• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Na trzeci pas Obwodnicy Trójmiasta, przynajmniej w tej chwili nie ma co liczyć, więc Metropolitalna jest bardzo potrzebna. Chociaż częściowo odciąży Obwodnicę Trójmiasta, szczególnie w sezonie.

    • 35 14

    • niby jak? skoro i tak wszystko na nią musi zjechać

      • 3 4

  • procedury są ale obwodnicy nie będzie.

    zemsta PiS. Oni są mściwi i grają nieczysto. Przykładów można mnożyć w tysiące.
    Ale zapomnieli że czynnik ludzki działa też w drugą stronę. Więc, jak to mówią chłopi: wy nam tak, to my wam tak.

    • 23 21

  • Macie błąd na tej swojej grafice. Obwodnica Trójmiasta ma oznaczenie S6 a nie S7. (1)

    • 9 5

    • po wybudowaniu zostanie zmieniona numeracja S6 będzie metropolitarna + kaszubska

      i dalej zwykła 6-tka na Szczecin

      • 2 0

  • Układ w sumie mało logiczny. (4)

    Optymalne rozwiązanie w mojej opinii byłoby takie: przedłużenie obwodnicy trójmiasta co najmniej do Lęborka, Słupska lub do granicy z Niemcami a nie wbijanie jej w Chylonii gdzie Rumia, Reda blokują przejazd. Poszerzenie obwodnicy do 3 pasów w obie strony na całym odcinku. Takie rozwiązanie odciążyłoby ruch z A1 na Szczecin który idzie przez Gdynię, Rumię, Redę i Wejherowo. Oczywiście należałoby też poprawić sieć dróg lokalnych i ich połączenia z obwodnicą, która byłaby naturalnym przedłużeniem A1. Ale to tylko moje przemyślenia.

    • 25 13

    • Dobry postulat

      I już realizowany. Trasa kaszubska i dalsze odcinki s6 to przecież przedłużenie obwodnicy 3miasta. Powoli przechdzą z fazy planów do realizacji

      • 9 2

    • no przecież z Chwaszczyna wjedziesz na Trasę Kaszubską i prosto na Lębork.

      • 4 1

    • a slyszałes o S6 geniuszu czy Ci TVN mózg już całkowicie wypleniło?

      • 0 6

    • Za to odpowiada trasa kaszubska.

      • 0 0

  • Umiarkowany optymizm! (2)

    Nie mogę się doczekać, żeby rozpocząć budowę domu w Warznie. Wtedy do centum Gdyni będę jechać kilka minut samochodem, a mieszkać wśród przyrody z widokiem na jezioro. Marzę już o tym! Tylko ile jeszcze trzeba czekać!!!

    • 7 16

    • kilka minut to Ty będziesz próbował się włączyć

      do ruchu na swojej małej, lokalnej uliczce. Do miasta staniesz w korku na 30-40 minut

      • 8 1

    • No to będziemy sąsiadami! Miło mi!

      Ja obok planuję warsztat i składowisko opon. Kumpel z kolei ma kilka beczkowozów i zrobi sobie punkt zrzutu. Super będzie!

      Aha o opał zimą się nie martw, dogadamy się!

      • 4 0

  • a tymczasem nominowana do nagrody nie_gospodarnosci. czyli (3)

    rydwan strat i marnotrastwa jest nijaka d> 'gdzie >' oznacza w cuglach.

    • 11 9

    • Łancuch kupiła, okrągły stół Panna takze zakupila i gosci wyzywa od egzotycznych. Poziom ...

      • 3 3

    • rydwan kosztował tyle co jeden lot Kuchcińskiego (1)

      • 0 2

      • ty od Brejzy?

        • 3 0

  • 2mld za niepotrzebną drogę? (1)

    co ona niby ma zmienic?

    • 19 26

    • Jak to co?

      Ja będę miał lepszy dojazd z Kaszub do Gdańska do roboty;) wypas

      • 3 0

  • Dzieki PIS, bo za Peło to ...d*pa i kamieni kupa (4)

    • 31 31

    • emilia, przestań, wszyscy już wiedzą. (1)

      tak łatwo już ne przejdzie.

      • 7 6

      • ty od Brejzy? he he he

        • 0 0

    • Miska ryżu od Matiego

      • 2 2

    • Dawne struktury Po sa na Pomorzu a nie PiS

      Jak bys nie wiedzial

      • 0 1

  • Beznadziejna mapka. Tak ciezmo zrobić dokładną? (1)

    • 11 3

    • Ciezmo

      Ciężko chyba

      • 0 0

  • Zostawić pas ziemi na kolejne pasy (1)

    • 15 5

    • zostawić pasy ziemi

      na kolejne obwodnice

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane