• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oto centrum dowodzenia systemu Tristar

Krzysztof Koprowski
22 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Sala operatorska systemu Tristar, centrala ruchu i punkt obsługi klienta ZTM - to m.in. znajduje się w budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu.


W listopadzie ruszy pierwszy etap zarządzania ruchem w ramach projektu Tristar, wartego 184 mln zł. Choć wciąż trwa strojenie systemu, my już dzisiaj przedstawiamy miejsce, w którym nad jego pracą w Gdańsku i Sopocie będzie czuwać nawet siedmiu pracowników jednocześnie.



Budynek przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska większości gdańszczan z pewnością kojarzy się jeszcze wciąż ze sklepem meblowym. Od niedawna to jednak strategiczny obiekt na komunikacyjnej mapie Gdańska. To właśnie tu znajduje się m.in. gdański oddział centrum sterowania ruchem Tristar, centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego wraz z punktem obsługi klienta, wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (z salą z monitoringiem miejskim) oraz wydziały Zarządu Dróg i Zieleni związane z szeroko pojętą inżynierią ruchu.

Najważniejszą częścią obiektu jest duża sala z ekranem ściennym o wymiarach 8 na 3 metry oraz siedmioma stanowiskami (każde liczące po cztery ekrany). - Na dużym ekranie można prezentować dowolną informację, podobnie jak na pulpicie domowego komputera. Będą tu wyświetlane obrazy z kamer, mapy, zestawienia skrzyżowań, tabele z parametrami jazdy oraz raportami systemu - mówi Krzysztof Łutowicz, dyrektor biura realizacji projektu Tristar, wdrażanego przez Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Na stanowiskach pracować będą osoby odpowiedzialne zarówno za nadzór nad ruchem, jak i też specjaliści, którzy będą tu przychodzić w trakcie godzin pracy z innych pokoi w budynku oraz obserwować np. jak sprawuje się nowy program sygnalizacji świetlnej lub inna wdrożona zmiana. System będzie funkcjonował w taki sposób, że jego obsługa nie będzie wymagała ciągłego nadzoru przez siedem osób i może się zdarzyć tak, że nocą nikt nie będzie pełnić dyżuru lub obecna będzie jedna osoba.

W Gdańsku nadzór ruchem obejmuje skrzyżowania w granicach miasta oraz sąsiedniego Sopotu. W Sopocie znajdować się będzie również pojedyncze stanowisko nadzoru ruchem, tak by sopocki urzędnik nie musiał za każdym razem przyjeżdżać do Wrzeszcza. W Gdyni, w dawnym budynku PLO zobacz na mapie Gdyni, znajduje się podobna sala jak w Gdańsku, choć nieco mniejsza - będzie w niej sześć stanowisk nadzoru. Co ważne, obraz z kamer, jak i wszelkie dane, będą mogły być przeglądane przez wszystkie ośrodki systemu Tristar.

- Taki podział wynika z przepisów prawa w zakresie kompetencji zarządzania ruchem. Pracownicy z Gdańska nie są upoważnieni do działania na terenie Gdyni i odwrotnie - wyjaśnia Łutowicz.

Kto najbardziej zyska na działaniu systemu sterowania ruchem Tristar?

Niestety, wiadomo już także, że na zarządzaniu ruchem nie skorzystają ani piesi, ani pasażerowie komunikacji miejskiej (przynajmniej w takim zakresie jak wstępnie zapowiadano). Piesi już są zmuszeni do korzystania z niewygodnych przycisków na słupkach, podobnie zresztą jak rowerzyści. Tramwaje natomiast dostaną priorytet światła "zielonego" wyłączanego wówczas, gdy będą opóźnione w stosunku do rozkładów jazdy.

W pozostałych sytuacjach tramwaje będą nadal wolno się toczyć, o ile nie zostaną zmienione czasy przejazdów między przystankami. - Bezwzględne priorytety stosowane w innych miastach powodują znaczne straty w ruchu pojazdów indywidualnych, a tego chcemy uniknąć - uzasadnia dyrektor biura realizacji projektu Tristar.

Obecnie cały system Tristar jest w trakcie strojenia oraz montażu niezbędnych instalacji na skrzyżowaniach z lekkim przyspieszeniem prac na terenie Gdańska. Gotowe jest już dziesięć sygnalizacji świetlnych na al. Grunwaldzkiej między skrzyżowaniami al. Hallera i ul. Abrahama. Termin zakończenia wszystkich prac to dopiero grudzień 2013 roku plus trzy miesiące na ostateczne zaprogramowanie całego systemu.

W budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A dodatkowo działa również centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego. Tu na dwóch komputerach i "tradycyjnych" ekranach sytuację komunikacyjną obserwują operatorzy, którzy jednocześnie udzielają informacji pasażerom - za pośrednictwem telefonu, jak i komunikatów przesyłanych bezpośrednio na tablice przystankowe Systemu Informacji Pasażerskiej.

- Bezpośrednio na monitorach możemy obserwować bieżącą sytuację komunikacją, w tym też lokalizację danego pojazdu, jego opóźnienie czy też przyspieszenie realizacji danego kursu. Pracownicy CR reagują także na wszelkie nieprawidłowości, które powstają w wyniku różnych zdarzeń na drogach - dodaje Waldemar Tuskowski z centrali ruchu ZTM Gdańsk.

W budynku na parterze znajduje się także jeden z kilku funkcjonujących na terenie miasta punktów obsługi klienta ZTM Gdańsk. Tu można wyrobić tzw. kartą miejską, przedłużyć ważność biletu okresowego czy też złożyć reklamację.

W ramach systemu Tristar przewidziano montaż na terenie Trójmiasta:
59 rejestratorów wykroczeń,
61 kamer nadzoru wizyjnego,
13 drogowych stacji meteorologicznych,
35 tablic informacji parkingowej,
26 znaków zmiennej treści,
71 tablic informacji pasażerskiej,
115 km połączeń światłowodowych.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • Młodzi !!! - uciekajcie z tego Kraju gdzie pieprz rośnie !!! (3)

    • 22 4

    • . (2)

      tchórze uciekają... ucieka się w ostateczności...

      • 2 4

      • Tylko głupi odmawia kiedy mądry prosi (1)

        • 3 0

        • Skoro on taki mądry dlaczego sam nie ucieknie, tylko innych namawia?

          • 0 0

  • Fajnie. Wirtualna wycieczka po bunkrze Himmlera...

    inwigilacja uber alles

    • 10 0

  • ZNAM SYSTEM OD "KUCHNI" i ...

    ...guano nad guanami...
    Oczywiście w wersji dedykowanej "Nam"!
    Generalnie to założenia zadaniowe i teoria jest logiczna ale proszę pamiętać , że to co dobre i sprawdzone w "cywilizacji" to w "Dziadostwie" przynosi skutek odwrotny...
    Infrastruktura w PL ma jeden problem: "Republikę Kolesi i przydupasów co robią laski sobie wzajemnie"

    • 6 0

  • Wczorajszy mecz Lechii (2)

    Bardzo krótki lewoskręt przy Operze od strony Wrzeszcza i korek aż po Miszewskiego. Nie rozumiem jak służby kierujące ruchem w mieście nie mogą przewidzieć takich rzeczy. Mam nadzieje, że ten system to zmieni i zacznie myśleć za niektórych.

    • 11 7

    • Nadzieja matką ..........

      • 3 0

    • Najważniejsze że nie zamknęli Marynarki, jak zawsze mają to w zwyczaju

      • 1 0

  • Można wiedzieć na jakiej podstawie będzią egzekwowane wykreoczenia (3)

    przez pracowników ZTM skoro ich status prawny jest równy portierowi ? Jaka jest podstawa prawna działania tych 59 rejestratorów wykroczeń ?

    • 25 2

    • Tak (1)

      to prawda znowu nas straszą

      • 0 0

      • Wystarczy zapoznać się z Ustawą - Prawo o ruchu drogowym

        Kontrola ruchu drogowego Rozdział 1 Uprawnienia Policji i innych organów
        "

        Art. 129d. 1. Osoby działające w imieniu zarządcy drogi mogą wykonywać, w obecności funkcjonariusza Policji lub inspektora Inspekcji Transportu Drogowego, kontrolę ruchu drogowego w stosunku do pojazdów:

        1)w zakresie przestrzegania przepisów o wymiarach, masie lub nacisku osi;

        2) powodujących uszkadzanie lub niszczenie drogi;

        3) zanieczyszczających lub zaśmiecających drogę."

        Poza Policją, Straszą Miejską i ITD nie widzę by pracownicy cywilni mogli zajmować się obsługą rejestratorów wykroczeń

        • 7 0

    • podstawa prawna to ukraść jak najwięcej biednemu

      taka jest postawa i podstawa każdej akcji i budowania każdej inwestycji. Muzea, siedziby , systemy z naszej kasy. Zatrudnianie ludzi do dozoru nas. Ty zapieprzaj i za twoje podatki zatrudnią pasożyta okradającego ciebie jeszcze bardziej. I jeszcze wmawiają niektórym , że to dla twojego dobra ciebie okradną. Jak przyjdzie do domu złodziej to masz prawo do obrony. Jak przyłazi złodziej na ulicę i okrada wszystkich to masz prawo płacić.

      • 5 0

  • Bezwzględne priorytety stosowane w innych miastach powodują znaczne straty w ruchu pojazdów indywidualnych, a tego chcemy (1)

    ten cytat mówi wszytsko, komentarz zbędny. Bo i jak komentować takie coś? W całym cywilizowanym świecie narzuca się priorytet dla komunikacji zbiorowej, ustala się takie ceny biletów by zachęcały do podróżowania KM, promuje się modę na ekologiczne i zdrowe środki transportu itd. Korzystają na tym wszyscy bo im większy priorytet ma komunikacja zbiorowa lub im bardziej cenowo jest atrakcyjna tym mniej samochodów i ... nomen omem łatwiej osobówkom. A u nas? 100 lat do tyłu, pan urzędnik pewnie swtierdził, że on jeździ samochodem więc inaczej jak cywilizowany świat u nas KM priorytety mieć nie będzie. A inny urzednik pożal się Boże stwierdził, że na ścieżce rowerowej damy 10 km/h czyniąc ją nienadającą się do użytku.

    • 19 3

    • A ja komunikację zbiorową

      Mam w rzyci. Głęboko. I się nią brzydzę. A najbardziej brzydzę się wszelką władzą, która zmusza mnie do określonych zachowań. Z obrzydzenia wykluczam jedynie ogólnie przyjęte normy moralne. I tak:

      zapinanie pasów w samochodzie - brzydzę się
      zakaz kradzieży - ok
      abonament RTV - brzydzę się
      zakaz zabijania - ok
      socjalizm - brzydzę się

      itd.

      • 4 4

  • wczorajszy mecz Lechii - miasto stoi (5)

    Dojazd Nową Słowackiego na odcinku Potokowa-Galeria zajął 68 minut, przy ręcznym sterowaniu ruchem na skrzyżowaniu z Grunwaldzką. Za galerią było tak samo, ludzie wysiadali z autobusów, samochód policyjny na sygnale stał unieruchomiony.

    Brawo asy od zarządzania komunikacją! :P

    • 14 1

    • (2)

      Trzeba było wyjechać wcześniej - mi dojazd z ujeściska, pod stadion zajął kwadrans.

      • 3 3

      • nie jechałam pod stadion

        • 0 0

      • A jak można wjechać pod stadion?

        • 0 0

    • trzeba czytać gazety! (1)

      Jakbyś czytał prasę to byś wiedział, że na weekend zaplanowali zamknięcie wiaduktu przy Kościuszki i stąd był wczoraj korek.

      • 1 4

      • w Twoich gazetach nie napisali, żeby siedzieć w domu, bo miasto nieprzejezdne:P

        • 0 0

  • Jak z filmu S.F. (4)

    Pięknie k*a pięknie. Pełna inwigilacja. Takiego cudownego systemu kontroli nie wymyśliliby nawet.....? A może ja chcę być anonimowym obywatelem. Nie chcę by ktoś nagrywał jak się drapię na przystanku, nie chcę by ktoś nagrywał gdzie i z kim sie spoptykam... Nie chcę być więżniem systemu. Takiej monitorowanej celi to, chyba nawet, szef Amber Goldu nie mógłby sobie wymarzyć.

    • 22 2

    • za mało fluoru dostałeś w wodzie chyba i coś kumasz jeszcze

      • 6 0

    • Jak ci to przeszkadza chodź wszędzie w kominiarce

      • 1 5

    • Masz rację. Teraz trudniej będzie popełnić "samobójstwo"

      • 0 0

    • To się wyprowadź z Miasta. Idź do lasu. Niedługo "leśnych" bedzie więcej.

      • 1 1

  • Cwaniaczki !... Zamiest budować bezkolizyjne skrzyżowania ,podziemne przejścia ,kładki dla pieszych itd. (2)

    to upłynnia i przyspiesza ruch -wierzcie panowie ,żaden Filozof nie zrobi tego i nie rozładuje korków z jakiegoś tam "centrum dowodzenia " ! podajcie nazwiska tych mądrali co zadecydowali o wywalaniu tak ogromnej kasy w błoto !.polecam sprawdzić jak to jest w Hamburgo ,Berlinie ,Rotterdamie, Antwerpii i innych podobnych jak Trójmiasto aglomeracjach !Tam naprawde nie trwoni się takich pieniędzy na coś co nie na wiele się zdaję -tam poprostu nie ma dnia aby nie "majstrowało czegoć" co poprawia ,upłynnia ruch w całej infrastrukturze drogowej .

    • 16 5

    • ruch usprawnia brak poruszających się

      do tego zmierza ten kraj

      • 3 0

    • i niby w hamburgu, berlinie, rotterdamie buduje się podziemne przejścia i kładki dla pieszych? masz przestarzałe informacje o 40 lat

      • 0 0

  • wczoraj całkiem przez przypadek b.póżno słuchałem wywiadu jakiego udzielał

    w TV trwam w Chicago Jan Pietrzak -polecam !!! W paru słowach nazywał wszytko co aktualnie dzieja się w tym naszym kraju po imieniu ! jeszcze raz gorąco polecam ! ps.trafiłem na to skacząc pilotem po kanałach

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane