• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • Większość opinii jest głupia (1)

    Piszecie tylko o Gdańsku i o jej wpływie na obwodnicę. Ta droga nie jest ani dla Gdańska, ani alternatywą dla obwodnicy tylko dla regionu. Rozładuje Chwaszczyno, Żukowo. Ale wg was oczywiście tym mieszkańcom nic się nie należy bo to nie gdańszczanie. Tylko że Gdańsk to nie pępek swiata to jasnej ciasnej!

    • 11 5

    • Rano korki są z Żukowa do Gdańska a po południu w przeciwnym kierunku :>

      Nie odwrotnie.

      • 4 0

  • 3 pasy

    Dobrze ze zostawiliscie miejsce na trzeci pas. Myślę że już po 5 latach ta obwodnica też już będzie przeciążona i będziemy się zastanawiać nad rozbudową tegoż trzeciego pasa.

    • 1 2

  • Skad rzad wezmie na to kase? Zus w gore? Podwyzka vatu na kolejne grupy produktow?

    • 2 2

  • Chyba wybory ida

    • 0 1

  • Czy nie lepiej zrobić po prostu obwodnicę dla Żukowa i Chwaszczyna?

    Taniej, szybciej,...

    • 4 3

  • Pkm do koscierzyny z Gdyni!

    To najważniejszy priorytet obecnie. Korki gigantyczne , firm powstaje w tym kierunku coraz więcej , a połączeń prawie wcale

    • 6 0

  • Metropolitana (5)

    Lepiej poszerzyć istniejącą obwodnicę Trójmiasta do trzech pasów na całej długości.

    • 44 27

    • To jest obwodnica wybudowana w latach 80. Myśle ze nie zrobią trzeciego pasa, a nawet gdyby zrobili to i tak głupki będą jechać lewym i blokować. Oczywiście, na dzisiejszy ruch to jest za mało. Ale jak poczekamy 20 lat to coś się uda z tym zrobić. Gwarantuje dziś

      • 1 0

    • (1)

      Jak wyobrażasz sobie rozbudowę przy istniejącym ruchu? Musiałby być zajęty jeden pas obwodnicy. Rozbudowa OT tak, ale po wybudowaniu OM.

      • 9 1

      • obwodnica pontonowa, tymczasowa

        • 7 0

    • i tak wszyscy lewym pasem pojadą (1)

      • 14 2

      • To może robić tylko lewe pasy

        Tylko lewe pasy słuszna koncepcja.

        • 21 0

  • Lato

    Przyjdzie kolejne lato i obwodnica Trojmiasta znowu się zakorkuje przy zjeździe w Chyloni. Tylko Trasa Kaszubska tu pomoże.

    • 6 1

  • (2)

    Dulczesa czeka na konkretne propozycje,ona też chce mieć kilka mieszkań jak Budyń

    • 13 10

    • Albo 2 wieże jak Yaro Car

      • 2 2

    • słabo, słabo. Tylko na tyle was stać trolle?

      PiSzcie porządnie bo do Jarka doniosę,.

      • 1 2

  • A OPAT dalej nie ? Ta OM to niepotrzebne g...

    Za tyle kasy mozna zrobic obwodnicę Żukowa i wiele mniejszych sensownych dróg. A także poszerzyć obwodnicę w newralgicznych miejscach. Paranoja !!

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane