• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni maszynista Modraka idzie na emeryturę

Katarzyna Moritz
22 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Andrzej Urbaniak jest najstarszym maszynistą w Trójmieście. Właśnie odchodzi na emeryturę. Andrzej Urbaniak jest najstarszym maszynistą w Trójmieście. Właśnie odchodzi na emeryturę.

Andrzej Urbaniak przez ponad 40 lat przewiózł miliony pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej. Jest ostatnim czynnie pracującym maszynistą, który jeździł legendarnym "Modrakiem". Przed świętami po raz ostatni wyjechał na trasę po Trójmieście.



Berlińskie Modraki jeździły w Trójmieście przez ćwierć wieku, do 1976 r. Nz. jeden z nich, prawdopodobnie na stacji Gdynia Stocznia. Berlińskie Modraki jeździły w Trójmieście przez ćwierć wieku, do 1976 r. Nz. jeden z nich, prawdopodobnie na stacji Gdynia Stocznia.
Modrakami nazywano składy jeżdżące po Trójmieście od lat 50. aż do roku 1976. Trafiły do nas z Berlina, w ramach reparacji wojennych. Było ich 189.

- Modraki miały większą ilość drzwi dla podróżnych - po cztery pary w każdym wagonie. Dzięki temu dochodziło do lepszej wymiany pasażerów, zwłaszcza, że wejście do wagonu było równe z peronem. Były prostsze w obsłudze, ale mimo to dzisiejszy tabor jest bardziej przyjazny dla maszynisty - wspomina pan Andrzej.

Wielu z nas narzeka na obecne SKM, że się spóźnia, jest brudne itp. A jak wyglądał komfort jazdy w Modrakach?

- Jazda z tak zwanymi winogronami to była codzienność. Pracowały stocznie, wielu ludzi jeździło SKM-kami i nie mieścili się w kolejkach. Pociągi były przepełnione, ludzie wisieli w drzwiach jak winogrona, do środka nie można było wejść - wspomina maszynista.

Zawód maszynisty, to praca, w której człowiek musi wykazać się nie tylko wytrzymałością fizyczną, ale i koncentracją - od tego zależy bezpieczeństwo podróżnych. Na torach dochodzi do wielu sytuacji, w których reakcja musi być błyskawiczna. Najdłużej pracujący maszynista w SKM podczas swojej 40-letniej pracy miał trzy tragiczne wypadki z udziałem podróżnych.

- To pozostaje w pamięci na całe życie - wzdycha. - Ale było też wiele przyjemnych chwil. Szczególnie, gdy w dzień kolejarza przychodziły dzieci z kwiatami, to była satysfakcja, że ktoś doceniał naszą prace - mówi pan Andrzej.

Pan Andrzej jeszcze nie wie co będzie robić na emeryturze, ale zapewnia, że kolegom chętnie będzie służyć pomocą i wiedzą.

Opinie (66) ponad 10 zablokowanych

  • A kiedy zarząd SKM poda się do dymisji? (2)

    Zapewne Pan maszynista Andrzej Urbaniak wiele lat przepracował ale takiej obecnej złej sytuacji na SKM nie pamięta w swojej długoletniej pracy.

    • 52 15

    • SKM (1)

      A ile lat korzystasz z SKM-ki, że tak piszesz?
      Ja jeździłem SKM-ką w latach 60 i 70, a jak, to przeczytaj poniżej. Tydzień bez awarii to był sukces.

      • 10 8

      • Teraz dzień bez awarii to sukces

        • 11 2

  • Modraki (2)

    Oj wisiało się w tych modrakch.
    A jak była awaria, to biegło sie w Oliwie na pociągi dalekobieżne i tam często jeździłem na zderzaku w ostatnim wagonie. Rewelacja, szczególnie zimą albo w deszczu. Ale to se ne vrati pane Havranek.
    Wszystkiego dobrego na emeryturze imienniku.

    • 75 1

    • Pamietasz jak pewnego razu odkrecili klamki (1)

      juz nie mozna bylo sie czepiac

      • 12 0

      • hm, a może prędzej podróżni urwali od tego czepiania?

        • 0 7

  • Razem z tym panem na emeryturę powinien pójść zarząd SKM (2)

    lub raczej zostać wywieziony taczkami.
    Czy jutro w Pruszczu SKM zamiast o 7.59 przyjedzie o 9.20 z otwartymi drzwiami i śniegiem w środku jak w poniedziałek? A może opoźnienie będzie mniejsze ale za to będzie stać 20 min w polu przed Gdańskiem tak jak miało to miejsce dzisiaj? Jakie atrakcje przygotowaliście na jutro?

    • 49 5

    • tam zaraz na emeryturę

      Ten pan to się chociaż napracował przez te 40 lat, a oni prędzej przydaliby się do odśnieżania torów

      • 2 0

    • re

      Jak ci się nie podoba to się przesiądź na autobus

      • 0 0

  • Kiedy prezes SKM pójdzie na emeryturę?

    Warto wówczas wspomnieć o tym że obecny prezes SKM swoje doświadczenie na kolei zdobył w ośrodku wypoczynkowym w Gdyni Orłowie należącym do PKP.
    A na PKP jak w rodzinie :)

    • 29 4

  • więcej drzwi i podłoga na wysokośći peronu - najważniejsze dla pasażera (3)

    a pasażera nie obchodzi komfort maszynisty - bo to nie dla niego jeździ SKM, tylko właśnie dla klienta. Ale obecne władzunie tego gniota nie potrafią zrozumieć tak prostej sprawy...

    • 32 19

    • kultury troche chamie, dla kogo jezdzi SKM każdy wie, ale bez takich bezczelnych uwag. (2)

      "a pasażera nie obchodzi komfort maszynisty - bo to nie dla niego jeździ SKM, tylko właśnie dla klienta" i co z tego, trochę kultury bucu z wielkopańskim nastawieniem. Nie jestem w żaden sposób powiązany z SKM, ale jak czytam takie wypowiedzi w stylu "nająłeś się na psa to szczekaj", czy to co napisał ten oszołom to aż się człowiekowi włos na głowie jeży. Skąd się nazjeżdżało tylu wsioków do naszego pięknego miasta?

      • 22 9

      • obrońco uciśnionych hahaha, sam właśnie pokazałeś ile masz kultury i obycia (1)

        prawda w oczy kole? a to właśnie cechą poddańczą wsioków (jak to określiłeś) jest podejście godzenia się na wszystko, nie wiadomo w imię czego. Bo na pewno nie porządku.

        • 6 15

        • Do "słaby jesteś bufonie"

          Niestety takie niziny społeczne jak Ty istnieją. Jest to efekt wymordowania rodowitych gdańszczan w czasie wojny i zastąpienie ich dużą ilością ludności napływowej z kresów i ludności wiejskiej. Takie nastawienie wielkopańsko-roszczeniowe świadczy tylko o tym, że za wszelką cenę chcesz się stać "mieszczuchem". Niestety nie tędy droga. Ludzi trzeba szanować, jeśli nie wpoili Ci tego rodzice, to ulica Cię tego na pewno nie nauczy.

          • 3 0

  • Jeden Modrak się zachował i niszczeje na SKM (1)

    Przejeżdżam codziennie z Rumi do Sopotu i na terenie SKM stoi sobie jeden taki Modrak. Szkoda że SKM nie wyremontuje takiej kolejki.

    • 44 2

    • jest jeszcze parę wagonów

      na stacji w Orłowie, z tym, że przerobione na pojazdy techniczne

      • 6 0

  • ciekawe ile osob przejechał przez 40 lat (4)

    • 5 65

    • No jest napisane, że trzy.

      • 12 3

    • Przecież napisał... (2)

      Przecież napisał, że 3. I Ty myślisz, że on ma na to jakiś wpływ? Takiego wielkiego pojazdu nie da się zatrzymać tak szybko jak samochodu.

      • 6 0

      • (1)

        Naucz się tępaku czytać ze zrozumieniem. Napisał, że miał trzy wypadki śmiertelne z udziałem podróżnych, czyli wynika z tego, że zginęli (wypadłi z poiagu, wyskoczyli, zostali wyrzucone, jechali trzymając się na zewnątrz pociągu, itp.) pasażerowie których wióżł. To ilu przejechał pociąg, którym kierował tego nie wiaodmo. Co oczywiście nie zmienia faktu, że jak Ci się ktoś rzuca pod koła, czy idzie pijany torami to się na to nie ma wpływu - wiadoma sprawa.

        • 4 1

        • Wypadki

          Niestety, te winogrona, o ktorych pisze wyżej w swoim poście, to byla masakra. Nie było chyba kwartału, żeby ktoś nie zginął, kiedy winogronka z dowch kolejek nadjężdżających z przeciwnych stron nie zdążyły się schować.
          Niestety. dla wielu to był sposob podróżowania - niektorzy tak jęździli, hbo nie mieli biletów, inni - dla szpany, a jeszcze inni - bo nie mieli wyjścia (w wlaściwie wejścia). Sam podczas takiej mijanki dostałem kiedyś po plecach tak, że odechciało mi się winogronek. Przerzuciłem się na dalekobieżny, ktory stawał w Oliwie. Ale i tam było niekiedy kiepsko (awarie SKM) i jechało się na zderzaku, albo opuszczonej kładce przejściowej do następnego wagonu (którego nie było). Taka jazda na zderzaku z Oliwy do Gdańska zima to było prawdziwe "niedźwiedzie mięso". Pozdrawiam kolegów z tych zderzakow z I LO, z TE i TŁ.

          • 1 0

  • Oby ZUS Panu nie pożałował emerytury.

    Zdrowia, wysokiej emerytury życzę Panu i wszystkim czytelnikom.

    • 54 1

  • A ja czekam i czekam (2)

    az SKM wyremontuje perony, wymieni tory na nowe, zmieni osprzet i zamowi Pesy Elfy/ED74

    • 9 2

    • (1)

      A jak wsiądziesz do tego ELFa? ELF i ED74 są niskopodłogowe (550mm) a perony w SKM są wysokie 960mm

      • 2 2

      • Czytaj uwaznie

        "Wyremontuje perony"

        Obnizyc peron to nie ma filozofii.

        • 3 3

  • Życzę Panu wszystkiego najlepszego (2)

    A Pana kolegom - by pracowali w NORMALNEJ firmie, która nie olewa ani swoich pracowników, ani pasażerów.

    • 61 0

    • bardzo mądre słowa! (1)

      • 5 0

      • rowniez zycze "zlotej jesieni " na emerytuze

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane