- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (169 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (188 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (45 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (148 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (36 opinii)
Ostatni krok przed elektryfikacją PKM
Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.
- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.
- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2021-02-23 10:15
297 milionów złotych
Ciekawe jak ma się do tych wydatków rozwiązanie problemu rowerów dla których brak miejsca w sezonie?
- 0 0
-
2020-12-12 11:46
UWAGA! Wysokie napięcie !
Wizualizacja przystanku z kładką nad torami. Kładka jest tak nisko, że przewody trakcyjne przebiegają nad nią, w ciągu pieszym. Majstersztyk!
- 1 0
-
2020-12-11 13:35
A drogi
Kiedy UMWP da kasę na dw, które są w opłakanym stanie. Na niektórych odcinkach bruk. Pkm nie ma kasy na inwestycje? Za to ma po 30 tys mcznie na wypłatę dla jej prezesa. Po co? Zlikwidować nierentowną spółkę.
- 1 0
-
2020-11-05 13:38
no i dobrze (10)
ale niech ktoś mi powie czemu nie zrobili tego od razu kilkalat temu?? Przecież to linia łącząca kilka dużych miast z możliwością rozprowadzenia połączeń na poł województwa. To że jej znaczenie i zapotrzebowanie na przewozy będzie rosło było oczywiste już 10 lat temu.
- 51 16
-
2020-11-05 17:32
(5)
Bo PLKa nie miała wówczas planów elektryfikacji linii 201?
I malkontenci by od razu narzekali po co ta elektryfikacja, jak pod drutem można jechać tylko do przystanku Gdańsk Rębiechowo.- 10 2
-
2020-11-05 19:46
(4)
A nie można robić elektryfikacji etapami? Byleś kiedyś na Mazurach? To popatrz na linie kolejową Olsztyn Ełk przez Kętrzyn. Drut kończy się w połowie drogi konkretnie w Korszach. Z twoim myśleniem tam by w ogóle nie było elektryfikacji bo nie dochodzi do Ełku
- 1 3
-
2020-11-05 20:02
(3)
A co miałoby wówczas jeździć po takiej linii? Hybryd nie było. Zmuszać wszystkich do przesiadek? Oj, byłoby marudzenia. A częstotliwość kursowania to dopiero byłby dramat.
- 2 0
-
2020-11-06 15:45
(2)
By jeździły normalne pociągi a tak trzeba zamykać linie po raz kolejny a ruch będzie co najwyżej wahadłowy
- 0 1
-
2020-11-07 00:07
(1)
Jakie normalne pociągi? Elektryczne na linii bez elektryfikacji?
A do elektryfikacji linia nie musi być zamknięta, a ruch jednym torem był np. w wakacje, gdy robione naprawy na przystanku Port Lotniczy. I wszystko funkcjonowało normalnie.- 0 0
-
2020-11-08 16:29
Czyli przez dwa lata utrudniony ruch a można było tego uniknąć
- 0 0
-
2020-11-06 19:10
A kto wtedy rządził?
Przecież Pomorze to bastion - wiadomo czyj. To tu powstał KLD, a Sławuś N i ferajna stawiali pierwsze kroki w zawłaszczaniu "tego kraju".
- 0 1
-
2020-11-05 13:43
bo finansowanie z budżetu samorządu województwa (2)
i unijnej dotacji nie wystarczyło.
Pomimo 3x przekroczenia budżetu (nasypy i inne "niespodzianki"). Poza tym, nikt się nie spodziewał, ze ludzie będą tego chcieli używać... ;) a raczej, że przedsięwzięcie dowiezie zainteresowanych do emerytury i cicho skona.
Bo przecież każdy ma samochód!
A najważniejsze, strategią samorządu było zwijanie komunikacji zbiorowej a nie "rozprowadzanie" czegokolwiek.- 13 4
-
2020-11-05 13:59
No to się zdziwili, bo w 5 lat po uruchomieniu składy zapchane i nie dają rady wyrobić tej liczby połączeń (1)
- 12 2
-
2020-11-05 16:39
zgadam sie z Tobą
"klęska urodzaju"... ;)
- 5 0
-
2020-11-05 13:24
Możemy liczyć tylko na środki unijne - bo jak wiadomo Pomorskie jest na cenzurowanym i krajowych środków nigdy nie uzyska :) (24)
- 112 79
-
2020-11-05 13:29
Piardu piardu (4)
- 15 15
-
2020-11-05 17:52
jeszcze chwila i po pisie zostana tylko niedobitki co będa chować sie po kątach ze wstydu (3)
- 5 12
-
2020-11-05 18:57
Pewnie. Klaudia Jachira na prezydenta,Sylwia Spurek na premiera, taką mam koncepcję. (2)
A Nitras na szefa resortów siłowych. Nieźle się rozpycha w sejmie, łokciami.
- 12 4
-
2020-11-06 15:06
Lepsze to niż Adrian Długopis z Pionkiem lub naczalnik z nadania Kremla niejaki kaczykuper (1)
- 0 4
-
2020-11-06 19:03
nie lepsze...
bez wątpienia...
- 0 0
-
2020-11-05 17:48
(2)
Sprzedać na złom te pekasemki razem z torami, za tą forsę zbudować autoatradę albo kolejny niepotrzebny stadion a za resztę kupić betonu i zalać betonem nasypy, narysować pasy ruchu i wpuścić tam auta.
- 1 8
-
2020-11-05 21:08
A teraz włącz muzykę relaksacyjną i weź tabletki. (1)
- 7 0
-
2020-11-06 15:10
Co to jest muzyka?
Co to są tabletki? Czekam na wytyczne z Nowogrodzkiej.
- 0 2
-
2020-11-05 13:30
trzeba byłu krytkować rząd inteligentnie (3)
tak jak to robią w Krakowie czy Poznaniu a nie w tak prymitywny sposób jak u nas
- 17 28
-
2020-11-05 14:54
Czyli jak? (2)
Mijać się z prawdą?
- 11 5
-
2020-11-05 19:55
A Gdańsk to miasto prawdy? Ubawiłem się. (1)
- 7 5
-
2020-11-06 15:07
Zawsze możesz wyjechać na Podkarpacie lub do Radomia
- 0 2
-
2020-11-05 19:53
Pierdu, pierdu, kasa na porty, dodatkowe połączenia kolejowe, nowe obwodnice
A te pieniążki to kto daje? Skarb państwa. Euro 2012 się skończyło a z nim większe dodatkowe dotacje z EU. Gdyby samorządy działały efektywnie i potrafiły pozyskiwać wartościowych inwestorów to nie byłoby problemów z inwestycjami. Bo wartościowi inwestorzy to podatki a podatki to większy budżet.
- 4 3
-
2020-11-05 13:31
Droga kaszubska miała być gotowa w 2012 (7)
na Euro. Tlusk obiecywał.
- 27 24
-
2020-11-05 13:32
A Morawiecki obiecał w 2018 miliony elektrycznych aut - uwaga - polskiej produkcji :) (5)
- 30 6
-
2020-11-05 16:44
I Murzynów...
...biją?
- 5 0
-
2020-11-05 15:14
Chociażby do tworzenia nowych miejsc pracy
- 5 1
-
2020-11-05 14:20
A ja byłem pasażerem nowego (1)
polskiego promu zbudowanego w polskiej stoczni.
- 18 0
-
2020-11-05 14:54
Ja sadziłem
Miliard drzew..
- 13 0
-
2020-11-05 13:52
tylko do czego i komu elektryczne auta?
- 5 16
-
2020-11-05 13:40
Idź do Brzeźna , on tam ostatnio gania po plaży . Spytaj go gdzie są te obiecywanki .
- 4 2
-
2020-11-05 13:33
a 2,5 mld wsadzone w otocznie portów? (2)
a 9 mld na Słupsk - Koszalin?
A "Kaszubska" i "obwodnica Żukowa"?
z czego finansowane?
Mało?
To pokazuje skalę potrzeb i zaniechań z lat ubiegłych.- 9 21
-
2020-11-05 13:47
(1)
Mam dosc obecnego rzadu ale wlasnie takie sa fakty. Rzad nikomu laski nie robi ale kolejny fakt jest taki, ze to rzad dorzucil brakujaca kase do budowy mostu w Sobieszewie.
- 11 13
-
2020-11-05 16:25
Rząd PIS dorzucil- rząd PO obiecywał że się dorzuci i przez 8 lat mieszkańcy Sobieszewa byli mamieni i zbywani. Ale oczywiście nikt o tym nie wie i nie chce wiedzieć, lepiej powielać stereotypy i szerzyć propagandę
- 9 8
-
2020-11-06 19:01
Wozi powietrze
- 1 1
-
2020-11-05 13:25
Ta elektryfikacja to kompletne nieporozumienie. (18)
Oszpeci krajobraz na amen.
- 34 180
-
2020-11-05 13:42
Jaki ku.... krajobraz??? (7)
Zobacz jak deweloperzy zniszczyli krajobraz!! Wszędzie budują bez ładu i składu.
Nie zostawiają zieleni, a później wszyscy zdziwieni, że nas zalewa.- 36 6
-
2020-11-05 17:24
(1)
Rozumiem że tereny wiejskie nigdy nie są zalewane? Nie ma betonu same łąki i lasy
- 5 3
-
2020-11-06 16:44
Mniej więcej
- 0 0
-
2020-11-05 17:24
(1)
I gdyński UM. Patrz - betonowanie potoku wiczlinskiego na obszarze parku krajobrazowego.
- 3 1
-
2020-11-06 15:13
Nie wiesz o co chodzi, a się odzywasz!
- 0 1
-
2020-11-05 16:09
(1)
Na terenie Trójmiasta niech elektryfikuja. Oszpecenie to będzie na trasie na Kaszuby, a jeszcze bardziej zeszpeci poniżej Bory Tucholskie na trasie do Bydgoszczy. Wdzydze, Lipowa Tucholska, Wierzchucin - tam nie wyobrażam sobie słupów trakcyjnych
- 5 17
-
2020-11-06 15:12
Dlaczego? Obecna trakcja jest całkiem ładna.
To już nie są te wielkie betonowe obskurne słupy trakcyjne.
- 2 0
-
2020-11-05 14:08
No ale takie władze Gdańska sobie wybieracie
Planowanie przestrzenne jak na wiosce a nie w wielkim mieście
- 9 14
-
2020-11-05 15:54
Kompletne nieporozumienie to twój komentarz! (3)
Lepiej wąchać smród spalin i słuchać ryczących jak F-16 spalinówek z PESY...
- 14 3
-
2020-11-05 18:00
(2)
Co ty wiesz o nowoczesnych silnikach spalinowych? Jaki smród? chyba że dalej na opałowym jeździsz. Natomiast wyprodukowanie prądu z węgla to jest dopiero syf.
- 4 3
-
2020-11-05 20:41
Zapytajmy może fizyka (1)
Silniki spalinowe to jakieś 30% wydajności podobno, reszta idzie w ciepło. Elektrociepłownia spala węgiel i wykorzystuje ciepło .... A pył ze spalania węgla podobno mniej szkodliwy od nowoczesnego diesla bez katalizatora
- 4 0
-
2020-11-06 15:17
Każde dziecko w przedszkolu wie jaką sprawność ma diesel a jaką silnik elektryczny.
Pościgaj się na ulicy z elektrykiem swoim Passeratti TDI to może coś do ciebie dotrze PiSi łotrze.
- 1 0
-
2020-11-05 15:03
I kury przestaną się nieść... (2)
- 14 0
-
2020-11-05 16:05
Kury nie niosa się już przez 5G (1)
Teraz krowy zaczną dawać zsiadłe mleko
- 10 0
-
2020-11-06 15:14
Chyba coś ci się pomyliło?!
To kury przestały dawać mleko, a krowy znosić jajka. To jest prawdziwa tragedia, a nie jakieś tam trakcje - s.racje!
- 0 0
-
2020-11-05 21:10
Wiesz, dancingi myślą, że jak wsio wysprzedadzą za złotówkę Niemcom i założą elektrykę, to świat będzie cacy lala.
- 0 4
-
2020-11-05 14:13
Tak. To wina...
- 1 0
-
2020-11-05 13:59
Ego vs Eko :)))
Wydajność silnika elektrycznego vs spalinowego, poczytaj
A np Żonę masz ładną ale niezbyt ogarnięta?- 13 1
-
2020-11-06 14:42
przetarg na kolejne auto dla prezessa?
- 2 1
-
2020-11-05 13:39
Gdynia informuje (16)
Mamy 2 przystanku PKM a Gdańsk 10 a otrzyma nowe. Uprzejmie informuję że nie potrzebujemy już żadnych nowych przystanków więcej. Szczęśliwi mieszkańcy Gdyni. Wszystko dla Gdańska!!!
- 50 12
-
2020-11-05 14:38
W Gdyni ich nie ma o gdynia się nie dokład do żadnych inwestycji. Jedynie sępi od innych (8)
Ale tak to jest jak miasto przewala kase na wizualizacje znajomych królika oraz na promocję zamiast inwestycję.
- 6 3
-
2020-11-05 15:05
(7)
Czyżby?
Gdańska część PKM została w całości sfinansowana przez województwo.
Gdynia do swoich dwóch przystanków musiała dopłacić.
Dodajmy, że dysproporcja kosztów części gdańskiej i gdyńskiej jest zasadnicza.- 6 6
-
2020-11-05 15:32
Tyle tylko, że Gdynia dokłada się na poziomie poniżej wkładu Rumi i Redy w SKM, za której usługi też płaci Województwo. (6)
Więc władze Gdyni sobie od wielu lat zapracowały postawą zawsze w kontrze do wszystkich.
Jak nie potrafiły współpracować to nikt na Gdynię się oglądać nie będzie i za wszystko będzie musiała płacić samodzielnie skoro tak się upiera na samodzielność i nie chce współpracować.- 11 3
-
2020-11-05 15:49
(5)
A co to ma do rzeczy? Operator (w postaci SKM) został wyłoniony znacznie później i nijak miał się do alokowania środków i koncepcji PKM. Co więcej, to Gdynia lobbowała za PKM a Gdańsk chciał szybki tramwaj. I paradoksalnie w ten sposób Gdańsk pozyskał kolej miejską, bo PKM w Gdyni to zupełna fikcja - po prostu udaje, że jest.
A przede wszystkim - fakty przeczą wcześniejszemu komentarzowi, że to niby Gdynia się nie dołożyła do PKM. Jest dokładnie przeciwnie - to Gdańsk nie dał nawet złotówki.
Poza tym koncepcja "współpracy" tutaj to tak naprawdę podporządkowanie wszystkiego interesom Gdańska. Takie odwracanie kota ogonem, po prostu racja silniejszego a raczej większego - a jak się kto nie zgadza, to nie "współpracuje".- 4 3
-
2020-11-05 17:21
Nieprawda! (4)
Gdańsk dogadał się z Województwem i budował węzły integracyjne przy PKM, Gdynia się wypięła. Po latach, gdy przyszła refleksja powstały w tej formule przystanki Karwiny i Stadion.
- 7 0
-
2020-11-06 13:34
nie dogadal a zostal zmuszony przez marszalka
a w zasadzie, przez brak kasy.
Zmieniono wtedy koncepcje i z linii komunikujacej lotniska(!) powstala kolej regionalna. A to pozwolilo na inne argumentacje i pozyskanie unijnych dotacji. Od inicjacji, budzet powstania PKM wzrosl 3-4 razy...
Pomysl swietny, potrzeba ogromna ale realizacja i faktyczne motywy funkcjonowania,... jak zwykle...- 0 0
-
2020-11-06 13:26
Stadion to wybudowali chyba dla korposzczurów z kaszub. Jeszcze nie widziałem aby któryś pasażer wsiadł na przystanku Stadion a wysiadł na Karwiny. Tak więc o jakich przewozach dla gdynian ta dyskusja?
- 1 0
-
2020-11-06 07:09
(1)
Ależ nadal prawda - Gdańsk na PKM nie dał złotówki. Węzły powstały (i bynajmniej nie wszędzie), bo zbudowano w Gdańsku PKM. W Gdyni PKM to fikcja.
A dwa przystanki "po latach" powstały nie w wyniku rzekomej refleksji, tylko dlatego, że pozostały do zagospodarowania pieniądze unijne, z których lepiej było zrobić użytek a w ówczesnej formie PKM trudno było uznać za inwestycję regionalną (raczej miejską Gdańska, ale za pieniądze regionu). Przecież w oryginalnej formie te 730 mln wpakowano wyłącznie w Gdańsk.- 0 0
-
2020-11-06 07:36
Ani Gdańsk nie dał złotówki na linię do Osowej, ani Gdynia nie dała złotówki na linię od siebie do Osowej
Po prostu zostały odbudowane 70 lat po sobie. Prace nad nową linią do północnych dzielnic Gdyni trwają.
- 0 0
-
2020-11-06 07:34
No ale co to znowu za płacze?
Kolej do północnych dzielnic Gdyni jest w fazie koncepcyjnej. Niecały miesiąc temu był artykuł na stronie wyborczej. Googlaj "Cztery warianty kolei do północnych dzielnic Gdyni". Dodatkowy przystanek w Gdyni na linii do Kościerzyny to ewentualnie podczas przebudowy tej linii przez państwowe pkp plk. dokumentacja modernizacji powstaje, ale nie wiadomo czy Mały Kack powstanie - pytania do PKP.
- 1 0
-
2020-11-05 15:45
Nie twórz problemów. (1)
Gdańsk ma nowe przystanki, ale za nie płaci. Nikt nie przeszkadza Gdyni by zrobiła to samo. W czym więc rzecz?
- 3 3
-
2020-11-05 19:51
A Gdańsk to płaci pieniędzmi województwa, czy Unii Europejskiej?
- 1 1
-
2020-11-05 13:49
To jest chore, że budują Firogę, a nie Karczemki, gdzie ludzie stamtąd naprawdę nie mają jak się dostać na Kiełpinek (3)
Tak samo potrzebny jest przystanek na Małym Kacku z drogą dla autobusów z Witomina i peron na Wzgórzu
- 8 8
-
2020-11-05 13:54
budują u siebie, bo mogą (2)
Linia kolejowa 234 czyli bajpas należy do pkp plk i to pkp plk nie zgodziła się na budowę Karczemek. Dlaczego? Należy pytać córkę prezesa pkp plk które kieruje modernizacją 201 i 234..
- 14 0
-
2020-11-05 13:55
Ten fragment 1,5 km należy akurat do PKM. (1)
Proszę zobaczyć choćby kto jest odpowiedzialny za odtworzenie infry na 234
- 5 4
-
2020-11-05 14:07
Prosze się dokształcić...
PKM bardzo naciskało na odbudowę bajpasu, więc PLK łaskawie się zgodziły, ale pod warunkiem że PKM odbuduje ten 1,5 km fragment dla PLK. Prawdopodobnie PLK z jakiegoś powodu nie była w stanie (nie potriafiła?) tego zrobić sama, co nie zmienia faktu, że to nadal będzie linia PLK i to plk sie nie godzi na przystanek.
- 11 2
-
2020-11-06 06:44
A co z przystankami w Gdyni i pociągnięciem lini w okolice kossakowa i dalej (2)
Zasadniczo brakuje na tej lini kluczowych przystanków w Gdańsku oraz Nowych w Gdyni.
Oczywiste przystanki w Gdańsku
1.Zaspa
2. Osowa
W Gdyni
1. Fikakowo
2. Mały Kack
Dodatkowo pociągnięcie trasy na Obłuże i dalej a od strony Gdańska pociągnięcie lini w pierwszej kolejności do Gdańska głównego.- 6 0
-
2020-11-06 13:13
Mały Kack...
przy Stryjskiej, po drugiej stronie stadionu... ;)
Widać konsekwencję w działaniach decydentów, polegającą na psuciu istniejącego układu komunikacyjnego...- 0 0
-
2020-11-06 07:47
Gdańsk tak
w Gdyni Wzgórze byłoby oczywiste, zamiast lansowanego przystanku Śródmieście
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.