Fakty i opinie

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Najnowszy artukuł na ten temat

Obwodnica Metropolitalna: co najmniej 1,5 mld za budowę całości


Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

tak, na pewno będzie jeździć się bardziej komfortowo i bezpiecznie 69%
trudno powiedzieć 17%
nie, nawet jeśli początkowo będzie lepiej, to nowa trasa będzie generować większy ruch i korki 14%
zakończona Łącznie głosów: 4345
Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. graf. Trojmiasto.pl
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Czas (12)

    Nie dałoby się szybciej jej zrobić ? :) Obwodnica już teraz jest zakorkowana i niebezpieczna dla szybkich i wściekłych

    • 221 54

    • OMT i tak niewiele pomoże (6)

      Tu trzeba myśleć nad poszerzeniem ZOT, ale tego nawet w planach nie ma.

      • 24 8

      • Szybciej się nie da zrobić ale ogłosić trzeba koniecznie przed wyborami. (5)

        P
        R
        O
        P
        A
        G
        A
        N
        D
        A

        • 26 29

        • Już oficjalnie brak kasy na przekop Mierzei. (2)

          Trochę kasy wpadło za drewno z mierzei. Jakiś imbecyl chce poszerzyć wycinkę bo mają do Elbląga wpływać kontenerowce.

          • 25 14

          • Podobno będą wpływać bokiem .... wiec poszerzyć trzeba.

            • 12 2

          • Warszawa piątym polskim portem pełnomorskim

            • 2 0

        • Morawiecki poświęci kamień pod budowę i bedzie jak w stoczni, (1)

          gdzie zrobili stępkę a nie ma nawet projektu statku. Podobno jesteśmy światowym liderem w produkcji stępki :)

          • 15 3

          • i kiedy to bylo? w tym czasie w normalnej stoczni zbudowano by dwa statki

            • 3 0

    • Wybory. Puszczą kilka informacji i sprawa ucichnie. (1)

      • 21 4

      • Droga Zielona bez przejść dla zwierząt i ludzi. Hahahaha

        • 5 0

    • mozeby się przesiąść na transport publiczny a nie 4 samochody na rodzinę mamy w Polsce

      Dumne ... z pod przywłaszczonego znaku polski walczącej i zbrodniarzy wyklętych rozbija się 20-letnimi gruchotami po 4 auta w ogródku na pokolenie...

      • 5 7

    • Jeżeli powstanie za 3 lata, to ja chyba zgolę wąsy... (1)

      • 8 1

      • W takie cuda nikt nie uwierzy, jak zwykle okaże się, że 2.1 mld to za mało. Tam pewnie pogrzebany było że 3.5mld. Ale urzędasy żyją w świecie marzeń, że ktoś za darmo będzie robił. Rząd ma takie samo podejście jak większość pracodawców, wszystko chcą A płacić nie ma komu.

        • 6 0

  • Wreszcie (10)

    • 136 20

    • Ściema przed wyborami

      • 21 1

    • Pewnie, że ściema. Szczerbaty i spółka mamił Koszalinian województwem Środkowopomorskim przez 8 lat. (5)

      Teraz ten sam kit wciskają Częstochowianom. Do tego szczerbaty obiecuje 100 obwodnic. 4 lata temu było 100 mostów. Wydaje mi się, że szczerbaty nie jest do końca normalny.

      • 19 4

      • (4)

        Pośle Szczerba. Dlaczego wszystko kojarzy się Panu ze szczerbatym?

        • 7 4

        • Nie kojarzy mi się, ale jak można codziennie ubierać garnitur a w japie mieć śmietnik. (3)

          Inteligent dba o uzębienie szanowny Panie!

          • 9 1

          • nie każdy ma na to kasę

            • 2 5

          • (1)

            jaki z niego inteligent

            spie**zaj dziadu

            • 3 0

            • Pomyliłeś braci

              • 0 1

    • Oby to w końcu ruszyło. (1)

      Mam jednak obawy co do dróg dojazdowych do tej obwodnicy. Na starej obwodnicy natężenie ruchu owszem zmniejszy ale drogi dojazdowe do obu obwodnic nie ulegną zmianie. Podobnie jak wlot obwodnicy do Gdyni. (Tworzymy wąskie gardło w okolicach Morskiej)

      Chwarznieńska, Wielkopolska, Sopocka, Spacerowa i Świętokrzyska mają bardzo ograniczoną przepustowość, a ekspansja Trójmiasta na zachód tylko pogarsza sytuację.

      Na Trasę Zieloną nie ma co liczyć (koszt samego tunelu pod Pachołkiem będzie tylko nieco mniejszy od całej omawianej obwodnicy). Obwodnica Witomina nawet jeśli powstanie to i tak całość zatka się na Kieleckiej... rosnący ruch docelowo i tak ją zapcha.

      W wypadku Słowackiego i Armii Krajowej wygląda to trochę lepiej, lecz też nie jest różowo, gdyż te drogi generują korki już na dolnym tarasie.

      Powstanie obowdnicy zachęci deweloperów do budowy osiedli jeszcze bardziej na zachód co ponownie zwiększa nam natężenie na wylotówkach z Trojmiasta.

      Wniosek? Potrzebujemy nowych osiedli na dolnym tarasie i sprawniejszej komunikacji miejskiej. Same inwestycje w infrastrukturę drogową stworzą nowe problemy w miejsce starych.

      • 16 4

      • Fachura z ciebie jak nic. Dziękujemy za cwany plan.

        • 9 2

    • gdyby nie baranie protesty już bu ją kończyli i to o 150 mlionów taniej

      • 0 0

  • Raczej ostatni gwóźdź do trumny transportu samochodowego na przedmieściach Gdańska (33)

    Jeszcze więcej osób postanowi podróżować samochodem więc ruch na obwodnicy między węzłami jeszcze wzrośnie.
    Skutek będzie taki sam jak wszędzie gdzie dobudowywano infrastruktury aby rozładować ruch. Zamiast luzu rodził się ruch indukowany i sytuacja się pogarszała.

    • 123 296

    • (8)

      OMG, głupszej wypowiedzi dawno nie widziałem

      • 35 41

      • Sam zobaczysz. (1)

        Ludziom się wydaje że miasto zawsze będzie chętne i otwarte na codzienny zalew samochodów z dalekich przedmieść a tak nie będzie.
        Mieszkańcy Gdańska mają z tego tylko hałas, toksyczne spaliny, pyły i brak miejsca na własne potrzeby transportowe. Do tego pokrywają z własnych podatków koszty utrzymania dróg bo przyjezdni rozliczają PITy w gminach ościennych.
        Nikt nie lubi być dymany a tu dymana jest większość Gdańszczan i to tylko kwestia czasu gdy przełoży się to na konkretne decyzje polityczne ograniczające ruch przyjezdnych.

        • 55 24

        • gdybys ty wiedział jak jestes dymany to kwestia dróg byłaby na 100 miejscu....biedny umyśle

          • 13 11

      • A jeżeli ktoś uważa że po budowie OM będzie możliwa rozbudowa OT też jest w błędzie. (1)

        OM nie jest i nie będzie żadną alternatywą dla 80-90% obecnego ruchu OT.

        • 28 16

        • Ale w wakacje pozwoli na spokojne przemieszczanie się, A nie godzinny postój w korkach.

          • 4 3

      • Po prostu jesteś niedouczony (2)

        i nie słyszałeś o paradoksie Braessa czy też prawie Lewisa-Mogridgea. Świat słyszał, stąd w krajach rozwiniętych nastąpił odwrót od polityki "autostrada wszędzie" już kilka dobrych dekad temu.

        • 22 17

        • Autostrada wokol ponad milionowej aglomeracji nie jest "autostrada wszedzie" tylko koniecznoscia. Gdyby OT byla autostrada to twoja dygresja miala by sens, a tak jest po prostu nietrafiona.

          • 30 10

        • ucz się dalej w okupacyjnych budach.......produkcja d**ili do kwadratu nie mających pojęcia co się dzieje

          • 3 13

      • Ja tez

        • 3 1

    • Sekwencja wydarzeń: (2)

      Krótkowzroczni politycy i instytucje żyjące z budowy dróg doprowadzą do budowy obwodnicy przedmieść Gdańska -> więcej osób skusi się na wyprowadzkę w kierunku Kaszub i codzienne dojeżdżanie -> jeszcze bardziej zakorkują się łącznice miast w kierunku obecnej obwodnicy tak, że nawet bliskie przedmieścia na tym stracą -> zakorkuje się już całkowicie obwodnica trójmiasta dodatkowym wyindukowanym ruchem pomiędzy węzłami na wysokości Gdańska co wbrew obecnej absurdalnej narracji całkowicie przekreśli szanse na jej rozbudowę -> pojawi się presja ludzi z przedmieść na rozbudowę dróg do miasta oraz opór ludzi z miasta przed zalewem samochodami -> wygra opór bo ma wpływ wyborczy w przeciwieństwie do przedmieść i jest po prostu skuteczniejszy, a przedmieścia będą musiały się zadowolić buspasami prowadzącymi z miasta do parkingu P+R na dalekim przedmieściu bo żadna inna forma komunikacji zbiorowej niż autobusowa nie obsłuży tak rozlanej zabudowy a to jeszcze bardziej utrudni poruszanie się samochodem do centrum, niewykluczone bardziej radykalne konsekwencje jak opłaty za wjazd do miasta -> życie tam będzie coraz mniej atrakcyjne więc domy wybudowane w polu będą tracić wartość a ludzie zaczną wracać do centrum, które w międzyczasie częściowo wyleczy się z samochodozy -> wartość mieszkań w mieście w międzyczasie wyraźnie wzrośnie a części starzejących się właścicieli domów z przedmieść już nie będzie na nie stać -> pojawi się nowa grupa wykluczonych społecznie starszych właścicieli dużych, w połowie pustych domów, obciążonych kosztami ich utrzymania i kosztami dojazdów, których na emeryturze wynoszącej 20-25% ostatniej pensji nie będzie już stać na powrót do centrum, zostawionych przez dzieci, które wolą mieszkać w mieście.

      • 42 23

      • Ma to sens

        • 8 2

      • Gdańsk się wyludni.

        Zatem to nie ma sensu.

        • 2 6

    • Chętnie zrezygnuję z samochodu, jak tylko pojawią się autobusy miejskie jadące obwodnicą.

      • 24 9

    • Nigdy nie podejrzewalem, (7)

      ze mozna uzalezniac jakis wyjazd od obecnosci autostrady. Jak potrzebuje to jade, jak nie potrzebuje to nawet 5 autostrad 5 pasmowych mnie nie skusi. Wedlug tej filozofi nalezaloby zlikwidowac wszystkie drogi zeby ograniczyc ruch do zera:) Logiki temu odmowic w zaden sposob nie mozna;) Tylko czy o to naprawde chodzi zeby w XXI wieku wracac do XV???

      • 27 8

      • Ależ ta droga cofnie nas do XX wieku! (6)

        Czyli okresu rozkwitu indywidualnej motoryzacji ze wszystkim negatywnymi tego skutkami, które są znane z doświadczeń zachodu. Po co powielać te błędy??
        Zwłaszcza gdy na horyzoncie szykują się poważne zagrożenia i wyrzeczenia związane ze zmianami klimatu do których indywidualne mieszkalnictwo i motoryzacja walnie się przyczyniają...

        • 7 19

        • (1)

          Zwróć uwagę na to, że Francja zrobiła linię autonomicznych autobusów. Przetrwała rok, czy tam kilka lat. Popyt był mały, a autobusy awaryjne. Do tego wolne, nie da się rozwinąć komunikacji miejskiej bez inwestycji w tym zakresie, tzn. Nowego taboru oraz kierowców, którzy i tak już teraz grosze zarabiają, a podwyżek nikt im tac nie chce. Więc o czym my tu piszemy, nic dziwnego, że młodzi ludzie nie chcą pracować za glodowa stawki z nadzieją na to, że za może 10 lat będą zarabiać 4k netto, które i tak na normalne życie nie starcza.

          • 6 1

          • Francja to zrobiła bezobsługową linię metra do dzielnicy biurowej La Defense

            I wywaliła z niej zdecydowaną większość samochodów. Działa pięknie.

            • 4 0

        • tylko że ludzie tak chcą (3)

          Ludzie wolą się przemieszczać własnym transportem. Komfort przemieszczania się w taki sposób przebija zbiorkom, nawet jak trzeba postać w korku. Tyle i aż tyle

          • 2 1

          • (2)

            Jak ktoś nie czyta książek, to woli stać w korku we własnym transporcie. Mnie w "zbiorkomie" korki nie stresują - mam wtedy kilka minut więcej na czytanie książki.

            • 4 4

            • a co z audiobookiem?

              Ja akurat wolę czytać i zapewniam Cię, że mam na to mnóóóóstwo czasu, mimo, że korzystam z samochodu. Ale znam sporo ludzi, którzy słuchają audiobooki w korkach. I co Ty na to mądralo?

              • 2 1

            • bzdura, ja czytam książki w domu

              w aucie lubie pogadać ze współpasażerem.

              • 0 0

    • ""Jeszcze więcej osób postanowi podróżować samochodem więc ruch na obwodnicy między węzłami jeszcze wzrośnie.
      Skutek będzie taki sam jak wszędzie gdzie dobudowywano infrastruktury aby rozładować ruch. Zamiast luzu rodził się ruch indukowany i sytuacja się pogarszała.""

      To jak debata o klimat. Bo tlen niby zawsze był... a nauka zbyt trudna do zrozumienia ;)

      • 11 4

    • ludzie podróżują z potrzeby a nie dlatego że jest więcej dróg (5)

      • 21 8

      • taaa głównie to jednak fanaberia (1)

        • 3 13

        • Fanaberia? Lepiej siedzieć w domu i nic nie robić. A później wnukom opowiadać "przygody z podworka". Człowiek rozwija się nie tylko dzięki nauce, ale także dzięki podróżą, zmiana miejsc, itd.

          • 5 0

      • Kreowanie potrzeb (2)

        Piękny dom z ogrodem na łonie natury, w garażu dwa samochody, 50 calowe TV w każdej sypialni, mejkup/botox/lifting, wakacje tylko zagraniczne. A to tylko najpotrzebniejsze do życia rzeczy ;)

        • 12 10

        • i co dekadę nowa, młodsza żona!

          • 14 2

        • sami sobie kreujemy potrzeby

          jeden woli kanapę i TV, a drugi podróże

          • 0 0

    • Ukoncza OMT to zabiora sie za remont Obwodnicy... Nie bedzie wielu nowych chetnych do stania w korkach... A kiedy zelektryfikuja w koncu PKM-kę??? Puszcza ja w takt 10 minutowy by w koncu moc w sposob cywilizowany dojazdzac do 3city....

      • 17 1

    • mniej ludzi mniej korków oto rozwiązanie (2)

      Jeżeli jest zapotrzebowanie to drogi powinny być budowane. To co tworzy korki to ludzie a nie samochody. W związku z tym sugeruję aby dążyć do zmniejszania populacji. Wtedy będzie wszędzie i bezwględnie luźniej. Czy nie żyłoby się piękniej gdyby w PL było 20 mln a nie prawie 40 ??? ile śmieci mniej byłoby produkowanych gdyby w PL było 20 mln a nie prawie 40 mln.

      • 13 4

      • prowadzono takie operacje, np. w Oświęcimiu

        ale przemiał był za mały...

        • 10 2

      • To zacznij od siebie i swojej rodziny jezeli mają podobne poglądy do ciebie. Wyzerujcie się i będzie mniej śmieci w Polsce...

        • 2 0

    • Każdy to wie poza łosiami z trzeciego świata.

      • 1 2

  • Plusy (12)

    Gdyby nie rozdawnictwo obecnej władzy takich inwestycji mogłoby być znacznie więcej ale po co się rozwijać lepiej dać emerytom po niespełna 900pln lub wesprzeć patoli

    • 289 176

    • Albo pozwolić na dojenie ZUS i PEFON ... przez poprzednią władzę

      przez korporacje zatrudniające emerytów i niepełnosprawnych. A proceder kulturalnie nazywając "Optymalizacją Kosztów" ??? Uświadomcie ludzi ubezpieczonych ile kosztuje ich wizyta w przychodni, szpitalu itd. to się nikt nie będzie dziwił że NFZ nie daje rady. Na rachunku ze szpitala widnieje pozycja "hospitalizacja" i koszt a poniżej jeszcze raz to co powinno wchodzić w hospitalizację w pojedynczych pozycjach oczywiście i jeszcze raz koszt. Wizyta lekarza na obchodzie do jednego pacjenta ok 230zł, sala 8-10 osób = 2300pln czasem w 5 min z NFZ znika. A to tylko jedna sala.

      • 35 16

    • rozdawnictwo jest na kredyt. wszystkie inwestycje również, ponieważ dług polski to aktualnie bilion złotych. a niektórym przypomnę, że jakiekolwiek rozdawnictwo jest obarczone kosztami operacyjnymi, więc nawet gdyby rząd z zabranych przeciętnej osobie dwóch tysięcy chciał oddać całe dwa tysiące, to taka osoba na tym traci.

      • 24 6

    • poprzednia nie rozdawała i co mamy w spadku? (2)

      • 30 6

      • W państwie

        teoretycznym tak było teraz jest inaczej !!!!!

        • 9 9

      • w spadku dostaliśmy dojną zmianę

        • 12 15

    • Za PO nic nie rozdawali i g*wno było i bieda piszczała (3)

      • 37 29

      • (2)

        to co teraz rozdaja (trwonia) wypracowywano za peowskich rzadow

        • 16 19

        • Wypracowywano = zabrano z OFE

          • 4 1

        • wypracowali ludzie pomimo POwskich rządów

          W PO były przecież spady z KLD winne złodziejskiej prywatyzacji na któej się uwłaszczyły spady z PZPR

          • 0 0

    • (1)

      Gdyby nie rozdawnictwo to kto i czym by jechał. Nie zapominaj, ludzie mają, ludzie kupują, ludzie produkują, sprowadzają. A gdy nie mają to?

      • 11 11

      • rozdawnictwo jazda z usmiechem ku przepasci

        • 3 2

    • trzeba było zrobić

      ale wasze rzady kasy na to nie miały - tak mówił ryzy, a budyń potwierdzał

      • 2 2

  • Jakieś wybory się zbliżają? (2)

    • 151 25

    • Arciszewska zbiera głosy w Żukowie i okolicach. w Gdyni już jest spalona po 20letnim rozpoczynaniu budowy OPAT. (1)

      • 22 2

      • pozowala do zdjec z lopata zreszta horal tez

        • 7 0

  • Metropolitalna tz. (2)

    Chwaszczyno, Żukowo, Gdańsk

    • 86 9

    • kilkanaście lat trwa zabawa w realizację, to jest chore, patrząc na obłożenie aut na tych drogach i ile przynoszą haj$u do skarbca państwa

      • 7 0

    • tak

      to ostatnie drukwanymi !! na reszte robie siku =]

      • 1 0

  • trzymam kciuki za udana realizcję

    • 123 19

  • Super (2)

    mamy działkę w Tokarach jak skończą do węzła Miszewo będzie 2.5 km jak dla mnie petarda.

    • 76 14

    • może twoje wnuki dożyją

      • 16 6

    • Mam podobnie.

      Ja z kolei kupiłem działkę w glinczu jakiś jeden kilometr do początku obwodnicy Żukowa.Miejmy nadzieję że ją wybudują

      • 0 0

  • (3)

    Obietnice przedwyborcze, a potem następne cztery lata przetargów!

    • 134 21

    • Po wyborach przetargi zostaną bez rozstrzygnięcia

      albo po prostu skasowane / zawieszone i tyle.

      • 16 2

    • ciemny lud wszystko kupi (1)

      • 13 0

      • pisie mamienie

        • 6 0

  • jaka obwodnica, ekspresowa wylotówka na Kaszuby i tyle (4)

    i etap + obwodnica Zukowa. jak będą oba etapy skonczone to bedzie to obwodnica.

    nazwa metroplitarna poki co nie powinna byc uzywana, bo ta inwestycja w i etapie jest dla Gdynian i Kaszubow

    • 51 28

    • Następny uczony, pewnie z pis (2)

      Uważasz że jak będzie skończona Obwodnica Metropolitalna to nie wesprze ona kierowców z Gdańska i Sopotu (dla nich powinna być płatna, jak dla mnie molo w Sopocie)? Jechałeś Południową Obwodnica Gdańska i włączałeś się w obwodnicę 3miasta? Straciłeś tam czas? Myślisz że jak zostanie puszczony ruch dwupasmowy prosto to nic się nie zmieni dla skręcających w obwodnicę 3miasta?

      • 17 5

      • Flavio d**il i tyle, (1)

        • 3 10

        • Słyszeliście kiedyś o teorii chaosu? Ruch motłoch skrzydeł może wywołać kataklizm na drugim końcu świata. Tak samo może być i tutaj.

          • 1 1

    • Pomorze to Kaszuby

      Przyjeżdżając za "chlebem" z zadu.pia powinieneś to wiedzieć

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.