- 1 Dziwy na Motławie w Raporcie z Trójmiasta (26 opinii)
- 2 Remont ulicy przy węźle Karwiny (62 opinie)
- 3 Fałszywy policjant dawał mandaty palaczom (97 opinii)
- 4 Pół miliona na "problemy z dzikami" (221 opinii)
- 5 Przerobił instalację i spowodował wybuch (164 opinie)
- 6 Tak zmieni się wejście na plażę na Stogach (86 opinii)
Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę
Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.
Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.
Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.
- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.
Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji
Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.
Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.
Rozkłady ZTM w Gdańsku
- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.
Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.
Miejsca
Opinie (116) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-30 08:31
(2)
Panta to taki złomowiec De Luxe, za byle głupią część biorą dużo kasy. Natomiast Lilan w Chwaszczynie ma bardziej rozsądne ceny.
- 10 0
-
2020-10-09 13:35
Wszystko po 59
Zgadzam się lilan najlepszy
- 0 0
-
2020-09-30 08:41
To prawda
Po części do nich nie warto jeździć.
- 2 0
-
2020-09-30 09:03
(1)
Pozdrowienia wysylamy na Lilanek
- 2 0
-
2020-10-09 13:34
Wszystko po 50
Lilanek się ucieszy
- 0 0
-
2020-09-30 07:05
Wow (11)
Ciekawy materiał no i efektowny film. Dobrze że to co zostanie z tramwajów się nie marnuje.
- 23 5
-
2020-09-30 08:11
Ale od Niemców złom Dulkiewicz kupuje ,to forma daniny poddańczej? (3)
- 2 5
-
2020-09-30 09:30
(2)
nie Dulkiewicz a twój pro Polski pis - są dowody koleszko:
Dane GUS podobnie jak rejestr GIOŚ wskazują liderów w eksporcie śmieci do Polski. W 2016 r. prym wiedli tu Niemcy - 356 tys. ton, Wielka Brytania 247 tys. ton, Włochy 93 tys. ton, Szwecja 73 tys. ton, Austria - 46 tys. ton.- 2 1
-
2020-09-30 15:38
Kolejne kłamstwo (1)
- 0 0
-
2020-10-02 11:17
ale udokumentowane ... stracileś rachube przez te TVP
- 1 0
-
2020-09-30 07:56
Niemcy wolą sprzedać taki złom jakimś frajerom. (5)
- 5 2
-
2020-09-30 08:12
Sprzedają tym których założyli za swoje euro jako POddańczą partie (4)
- 3 5
-
2020-09-30 09:25
(1)
poczekaj poczekaj ... jakie mamy fakty - czyli co nie opawioadają przed kamerami a napradę robią :
3 lutego 2020 r. Eigenschen Trocken - und Umwelttechnik otrzymała pozytywną decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na przywóz do Polski 100 000 ton odpadów w postaci minerałów. Umowę również realizuje Pri-Bazalt z siedzibą w Rębiszowie......
Po 2013 roku import rejestrowanych odpadów rósł z 110 tys. ton do 378 tys. w 2017 roku i ponad 434 tys. w 2018 oraz 405 tys. w 2019 roku. Import odpadów z zielonej listy - według nieoficjalnych, szacunkowych danych uzyskanych od jednego z urzędników GIOŚ - miał wynosić ok. 500 tys. ton rocznie. Gdyby uwzględnić te liczbę, w ostatnich dwóch latach import odpadów do Polski sięgnąłby 1 mln ton rocznie - czyli tyle, ile wynosił w 2010 roku.- 1 1
-
2020-09-30 15:39
To dane lewackie
- 0 1
-
2020-09-30 08:57
przypominam ci synek, że na polecenie Merkel z "nicei" zrezygnował twój kaczyński (1)
co akurat dla Polski było mega niekorzystne - dzięki kaczyńskim Polska straciła głos w UE!
- 4 2
-
2020-09-30 15:37
Nic takiego nie miało miejsca
- 0 0
-
2020-09-30 07:56
Tak na to patrzę
I trochę mnie smuteczek ogarnia. Cała otoczka związana z podróżowaniem tym złomem jakoś napawa mnie nostalgia. Mam na myśli codziennie przejazdy do szkoły przy sporymrozie, gdzie w środku bylo równie zimno co na zewnątrz albo gdy się jechało na Lechię i cały tramwaj w rytm kto nie skacze ten z policji bujał zestawem ahhhh....
- 7 0
-
2020-09-30 07:16
"Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?" (18)
95% samochodów używanych, ściąganych z zagranicy naszego kraju jest kupowana ze złomowiska.
- 44 12
-
2020-09-30 07:44
Dzban (13)
Jeśli coś już wjedzie na złomowisko i zostanie tam zaksięgowane jako złom to już tam zostaje(tym bardziej na zachodzie) Skąd masz takie pojechane teorie?Zmień lekarza albo idź do weterynarza prawdopodobnie jesteś osłem.
- 13 7
-
2020-09-30 07:57
Ooooo... Dotknęło do żywego... (6)
Niech zgadnę - audi rocznik 1999...
- 5 9
-
2020-09-30 11:03
RS 4 (2)
Pudło!!!!Rocznik 2000 audi A4 B5. Tylko że RS 4 i tak Cię na nie nie stać...
- 0 1
-
2020-10-01 08:21
Znaczy też sklecony z dwóch aut... (1)
... i wiaty PKS
- 0 0
-
2020-10-02 00:01
Chciałbyś...
Nie dla psa kiełbasa...
- 0 0
-
2020-09-30 08:10
Hmmm... (2)
To może Ty się pochwal? Dacia rocznik 2020 czy rower? Bo przecież nie audi...
- 6 0
-
2020-09-30 09:18
Dacia daster... słychać jak się psuje, wole jakość z lat 2000 a nie ten syf
- 4 3
-
2020-09-30 09:02
audi to nie jest synonim jakiejś jakości czy aut premium.
- 4 1
-
2020-10-01 08:34
Widać już gdzie byłeś i co widziałeś pękaty dzbanku, mało jeszcze wiesz
- 0 0
-
2020-09-30 09:54
To jest tak... (1)
Gdy ludek zajmujący się utylizacją pojazdów uzna, że Twój grat nie jest wart zachodu, wtedy bierze go od Ciebie jako złom, wystawia zaświadczenie pozwalające na wyrejestrowanie a Ty dostajesz jakieś symboliczne pieniądze.
Ale gdy grat wart jest zachodu, ten sam ludek może go od Ciebie kupić na umowę, podpicować i puścić dalej. Wtedy dostaniesz trochę więcej, a auto gdzieś tam jakoś będzie żyło.- 2 0
-
2020-09-30 16:10
W Niemczech na taki złom to się mówi, że jest:
"wart wschodu"
- 1 1
-
2020-09-30 09:42
zawsze mnie smieszy jak taki dzban jak ty wyzywa innych od tych kim sam jest i jeszce potwierdza to wpisem
- 0 1
-
2020-09-30 09:36
Widać, że nie masz pojęcia jak wygląda procedura w Niemczech w przypadku rozbicia auta.
Tam przy skasowaniu auta masz wybór: auto na złom - dostaniesz parę ojro na nowe lub wschodnia granica do polskiego cudotwórcy za trochę więcej ojro.
- 1 1
-
2020-09-30 09:19
to prawda - pod praca miałem szrot - codziennie stały takie perełki że nie jeden Janusz by zapłakał co gebel niszczy ...no ale fakt - wyrejestrowany - opłata recyklingowa ujszczona to nic nie zrobisz .... fadrona zgniecie wstępnie a później do zgniatarki
- 2 0
-
2020-09-30 09:41
zgadza sie Trójmiasto jest najwiekszym złomowiskiem europy do Polski na lawetach co dziennie przyjeżdza (3)
500 takich szortów które potem jedzą u nas na ulicach tworząc korki i wypadki ,parkując gdzie popadnie
- 1 3
-
2020-09-30 11:03
I za 100 lat też będziecie powtarzać te brednie... (1)
...bo wam weszło w bezmyślny nawyk.
Tak samo, jak o stanie dróg. Jak długo jechało się z Gdańska na południe Polski 10 i 20 lat temu? Jaki był przekrój wiekowy i jakościowy aut na polskich drogach 10 i 20 lat temu?
Od 2000 roku to jest przepaść jak stąd na Księżyc. Teraz naprawdę trzeba się postarać, żeby pordzewiałego rumpla spotkać na ulicy.- 1 1
-
2020-09-30 16:11
Rdzę zamaskują, tylko co z tego jak ten rumpel z 3 złożony.
- 0 0
-
2020-09-30 10:08
I jeszcze po Piramowicza w odwrotną stronę chciałoby im się jeździć!!!
- 0 0
-
2020-10-01 14:40
Tramwaj 1295 -1296
Kiedyś byłem motorniczym i wagon który jest poddany recyklingowi był jako drugi w składzie 1295-1296 było to w latach 90- tych ubiegłego wieku , kilka lat jeżdziłem tym składem , sporo zmieniło się w moim życiu od lat dziewiędziesiątych ...
- 1 0
-
2020-09-30 07:11
(7)
Zniszcyć prosto, a mógł jeszcze pojeździć z 50 lat.
- 50 13
-
2020-10-01 08:37
Jako kabriolet z naturalnie wentylowaną podłoga
- 0 0
-
2020-09-30 07:48
(3)
W wesołym miasteczku chyba...
- 6 5
-
2020-09-30 08:59
(2)
No czyli w Gdańsku.
- 10 1
-
2020-09-30 09:17
(1)
wPolsce lepszego sortu to robiłby za nówke ...a w Kraśniku ... czegoś takiego jeszcze nie widzieli
- 8 2
-
2020-09-30 10:05
i LGBT miałby zakaz wstępu do środka takiego składu
...o 5G i Wi-Fi nie mówiąc. Żyć nie umierać!
- 3 0
-
2020-09-30 09:45
To ćwiczono w PRL-u...
Taką Syrenkę klepano, bez większych zmian, przez 30 lat. W efekcie samochód, który był całkiem przyzwoity w latach 50-tych, w latach 80-tych stał się pośmiewiskiem, kuriozum motoryzacji i znienawidzonym złem koniecznym. Dziś by powiedziano - memem.
Logika postępu w technice jest nieubłagana i nie ma sensu zawracać kijem Wisły. Szczególnie, gdy mowa jest o czymś publicznym, co ma być użyteczne.- 4 0
-
2020-09-30 07:17
Można go dopisać do ofiar covida
- 11 2
-
2020-10-01 04:23
Lepiej późno niż wcale
- 0 0
-
2020-09-30 09:36
(1)
Tramwaj tego typu pochodzi z lat 80, a decyzje podejmuje komisja która ocenia stopień zużycia i opłacalność remontu.
Generalnie po tylu latach ramy są już skorodowane, a to powoduje nieopłacalność naprawy, po drugie tak stare wagony nie spełniają oczekiwań pasażerów (brak klimatyzacji i niskiej podłogi).- 3 2
-
2020-09-30 23:13
W Iniach by jezdzil jeszcze 50 lat.
Skorodowane ramy -powiadasz...No to tak,to trzeba zniszczyc,nie oplaca sie,wszystkie sa skorodowane..no tak zapewne i oczywiscie.
- 1 0
-
2020-09-30 23:00
Czyste marnotrastwo.
Gdyby taki tramwaj mogl byc przerobiony na nocna restauracje krazaca po Gdansku..Ale zaraz by okazalo sie ,ze za miejce w zajezdni prywatny operator musi zabulic miliony cebulionow i ,ze pan Romek-nadzorca ruchu mowi, ze sie nie da trzymac prywatnego tramwaju tam i kto prad bedzie mu wlonczal...nawet gdyby wlasciciel trajtka zrobil sobie alternatywny naped-to by go nie wypuscili na miasto.W tym kraju nic sie nie da...i nic nie mozna bo ustawy,rozporzadzenia przepisy...Gdyby ta sama biurokracja byla na pocztku ery wynalazkow w Anglii czy Niemczech jak jest dzis obecnie to nigdy nie powstala by maszyna parowa i silniki bezynowe.
- 3 0
-
2020-09-30 14:27
Kanary (1)
Mam nadzieję, że kontrolerzy zdążyli wysiąść :)
- 3 0
-
2020-09-30 21:31
raczej że nie zdązyli
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.