• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę

Szymon Zięba
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.



Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?

Ostatnia droga tramwajów, które nie nadają się do eksploatacji i których naprawa przewyższa wartość, prowadzi na złomowisko. Tam, wśród wraków samochodów, a czasem i innych pojazdów komunikacji miejskiej, stare składy czekają na spotkanie ze specjalnymi maszynami, które - wcale nie przesadzając - rozszarpują pojazdy na części.

Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.

- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.

Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji



Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.

Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.

Rozkłady ZTM w Gdańsku



- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.

Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • To barbarzyństwo! (1)

    Nie godzi sie pokazywac takich rzeczy publicznie. Przyszlo komus do glowy, ze to moga ogladac dzieci? Trochę wyobraźni

    • 4 5

    • Ty tak serio?

      • 0 0

  • kiedy zniknie z linii 8 Konstal 105 z trzema wagonami? (3)

    Dalej będziecie robić wodę z mózgu, że to gdańska atrakcja?

    • 1 16

    • A co chcesz w zamian (1)

      Ciasnego helmuta czy jazza do jazdy na stojąco?

      • 4 0

      • z wielką przyjemnością przejechałem się nim

        z Żabianki na Stogi
        ty pewno jeździsz 20-letnim TDI z tuningowanym tłumnikiem
        ot dzban...

        • 3 0

    • N8c

      Idź se awaryjnym n8c pojeździj.

      • 2 1

  • (1)

    Pozdrowienia wysylamy na Lilanek

    • 2 0

    • Wszystko po 50

      Lilanek się ucieszy

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    (1)

    Tramwaj tego typu pochodzi z lat 80, a decyzje podejmuje komisja która ocenia stopień zużycia i opłacalność remontu.
    Generalnie po tylu latach ramy są już skorodowane, a to powoduje nieopłacalność naprawy, po drugie tak stare wagony nie spełniają oczekiwań pasażerów (brak klimatyzacji i niskiej podłogi).

    • 3 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

      W Iniach by jezdzil jeszcze 50 lat.

      Skorodowane ramy -powiadasz...No to tak,to trzeba zniszczyc,nie oplaca sie,wszystkie sa skorodowane..no tak zapewne i oczywiscie.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    Dobrze że udało mi się przed kasacją wziąć z nich parę gratów na pamiątkę.

    • 1 1

  • Ale w Gdańsku trzeba złomowac 90% taboru wiec poco te filmiki by wkurzyc pasazerów?

    • 3 4

  • Eee tam, przednia ściana.

    Ja odkupiłem cały tramwaj i jeżdżę nim do kuchni po herbatę...

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    (1)

    Nie mogę na to patrzeć, moje ukochane tramwaje :( Tak, były stare i mogły stwarzać już zagrożenie, o dyskomforcie nie wspomnę, ale spośród innych modeli przyjazd Konstala zawsze cieszył mnie najbardziej.

    • 9 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

      Nawet nowe

      Stwarzały zagrożenie

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    sprzedać do Dortmundu

    • 5 0

  • Ale siła w tej koparce.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane