• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W sobotę 17 lipca pasażerowie na gdańskim lotnisku po raz pierwszy skorzystają z nowej infrastruktury rozbudowywanego terminalu. Do użytku zostaną oddane dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów znajdującej się na styku starej i nowej części budynku. Ma to znacznie usprawnić obsługę pasażerów przylatujących do Gdańska. Prace w nowej części tzw. pirsu posuwają się mocno do przodu. Jeszcze w tym roku pojawią się w nim pierwsi pasażerowie. Plac budowy odwiedziliśmy z naszą kamerą.



Czy w tym roku korzystałe(a)ś z gdańskiego lotniska?

Planowo nowa część terminalu ma być gotowa do końca 2021 r., co oznacza, że jej budowa wkroczyła na ostatnią prostą. Wewnątrz trwają już zaawansowane prace wykończeniowe. Na parterze układane są kamienne posadzki, a pod sufitem wiszą już pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.

- Mamy niewielkie opóźnienie związane z układaniem podłóg, bo ze względu na pandemię nasi dostawcy z Chin mają problemy z transportem. Brakuje kontenerów i statków, którymi mogą transportować tego typu ładunki do Europy. Musimy czekać - przyznaje Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco.
  • Jeszcze w tym roku (jesienią) w nowej części terminalu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • W hali przylotów montowane są obecnie pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.
  • Pojawiły się też pierwsze karuzele bagażowe.
  • Już w sobotę w tym miejscu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • Nowe karuzele mają rozładować zatory przy odbiorze walizek.
  • W bagażowni trwają testy z użyciem prawdziwych walizek.

Wniosek o trzymiesięczne przedłużenie terminu



Brakuje nie tylko surowca do wyłożenia podłóg, ale też kabli. Pandemia sprawiła, że większość fabryk i dostawców miała kilkutygodniowy a nawet miesięczny przestój. Gdy na świecie liczba zakażeń spadła i większość gospodarek odczuła ożywienie po lockdownie, rynek budowlany - podobnie jak wiele innych gałęzi gospodarki - gwałtownie się otworzył, co sprawiło, że obecnie na zamówienia czeka się o kilka miesięcy dłużej niż zazwyczaj.

W związku z tym wykonawca zwrócił się do inwestora, a więc Portu Lotniczego w Gdańsku, o przedłużenie o trzy miesiące terminu oddania terminala do użytku.

- Analizujemy wniosek wykonawcy. Na pewno będziemy w tej kwestii rozmawiać i szukać kompromisu, ale najpierw musimy przeanalizować, w jaki sposób pandemia zaburzyła harmonogram prac - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
- Obecnie na budowie mamy ok. 350 pracowników. Pracujemy także w weekendy, bo czas goni. W tym roku z pierwszej części terminalu mają już skorzystać pasażerowie - dodaje Rudnicki.
Wizualizacja nowego pirsu. Wizualizacja nowego pirsu.

W sobotę ruszą dwie nowe karuzele bagażowe



Pierwszy test nowa infrastruktura, jaka powstała na styku dotychczasowego terminala i nowego pirsu, przejdzie już w tym tygodniu. W sobotę rano zostaną oddane do użytku dwie nowe karuzele służące pasażerom do odbioru bagażu. Powstały one w miejscu dotychczasowej odprawy paszportowej Non-Schengen, która czasowo została przeniesiona w inne miejsce (docelowo znajdzie się w nowej części).

- To będzie dla nas jako wykonawcy, ale też i dla lotniska szczególny moment, bo po raz pierwszy przetestujemy wszystkie systemy, które w połączeniu obu budynków są dla nas największym wyzwaniem. Liczba karuzel zwiększy się z trzech do pięciu, co powinno znacząco rozładować zatory i skrócić czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska - dodaje kierownik budowy.
W ostatnim czasie było z tym różnie, o czym w weekend informowali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Pasażerowie narzekali, że po przylocie na odbiór bagażu musieli czekać nawet 1,5 godziny. Teraz ma się to zmienić.

  • Nowy terminal według pierwotnego planu ma być gotowy do końca roku.
  • Standard obsługi pasażerów w nowym terminalu będzie wyższy niż w dotychczasowym terminalu T2.
  • Hala odlotów w nowej części gdańskiego lotniska.
  • Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł.
  • Komercyjna część hali odlotów, w której znajdzie się prawdopodobnie sklep duty-free.
  • Największym wyzwaniem na budowie było połączenie nowej części z dotychczasowym terminalem.

W sierpniu pojawią się cztery rękawy



Intensywne prace toczą się nie tylko w nowej części terminalu, ale też w dotychczasowym terminalu T2. M.in. zbudowano nowe schody do kaplicy i pomieszczeń technicznych na poziomie -1 dla obsługi lotniska. Zdemontowano też dotychczasowe stalowe schody, w miejsce których pojawiły się schody ruchome. Zmiany zostały poniekąd wymuszone budową pirsu i koniecznością dostosowania dotychczasowej infrastruktury do nowych standardów.

Ostatnie prace toczą się też przy czterech zewnętrznych klatkach schodowych od strony płyty postojowej. W sierpniu zostanie ona uprzątnięta z maszyn i materiałów budowlanych, bo do Gdańska dotrze z Chin transport czterech rękawów pasażerskich.

Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminala T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł.

Znowu większy ruch na lotnisku



Tymczasem z każdym tygodniem odradza się życie na samym lotnisku. Tylko w czerwcu obsłużono 155 tys. pasażerów, co jest dobrym prognostykiem na dalszą część sezonu wakacyjnego. Najwięcej pasażerów przewiozły Wizzair (50 tys.) oraz Ryanair (45 tys.).

Wyniki mają poprawić się nie tylko ze względu na znoszone obostrzenia (do wielu krajów można latać bez testów po okazaniu kodu QR potwierdzającego szczepienie lub status ozdrowieńca), ale także ze względu na coraz atrakcyjniejszą siatkę połączeń - głównie na południe Europy.

Tylko Rynair w tym roku uruchomił pięć nowych połączeń: do Zadaru, Corfu, Chani czy Santorini.

Dokąd latamy z Gdańska na wakacje



- Liczymy, że po długiej przerwie spowodowanej pandemią, mimo występujących nadal trudności, nasi pasażerowie będą korzystać z tych propozycji i latać z Gdańska na wakacje do Hiszpanii, Grecji, Chorwacji, Bułgarii oraz na Maltę i Cypr. Mamy też nadzieję na ożywienie kontaktów rodzinnych i przyjacielskich, loty po Europie, jak i dalej na inne kontynenty, a docelowo także powrót podróży biznesowych. Bardzo się cieszymy z tego, że pasażerowie do nas wracają, co obserwujemy wyraźnie w ostatnich miesiącach - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Wideo archiwalne z jesieni 2020 r.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Pięknie ale pandemia może potrwać jeszcze wiele lat...Ale i infrastruktura będzie.Ja na razie nie latam,za duże ryzyko.Portugalia Hiszpania niestety nie w tym roku a co to za atrakcja siedzieć w hotelu.. juesej już nie ma po co jechać, więcej w kraju się zarobi.Chyba że autem po stanach zobaczyć atrakcje.

    • 20 24

    • przesuniecie takich instytucji za miasto jest konieczne. i trzeba o tym juz myslec. (2)

      to lotnisko do likwidacji za rok lub dwa

      • 0 2

      • Ale głupoty gadasz.... (1)

        Twoim tokiem myślenia to juz dawno nie powinno być szadulek, a są... I będą..

        • 2 1

        • nie będą jak beda musieli placic kary wielotysieczne

          po 3 latach ludzie nie wytrzymaja kolejnych podwyzek

          • 2 0

  • (3)

    Fajnie że rozbudowują ale przez wirusa najblizsze lata niestety pozostaną krajowe wycieczki...Choć lepsze to niż nic.Niechay budują i przekop i tunel w Świnoujściu i CPk...choć wielu jest zdania po co u nas...skoro jest w Niemczech..Nie rozumieją interesu narodowego.

    • 29 43

    • Mylisz się

      • 14 9

    • Proszę ale bardzo proszę daj mi numer telefonu do Twojego dilera czy lekarza !!!!!

      Bo to co bierzesz to wymiata wszystko !!!!!!!! :-D Oprócz "LOT" ani jedna firma lotnicza nie wyraziła chęci lądowania na polu w "Polszy" bo chyba tak teraz ten kraj się nazywa. Do tego czasy gdy można jednym lotem dolecieć prawie wszędzie na świecie (dla wyjaśnienia 3x w miesiącu latam z dwiema/trzema przesiadkami więc wiem jak ten biznes wygląda) budować taki port lotniczy hahahaha. Chyba że Abramsy, maseczki i respiratory będą tam lądować ! :-[D

      • 8 6

    • Jaki interes narodowy dopłacać

      • 1 0

  • (1)

    Budowa, rozbudowa terminala nie terminalu. Deklinacja, litości.

    • 12 7

    • Polonisto

      Obie formy są prawidłowe i dopuszczane, sprawdź słownik języka polskiego

      • 3 1

  • Super aż miło patrzeć jak rośnie nam piękne lotnisko (3)

    • 36 13

    • to ile z tego "rośnięcia" trafia do twojej kieszeni, że się tak cieszysz?

      • 4 12

    • syf

      • 1 9

    • Po co nam lotnisko jak mamy przecież w Berlinie ?????

      • 0 3

  • Rękaw a Wizzair (6)

    Czy Wizzair korzysta z rękawów na naszym lotnisku?

    • 17 3

    • (1)

      Jak leciałem do Hamburga przed pandemia to wsiadałem do samolotu WizzAir rękawem, a po powrocie już autobusem z drugiego końca lotniska. Teraz to nie wiem czy korzystają.

      • 3 6

      • Wizzair nigdy nie korzystał z rękawów

        • 7 1

    • jak Wizzar zapłaci to masz rękaw (2)

      • 17 0

      • To ty płacisz

        • 4 1

      • Lot Gdańsk Göteborg

        W Gdańsku czekanie na schodach. W Göteborg u rękaw. Czyżby w Gdańsku rękaw był tak drogi, że Wizzair rezygnuje?

        • 4 0

    • W Polsce jedynie we Wrocławiu podpinają rękaw dla linii Wizzair;)

      • 5 1

  • Szybko poszło (7)

    Pamiętam jak zaczynali budowę i dość szybko to poszło. Fajnie, że lotnisko się powiększa. Liczę na nowe kierunki typu Praga, Tallin, Helsinki, Bukareszt, Zurych, a nawet Nowy Jork, Singapur czy Los Angeles. Obecne kierunki niestety skupiają się na miejscach wypoczynkowych (Corfu, Barcelona, Chani) czy zarobkowych (Bergen, Birmingham, Eindhoven).
    Tak na marginesie nic dziwnego, że WizzAir i Ryanair mają najwięcej pasażerów, bo z tego co kojarzę to razem z LOTem są jedynymi przewoźnikami. Poprawcie mnie jeżeli są jeszcze inni.

    • 32 26

    • szybko poszło poprawka

      lufthansa eurowings klm nie wspomnieć o czarterowych
      pozdrawiam

      • 10 1

    • A kim ty jesteś, że liczysz na nowe kierunki?

      Prezesem portu lotniczego?

      • 8 11

    • KLM, Lufhansa

      • 4 3

    • 3 przewoźników :D co to za bzdury

      poza Lotem, Ryanem i Wizzem aktualnie są: KLM. Lufthansa, Norwegian, SAS, Swiss, Eurowings

      • 18 1

    • walcze z przemocom slownom

      nie piszcie glupot pismaki

      • 4 1

    • Inne linie lotnicze

      Np. klm, sas,

      • 3 0

    • NY

      Liczę na Nowy Jork, ale nie wiem czy to technicznie możliwe.

      • 1 0

  • Kiedy loty (3)

    bezpośrednie do Gdyni i Radomia?

    • 36 12

    • (1)

      Niby żart ale do Gdyni przydałyby się loty. Patrząc na obecną sytuację na drogach i problemy z komunikacją miejską to raczej opłaca się lecieć samolotem.

      • 14 3

      • Tylko ze do lotniska w Gdyni jakos trzeba dojechac ;)

        • 3 0

    • z Radomia zdaje się miałybyć rejsy okrętami wojennymi tam zbudowanymi

      • 2 0

  • (1)

    Grubo. Naprawdę lotnisko z prawdziwego zdarzenia.

    • 22 11

    • kase w błoto

      Ja widzę w ograniczeniu ruchu lotniczego więcej plusów niż minusów. Pozdrowienia.

      • 0 0

  • Chociaż lotnisko na zaś robią (5)

    Dobrze, że chociaż lotnisko rozbudowują na przyszłość, a nie dopiero jak tłok jest. Niestety z drogami, komunikacją w mieście myślą dopiero jak jest za późno. A propo tekstu nasi dostawcy z Chin mają problemy z transportem" - innych dostawców na świecie nie ma? Od roku słyszę te teksty z różnych źródeł. Na co czekacie?

    • 65 25

    • mieszkaniec lotniska?

      • 8 2

    • Lotnisko na zaś, hahaahaha (1)

      Zasciankowe lotnisko, a wydaje się wam że będzie 5 mln rocznie obsługiwać

      • 4 13

      • co za problem?

        Nie wiem, co ci się wydaje. To twoja sprawa. Jeśli ci nie pasuje nasze lotnisko, lataj z Berlina, bawoli.

        • 12 0

    • taka to różnica

      Bo za drogi odpowiadają funkcjonariusze partyjni. A za lotnisko menedżerowie.

      • 10 1

    • Głosuj dalej na PIS to dróg w mieście nie będzie się w ogóle robić.

      • 7 3

  • Bolko AiR (12)

    • 23 32

    • Zyłam w tamtych czasach bardzo blisko stoczni i gdy był wtedy najtrudniejszy moment (7)

      zomo waliło w ludzi nie licząc się z nikim ,byli jak naćpani ,a ze stoczni wszyscy zwiali , na dachach siedzieli tylko ludzie młodzi z Wałęsą , nie było tam Kaczorów ,ani Korwina . Kolejka przystanęła na przystanku stoczni i wszyscy pasażerowie wyszli włącznie z maszynistą , mieliśmy wtedy wszyscy łzy w oczach ,że przegraliśmy z komuną ,a jednak jego zawziętość , upór to była niesamowita sprawa , zomo nie patrzyło ,ze to młodzi ,czy Wałęsa oni strzelali ,a więc ci co pozostali straszliwie się narażali . Gdybyś wtedy żył i to widział inaczej byś śpiewał

      • 13 15

      • w punkt

        • 11 10

      • Co ty pier (2)

        Też tam byłem

        • 9 3

        • Jarek... spałeś... nie pier... (1)

          • 9 7

          • Pilnujmy Polski Ryże wróciło

            • 1 0

      • Masz świadomość o którym roku piszesz? (2)

        To był 1988 rok. Strajk - ustawka. ZOMO nie strzelalo, tylko pilnowalo Bolka, aby mógł "zwyciężyć ". Scenariusz był już rozpisany na kilka najbliższych lat...
        To musiał być "ich wódz "... Tylko na taki wariant Moskwa wyrażała zgodę...
        Takiej historii dzieci będą się uczyć w szkole za kilkadziesiąt lat.... o ile będzie jeszcze istnieć szkoła...

        • 7 5

        • byle co jesz i byle co piszesz , niby OKO, zomo w tamtych czasach nie było do pilnowania (1)

          kogokolwiek tylko do strzelania do ludzi i dostawali jakieś środki ,bo byli potwornie nakręceni ,że obojętne im było do kogo strzelają ,a Wałęsa miał 8 dzieci i się narażał. Szkołę polską zniszczy Pis z Czarnkiem

          • 0 2

          • Pamietaj słupy z PO i ten od Totolotka niszczyli i niszcza Polske

            • 1 0

    • Balbina AIR (2)

      Z nami w brzozy

      • 3 9

      • Lipa Air & tusko (1)

        • 8 6

        • Albo im. Wałów PO...a było ich mnóstwo

          • 1 0

    • Nie masz pojęcia ile naiwnych

      wierzy w bohaterstwo tego cymbała...

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane