• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

MKo
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.

  • Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
MKo

Opinie (185) 2 zablokowane

  • (2)

    Cieszę się, że na trasie PKM będziemy podróżować składami EN57/71.

    • 21 2

    • (1)

      Szczerze na to liczę, bo dlaczego ludzie na linii SKM mają cisnąć się w starych SKM, kiedy na PKM nowoczesne składy będą wozić powietrze.

      • 2 1

      • Ogólnie swój komentarz napisałem w związku z moim specyficznym poczuciem humoru, ale nie ukrywam, że trochę lubię kolej i stare składy :-) a co do twojego komentarza to hmm... Skoro ludzie się cisną w starych składach SKM to co, gdyby jakimś cudem zaczęły jeździć te nowoczesne full bajery z PKM? Są o wiele krótsze i tam to by była ciasnota... I oczywiście pamiętajmy o dystansie społecznym i ograniczeniu pasażerów w związku z pandemią :-)

        • 2 0

  • Dlaczego nie od razu elektryczny? (1)

    Polak mądry po szkodzie?

    • 10 4

    • To proste

      Ponieważ nie mieli wtedy tyle pieniędzy.

      • 2 1

  • Fajnie zelektryfikowac linie gdzie pociagi jezdza sobie raz na godzine... a po 19 z minutami w ogole.. (2)

    • 26 3

    • (1)

      a jednak o 8 rano nosa sie nie dalo onegdaj wcisnac

      • 3 0

      • ale palec...

        i owszem... ;)
        stary kawał...

        • 2 1

  • Na stronie departamentu infrastruktury UMWP jest coś takiego

    "...Jest odpowiedzialny za zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 18 proc. alkoholu przedsiębiorcom posiadającym siedziby w województwie..."
    kurka - toć tam wszystkie decyzje są na bani podejmowane

    • 4 3

  • przystanek Firoga to miś naszych czasów (3)

    są potrzebniejsze przystanki na linii PKM, długo można wymieniać, ale one "wiedzą lepiej"

    • 18 9

    • z pociągu do lasu na grzyby

      • 5 0

    • no cóż

      Garstka egocentryków z Intelka ma nawet darmowy autobus do stacji Port Lotniczy, ale oczywiście muszą mieć swoją stację.

      • 5 2

    • Przystanek Firoga dla pracowników Intela - problem tylko taki, że pracownicy Intela na permanentnej pracy zdalnej :D

      • 6 0

  • Mam nadzieję, że zrobią coś z oznakowaniem PKM (2)

    Na rozkładach nigdzie nie ma oznaczenia, że pociąg należy do PKM. Nnie ma peronów oznaczonych jako PKM (w przeciwieństwie do wyraźnie oznakowanych peronów SKM). Pociągi PKM jadące z Gdyni Głównej do np. Matarni odjeżdżają z tego samego peronu co pociągi na Hel. Nawet na samych pociągach nigdzie nie jest napisane, że to PKM!
    Czy zrobienie z PKM drugiej linii SKM i ujednolicenie oznakowania to naprawdę tak trudne przedsięwzięcie?

    • 13 4

    • PKM to zarządca infrastruktury a nie przewoźnik!

      • 7 0

    • Każdy pociąg jest wyraźnie oznaczony

      Tylko trzeba chcieć to zobaczyć, a nie narzekać. W każdym rozkładzie jazdy jest wyraźna informacje o tym jaki przewoźnik - SKM czy polregio (PR) obsługuje dane połączenie na linii PKM. Jest to wprost napisane i oznaczone - prościej już nie można...

      • 5 0

  • Kombinują, kasę wydają a naród i tak woli swoje cztery kółka (1)

    Bo taniej, szybciej i wygodniej.
    Dopóki komunikacja zbiorowa będzie droższa, wolniejsza i niekomfortowa to nic się nie zmieni.
    Ja jeżdżę rowerem i (uwaga!) nikogo do tego nie zachęcam.
    To po prostu mój sposób na korki.

    • 17 6

    • Tak bo PKM lata od 7 do 22 i co godzinę

      Doskonała alternatywa żeby zostać wyrzuconym z pracy :)))))

      • 2 0

  • Tak trzymać!!! Teraz już nie będzie marudzenia, jak było to przy budowie PKM

    Ach, gdzież ci sceptycy z roku 2012?! Gdzie schowali się krytycy budowy kolei zamiast tramwaju?! Może się teraz odezwą?

    • 8 2

  • Gdańsk Zaspa (5)

    Fajnie jakby powstał przystanek na Zaspie. Mieszka tam duzo ludzie, jest to swietny wezel komunikacyjny, bo obok jest tramwaj i autobusy po obu stronach. Przydałby się.

    • 21 3

    • Zamaluj lepiej graffiti na Zaspie

      Potem się przyda kolejny etap

      • 2 1

    • Nie ma miejsca. (3)

      • 2 1

      • i pomysłu (2)

        bo to po taniości rozwiązanie...

        • 2 1

        • pomysły są (1)

          łącznie z przesunięciem aktualnego przystanku w kierunku Wrzeszcza na drugą stronę wiaduktu, ale centrum przesiadkowe Zaspa już raczej upadło bo planach dewelopera zaspiańskego

          • 2 0

          • ale te pomysły kosztują

            i wchodzą w paradę "byznesom"

            Więc takie pomysły nie sa lubiane.

            • 1 0

  • Ostatni krok przed ostatnim krokiem przed rozpisaniem przetargu.

    Do samej elektryfikacji to jeszcze lata, jesli w ogole.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane