Fakty i opinie

Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę

Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.



Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?

tak, wiele razy 30%
tak, ale był to jednorazowy zakup 22%
nie, nigdy, ale słyszałe(a)m, że się to opłaca 20%
nie i nie zamierzam tego robić 28%
zakończona Łącznie głosów: 660
Ostatnia droga tramwajów, które nie nadają się do eksploatacji i których naprawa przewyższa wartość, prowadzi na złomowisko. Tam, wśród wraków samochodów, a czasem i innych pojazdów komunikacji miejskiej, stare składy czekają na spotkanie ze specjalnymi maszynami, które - wcale nie przesadzając - rozszarpują pojazdy na części.

Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.

- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.

Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji



Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.

Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.

Rozkłady ZTM w Gdańsku



- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.

Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Wow (11)

    Ciekawy materiał no i efektowny film. Dobrze że to co zostanie z tramwajów się nie marnuje.

    • 23 5

    • Tak na to patrzę

      I trochę mnie smuteczek ogarnia. Cała otoczka związana z podróżowaniem tym złomem jakoś napawa mnie nostalgia. Mam na myśli codziennie przejazdy do szkoły przy sporymrozie, gdzie w środku bylo równie zimno co na zewnątrz albo gdy się jechało na Lechię i cały tramwaj w rytm kto nie skacze ten z policji bujał zestawem ahhhh....

      • 7 0

    • Niemcy wolą sprzedać taki złom jakimś frajerom. (5)

      • 5 2

      • Sprzedają tym których założyli za swoje euro jako POddańczą partie (4)

        • 3 5

        • przypominam ci synek, że na polecenie Merkel z "nicei" zrezygnował twój kaczyński (1)

          co akurat dla Polski było mega niekorzystne - dzięki kaczyńskim Polska straciła głos w UE!

          • 4 2

          • Nic takiego nie miało miejsca

            • 0 0

        • (1)

          poczekaj poczekaj ... jakie mamy fakty - czyli co nie opawioadają przed kamerami a napradę robią :
          3 lutego 2020 r. Eigenschen Trocken - und Umwelttechnik otrzymała pozytywną decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na przywóz do Polski 100 000 ton odpadów w postaci minerałów. Umowę również realizuje Pri-Bazalt z siedzibą w Rębiszowie......

          Po 2013 roku import rejestrowanych odpadów rósł z 110 tys. ton do 378 tys. w 2017 roku i ponad 434 tys. w 2018 oraz 405 tys. w 2019 roku. Import odpadów z zielonej listy - według nieoficjalnych, szacunkowych danych uzyskanych od jednego z urzędników GIOŚ - miał wynosić ok. 500 tys. ton rocznie. Gdyby uwzględnić te liczbę, w ostatnich dwóch latach import odpadów do Polski sięgnąłby 1 mln ton rocznie - czyli tyle, ile wynosił w 2010 roku.

          • 1 1

          • To dane lewackie

            • 0 1

    • Ale od Niemców złom Dulkiewicz kupuje ,to forma daniny poddańczej? (3)

      • 2 5

      • (2)

        nie Dulkiewicz a twój pro Polski pis - są dowody koleszko:
        Dane GUS podobnie jak rejestr GIOŚ wskazują liderów w eksporcie śmieci do Polski. W 2016 r. prym wiedli tu Niemcy - 356 tys. ton, Wielka Brytania 247 tys. ton, Włochy 93 tys. ton, Szwecja 73 tys. ton, Austria - 46 tys. ton.

        • 2 1

        • Kolejne kłamstwo (1)

          • 0 0

          • ale udokumentowane ... stracileś rachube przez te TVP

            • 1 0

  • Za 230 lat będzie płacz że takie piękne zabytki były niszczone (3)

    • 47 6

    • (1)

      a mozna by kupić dwa wagony i zrobic sale przyjęć urodzinowych dla dzieci - podejrzewam , że nie jedno dziecko chciało by mieć imprezke w tramwaju i usiąść za sterami

      • 10 3

      • Śmiało, była oferta sprzedaży kilku wagonów i na pewno będą kolejne :D

        • 8 0

    • Z zabytkiem ruchomym jest tak, że nabiera on wartości, kiedy jest w miarę unikatowy. A więc zostanie kilka odpicowanych egzemplarzy i to będą zabytki. Gdyby trzymać setki dobitych szrotów, to zawsze były to tylko szroty.

      • 13 0

  • Rozpruja wszystkie Konstale a za parę lat ... (4)

    ..ogłoszą że drogą kupna zdobyli jeden skład z drugiego końca Polski żeby zasilił zabytkową flotę .......

    • 66 9

    • :) (3)

      Juz jest odstwiony jeden egzemplarz 105 który będzie zrobiony na zabytek (1341-1342)

      • 11 0

      • a mogliby zrobić zabytek z 3 wagonowego składu... (2)

        to była specyfika Gdańska

        • 8 3

        • Jest przeciez (1)

          06300-299-309
          Jezdzi na osemce, caly czerwony. Nie zostanie pocięty.

          • 7 0

          • do czasu aż jakiś absolwent akademii jazdy crunchips skasuje go na przejeździe

            • 5 0

  • (7)

    Zniszcyć prosto, a mógł jeszcze pojeździć z 50 lat.

    • 49 13

    • Można go dopisać do ofiar covida

      • 10 2

    • (3)

      W wesołym miasteczku chyba...

      • 6 5

      • (2)

        No czyli w Gdańsku.

        • 10 1

        • (1)

          wPolsce lepszego sortu to robiłby za nówke ...a w Kraśniku ... czegoś takiego jeszcze nie widzieli

          • 8 2

          • i LGBT miałby zakaz wstępu do środka takiego składu

            ...o 5G i Wi-Fi nie mówiąc. Żyć nie umierać!

            • 3 0

    • To ćwiczono w PRL-u...

      Taką Syrenkę klepano, bez większych zmian, przez 30 lat. W efekcie samochód, który był całkiem przyzwoity w latach 50-tych, w latach 80-tych stał się pośmiewiskiem, kuriozum motoryzacji i znienawidzonym złem koniecznym. Dziś by powiedziano - memem.

      Logika postępu w technice jest nieubłagana i nie ma sensu zawracać kijem Wisły. Szczególnie, gdy mowa jest o czymś publicznym, co ma być użyteczne.

      • 4 0

    • Jako kabriolet z naturalnie wentylowaną podłoga

      • 0 0

  • Kątem oka widać jak szybko coś można zniszczyć.

    Lubię oglądać filmiki z udziałem takich maszyn. Super sprawa.

    • 10 12

  • "Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?" (18)

    95% samochodów używanych, ściąganych z zagranicy naszego kraju jest kupowana ze złomowiska.

    • 44 12

    • Dzban (13)

      Jeśli coś już wjedzie na złomowisko i zostanie tam zaksięgowane jako złom to już tam zostaje(tym bardziej na zachodzie) Skąd masz takie pojechane teorie?Zmień lekarza albo idź do weterynarza prawdopodobnie jesteś osłem.

      • 13 7

      • Ooooo... Dotknęło do żywego... (6)

        Niech zgadnę - audi rocznik 1999...

        • 5 9

        • Hmmm... (2)

          To może Ty się pochwal? Dacia rocznik 2020 czy rower? Bo przecież nie audi...

          • 6 0

          • audi to nie jest synonim jakiejś jakości czy aut premium.

            • 4 1

          • Dacia daster... słychać jak się psuje, wole jakość z lat 2000 a nie ten syf

            • 4 3

        • RS 4 (2)

          Pudło!!!!Rocznik 2000 audi A4 B5. Tylko że RS 4 i tak Cię na nie nie stać...

          • 0 1

          • Znaczy też sklecony z dwóch aut... (1)

            ... i wiaty PKS

            • 0 0

            • Chciałbyś...

              Nie dla psa kiełbasa...

              • 0 0

      • to prawda - pod praca miałem szrot - codziennie stały takie perełki że nie jeden Janusz by zapłakał co gebel niszczy ...no ale fakt - wyrejestrowany - opłata recyklingowa ujszczona to nic nie zrobisz .... fadrona zgniecie wstępnie a później do zgniatarki

        • 2 0

      • Widać, że nie masz pojęcia jak wygląda procedura w Niemczech w przypadku rozbicia auta.

        Tam przy skasowaniu auta masz wybór: auto na złom - dostaniesz parę ojro na nowe lub wschodnia granica do polskiego cudotwórcy za trochę więcej ojro.

        • 1 1

      • zawsze mnie smieszy jak taki dzban jak ty wyzywa innych od tych kim sam jest i jeszce potwierdza to wpisem

        • 0 1

      • To jest tak... (1)

        Gdy ludek zajmujący się utylizacją pojazdów uzna, że Twój grat nie jest wart zachodu, wtedy bierze go od Ciebie jako złom, wystawia zaświadczenie pozwalające na wyrejestrowanie a Ty dostajesz jakieś symboliczne pieniądze.
        Ale gdy grat wart jest zachodu, ten sam ludek może go od Ciebie kupić na umowę, podpicować i puścić dalej. Wtedy dostaniesz trochę więcej, a auto gdzieś tam jakoś będzie żyło.

        • 2 0

        • W Niemczech na taki złom to się mówi, że jest:

          "wart wschodu"

          • 1 1

      • Widać już gdzie byłeś i co widziałeś pękaty dzbanku, mało jeszcze wiesz

        • 0 0

    • zgadza sie Trójmiasto jest najwiekszym złomowiskiem europy do Polski na lawetach co dziennie przyjeżdza (3)

      500 takich szortów które potem jedzą u nas na ulicach tworząc korki i wypadki ,parkując gdzie popadnie

      • 1 3

      • I jeszcze po Piramowicza w odwrotną stronę chciałoby im się jeździć!!!

        • 0 0

      • I za 100 lat też będziecie powtarzać te brednie... (1)

        ...bo wam weszło w bezmyślny nawyk.

        Tak samo, jak o stanie dróg. Jak długo jechało się z Gdańska na południe Polski 10 i 20 lat temu? Jaki był przekrój wiekowy i jakościowy aut na polskich drogach 10 i 20 lat temu?

        Od 2000 roku to jest przepaść jak stąd na Księżyc. Teraz naprawdę trzeba się postarać, żeby pordzewiałego rumpla spotkać na ulicy.

        • 1 1

        • Rdzę zamaskują, tylko co z tego jak ten rumpel z 3 złożony.

          • 0 0

  • Segregacja (3)

    Zapytam bo nie wiem, czy oddziela się tworzywa od metalu?

    • 21 0

    • TAK - w piecu, na mieszaninę żelaza, węgla, trochę miedzi i aluminium i plastik w postaci gazowej

      • 6 0

    • Jak widac

      Nawet plastikowe siedzenia nie są odkręcone.

      • 1 0

    • Na pewnym etapie - tak.

      To wszystko jest mielone. Następnie stal wyciąga się elektromagnesem. Potem miedź i jej stopy od aluminium i jego stopów można separować wagowo. I tak dalej.

      • 1 0

  • Dlaczego GAIT daje na złom takie dobre tramwaje? Ile miał lat? (2)

    Ten tramwaj jeździłby jeszcze dziesiątki lat, czyżby rozrzutność? Po co nowe czy spółka miejska ma tyle pieniędzy? Te były sprawdzone, czemu ich nie naprawiają? Czemu w artykule nie ma info o stanie tego tramwaju i kto podejmuje decyzję o złomowaniu.

    • 28 35

    • Nie naprawiają, bo wartość naprawy przekracza wartość pojazdu.

      Dopiero wtedy darł byś japę, że niegospodarność, że rozrzutność! Lepiej idź gdzieś leczyć swoje frustracje.

      • 12 2

    • Oceniasz stan techniczny tych tramwai na podstawie filmu z rozbiórki jednego z nich? Szacun, panie ekolog.

      • 6 0

  • Przykrość człowieka ogarnia (1)

    jak widzi co się z tymi pojazdami dzieje. Kiedyś ktoś to wytworzył, ktoś się cieszył, że dostarczono nowe, ktoś był zadowolony, że jedzie wygodnym i nowoczesnym środkiem transportu, a potem nastaje smutny koniec. Rozmontowane, rozdrapane, pocięte, rozszarpane.

    • 28 15

    • Jak w życiu. Rodzisz się i umierasz.

      • 2 0

  • niszczą dobre żeby następnie kupic dortmundy czy inne używane złomy? (7)

    • 41 11

    • A czy... (5)

      ...poza dużą, faktycznie, ilością miejsca do stania i sentymentem do dzieciństwa potrafisz wskazać jakąś zaletę Konstala 105N? Dla mnie to było pudło na kołach, typowy produkt jesieni PRL-u - tak proste i z grubsza ciosane, jak tylko się dało.

      • 5 6

      • Konstal ma same zalety. (3)

        Duzo miejsca do stania, wygodne pojedyncze siedzenia przy oknie, duzo drzwi czyli szybka wymiana pasazerow, duze okna z mozliwoscią otwierania plus wietrzenie dachowe. Mozliwosc łączenia w sklady. Prosta konstrukcja, łatwa w eksploatacji.
        Jedyna wada - brak niskiej podlogi, dlatego tak kończą.

        • 10 0

        • Podobne super konstrukcje jak Konstal jeżdżą m.in. za naszą wschodnią granicą.

          Polecam filmiki na YT. Można się pośmiać...

          • 0 0

        • Cóż... (1)

          Prostota konstrukcji i czysta funkcjonalność, w połączeniu ze spartańskimi warunkami i brakiem wygód to są dobre w czołgu. Jeśli chcemy, żeby ktoś zrezygnował z samochodu (którym nie jest już Syrena...) i pojechał tramwajem, to musi ten tramwaj jakoś wyglądać, mieć jakąkolwiek tzw. "kulturę pracy", oraz co najmniej klimę i sprawne ogrzewanie, od którego nie dostaje się alergii.

          Przyznaję jednakowoż, że zaletą były te tradycyjne siedzenia z laminatu. Tapicerowane w komunikacji zbiorowej to jakaś pomyłka ze względów higienicznych. Ale ten trend sięgnął też 105-tek.

          • 3 1

          • Te same zalety mają dortmundy

            • 1 0

      • Dortmundy mają same zalety

        Ciaasnota, siedzenia ustawione tyłem do kierunku jazdy i jeszcze wewnętrzne schody w "niskopodłogowym" tramwaju. Można też wspomnieć o wspaniałych własnościach trakcyjnych, mięciutkim resorowaniu itp.

        • 2 0

    • Pewnie ruda go zeżarła totalnie od spodu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.