• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • Wy budujcie drogę,

    a nie bawcie sie w papiery

    • 1 0

  • jaka obwodnica, ekspresowa wylotówka na Kaszuby i tyle (4)

    i etap + obwodnica Zukowa. jak będą oba etapy skonczone to bedzie to obwodnica.

    nazwa metroplitarna poki co nie powinna byc uzywana, bo ta inwestycja w i etapie jest dla Gdynian i Kaszubow

    • 51 28

    • Pomorze to Kaszuby

      Przyjeżdżając za "chlebem" z zadu.pia powinieneś to wiedzieć

      • 2 0

    • Następny uczony, pewnie z pis (2)

      Uważasz że jak będzie skończona Obwodnica Metropolitalna to nie wesprze ona kierowców z Gdańska i Sopotu (dla nich powinna być płatna, jak dla mnie molo w Sopocie)? Jechałeś Południową Obwodnica Gdańska i włączałeś się w obwodnicę 3miasta? Straciłeś tam czas? Myślisz że jak zostanie puszczony ruch dwupasmowy prosto to nic się nie zmieni dla skręcających w obwodnicę 3miasta?

      • 17 5

      • Flavio d**il i tyle, (1)

        • 3 10

        • Słyszeliście kiedyś o teorii chaosu? Ruch motłoch skrzydeł może wywołać kataklizm na drugim końcu świata. Tak samo może być i tutaj.

          • 1 1

  • Beznadziejna mapka. Tak ciezmo zrobić dokładną? (1)

    • 11 3

    • Ciezmo

      Ciężko chyba

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Oby nigdy nie powstała (25)

    Polsce potrzebne są inwestycje w transport szynowy: kolej, tramwaje. Trujący i hałasujący transport samochodowy powinien być nękany podatkami i kodeksem ruchu drogowego. Ponadto budowa dróg niszczy krajobraz. Nie tylko przez zmianę krajobrazu w miejscu, gdzie powstaje droga, ale też przez niszczenie krajobrazu tam, gdzie powstają żwirownie - znikają piękne pagórki, zostaje księżycowy krajobraz.

    • 109 496

    • (12)

      Czy transport szynowy czerpie energię z powietrza? Chyba nie, gdzieś ja trzeba wyprodukować, więc dym z kominów nieunikniony. Poza tym pierwszy raz słyszę, żeby tramwaje i pociągi poruszały sie bezszelestnie. Hałasują bardziej niż samochody. Tyle w temacie.

      • 42 19

      • (7)

        a słyszałeś o Elektrowni wodnej lub wiatrowej? Pendolino potrafi być cichsze niż niejeden samochód

        • 15 14

        • A syszałęś o koniecznosci zrównoważenia sieci? (6)

          A słyszałeś o konieczności zrównoważenia sieci? Czyli o konieczności posiadania nie tylko wiatraków ale przy okazji elektrowni szybkiego startu (gazowych) lub na gorącym piecu (węglowych)? Czy słyszałeś o ekologach nieuniemożliwiających na 10000 sposobów budowę elektrowni wodnej na Wiśle? ( znasz inna dużą rzekę Polsce - poza Odrą - gdzie można postawić elektrownie o dużej mocy)? Zanim zaczniesz powtarzać frazesy z TVN doucz się trochę i pomyśl samodzielnie.

          • 20 8

          • (1)

            od elektrowni wodnej wolę panele i wiatraki

            • 5 5

            • Szczególnie w nocy i bez wiatru...

              Zrobimy sobie lampki olejowe i będziemy przyświecać sobie tłuszczem wielorybów...

              • 4 2

          • (1)

            Niestety post Czernobylowa radiofobia wstrzymała rozwój energetyki jądrowej. Gdyby nie to, dzisiaj mielibyśmy reaktory o 2-3 generacje nowsze - mniejsze, bezpieczniejsze, prostsze w użytkowaniu. Każde miasto by miało swoją siłownię w 100% czystą jeżeli chodzi o emisję. Nie wiem jak geotermia, ale elektrowni wodnej nie jesteś w stanie zbudować wszędzie, uwarunkowania geograficzne są nieubłagane. I tyle w temacie.

            • 6 0

            • Bo tak się kończą populistyczne próby trzymania wszystkim palca w tyłku zamiast rządzenia...

              • 2 0

          • (1)

            Ze wszystkim się zgadzam, ale co ma do tego TVN?

            • 23 3

            • zawsze musi być ktoś winny a jak mu podają informacje bez komentarza co ma o tym myśleć to się czuje zagubiony

              • 2 2

      • Teraz każdy ma samochód... (2)

        Pociąga jest w stanie zabrać nawet kilkaset osób, a samochód przeważnie prowadzi jedna osoba. Samochody to najbardziej trujący środek transportu.

        • 12 11

        • samochód to także najbardziej terenochłonny (przestrzeniożerny) środek transportu

          bez względu na to, czy jest napędzany tradycyjnym silnikiem spalinowym, czy ma napęd hybrydowy czy elektryczny, a nawet jak jest autonomiczny. Tylko wydajny system regionalnych połączeń kolejowych może nas uratować przed wchodzeniem w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju systemu transportowego Pomorza.

          • 2 6

        • Samochód zawsze prowadzi jedna osoba, a już wkrótce może nawet zero osób.

          • 5 1

      • Łoś!
        I tyle.

        • 4 3

    • (3)

      Boże, w jakich czasach ty żyjesz...
      Każda rodzina ma dwa samochody, bo i tak najszybciej się przemieszczasz, a pitolenie o komunikacji miejskiej to już po prostu kpina... w czasach studiów się dojeżdżało, kiedy każdy grosz, cytuje grosz, się liczył. Nie było stać na auto. A teraz? Tylko drogi, przedszkola, szkoły. Osiedli jest za dużo. Pracę każdy znajdzie.

      • 20 13

      • Chyba od Ciebie ze wsi do miasta najszybciej jest samochodem. Niektórych stać na mieszkanie w mieście i szybciej podjechać kawałek komunikacją miejską.

        • 4 4

      • Kogo cytujesz? Grosz. (1)

        Po jakich studiach jestes? :-)

        • 14 6

        • Ja na studiach miałem więcej pieniędzy jak teraz, ale nie zmienia to faktu, że transport publiczny to kpina.

          Są zawody gdzie samochód jest przymusem i np. Ja nie mam zamiaru z niego rezygnować, mam samochód na lpg, więc smrodu żadnego praktycznie nie ma.

          Żebym mógł wykonywać swoją pracę z wykorzystaniem transportu publicznego, realnie pracowalbym może że 3h dziennie... Więc współczuję podejścia, nie każdy pracuje w jednym miejscu bądź blisko domu. A przeprowadzać się przy dynamicznie zmiennych lokalizacjach pracy kest bez sensem.

          • 9 4

    • LPG jako wymog i znika problem smrodu i innych o ktorych piszesz (3)

      • 19 9

      • (1)

        Smog z rury wydechowej to znikł już z Euro5 tak naprawdę ale u nas jeżdżą 15-20 letnie strupy z wyciętymi filtrami, problemem jest smog z elementów eksploatacyjnych jak klocki hamulcowe, tarczy oraz opon które to wszytko unoszą w górę. LPG natomiast nie eliminuje problemu NOx

        • 5 0

        • i tego elektryki nawet nie ogarną

          zamiast się bez końca czepiać motoryzacji, która paradoksalnie ma niewielki wpływ zarówno na smog jak i CO2 może warto by się skupić na innych czynnikach. Owszem, wyżynanie filtrów w dizlach powinno być z całą stanowczością ścigane i egzekwowane i da się to ogarnąć technologicznie bez problemu. Jestem ponadto przekonany, że eliminacja kopciuchów załatwiłaby problem smogu od ręki

          • 4 2

      • Tego nigdy nie wprowadza, bo za duże marże państwa są na paliwach.

        • 9 1

    • Co za łosie minsują z trzeciego mentalnie i intelektualnie świata.

      • 3 4

    • Dokladnie! (1)

      Przecież To obwodnica obwodnicy. Zakorkuje się i tak, a te 2 mld można na coś bardziej potrzebnego widać

      • 15 34

      • Tak np. 100+

        • 6 2

    • co,za biedny na seicento jesteś? czy kalectwo na drodze,bez prawka? Pewnie jedno i drugie...

      • 23 17

  • Metropolitalna tz. (2)

    Chwaszczyno, Żukowo, Gdańsk

    • 86 9

    • tak

      to ostatnie drukwanymi !! na reszte robie siku =]

      • 1 0

    • kilkanaście lat trwa zabawa w realizację, to jest chore, patrząc na obłożenie aut na tych drogach i ile przynoszą haj$u do skarbca państwa

      • 7 0

  • Czas najwyższy odciążyć drogi w mieście. Jest na to prosty sposób (6)

    SKM pod ziemię, zamiast torów zrobić czteropasmówkę.

    • 50 16

    • za co? (2)

      • 5 0

      • (1)

        ...za abonament... placisz xxxzł miesiecznie i wjezdzasz... ilu bylo by chetnych by bez korkow przejechac przez 3city... Oczywiscie pomiar odcinkow dla szybkich i wscieklych tez by byl... ;]

        • 2 0

        • A krajobraz jaki piękny. Wszystko po to, żeby sobie jeździć samochodami z wioski do miasta.

          • 0 0

    • Drogi pod ziemię, a na wierzchu miasto dla ludzi.

      • 1 1

    • taniej estakada nad torami (1)

      • 1 4

      • Zjazdy, podjazdy. Bez sensu

        • 3 0

  • 2mld za niepotrzebną drogę? (1)

    co ona niby ma zmienic?

    • 19 26

    • Jak to co?

      Ja będę miał lepszy dojazd z Kaszub do Gdańska do roboty;) wypas

      • 3 0

  • A tego znaczka "Trójmiasto.tv" nie można umiejscowić w innym rogu. Zasłania napisy.

    • 5 0

  • Układ w sumie mało logiczny. (4)

    Optymalne rozwiązanie w mojej opinii byłoby takie: przedłużenie obwodnicy trójmiasta co najmniej do Lęborka, Słupska lub do granicy z Niemcami a nie wbijanie jej w Chylonii gdzie Rumia, Reda blokują przejazd. Poszerzenie obwodnicy do 3 pasów w obie strony na całym odcinku. Takie rozwiązanie odciążyłoby ruch z A1 na Szczecin który idzie przez Gdynię, Rumię, Redę i Wejherowo. Oczywiście należałoby też poprawić sieć dróg lokalnych i ich połączenia z obwodnicą, która byłaby naturalnym przedłużeniem A1. Ale to tylko moje przemyślenia.

    • 25 13

    • Za to odpowiada trasa kaszubska.

      • 0 0

    • a slyszałes o S6 geniuszu czy Ci TVN mózg już całkowicie wypleniło?

      • 0 6

    • no przecież z Chwaszczyna wjedziesz na Trasę Kaszubską i prosto na Lębork.

      • 4 1

    • Dobry postulat

      I już realizowany. Trasa kaszubska i dalsze odcinki s6 to przecież przedłużenie obwodnicy 3miasta. Powoli przechdzą z fazy planów do realizacji

      • 9 2

  • Wizja przyszłości ...

    W rządzie nie ma ciśnienia na rozwój infrastruktury drogowej wokół Trójmiasta. Z wielu powodów, trójmiasto to matecznik opozycji a kasę kieruje się tam gdzie jest wierny elektorat. Nikomu w Warszawie nie zależy na zamożnym trójmieście i prężnie działającym sektorze portowym - dlaczego mamy robić (małą, ale jednak) konkurencję Niemcom? Droga czerwona, Via Maris i metropolitalna nie powstaną, tak samo nie będzie 3 pasów na OT. Jak sytuacja drogowa zrobi się naprawdę beznadziejna to w szybkiej nocnej specustawie przegłosują płatny wjazd do miast i bramki na drogach klasy "s" - OT będzie pierwsza i ruch się zmniejszy bez rozbudowy.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane