    super pojazdy!

    • 1 0

  • Stare i nowe (1)

    Fajnie, że kupowane są nowe tramwaje. Szkoda że dwustronne (i dwukierunkowe), a więc o mniejszej pojemności. Lepiej było zrobić jedną dodatkową pętlę niż projektować trasę bez pętli tylko dla uzasadnienia zakupu dwustronnego złomu z Niemiec. Fajnie że wysłużone pojazdy mają być sprzedane. Szkoda że nie dotyczy to ciągle skupowanego, skrajnie niewygodnego złomu z Niemiec, a raczej dotyczy mocno zniszczonych i awaryjnych, ale o niebo wygodniejszych Konstali.

    • 9 8

    • Właśnie pesy psują się praktycznie codziennie. Konstal na szczęście nie.

      • 0 1

  • Ci ludzie są po prostu głupi!

    Wszyscy skarżą się na Konstale 105Na,a tak naprawdę,gdyby wyrzucić je wszystkie i wstawić te plastiki (bo tramwajem tego nazwać nie można) to byłby koniec...
    Nie wiecie,że to się codziennie psuje?
    Wnętrze dodatkowo jest rozplanowane beznadziejnie.
    A na dodatek te nowe plastiki wyglądają jak ropuchy,to jest wstyd dla Polski!
    Wg. mnie powinny jeździć tylko Konstale 105Na i na linie kościelne niskopodłogowe,by się starcy nie skarżyli...
    Dodam jeszcze,że praca motorniczego w tramwaju to od teraz koszmar...
    On musi przez Ok.6-8 godzin siedzieć i naciskać kilka przycisków.
    Jeszcze trochę i tramwaje będą się same prowadzić-czyli coraz większy odsetek bezrobocia...

    • 3 0

  • Super są te nowe tramwaje. Ładniejsze niż te warszawskie. (6)

    Gdańsk ma najwięcej niskopodłogowych tramwajów w Polsce.

    • 57 8

    • Że niby Dortmundy są niskopodłogowe?

      Mają jakieś 6m^2 niskiej podłogi, reszta to utrudnienia dla pasażerów. Niskopodłogowe są tylko Bombardiery i Pesy.

      • 1 0

    • i tylko o jedno metro mniej niż Warszafka (2)

      haha

      • 4 5

      • SKM _jest_ metrem (1)

        jesli ktos nie wierzy, niech poszuka definicji "metra".

        • 7 1

        • Dokładnie, nigdzie nie jest powiedziane, że metro musi być prowadzone pod ziemią. Na odcinku Gdańsk Główny (oraz nowa stacja Śródmieście) - Gdynia Główna SKM spełnia wszystkie wymogi definicji metra, ale niektórym nie wytłumaczysz.

          • 7 1

    • nie ma najwięcej (1)

      ma najwięcej % w taborze ale nie najwięcej sztuk

      • 14 6

      • Nie ma to jak porównywać w liczbach bezwzględnych miasto niespełna 0,5 mln mieszkańców z miastem prawie 2 mln mieszkańców. No chyba logiczne, że chodzi o procentowy udział.

        • 7 1

  • LOL

    A po cholerę motorniczowie Ci z drugiej zmiany przyjeżdżają samochodami skoro komunikacje mają za darmo? W d*pach się przewraca i tyle! Nawyki za kierownicy przenoszą na tramwaje a potem latamy jak ziemniaki w pojazdach.

    • 0 3

  • pracownicy zkm nie mają gdzie parkować (3)

    A zniżek na bilety przypadkiem to nie majo?

    • 5 8

    • (2)

      A ty masz rozum? Czym ci pracownicy mają dojechać, jak pierwsze tramwaje wyjadą dopiero gdy oni dotrą do pracy?

      • 6 0

      • rowerami wspomaganymi elektrycznie (1)

        mogą też zastanowić się nad wspólnym dojazdem do pracy metodą tzw. car sharing.

        • 0 2

        • To jeździj sobie tym rowerem chociażby w taką pogodę jak dzisiaj, ale nie zmuszaj innych do tego.
          Poza tym skąd pomysł, że większość pracowników mieszka blisko siebie? Jak jeden dojeżdża z Sopotu a drugi z Ujeściska to już widzę ten car sharing.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane